پنج نکته مهم در بازارپردازی

0

نسبت بازارپردازی و کسب و کار را می توان همچون سرباز و اسلحه دانست. هیچکدام از این ها بدون دیگری توانایی بقا نخواهد داشت. برای درک بهتر موضوع، نخست تعریفی از اصطلاح “بازارپردازی” ارائه می دهیم. بازارپردازی را می توان یک استراتژی موفق به شمار آورد که از طریق آن، کسب و کار مورد نظر به مشتریان بیشتری دست می یابد. در حقیقت به نحو موثری سبب تبدیل بازدیدکنندگان به خریداران واقعی می شود. با توجه به افزایش تصاعدی تعداد رقبا در بازار های امروزی، حدود ۹۷ درصد بازدید های آنلاین به هیچ گونه خریدی ختم نمی شود، نکته مهم توانایی جذب مصرف کنندگان و ترغیب آن ها برای تکمیل پروسه خریدشان خواهد بود. این جاست که “بازارپردازی (merchandising) ” وارد عمل می شود!


بیشتر بخوانید: بازارپردازی، تکنیک جذب مشتری


بازارپردازی در فرم های متنوعی می تواند به ایفای نقش خود بپردازید، از نحوه تهیه صورت کالا گرفته تا قیمت گذاری. اما همه این ها هدفی واحد را دنبال می کنند و آن هم پیشتاز بودن در تغییرات و به دست گرفتن بازار است. اگر به عنوان یک مدیر، خواهان موفقیت برای کسب و کار خود هستید، صرف نظر از بزرگی و یا کوچکی آن و یا حتی نوع محصولات و خدماتی که ارائه می دهید، چند روش اصلی برای تبدیل شدن به یک “مدیر بازارپرداز” حرفه ای وجود خواهد داشت. با ما همراه باشید.

پنج نکته مهم در بازارپردازی

 

بهره وری از گوشی های همراه هوشمند

حدود ۴۰ درصد از مشتری ها با خرید آنلاین میانه خوبی ندارند و این تعداد زمانی که صحبت از خرید با موبایل به میان می آید، دو برابر یعنی ۸۰ درصد می شوند. اما همان طور که می دانید در عصر کنونی، یکی از الزام های موفقیت، آشتی با تکنولوژی است. حتی اگر کسب و کارتان ماهیت آنلاین هم نداشته باشد، باید برای آن یک فضای آنلاین مناسب طراحی کنید. در نظر گرفتن یک برنامه موبایلی جامع نیز، ضمن معرفی بهتر کسب و کارتان، می تواند سطح فروش شما را به مقدار زیادی افزایش دهد. خرید از فروشگاه شما در سطح آنلاین باید با هر صفحه نمایشی آسان بوده و کار با آن برای مشتریان از هر نظر راحت باشد.

 

هر چه شفاف تر، بهتر

باید به شدت از گیج کردن مشتری های خود پرهیز کنید! زیرا زمانی که این اتفاق می افتد، به تدریج مشتری ها پراکنده می شوند. خوشبختانه روش هایی وجود دارد که می تواند یاری رسان واقع شود:

– روش نخست: اگر فروشگاه آنلاین دارید، از ابزار های کمکی برای راهنمایی مشتری به سوی خرید مورد نظرش استفاده بهینه کنید. از جمله این گونه ابزار ها می توان به پیشنهاد محصولات مشابه بر اساس جست و جوی مشتری، اشاره کرد. اما چنان چه کسب و کارتان آنلاین نیست، این وظیفه باید بر عهده فروشندگان و کارکنانی که ارتباط نزدیک تری با ارباب رجوع دارند، قرار داده شود. توانایی راهنمایی مشتری به سمت بهترین خرید مناسب برای وی، یک مهارت اساسی محسوب می شود که از گیج شدن مشتری ها و عدم انتخاب دوباره کسب و کار شما جلوگیری به عمل می آورد.

پنج نکته مهم در بازارپردازی

– روش دوم: قابلیت جست و جو در وب سایت کسب و کار خود را ارتقا دهید. ۱۱ الی ۱۵ درصد از مصرف کنندگانی که به وب سایت کسب و کار شما سر می زنند، پروسه خرید خود را با جست و جوی محصولی خاص شروع می کنند. لیستی از پرفروش ترین محصولات خود در هر کدام از زمینه ها تهیه کنید و آن را در معرض دید بازدیدکنندگان آنلاین قرار دهید. همین تغییر کوچک به راحتی می تواند سبب افزایش سطح فروش شود. برای مشتریان حضوری خود نیز چنین شرایطی را فراهم کنید. خدماتی که بیشتر انتخاب می شوند و کالا هایی که فروش بالایی دارند را در معرض دید بیشتری قرار دهید. مشتری به طور ناخودآگاه بیشتر جذب می شود.

– روش سوم: نحوه ارسال کالا هایی که غیر حضوری خریداری می شوند، در جلوگیری از سردرگمی مشتری بسیار با اهمیت خواهد بود. دو فاکتور در این زمینه اساسی هستند؛ نخست زمان ارسال که باید در سریع ترین حالت ممکن انجام شود و دوم هزینه آن. ارسال رایگان یکی از جذاب ترین عواملی است که ۹۳ درصد از خریداران واقعی را به خرید قطعی هدایت می کند.


بیشتر بخوانید: یک مدیر اثر گذار از خود بسازیم


 

مختصر، مفید و شیرین!

هر چه روند خرید کالا و یا دریافت خدمات کسب و کار شما، برای مشتری راحت تر و حتی کوتاه تر باشد، به نفع خودتان خواهد بود. زمانی که فروشندگان و یا افرادی که مسئول ارائه و فروش خدمات هستند، اطلاعات زیادی از مشتری تقاضا کرده و روند خرید را پیچیده می کنند، خود به خود کسب و کار را در مسیر چرخه ای معیوب قرار می دهند که از عوارض اصلی آن، فراری شدن مشتری است! باید تا جایی که می توانید مراحل را کوتاه کنید، این موضوع به ویژه در خرید آنلاین بیش از هر جای دیگری باید رعایت شود. توضیحات هر محصول و یا خدمت نیز باید واضح و به قول معروف مختصر و مفید باشد.

پنج نکته مهم در بازارپردازی

 

داده محور باشید

داده ها فاکتور هایی هستند که می توانند به مدیر کسب و کار برای تصمیم گیری های بهتر در زمینه بازارپردازی، یاری برسانند. داده ها در حقیقت دوست های شما هستند، چرا که عوامل مثبت و منفی در پیشرفت اهداف کسب و کار را مشخص می کنند، از این رو یکی از مهم ترین ابزار های در دسترس برای اجرای یک بازارپردازی حرفه ای خواهند بود.

 

دشمنان را نزدیک تر نگه دارید

هر مدیری که یک کسب و کار را اداره می کند، از رقبای خود و افزایش تعداد آن ها به صورت تصاعدی آگاه است. اما چه کار می شود کرد؟ این مسئله نیز یکی دیگر از عواملی است که توجه به آن می تواند شما را به یک مدیر بازارپرداز حرفه ای تبدیل کند. در گام نخست باید بدانید که همواره در چشم انداز رقابتی شما چه می گذرد. قیمت های رقبا چگونه است؟ سهام آن ها در بازار چقدر است؟ هر چه بیشتر بدانید، برای فروشتان بهتر خواهد بود چرا که با دید بازتری می توانید دست به بازارپردازی بزنید.

هم اکنون که به اطلاعات بیشتری از اصطلاح بازارپردازی دست یافته ایم، در مقاله بعد به شرح مقوله ای مرتبط و بسیار مهم تحت عنوان “بازارپردازی دیداری” بپردازیم.


پیشنهاد نویسنده: رترو مارکتینگ ؛ نوستالژی به نفع بازاریابی


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.