نوشتاری در مورد آنچه در سایت compareCRM به مخاطب ارائه می گردد.

2

اگر مجموعه مقالات پیشینی که در داخل سایت قرار داده ام را دنبال کرده و خوانده باشید، مسلما می دانید یکی از مواردی که در “آکادمی فروش” در مورد آن مطلب منتشر می شود، نرم افزار CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری و کاربردهای این دسته از نرم افزارها در کسب و کارهای ایرانی است.

در مجموعه مفالات مربوط به CRM، چهار مقاله با عنوان های “مقایسه قیمت ۵ نرم افزار CRM محبوب جهان” ، “مقایسه قیمت ۲۰ نرم افزار CRM برتر جهان” ، “مقایسه قیمت های مربوط به خرید یک نرم افزار CRM خارجی” و “مقایسه قیمت ۷ نرم افزار CRM شناخته شده در دنیا” در داخل سایت قرار دادم. در این ۴ مقاله سعی کردم به شکلی انواع نرم افزارهای CRM خارجی را از نظر قیمتی و همچنین امکاناتی که به شما ارائه می دهند، با یکدیگر مقایسه کنم. در همین چند مقاله نیز عنوان کردم که لازمه انجام مقایسه بر روی نرم افزارهای CRM ایرانی، آگاهی و اطلاع از وضعیت این دسته از نرم افزارها در بازارهای جهانی هست. اما گویا یک پیش نیاز بسیار اساسی تر در مورد مقایسه نرم افزارهای CRM (به خصوص CRMهای ایرانی) وجود دارد و آن “بی طرفانه مقایسه کردن” است.

هفته گذشته یکی از کاربران سایت از من در مورد سایتی به نام http://comparecrm.ir و سیستم مقایسه CRMهای مختلف ایرانی در این وبسایت پرسید. پس از مشاهده و بررسی اولیه بر روی این وبسایت، تصمیم گرفتم خودم سیستم مقایسه ای این وبسایت را به طور دقیق پیگیری کنم و بعد از کسب اطمینان در مورد کیفیت مقایسه های انجام شده، موضوع را به طور کامل در سایت توضیخ دهم که آیا compareCRM بدون تبعیض و پیش داوری مقایسات خود را انجام می دهد؟


لازم است این نکته را نیز یاداوری کنم که برای آماده سازی این مطلب در حدود ۴ روز زمان گذاشتم تا با اطمینان بتوانم در مورد برخی موارد اطلاعاتی را کسب و توضیحاتی را ارائه دهم.


بدون شک پس از ورود به این سایت، اولین نکته ای که ذهن مخاطب را به خود درگیر می کند، سیستم امتیازدهی به نرم افزارهای CRM مختلف است. امتیاز ارائه شده به هر نرم افزار در یک مقیاس ۵ نمره ای و به صورت نموداری در قالب ۵ ستاره نمایش داده شده اند. اولین سوالی که در اینجا پیش می آید این است که سیستم امتیازدهی به نرم افزارها به چه صورتی انجام می شود. عموما این نوع از امتیازدهی در سایر سایت ها با توجه میزان رضایت و یا عدم رضایت کاربران و توسط میانگین امتیازی که هر کاربر به نرم افزار می دهد، تعیین می گردد. مسلما آنچه در مورد سیستم امتیازی نمایش داده شده برای هر کدام از نرم افزارها مشخص است این است که این امتیازها توسط کاربران نرم افزارها تعیین نشده اند.(در اینجا باید به این نکته نیز یاداور شد که حتی اگر سیستم امتیازدهی براساس نظرات کاربران این نرم افزارها می بود، با توجه به اینکه تعداد افرادی که به هر کدام از نرم افزارها امتیاز می دهند ممکن است متفاوت باشد، هم باید در گام نخست مقیاس یکسانی را برای این مقایسه امتیازی ایجاد کرد. در گام دوم نیز حداقل کاری که می توان انجام داد این است که تعداد افرادی که به هر نرم افزار امتیازدهی کرده اند را نمایش داد) بنابراین شاید بتوان گفت که امتیازها بر اساس نظر خبرگان حوزه CRM ارائه شده اند، که در این مورد نیز هیچ توضیحی در سایت ارائه نشده است.

نکته دوم در مورد سیستم مقایسه ای ارائه شده در سایت، بررسی ماژول ها و امکانات CRM های مختلف هست. من به عنوان شخصی که تا حد قابل قبولی با نرم افزارهای CRM آشنایی دارم، ۳ نرم افزار CRM پیام گستر، دیدار و سرو را برای انجام تحقیقات خودم مورد بررسی قرار دادم. (البته لازم به ذکر هست که به ۲ نرم افزار پیام گستر و دیدار به صورت حرفه ای کار کرده و تسلط داشته ام) امکانات مورد بررسی قرار گرفته برای این ۳ نرم افزار و تیک تایید این ماژول، حداقل در مورد این ۳ نرم افزار CRM در چندین مورد منطبق با قابلیت های ارائه شده در نرم افزارها نمی باشد. به عنوان مثال در مورد پیشگامان امکان “گردش کار”، در مورد دیدار امکان ” دریافت پیامک” و در مورد نرم افزار سرو امکان “ارائه API” وجود دارد.. این در حالی است که تیک مربوط به این امکانات، برای این ۳ نرم افزار، غیرفعال است.

نکته سوم در مورد این وبسایت که بسیار اهمیت داشته و بایستی به آن اشاره کرد، این است که اگر ادعای این را دارید که با هدف کمک به اکوسیستم کسب و کاری ایران، وبسایتی را جهت انجام مقایسه بی طرفانه نرم افزارهای CRM راه اندازی کرده اید، این حق را دارا نیستید که در تضاد ادعای خود رفتار کنید. در بخش “درباره ما” این وبسایت عنوان شده است که در تلاش است تا به عنوان یک راهنما، به انتخاب بهترین نرم افزار CRM به مدیران کمک کند. با این حال آنچه مشخص است این است که اطلاعات ارائه شده در بخش “مقایسه” سایت، به هیچ وجه منطبق بر واقعیت نمی باشد.

در انتها نیز لازم است یاداور شوم که مشخصا من در این مقاله تصمیم ندارم به این مساله بپردازم که وبسایت مورد نظر مربوط به چه شخص و شرکتی بوده و با چه هدفی راه اندازی شده است؛ چون اگر چنین تصمیمی داشتم در همان ابتدای کار این مساله را بیان می کردم که دامین ثبت شده برای این وبسایت در whois مربوط به شرکت نرم افزار CRM “روش” است و در ادامه کار به واکاوی این مساله می پرداختم که این نوع از استراتژی بازاریابی چه جایگاهی در برنامه های سیستم های مارکتینگ داشته و چه مزایا و معایبی را برای شرکت می تواند به همراه بیاورد.

فکر می‌کنم این شعر خود کامل گویای مطلب باشد:

من از مفصل این نکته مجملی گفتم              تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل

2 نظرات
  1. حاتم می گوید

    در این مثلا مقالعه چه چیزی رو تونستیدبه خواننده ارائه کنید، یکی به نعل زدیدو یکی به میخ.
    یا مقایسه کردن رو بلدنیستیدو یا داریدبا قصدو غرض مردم رو به بی راهه می برید.
    من شخصابادیدارکارکردم و یکی از بدترین سرویس دهی هارو داره

    1. سعید اتحادی می گوید

      سلام جناب حاتم
      در ارتباط با این مقاله، هدف مقایسه بین نرم افزارهای CRM مختلف نبوده و صرفا مطالب یک وبسایت دیگر مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. مسلما هر پلتفرمی ایراداتی را خواهد داشت

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.