مزایای سئو: ۱۲ دلیل برای اینکه کسب و کار شما به سئو نیاز دارد

0

سئو از لحاظ قابلیت جستجو و پیدا شدن بهتر در فضای وب اهمیت زیادی دارد، اما علاوه بر این، سئو مزایای دیگری هم با خود به همراه دارد. در ادامه با ارائه ۱۲ دلیل نشان خواهیم داد که چرا کسب و کارها برای رشد و پیشرفت علاوه بر طراحی سایت با کیفیت به سئو نیاز دارند.

بسیاری از برندها و کسب و کارها می‌دانند (یا فکر می‌کنند می‌دانند) که به سئو و فوایدی که سرمایه گذاری در این حوزه دارد نیاز دارند. به طور قطع با به‌کار گیری تکنیک‌های سئو، جایگاه سایتتان بهتر شده و بیشتر دیده خواهید شد. اما آیا این کار فواید دیگری نیز دارد؟ چرا سئو تا این حد اهمیت دارد؟

در این نوشته، ۱۲ دلیل مختلف برای روشن شدن اهمیت و مزایای سئو به شما ارائه خواهیم داد. دلایلی که فارغ از زمینه کاری و بزرگی کسب و کارتان به شما نشان خواهد داد که چرا برای پیشرفت و برداشتن گام‌های رو به جلو به سئو نیاز دارید.

مزایای سئو

اول – جستجوی ارگانیک معمولا منبع اصلی جذب ترافیک به یک سایت است

جستجوی ارگانیک بخشی بسیار بزرگ و اصلی از عملکرد بیشتر کسب و کارها محسوب می‌شود که باید با به کار گیری تکنیک‌های لازم، کاربران را به سوی هدف نهایی یک سایت خوب که معمولا به نحوی به خرید مربوط است سوق دهد.

همانطور که احتمالا می‌دانید، گوگل بزرگترین سهم کاربران را در میان تمام موتورهای جستجو دارد و با اختلاف از رقبای خود همچون بینگ و یاهو و یندکس و بایدو پیش است.

اینطور نیست که بقیه‌ی موتورهای جستجو اهمیتی نداشته باشند و به دیده شدن یک برند یا کسب و کار کمکی نمی‌کنند. اما واقعیت این است که بیش از ۷۵ درصد جستجوهای آنلاین از طریق گوگل انجام می‌شود. بنابراین عمل کردن به خطوط مشی گوگل بیشترین اهمیت را برای هر کسب و کاری دارد.

همچنین خوب است بدانید که گوگل پربازدیدترین سایت جهان است و پرکاربرترین سرویس ارائه دهنده ایمیل (Gmail) را نیز در اختیار دارد. بعلاوه سایت یوتیوب که دومین سایت پربازدید جهان است متعلق به گوگل است. اکثر افرادی که به اینترنت دسترسی دارند، حداقل روزی یک بار از جستجوی گوگل استفاده می‌کنند.

تمام این اطلاعات حاکی از اهمیت فراوان سئو و داشتن اعتبار و وجهه نزد گوگل است. اگر گوگل شما را به عنوان یک منبع با کیفیت و قابل اعتماد ببیند، کاربران سایر سرویس‌های  گوگل نیز به طور خودکار به کسب و کار شما جذب خواهند شد. سئوی حرفه‌ای و داشتن وب‌سایت با کیفیت ابزارهایی هستند که برای رسیدن به این نقطه نیاز دارید.

دوم – سئو باعث ایجاد اعتماد و اعتبار می‌شود

هدف نهایی متخصصین سئو، ایجاد پایه و اساس قوی برای یک سایت زیبا و کاربر پسند است که تجربه کاربری دلپذیری به همراه دارد. چنین سایتی باید به راحتی در جستجوهای کاربران پیدا شود و نظرشان را با داشتن اعتبار لازم جلب کند.

بسیاری از اقدامات مربوط به بازاریابی دیجیتال و سئو در نهایت به ایجاد اعتبار نزد موتورهای جستجو، خصوصا گوگل منتهی می‌شود. علاوه بر مواردی که ذکر شد، با داشتن فاکتورهای زیر می‌توان به مرور اعتبار بیشتری اندوخت:

  • بک‌لینک ‌های با کیفیت و معتبر
  • رفتار کاربر مثبت و مورد پسند
  • نشانه‌های یادگیری ماشین
  • محتوا و المان‌های بهینه‌سازی شده

باید دقت داشته باشید که در دنیای دیجیتال هیچ یک از اقدامات و بهینه‌سازی‌ها به اندازه داشتن اعتبار مناسب کارگشا نیستند. اما مشکل اینجاست که چنین اعتباری در دنیای دیجیتال یک شبه به دست نمی‌آید. درست مانند دنیای واقعی. اعتبار و اعتماد در گذر زمان کسب می‌شود.

کسب اعتبار نیازمند داشتن صبر، پشتکار و تعهد به کار است. اما این موارد به تنهایی کافی نیستند، بلکه باید با داشتن فاکتورهایی چون ارائه خدمات و محصولات با کیفیت و ارزشمند تکمیل شوند تا کاربران بتوانند با خیال راحت به برند شما اعتماد کنند.

سوم – سئوی خوب، تجربه کاربری بهتر را نیز به همراه دارد

همه افراد به دنبال رتبه‌های بهتر در گوگل و قرار گرفتن بیشتر در معرض دید کاربران هستند. اما کمتر کسی می‌داند که تجربه کاربری بهینه بخش عمده‌ای از فرآیند رسیدن به چنین جایگاهی است.

گوگل طی سالیان اخیر یاد گرفته است که چطور تجربه کاربری خوشایند و ناخوشایند را از هم تشخیص دهد و تجربه کاربری خوشایند به یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای موفقیت یک وبسایت تبدیل شده است. کاربران می‌دانند که به دنبال چه چیزی هستند و اگر آنچه را که به دنبالش هستند در سایت شما پیدا نکنند، آن‌وقت با مشکلی جدی مواجهید.

افزایش سرعت سایت یکی دیگر از موارد مهم در تجربه کاربری بهتر برای کاربران است که توسط گوگل به آن توجه ویژه ای شده و وبسایتهای دارای سرعت بارگذاری بهتر رتبه بهتری کسب می‌کنند.

یک مثال خوب از تجربه کاربری بسیار قوی، توانایی گوگل در پاسخ‌دهی به نیاز کاربرانش در همان صفحه نتایج جستجو است. گوگل توانسته با به کار گیری ابزارهای قدرتمند، اطلاعاتی را که کاربرانش به دنبال آن هستند ارائه بدهد، تا دیگر حتی روی نتایج جستجو نیز کلیک نکنند. به این ترتیب تجربه کاربری بسیار خوشایندی برای آنان فراهم کرده است.

چهارم – سئوی محلی یعنی تعامل، ترافیک و خرید بیشتر

با رشد و استیلای روز افزون استفاده از موبایل، سئوی محلی به یک بخش اصلی و مهم از موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط تبدیل شده است.

هدف سئو محلی بهینه‌سازی یک سایت یا هر رابط دیجیتال دیگری است به نحوی که افراد حاضر در یک منطقه جغرافیایی دسترسی مستقیم و راحت‌تری به شما داشته باشند. به عبارت دیگر، به کمک سئو محلی و با قرار گرفتن در معرض دید این افراد، یک قدم به انجام خرید توسط آنان نزدیک خواهید شد.

بهینه‌سازی‌های محلی، روی یک محله، شهر، استان یا حتی کشور تمرکز می‌کنند تا بتوانند پیام یک برند و خدمات و محصولات آن را به شکل مناسب در اختیار کاربران حاضر در این مناطق برسانند.

متخصصین سئو این کار را با بهینه‌سازی یک سایت و محتواهای موجود در آن، از جمله ارجاعات و بک‌لینک‌های مرتبط با حوزه فعالیت مربوط با آن برند انجام می‌دهند. همچنین برای افزایش تعامل یک وبسایت در سطح محلی، فعالیت آن برند در شبکه‌های اجتماعی هم باید بهینه‌سازی شود.

علاوه بر این موارد باید دقت ویژه‌ای به نظرات و نقدهای ثبت شده توسط کاربران در گوگل یا دیگر سایت‌های نقد و بررسی که ممکن است برای هر حوزه‌ای متفاوت باشد اختصاص داده شود.

پنجم – سئو روی چرخه خرید تاثیر می‌گذارد

کاربران و مشتری‌ها همواره تحقیقات خود را انجام می‌دهند. این یکی از بهترین فواید اینترنت از زاویه دید خریداران محسوب می‌شود. استفاده از خدمات سئو برای رساندن هرچه بهتر و سریع‌تر پیام‌های یک کسب و کار در خصوص پیشنهادات ویژه‌ای که برای خریداران دارند و یا محصولات جدیدشان می‌تواند نقطه عطفی در عملکرد آن‌ها باشد.

برندها باید درست در آنجایی که کاربران به آن‌ها نیاز دارند دیده شوند تا یک ارتباط درست بینشان ایجاد شود. سئو باعث می‌شود برندها بهتر دیده شوند و مشتری‌های بالقوه پاسخ نیازهایشان را که صاحبان کسب و کارها ارائه می‌کنند بیابند.

ششم – بهترین ترفندهای سئو همیشه در حال بروز شدن هستند

به کار بستن تکنیک‌های سئو روی وبسایت یک برند و دیگر دارائی‌های دیجیتال آن بسیار سودمند است. اما اگر اهداف و کارکرد این برند بلند مدت باشند، و سایت در گذر زمان خود را بروز رسانی نکند، بعد از مدتی به حدی از پیشرفت رسیده و در آنجا متوقف می‌شود.

با توجه به تغییرات عمده‌ای که همواره در دنیای موتورهای جستجو و از جمله گوگل رخ می‌دهد، برای ماندن در رقابت دائمی موجود و برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج، باید به طور مستمر تغییرات را دنبال کرده و وبسایتتان را همگام با این تغییرات بروز کنید. فعال بودن و پیگیری تغییرات عمده‌ای که در الگوریتم‌های رتبه‌بندی ایجاد می‌شود می‌تواند بسیار مفید بوده و برگ برنده‌ی یک برند باشد.

همانطور که می‌دانید گوگل سالانه صدها تغییر در الگوریتم‌هایش ایجاد می‌کند. اگر یک برند از این تغییرات عقب بماند، بازگشت به سطح اول رقابت بسیار دشوار خواهد شد. وظیفه متخصصین سئو این است که به کسب و کارها کمک کنند از این تغییرات عقب نمانند.

هفتم – درک سئو به شما کمک می‌کند محیط وب را بهتر بشناسید

با وجود محیط همواره در حال تغییر اینترنت، پا به پا رفتن با این تغییرات می‌تواند چالش بزرگی باشد. اما داشتن سئوی مناسب و قرار گرفتن در سطوح بالای رقابت به معنی قرار گرفتن در حلقه‌ی تغییراتی است که در زمینه جستجوی آنلاین رخ می‌دهد.

شناخت محیط وب، از جمله تاکتیک‌های به کار گرفته شده توسط رقبای کسب و کارتان، ابزار سودمندی برای برند شما خواهد بود.

هشتم – سئو نسبتا ارزان است

سئو نیز مانند هر چیز خوب و سودمند دیگری هزینه به همراه دارد. اما واقعیت این است که هزینه سئو به نسبت خیلی استراتژی‌های بازاریابی دیگر بسیار ارزان است و خروجی آن از دید منافع یک برند کاملا محسوس است.

سئو را نباید به چشم هزینه‌های بازاریابی دید. بلکه سئو یک سرمایه‌گذاری مطمئن برای هر کسب و کاری است. اجرای درست سئو مانند اندوختن سرمایه برای سال‌های آتی است. و مثل بیشتر چیزهای زندگی، با توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر، بهتر می‌شود.

نهم – سئو یک استراتژی بلندمدت است

سئو می‌تواند در همان یک سال اول، تاثیر قابل توجهی در عملکرد یک کسب و کار داشته باشد. و بیشتر اقدامات مربوط به سئو، تاثیراتی خواهند گذاشت که تا چندین سال باقی می‌مانند.

بله، همیشه بهتر است که با آخرین تغییرات بازار خود را هماهنگ کنید. اما هر وبسایتی می‌تواند از به کارگیری درست و صادقانه سئو به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یابد.

قاعده کلی این است که هرچقدر زمان، تلاش و بودجه بیشتری به سئوی یک سایت اختصاص یابد، جایگاه آن سایت در بازار بهتر و مطمئن تر خواهد بود و زمان بیشتری این جایگاه در اختیارش خواهد ماند.

دهم – سئو از لحاظ کمی و عددی قابل سنجش است

علیرغم اینکه در سئو نمی‌توان رابطه‌ی چندان مستقیمی بین هزینه و فایده برقرار کرد (مانند رابطه‌ای که در تبلیغات کلیکی هست)، اما می‌توان با استفاده از ابزارهای مناسب نظیر گوگل آنالتیکس و گوگل سرچ کنسول، نتایج آن را سنجید و پیگیری کرد.

مشکل اصلی ربط دادن نقاط مختلف به هم است، چرا که لزوما رابطه‌ی روشن و مشخصی بین اقدامات انجام شده و نتایج بدست آمده وجود ندارد. با این وجود خوب است که درک درستی از چگونگی تاثیرگذاری اقدامات مربوط به سئو داشته باشید. تمام این اقدامات هدف مشترکی دارند و آن بهبود جایگاه یک کسب و کار در فضای وب است.

صاحبان برندها و کسب و کارها همچنین دوست دارند تا درک مناسبی از جایگاه قبلی و فعلی خود و نیز جایگاهی که قرار است در آینده به آن برسند داشته باشند. خصوصا که در بیشتر موارد به یک متخصص پول می‌دهند تا بهینه‌سازی‌های سئو را برایشان انجام دهد. اما برای نشان دادن موفقیت سئو، تنها کافی است که داده‌های مربوطه به کارفرما ارائه شود. چرا که این داده‌ها هرگز دروغ نمی‌گویند.

یازدهم – سئو فرصت‌های جدیدی را پدید می‌آورد

سئوی حرفه‌ای و با کیفیت نه تنها امکانات لازم برای دیده شدن یک برند را در اختیارش قرار می‌دهد بلکه به آن کمک می‌کند که بدرخشد و خودنمایی کند.

ارائه‌ی سئوی باکیفیت به یک برند به معنی داشتن درک درست و کامل از بخش‌های مختلف آن برند و اختصاص تمام نیروها برای رسیدن به یک هدف است: تبدیل شدن آن برند به یک پرچم‌دار. هرقدر که یک برند بهتر و دقیق‌تر شناخته شود، امکان فراهم کردن فرصت‌های جدید برای آن برند بیشتر می‌شود.

دوازدهم – اگر در صفحه اول نتایج نباشید، کسی روی سایت شما کلیک نخواهد کرد

در دنیای سئو این واقعیت بر کسی پوشیده نیست که اگر سایتی در صفحه اول نتایج جستجو قرار نگیرد، تقریبا می‌توان گفت که کسی روی آن سایت کلیک نخواهد کرد.

یکی از تحقیقات اخیر نشان داده است که ۳ لینک اول در صفحه یک نتایج جستجو بیش از ۴۰ درصد کلیک‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. در حالی که روی حدود ۳۰ درصد از همه‌ی نتایج موجود در صفحات اول و دوم کلیکی نمی‌شود. اما این به چه معنی است؟

  • اول اینکه، اگر در صفحه اول نیستید، بهتر است که خودتان را به صفحه اول برسانید،
  • و دوم اینکه هنوز هم موارد زیادی وجود دارد که کاربران کلمه یا عبارتی را جستجو می‌کنند اما آنچه به دنبالش بوده‌اند را پیدا نمی‌کنند.

نتیجه گیری

به کار بستن سئو با کیفیت روی وبسایت یا دیگر دارائی‌های دیجیتال یک برند، همیشه برای آن برند و بازاریابی آن سودآور خواهد بود. سئو را تکنیک بازاریابی عصر جدید می‌نامند، تکنیکی که برای حضور موفق و مستمر یک کسب و کار در فضای وب حیاتی است. خصوصا که اطلاعات موجود در وب و خدمات و محصولات ارائه شده در آن روز به روز در حال رشد و ترقی است و رقابت هر روز شدیدتر می‌شود.

منبع: تحلیل بازار

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.