تارگت فروش چیست؟ فرمول محاسبه + انواع Sales Target

0

تارگت فروش (Sales target) شامل تعداد محصولاتی است که با فروش آنها، به سود دلخواه خود می‌رسید. به عبارت ساده‌تر، این تارگت نقطه‌ی عطفی است که باید توسط شرکت یا تیم یا فرد مورد نظر، به دست آید. به طور کمی می‌توان گفت تارگت فروش، اعدادی هستند که باید در یک دوره‌ی زمانی مشخص به دست آیند.

تارگت فروش بر اساس بودجه بندی شرکت برای تیم فروش، تعیین می‌شود. رسیدن به تارگت فروش، سبب کسب درآمد و افزایش میزان فروش محصولات می‌شود.

پس به طور کلی، تارگت فروش هدفی است که برای یک فروشنده و یا تیم فروش تعیین شده است، که بر حسب درآمد یا واحدهای فروخته شده در یک زمان خاص اندازه گیری می‌شود. تنظیم تارگت به شما و تیم فروش‌تان کمک می‌کند، تا بر روی دستیابی به اهداف‌تان متمرکز شوید. آیا می‌دانید که می‌توان از انواع مختلف تارگت فروش برای پیش بینی بهتر درآمد خود، استفاده کنید؟ با ما همراه باشید که به پاسخ سوالات خود در زمینه‌ی تارگت فروش، برسید.

 

انواع تارگت فروش

شرکت های مختلف ممکن است روش های هدف متفاوتی را بنا به نیاز صنعت و یا شرکت به کار گیرند. یک روند رایج این است، که اکثر شرکت‌ها از هدف فروش سالانه پیروی می‌کنند. در ادامه به معرفی انواع تارگت فروش می‌پردازیم.

 

۱. فروش روزانه

برای محاسبه تارگت فروش روزانه، کل هدف را بر تعداد روزهای کاری تقسیم می‌کنند. این نوع از تارگت، معمولا توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ استفاده می‌شود.

۲. تارگت فروش هفتگی

اگر هدفتان را بر تعداد هفته‌ها تقسیم کنید، تارگت تیم فروش به صورت هفتگی به دست می‌آید. شرکت های حمل و نقل بار، شرکت‌های پیک و بسیاری از کمپانی‌های داروسازی روی اهداف هفتگی کار می‌کنند.

۳. تارگت فروش ماهانه

اگر تارگت فروش سالانه را بر ۱۲ تقسیم کنید، تارگت فروش ماهانه به دست خواهد آمد. تارگت فروش ماهانه هم اکثرا توسط شرکت‌های دارویی دنبال می‌شود.

انواع تارگت فروش

۴. تارگت فروش فصلی

با کنار هم قرار گرفتن سه هدف ماهانه، به یک تارگت فروش فصلی دست پیدا می‌کنید.

۵. تارگت فروش سالانه

بر اساس دستاورد سال گذشته، رشد بازار و رشد صنعت، اهداف سالانه تخصیص داده می‌شود. بیشتر شرکت‌های بزرگ مثل شرکت‌های تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، بر روی اهداف سالانه کار می‌کنند.

 

فرمول محاسبه تارگت فروش

تارگت فروش از فرمول زیر به دست می‌آید:

فرمول محاسبه تارگت فروش

  • اگر عدد به دست آمده را بر ۱۲ تقسیم کنید، تارگت فروش ماهانه به دست می‌آید.
  • اگر عدد به دست آمده را بر ۵۲ تقسیم کنید، تارگت فروش هفتگی به دست خواهد آمد.

 

مثال برای تعیین تارگت فروش

 

۱. تارگت فروش در مقیاس بزرگ

اگر اهداف فروش بزرگتری داشته باشید، در نتیجه درآمد بیشتری به دست خواهید آورد. بنابراین سودآوری‌تان افزایش پیدا کرده و به فرصت‌های بیشتری دست پیدا می‌کنید. برای رسیدن به این هدف، باید تارگت فروش ماهانه یا سالانه برای خود تعیین کنید. یک تارگت معمولی می‌تواند به شکل زیر باشد:

افزایش درآمد ماهانه/سالانه به میزان ۱۰%

شما می‌توانید اهدافی را برای رشد درآمد، به عنوان اهداف ماهانه یا سالانه یا هر دو تعیین کنید. بهتر است علاوه بر تعیین یک هدف فروش درآمد کلی، اهداف فروش جداگانه هم برای تیم فروش تعیین کنید. به خصوص اگر تیم فروش‌تان دارای تجربه بسیار گسترده ای باشد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار CRM چگونه باعث افزایش فروش می‌شود؟

 

۲. افزایش ارزش طول عمر مشتری

ارزش طول عمر مشتری، شامل ارزش نقدی است که یک مشتری در طول مدت اشتراکش، به برندتان می‌افزاید. یک هدف فروش بسیار عالی برای شرکت‌تان، افزایش کل ارزشی ‌است که هر مشتری در طول چرخه عمر خود ایجاد می‌کند. یک تارگت فروش معمولی در این زمینه می‌تواند به شکل زیر باشد:

افزایش ارزش طول عمر مشتری به میزان ۱۰-۲۰٪  به صورت سالانه

کسب درآمد از مشتری‌ای که در حال حاضر دارید، به طور قابل توجهی آسان‌تر از کسب همان میزان درآمد از مشتری جدید است. دستیابی به فروش مشابه با یک مشتری جدید، پنج برابر بیشتر از مشتری فعلی هزینه دارد.

 

چگونه تارگت فروش را ردیابی کنیم؟

تارگت فروش به شما این امکان را می‌دهد تا به طور موثر، فرصت‌های فروش را در شرایط مختلف دنبال کنید. قدم اول تعیین تارگت، بر اساس بودجه شرکت و اهداف بلند مدت است.

همان طور که گفتیم، تارگت فروش یک ارزش مبتنی بر زمان بوده، که نیروی فروش به سمت آن هدایت می‌شود. پس از تنظیم هدف و جذب مشتریان بالقوه، می‌توانید به آسانی به تارگت فروش خود دست پیدا کنید. شما می‌توانید با استفاده از گزارش‌های نرم افزار CRM، به راحتی فرایندهای مرتبط را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: در جستجوی تکنولوژی فروش (Sales Technology) قدرتمند برای کسب‌وکارهای ایرانی

 

مزایای تعیین تارگت فروش

تعیین تارگت به تیم فروش‌تان این امکان را می‌دهد که:

  • اهداف خود را به صورت واضح و شفاف، تعیین کنید.
  • پاداش‌هایی برای رسیدن به تارگت فروش برای اعضای تیم‌تان در نظر بگیرید، که خود سبب تشویق و ایجاد انگیزه در تیم فروش خواهد شد.
  • به اندازه گیری، به چالش کشیدن و بهبود عملکرد فروش خود، ادامه دهید.
  • تعیین تارگت فروش به شما کمک می‎‌کند، پیشرفت فروش خود را در هر دوره پیگیری کرده و اهداف فروش خود را برای برآورده کردن نیازهای بازار و کسب‌وکار خود، تنظیم کنید.

چرا باید تارگت فروش تعییم کنیم؟

بنابراین اهداف فروش، بخشی از برنامه فروش هستند و برای دستیابی به اهداف عملکردی که در برنامه بازاریابی خود تعیین کرده‌اید، استفاده می‌شوند. امیدواریم با خواندن این مقاله و تعیین تارگت فروش، در دست‌یابی به اهداف فروش‌تان موفق باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.