جذب مشتری با ۷ روش سَر راست و امتحانشده برای موفقیت
جذب مشتری… جذب مشتری جدید… جذب مشتریان قبلی برای بار دیگر… اینها همه دغدغههای مهم هر کسبوکاری است. اگر شما هم این دغدغه را به شکل جدی دارید، توصیه میکنیم به شکل جدی این مطلب را تا انتها بخوانید و البته به همه نکات عمل کنید. با آکادمی فروش همراه باشید تا در مجموعه درسهای آموزش فروش، به مبحث مهم جذب مشتری هم بپردازیم.
۱. برای جذب مشتری جدید تخفیف دهید و تبلیغ کنید
درست است که مشتریان امروزی بیشتر از قیمت، بهدنبال ارزش هستند، اما آنها بههرحال هنوز هم به دنبال کسب سود از معاملهاند. بنابراین میتوانید در پیِ این نیاز، با ارائه تخفیفهای مقدماتی، مشتریها را به سمت کسبوکارتان جذب کنید. مثلا تخفیفهای ویژه مانند یکی بخر دوتا ببر! یا بستهبندی هدیه رایگان و غیره به آنها ارائه دهید. با این روش میتوانید مشتریان جدیدی را جذب کنید.
بعد از جذب باید بهدنبال حفظ وفاداری آنها با ارسال پیامهای مختلف و روشهای دیگر بازاریابی باشید.
۲. بخواهید شما را معرفی کنند
وقتی وفاداری مشتری را به دست آوردید، وقت آن است که از آنها بخواهید شما را به دیگران معرفی کنند. مشتریان فعلی یکی از بهترین جذبکنندههایِ مشتریان جدید شما هستند. بنابراین منفعل باشید و منتظر نمانید تا همکاران، دوستان و خانواده شما کاری برایتان بکنند. در عوض، کنترل را در گرفته سیستمی را بسازید که در آن به طور فعال از مشتریان راضیتان میخواهید که دیگران را به شما ارجاع میدهند.
برای دستیابی به این هدف میتوانید فعالیتهای ارجاعدهندهای در فرآیند فروش خودتان بگنجانید. مثلا ارسال ایمیل برای آنکه مطمئن شوید مشتری از شما راضیست و بعد تشویق او به معرفیِ شما. برای درخواست معرفی یا ارجاع، حتما برای مشتریان وفادارتان تشویقهایی را در نظر بگیرید.
۳. دوباره با مشتریان قدیمی تماس بگیرید
به لیست تماس مشتریان از کار افتاده خود برگردید و به مشتریان قبلی که مدتی است با شما معاملهای نداشتهاند تماس بگیرید و بار دیگر بازاریابی کنید. یک برنامه منظم برای انجام این کار ایجاد کنید (مثلا در هر فصل) و مشتریانی را انتخاب کنید که ششماه است ندیدهاید. از طریق ایمیل، پست مستقیم، پیامک یا تلفن با پیام «دلمان برایت تنگ شده!» با آنها تماس بگیرید و در صورت بازگشت، نوعی معامله یا تبلیغ را به آنها ارائه دهید.
۴. شبکه بسازید
هیچ راهی بهتر از ملاقات با افراد جدید و اینکه به آنها بگویید چه میفروشید نیست؛ به خصوص برای افزایش آگاهی از برند. به همیندلیل شبکه بسازید، در رویدادها شرکت کنید، برای مشتریانتان رویداد برگزار کنید، عضو سازمانهای مختلف شوید و… .
۵. وبسایتتان را بهروز کنید
جستوجوی آنلاین راه اصلی پیدا کردن شما توسط مصرفکنندگان است. به همیندلیل باید تکنیکهای بازاریابی موتور جستجو و بهینهسازی آنرا حتما در دستور کار قرار دهید. همچنین مطمئن شوید که سایت شما برای موبایل مناسب است. همچنین، طراحی سایتتان به شکل حرفهای نیز میتواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.
۶. همکاری با مشاغل مشابه را جدی بگیرید
همکاری با مشاغلی که مشتریان مشابه شما دارند، اما لزوما رقیب شما نیستند مفید است. شما و شرکت دیگر میتوانید استراتژیای را تدوین کنید تا به کمک یکدیگر برای مشتریان یکدیگر بازاریابی کنید. این یک روش هوشمند و بدون هزینه است. برای مثال اگر شما محصولات کودک میفروشید، کار با شغلی که لباس زایمان میفروشد، همکاری خوبی است.
۷. تخصصتان را ارتقا دهید
با نمایش تخصص صنعت خود، میتوانید علاقه بیشتر و البته سروصدای بیشتری ایجاد کنید. اینکار به شما در جذب مشتریان جدید کمک میکند. به همین دلیل به شکل داوطلبانه برای صحبت در رویدادهای مرتبط با صنعتتان اقدام کنید، وبینار یا کارگاه برگزار کنید، جلسات آموزشی بگذارید و… . این تکنیک به طور ویژه برای صاحبان مشاغل B2B بهخوبی جواب میدهد.
شما میتوانید به این لیست، تکنیکهای دیگری از جذب مشتری را بنابر کسبوکارتان اضافه کنید. نکته مهم فقط این است که همینالان شروع به کار کنید تا بتوانید چندوقتِ دیگر ثمره تلاشتان برای جذب مشتری را ببینید.
نتیجهگیری
جذب مشتری هدف مهم هر کسبوکاری است. برای اینکار باید هوشمندانه عمل کرد و روشهای قدیمی را با روشهای جدید پیوند زد و بهسرعت بهترین ایدهها را به اجرا درآورد. بدون جذب مشتریان وفادار هیچ کسبوکاری نمیتواند به کارش ادامه دهد.
سوالات متداول
جذب مشتری (Customer Attraction) چیست؟
این مفهوم در فروش به معنای جذبکردن مشتریان برای خرید محصولات یا خدمات از کسبوکار ماست و میتواند در مورد مشتریان جدید و مشتریان قدیمی بهکار برده شود. بدون جذب مشتری عملا نمیتوان فروش را افزایش داد.
راههای جذب مشتری چیست؟
برای جذب مشتریان باید روشها و تکنیکهای ویژه کسبوکار خودتان را پیدا کنید، اما اقداماتی مثلِ شبکهسازی، حفظ مشتریان قدیمی، ارجاع و… میتواند مفید باشد.