اینترنت ۵G منتشرکننده ویروس کرونا ؛ توطئه یا واقعیت؟( بررسی از دیدگاه روابط عمومی)

0

در آوریل ۲۰۲۰، ۲۳۰ نفر از دانشمندان از ۴۰ کشور جهان درباره پیامدهای انسانی و زیست محیطی گسترش انتشار امواج الکترومغناطیسی با توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G) بیانه‌ای منتشر کردند.

در این بیانیه‌ به نقش احتمالی اینترنت نسل پنجم در افزایش خطر ابتلا به سرطان، اختلالات عصبی، آسیب‌های ژنتیکی و ناباروری و همچنین تبعات محیط زیستی آن اشاره شده بود و بر اساس داده‌های اولیه منتشر شده از سوی برنامه ملی سم‌شناسی آمریکا (NTP)، آژانس بین‌المللی پژوهش‌های سرطان (IARC) و مرکز سرطان سازمان جهانی بهداشت (WHO)، به خطرات توسعه و نسل پنجم شبکه تلفن همراه اشاره می‌کرد. این بیانیه پیشنهاد می‌کرد که پیش از راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم، تحقیقات بیشتری لازم است و استدلال امضاکنندگان آن نیز این بود که اینترنت نسل پنجم مستلزم نصب آنتن‌های بسیار است.

یک تئوری توطئه که ظاهراً در بین طبقاتی از مردم در سراسر جهان به شدت رواج پیدا کرده (و در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود) باور به این است که کرونا به اینترنت نسل پنجم مرتبط است و ووهان نخستین شهری بوده که اینترنت نسل پنجم در آن راه‌اندازی شده است.

مشکل

آنچه در شایعات شبکه‌های اجتماعی به عنوان تأثیر اینترنت نسل پنجم در تخریب سیستم ایمنی طرح می‌شود یکی از پررونق‌ترین تئوری توطئه این روزهاست. به گفته این گروه، اینترنت نسل پنجم با وارد کردن آسیب به سیستم ایمنی بدن باعث می‌شود که یک سرماخوردگی معمولی، تقویت شده و تبدیل به یک بیماری مهلک شود.

با این اوصاف هیچ شاهد و گواهی مبنی بر ارتباط بین اینترنت نسل پنجم و دستگاه ایمنی بدن انسان وجود ندارد. به بیان دیگر اینترنت نسل پنجم، ادامه همان روش و همان سیستمی است که در شبکه نسل چهارم، نسل سوم و نسل دوم شبکه تلفن همراه تجربه کرده‌ایم.

به گفته پایگاه اطلاعاتی “vox” داستان از آنجا شروع می‌شود که در ۲۰ ژانویه فردی به نام “جان گرگوری” در وبسایت فرانسوی “Les moutons enragés” شایعه‌ای را مبنی بر ارتباط شیوع ویروس کرونا و تکنولوژیG 5مطرح می‌کند. او در نظریه خود بیان می‌کند که موج میلی‌متری استفاده شده در فن‌آوری G 5 مرتبط با انتشار ویروس کووید۱۹ است و برای اثبات ادعای خود به نصب آنتن‌های G 5 سه ماه قبل از شیوع کرونا در شهر ووهان اشاره می‌کند.

گرگوری، تحلیلگر ارشد در NewsGuard، نگاه اولیه ای به نظریه توطئه G 5 کروناویروس داشت ، اما طولی نکشید که اخبار جعلی شروع به انتشار کردند. دو روز پس از پست وبلاگ فرانسوی ، یک روزنامه بلژیکی به نام Het Laatste Nieuws مصاحبه ای را با یک پزشک محلی منتشر کرد که ادعای بی اساس را مبنی بر اینکه شیوع ویروس کرونا می تواند با برج های تلفن همراه G 5 نصب شده در نزدیکی ووهان در سال ۲۰۱۹ مرتبط باشد، منتشر کرد. در عرض چند ساعت، این نظریه در فیس بوک گسترش پیدا کرد.

گرگوری به Recode می گوید: “سالهاست جمعیتی می گویند که G 5 برای سلامتی انسان مضر است، از زمانی که G 5 برای اولین بار پیشنهاد شد.”

در اوایل آوریل ، نظریه پردازان توطئه برج های سلولی را در اروپا به آتش کشیدند و با طرفداران ضد واکسیناسیون تلاقی کردند و بر این نگرانی که برج ها میتوانند تهدیدی برای سلامت عمومی باشند دامن زدند.

تام فیلیپس، سردبیر مجله Full Fact ، یک سازمان بررسی کننده در انگلستان، توضیح می دهد: “بسیاری از گرایش های سیاسی و انواع مختلف نظریه توطئه می تواند چیزی را در نظریه G5 پیدا کند.” ترس های مشابه در هنگام معرفیG 3 و wifi  نیز بیان شد. بسیاری از این ترس ها به تازگی برای G 5 گفته شده است که از شروع به کار آن آغاز شد. ”

ژانر نظریه های توطئه مرتبط با فناوری بی سیم چندین دهه است که وجود دارد و بحث بر سر اینکه آیا مواردی مانند تلفن های همراه منجر به سرطان مغز یا کنترل ذهن می‌شود با راه اندازی فناوری G5 ارتباط جدیدی پیدا کرده است. برخی نظریه ها معتقدند که G5 ، مانند نسل های قبلی فناوری سلولی ، باعث سرطان می شود یا به نوعی پرندگان را می کشد. برخی دیگر افراطی هستند و نشان می دهند که این فناوری می تواند “حساسیت الکترومغناطیسی” ایجاد کندو باعث ایجاد سردرد و آسیب به سیستم ایمنی بدن شود.

سال گذشته، نیویورک تایمز نیز متنی از فیزیکدان فلوریدایی به نام «بیل کری» منتشر کردکه تحقیقات نادرستی را نشان  می‌داد در این تحقیق ارتباط بین افزایش فرکانس امواج رادیویی و آسیب بافتی در مغز را نشان داده می‌شد. البته کری نتوانست این واقعیت را در نظر بگیرد که مغز انسان از پوست و جمجمه خود در برابر چنین اشعه ای محافظت می‌کند، اما نمودار او در مورد این نظریه در دنیای تئوری های توطئه فناوری سلولی تبدیل به یک قانون اساسی شده است. شبکه تلویزیونی RT روسیه مانند الکس جونز ، بنیانگذار Infowars ، به چنین ایده هایی برای پیش بردن نظریه ها در مورد خطرات فناوری G5 اشاره کرده است. Infowars حتی یک تی شرت  “G5 Klill” می‌فروشد. بسیاری از سایت هایی که نظریه های توطئه G5 را تبلیغ می کردند ، اکنون مخاطبان خود را به سمت ارتباط G5 با ویروس کرونا سوق می دهند. به عنوان مثال ، وب سایت نچرال نیزو” Natural News”  ، مدتهاست درباره خطرات احتمالی فناوری G5 هشدار داده است. اخیراً این سایت عناوینی مانند: “آیا راه اندازی G5 در ووهان به سیستم ایمنی مردم آسیب رساند و مردم را در معرض عوارض و مرگ ناشی از کرونا قرار داد؟”

نظریه توطئه کروناویروس G5 مطمئناً در رسانه های اجتماعی طرفداران خود را پیدا کرده است. بسیاری از تئوری های توطئه Covid-19 در گروه های ضد G5 فیس بوک ظاهر شده است ، مانند گروه یک ساله، ۸۰۰۰ نفری “Stop 5G Global Community” و سه ساله “Lawful Stop5G شورش بدون خشونت” ، که تقریبا ۳۵۰۰۰ عضو دارد. توییتر و یوتیوب به طور مشابه پلتفرم‌های خوبی برای انتشار اطلاعات غلط G5 هستند. بلومبرگ گزارش می دهد که شواهدی مبنی بر تلاش هماهنگ برای پیشبرد محتوا در  خصوصی ارتباط بین ویروس کرونا با اینترنت G5 وجود دارد، هرچند جزئیات و منشأ چنین کمپینی نامشخص است.

این تئوری‌ها به دلیل اینکه افراد مشهور از آن حمایت کردند رایج ‌شدند. به نظر می‌رسد اولین پست هایی که G5 و Covid-19 را مرتبط می کند در اواسط ژانویه ظاهر شد. مقاله روزنامه درباره پزشک بلژیکی اغلب به عنوان یک حادثه تحریک کننده ذکر می‌شود.

با این وجود، یافتن منشاء دقیق نظریه توطئه G5 و کروناویروس دشوار است. آزمایشگاه Zignal ، یک پلتفرم اطلاعاتی است که اخبار آنلاین را رصد می‌کند : یک حساب توییتری را شناسایی کرد که در ۱۹ ژانویه در توئیتر خود نوشت: “ووهان اکنون بیش از ۵،۰۰۰ ایستگاه پایه #G5 دارد و تا سال ۲۰۲۱ ۵۰،۰۰۰ ! آیا این بیماری است یا G5 ؟” در حالی که یک مقاله در مورد یک ویروس جدید و شبیه آنفولانزا در چین بازنشر داده می‌شد. اگرچه این پست چندان مورد توجه قرار نگرفت، اما نشانه آن است که این نظریه تا حدی در حال گسترش بوده است.

این تئوری زمانی شدت گرفت که افراد مشهور شروع به حمایت از این موضوع کردند در ماه مارس، کری هیلسون خواننده معروف در توئیتر نوشت:

«مردم سالها تلاش می کردند در مورد G5 به ما هشدار دهند. مقالات، سازمان‌ها ، مطالعات … آنچه ما از طریق آن می گذریم تأثیرات تشعشع است.

G5 در ۱ نوامبر ۲۰۱۹ چین راه اندازی شد. مردم مرده اند. G5 را با غیرفعال و LTE خاموش کنید!»

طرفداران QAnon نیز در ترویج توطئه G5 شرکت کرده اند. یکی از پیروان Q استدلال کرده است که علائم Covid-19 به طرز مشکوکی “شبیه قرار گرفتن در معرض G5 است” او در توییتی گفت: “اگر سعی می کنید نقاط مربوط به Covid-19 (که به نظر من یک بیماری ساختگی برای توضیح عوارض جانبی G5 است) را به G5 متصل کنید، رسانه ها به شما می گویند که این یک تئوری توطئه. ”

در آغاز ماه آوریل، هنگامی که حملات به بیش از ۵۰ برج سلولی در بریتانیا به یک خبر بین المللی تبدیل شد، و سرانجام مدیران شرکت هایی مانند Verizon و Vodafone از مقامات دولتی خواستند که مداخله کنند.

هجوم افراد مشهور به تقویت نظریه توطئه ادامه یافت. ویز خلیفه ، خواننده رپ در ۳ آوریل در توییتی نوشت: “کرونا؟ G5؟ یا هر دو؟”

در همان روز ، بازیگر وودی هارلسون ویدیویی در مورد این نظریه در اینستاگرام منتشر کرد، جایی که بیش از ۲ میلیون دنبال کننده دارد.

خواننده رپ انگلیسی M.I.A. ، بوکسور امیرخان ، بازیگر جان کیوسک ، تهیه کننده موسیقی تدی رایلی ، و شخصیت تلویزیونی آماندا هولدن همگی در این مدت در مورد این توطئه با میلیون ها دنبال کننده خود گفتگو کردند.

در ۲۰ آوریل، مفسران محافظه کار Diamond و Silk به میلیون ها فالور خود در مورد ارتباط بین G5 و کروناویروس هشدار دادند.

**نکته قابل ملاحضه در این خصوص این بود که، این پستها حذف شده اند.

محبوب ترین تئوری های توطئه Covid-19 در شبکه‌‌های اجتماعی

اینترنت 5G منتشرکننده ویروس کرونا؛ توطئه یا واقعیت

به گفته گروه تحقیقاتی Zignal، نظریه پردازان توطئه روایت G5 را با ادعای اینکه بیل گیتس پشت تولید و انتشار این ویروس است گسترش دادند. و این موضوع در حال حاضر محبوب ترین تئوری توطئه آنلاین در خصوص ارتباط G5 و  Covid-19 است. این نظریه معتقد است که بیل گیتس نه تنها باعث شیوع این بیماری شد، بلکه به نحوی از G5 برای انتشار آن استفاده کرد است. یکی از توئیت های شناسایی شده توسط Recode ، که هزاران لایک و بازتوییت را به دست آورده است، ادعا می کند که فیس بوک حساب هایی را که اطلاعات مربوط به توطئه G5 و کروناویروس را به اشتراک می گذارند، مسدود می کند.

اینترنت 5G منتشرکننده ویروس کرونا؛ توطئه یا واقعیت

راه حل :

به گزارش پایگاه خبری “نیویورک تایمز”، در ۲ آوریل یک برج بی‌سیم در “بیرمنگام” مورد هدف آتش‌سوزی قرار گرفت و فرو ریخت؛ فردای آن ساعت ۱۰ صبح یک دکل مخابراتی در بندر لیورپول نیز کامل در آتش سوخت؛ همچنین چند ساعت بعد یک آنتن G5 در همین بندر مورد آتش‌سوزی توسط معترضان قرار گرفت.

بر اساس گزارش‌های پلیس انگلیس و یگ گروه ارتباطی در  حدود ۳۰ دکل G5 در شهرهای انگلیس سوزانده شده‌ و در ۸۰ مورد دیگر، کارکنان فعال در بخش‌های زیرساختی G5 در این کشور مورد اذیت و آزار مهاجمین قرار گرفته‌اند.

این حمله ها تنها به کشور انگلیس خلاصه نمی‌شود؛ در کشور هلند نیز ۵ مورد آتش‌سوزی آنتن‌های G5 گزارش شده است ؛ هنوز میزان خرابکاری و آسیب به دکل‌های نسل پنجم اینترنت در هلند مشخص نیست، اما سازمان “هماهنگ‌کننده ملی امنیت و مبارزه با تروریسم” (NCTV) اعلام کرده حوادث مختلفی در این‌باره روی داده است؛ از زمانی که هلند در سال ۲۰۱۹ تصمیم گرفت نسل پنجم اینترنت را به‌کار گیرد، اعتراضات ضد G5 در این کشور شروع شده است، اما این اعتراضات به اقدامات خشن منجر نشده بود.

پس از این اتفاقات، گوگل، فیسبوک و توییتر اعلام کردند که با انتشار این دسته از شایعات برخورد کرده و سریعا آنها را حذف می‌کنند؛ دولت انگلیس نیز ضمن درخواست از مردم برای پایان دادن به آتش زدن این دکل‌ها، اعلام کرده که با افراد پشت پرده این حمله ها برخورد جدی خواهد کرد.

پایگاه اطلاعاتی ” Full Fact” در این‌باره می‌نویسد، این نظریات توسط کارشناسان سازمان بهداشت جهانی رد شده و طبق گفته آنان هیچگونه ارتباطی بین صنعت G5 و ویروس کووید۱۹ وجود ندارد.

یکی از کارشناسان در سخنان خود اظهار دارد که به طور کلی ویروس‌ها نمی‌توانند بر روی امواج رادیویی یا شبکه‌های تلفن همراه حرکت کنند و منتقل شوند و هیچ مدرک علمی در این زمینه وجود ندارد.

برخی دیگر از کارشناسان بیان می‌کنند که ویروس کرونا در بسیاری از کشورهایی که این تکنولوژی و فن‌آوری را در اختیار ندارند فراگیری بیشتری داشته و به همین خاطر نمی‌تواند ارتباطی بین تکنولوژی نسل پنجم و ویروس کرونا وجوود داشته باشد.

اپراتور‌های شبکه تلفن همراه در انگلیس نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند که با بررسی‌های بسیاری هیچگونه ارتباطی بین اینترنت نسل پنجم و شیوع ویروس کرونا مشاهده نکرده‌اند.

آنها همچنین در این بیانیه توضیح می‌دهند که اینترنت نسل پنجم از طریق امواج رادیویی غیر یونیزه منتقل می‌شوند و این امواج انرژی کافی را برای آسیب رساندن به DNA انسانها ندارند.

مقامات کشور انگلیس بیان می‌کنند که این حمله‌ها فراتر از شایعات مطرح شده هستند و پشت پرده‌ این ماجرا گروه های متعددی شکل گرفته است تا از رشد این فن‌آوری در کشور انگلیس جلوگیری کنند.

شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد انواع نظریه های توطئه شد. بیشتر آنها مانند نظریه‌ای  که دولت چین عمدا این ویروس را منتشر کرده است دارای طرف‌داران بسیاری شده‌است. اما یکی از این تئوری‌های توطئه که بر شرکت های فناوری و مخابراتی تأثیر گذار بود این موضوع بود که: همه گیری ویروس کرونا در واقع ناشی از راه اندازی شبکه های G5 در سراسر جهان است.

به عنوان مثال، در ایالات متحده، چهار برج وودافون مورد حمله افرادی قرار گرفت که از ارتباط بین فناوری و همه گیری مطمئن بودند. پیش از این ، چندین برج سلولی در سراسر بریتانیا به آتش کشیده شده بود.

ودافون، دومین اپراتور بزرگ تلفن همراه در جهان، گفت که حملات به موضوع امنیت ملی تبدیل شده است. در انگلستان، استفان پاویس، مدیر پزشکی ملی NHS انگلستان، گفت: “داستان G5 کامل به توطئه بی پایه و اساس است ، این بدترین نوع از اخبار جعلی است. واقعیت این است که شبکه های تلفن همراه برای همه ما کاملاً حیاتی هستند»

پروفسور کارن داگلاس، روانشناس که در نظریه‌های توطئه در دانشگاه کنت مطالعه می‌کند، می‌گوید: “اغلب ، این افراد به شدت نگران چیزی هستند و این مسئله برای آنها مهم است. ورود خصمانه و برخورد شدید وسرکوب‌گر سازنده نخواهد بود، زیرا این کار نگرانی آنها را مشروعیت بخشیده و ممکن است آنها را بیشتر تحریک به خشونت کند.”

بهترین توصیه در مورد نحوه برخورد با نظریه های توطئه نشان می دهد که ” باید با اطمینان و محترمانه رفتار کنیم، بدون احترام، همدردی و همدلی ، هیچ کس ذهن یا قلب خود را به روی شما باز نمی کند. هیچ کس گوش نمی دهد.”

تانیا باسو، نویسنده ارشدMIT Technology Review ، توضیح می دهد که: “انتشار ادعاهای دروغ و دامن زدن به آن می‌تواند چالش برانگیز باشد. او در این‌باره می‌گوید که برای کنترل این چنین بحران‌هایی بهترین کار استفاده از قدرت روابط عمومی و کمک گرفتن از رسانه‌ها است.به عنوان مثال فیس بوک یکی از ثروتمندترین شرکت های جهان است.و منابع و دسترسی‌های لازم برای مقابله جدی با اطلاعات غلط و سخنان نادرست و انتشار خبرهای کذب و بدون پایه و اساس در گسترش آن‌ها در پلتفرم خود باشد”

منبع: https://bit.ly/3Aqwzw8

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.