بررسی رویکرد شرکت تسلا از نگاه روابط عمومی

0

در دنیای پیشرفته امروز، استفاده از فناوری و بکارگیری آن برای پیشربرد و آسان­تر کردن زندگی روشی بسیار کارآمد تلقی می­شود. اما تغییر کردن سبک زندگی از شیوه سنتی به شیوه مدرن کاری مشکل است که بسیار از مردم در جوامع بزرگ دنیا نیز درگیر آن هستند. از همین رو شرکت­های بزرگ جهان با استفاده از قدرت روابط عمومی و شبکه­های اجتماعی سعی در به همگام کردن مردم با پیشرفت تکنولوژی دارند.

یکی از معروف­ترین شرکت­های پیشرفته در عصر امروز،‌ شرکت تسلا است که با کمک فناوری­های نوین سعی در بهبود کیفیت زندگی و همچنین مراقبت از محیط زیست داشته و توانسته با استفاده از قدرت روابط عمومی و ابزار­های آن قدمی بسیار مهم را در جهت تغییر عادات مردم بردارد. از همین رو در این مطلب قصد داریم تا عملکرد تسلا را از دید روابط عمومی بررسی کنیم.

تاریخچه شرکت تسلا

شرکت تسلا موتورز (Tesla Motors)، شرکتی آمریکایی است که اولین تولید کننده انبوه خودروهای برقی، باتری­های ذخیره انرژی در مصارف خانگی و صنعتی،‌ پنل­های خورشیدی و سقف­های خورشیدی است.

تسلا در سال ۲۰۰۳ با هدف تولید خودرو­های برقی توسط مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ تاسیس شد. اسم این شرکت از دانشمند و مخترع برزگ قرن ۲۰،‌ نیکولا تسلا الهام گرفته شد. بعد از مدتی ایلان ماسک نیز با هدف سرمایه گزاری به مجموعه تسلا پیوست.

در سال ۲۰۰۸ تسلا، اولین خودروی خود، تسلا روداستر را معرفی کرد. این خودرو توانست نظر بسیاری از منتقدان صنعت خودروسازی را به خود جلب کند چرا که تسلا روداستر، با یکبار شارژ توانست مسافت ۳۹۴ کیلومتر را طی کند. همچنین توانست در زمانی کمتر از ۴ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت (۹۶ کیلومتر در ساعت) دست یابد که این امر تسلا را در رده خودرو­های اسپورت جای داد.

براساس آمار منتشر شده از تسلا، در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰، با توجه به رکود صنعت خودروسازی به دلیل همه­گیری بیماری کرونا،‌ این شرکت موفق شده ۴۹۹.۵۵۰ دستگاه خودرو به فروش برساند که خود رکوردی برای این شرکت نوپا در صنعت خودروسازی به شمار می­رود. نکنه­ای که باید بدان توجه کرد این است که آمار اعلام شده ممکن است تا پنج درصد نوسان داشته باشد و این موضوع نیز به دلیل آن است که تسلا در خصوص خودروهای تحویلی، محافظه‌کارانه عمل می‌کند و یک خودرو را تنها در صورتی تحویل داده شده تلقی می­کند که تمام مدارک آن به درستی، کامل و به مالک خودرو انتقال داده شده باشد.

بررسی استراتژری­‌های روابط عمومی شرکت تسلا و نقش آن در فروش محصولات

بدون شک می­توان بسیاری از دستاورهای شرکت تسلا را در مربوط به مدیران و رویکرد روابط عمومی شرکت تسلا با مردم دانست. به عنوان مثال،‌ شخص ایلان ماسک کسی است که شرکت پی پال را تاسیس کرده و توانسته به ارزش ۱۸۰ میلیون دلار به فروش برساند. به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه کارآفرینی، ایلان ماسک یک پدیده­ به شمار می­آید. به علاوه توانایی استفاده از ابزار­های روابط عمومی به منظور برقراری ارتباط موثر با مشتریان، ماسک را از سایر کارافرینان متمایز کرده است. در حقیقت شرکت تسلا با ایجاد بستری مبتنی بر فرهنگ مشتریان و همچنین اجتناب از روش­های سنتی، روش­های منحصربه فردی را ابداع کرده که توانسته به این دستاورد برسد.

در ادامه به بررسی موردی استراتژی­های شرکت تسلا براساس مقاله­ نشریه­ های PRSuperStarUK و AXIAخواهیم پرداخت:

تبلیغات هوشمند

با مقایسه و بررسی شرکت تسلا با سایر شرکت­های خودروسازی و همچنین مطابق گزارشی که GER، به این نکته پی خواهید برد که شرکت تسلا فقط ۶ دلار به ازای هر خودرویی که فروخته، صرف تبلیغات کرده است. این در حالی است که شرکت­های بزرگی مثل تویوتا حدود ۲۴۸ دلار به ازای هر خودرو صرف تبلیغات کرده­اند.

یکی از رویکردهایی که تسلا در بخش روابط عمومی در پیش گرفته است، اشتراک­­گزاری بی­واسطه و صریح اخبار و مطالب مربوط به شرکت با مشتریان خود است. در اکثر مواقع ایلان ماسک از طریق شبکه­های اجتماعی شخصاً‌ با مخاطبان در ارتباط است. این کار باعث می­شود که مشتریان احساس نزدیکی با تسلا داشته باشند و از این رو اعتماد بیشتری بین مشتریان و سازمان بوجود خواهد آمد. ۵۵ میلیون دنبال کننده ایلان ماسک در توییتر خود گواه این موضوع است که ارتباط مدیران با مشتریان تا چه اندازه حائز اهمیت است.

تسلا

ادبیات رسانه­‌ای و نحوه واکنش به موضوعات

یکی دیگر از نکاتی که باعث شده شرکت تسلا بیشتر در معرض توجهات قرار بگیرد،‌ نوع ادبیات و نحوه برخورد با موضوعات مختلف است که مدیران و روابط عمومی این شرکت، در انتشار مطالب در شبکه­های مجازی انتخاب می­کنند.

به عنوان مثال با افزایش سرمایه­گزاری مردم در ارزهای دیجیتال، ایلان ماسک با انتشار مطلبی در توییتر خود از مردم در خصوص خرید محصولات تسلا با رمز­ارزها نظرسنجی کرد. این حرکت هم باعث جلب توجه عموم مردم به شرکت تسلا شد و هم باعث بالا رفتن قیمت­‌ ارزهای دیجیتال در جهان گردید.

همانطور که در بالا اشاره شد، تسلا به این امر آگاهی کامل دارد که هر مطلبی که در شبکه­ های اجتماعی از جانب سازمان منتشر شود حکم خبری موثق را دارد. در خصوص شخص ایلان ماسک هم شرایط به همین ترتیب است و هر مطلبی که ماسک در توییتر خود منتشر می‌کند، از دید رسانه­ ها و مشتریان به منزله خبر در نظر گرفته می­شود. شرکت تسلا نیز از این امر به خوبی آگاه است و تلاش خود را می­کند تا از بستر فراهم شده نهایت استفاده را ببرد. به همین علت است که بسیاری از اخبار مربوط به تسلا در توییتر ایلان ماسک به اطلاع عموم می‌رسد.

تسلا

شناخت جایگاه شرکت و تلاش برای بهبود جایگاه آن

تسلا همواره تلاش کرده است که خود را به عنوان شرکتی پیشتاز در صنعت خودرو­های برقی معرفی کند که در این زمینه عملکرد خوبی از خود نشان داده است. باوجود تعداد بسیار زیادی از منتقدانی که نظر منفی نسبت به عملکرد خودروها و سیاست­های کلی تسلا دارند، اما این شرکت همواره تمرکز خود را معطوف به نقاط قوت خود کرده و با استفاده صحیح از ابزار­های روابط عمومی، ویژگی­های منحصربه ­فرد خود را بسیار پررنگ تر به نمایش گذاشته است. از طرفی در واکنش به نظرات منفی‌ تلاش خود را برای رفع نقاط ضعف سیستم، بکار گرفته است.

به عنوان مثال، شرکت تسلا، تاریخچه خود را به عنوان یکی از نقاط قوت خود معرفی می­کند و با تکیه بر ابزارهای روابط عمومی سعی در خلق ارزش برای سازمان خود دارد. غالباً‌ در کنفرانس­های خبری، اول توجه عموم را به ارزش و تاریخچه شرکت جلب کرده و سپس اقدام به تشریح برنامه­های آینده خود می­کنند.

مشتاق بودن

ایلان ماسک همواره با تعصبی خاص از محصولات خود دفاع کرده مثل اینکه والدینی از بچه خود دفاع کند. همین تعصب و اشتیاقی که ماسک برای محصولات خود دارد،‌ باعث شده تا مشتریان وفادار تسلا،‌ در حین استفاده از محصولات، همان اشتیاق را داشته باشند. کمتر شرکتی در جهان پیدا می­شود که بتواند چنین مشتریانی وفاداری را برای خود نگه ­دراد.

تسلا نمونه بسیار عالی برای قدرت استفاده از روابط عمومی و ابزار­های آن است. ایلان ماسک با استفاده از مهارتی که در روابط عمومی دارد، به شخصیتی بسیار تاثیر گذار تبدیل شده است به نحوی که در دوران رکود جهانی به دلیل بیماری کرونا، فقط با استفاده از مهارت ­های روابط عمومی خود، توانست تقریباً نیم میلیون خودرو به فروش برساند.

با استفاده از کمپین­های روابط عمومی، می­توانید ارزش شرکت خود را به طریقی به مشتریان خود منتقل کنید که مشتریان عادی به مشتریان وفادار شما تبدیل گردند. این در حالی است که این امر بسیار ارزان­تر از تبلیغ به روش­های سنتی امکان­پذیر است و در عین حال اثرگزاری بیشتری بر مشتریان شما دارد.

منبع:https://bit.ly/3w1tGjk

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.