رترو مارکتینگ ؛ نوستالژی به نفع بازاریابی

0

این روز ها انواع و اقسام تکنیک های بازاریابی با هدف افزایش سطح فروش یک کسب و کار به کار گرفته می شوند. در این میان نورومارکتینگ و رترومارکتینگ متدهای جدید تری هستند. متخصصین اعتقاد دارند که تکنیک های مذکور تاثیر مهمی بر روند فروش کسب و کارهای مختلف خواهند داشت. هر کدام از این فنون بازاریابی مزایا و معایب خاص خود را دارند و بنابر شرایط منحصر به فرد کسب و کارتان می توانید یکی از آن ها یا هر دو را اجرا کنید. پیش از این در مورد نورومارکتینگ و اصول پایه ای آن به طور کامل بحث شد. در این مطلب به معرفی رترومارکتینگ و ارائه تعریفی دقیق از آن خواهیم پرداخت.


بیشتتر بخوانید: نورومارکتینگ ؛ راهکاری برای تجارت با ذهن


رترومارکتینگ چیست؟

رترو مارکتینگ یا بازاریابی رترو، بهره برداری از یک نوستالژی قوی به منظور افزایش جذابیت محصولی مدرن است. در این روند یک هویت تجاری مشخص بر اساس نوستالژی خلق شده توسط محصولات قبلی کسب و کار ایجاد می شود و هویت مذکور به کالا و یا خدمات جدید منتقل خواهد شد. در واقع محصول مورد نظر نه تنها کاملا مدرن است، بلکه حال و هوایی آشنا را نیز در مخاطب زنده می کند. بدین ترتیب تمایل وی برای خرید را به شدت افزایش می دهد. به عنوان مثال بی ام و مینی و یا فیات ۵۰۰ خودرو هایی مدرن هستند، اما می توانید با آن ها در کسری از ثانیه به دهه ۶۰ میلادی سفر کنید! گاهی اوقات محصولات رترو نسخه ای به روز شده از یک طراحی قدیمی هستند.

رترو مارکتینگ ؛ نوستالژی به نفع بازاریابی

امروزه رترومارکتینگ تاثیرات مستقیم و آشکاری بر تمام جنبه های یک کسب و کار دارد چرا که می تواند با تکیه بر خاطرات به یاد ماندنی و محبوب مردم، کالایی متفاوت و در عین حال آشنا طراحی کند.

اکنون با توجه به پیش درآمدی که در مورد رترو مارکتینگ اشاره شد، پاسخ به سوالات زیر ضروری خواهد بود:

– چه فاکتور هایی یک محصول رترومارکتینگ شده را از دیگر محصولات مشابه متمایز می سازد؟

– علت اهمیت نوستالژی های مختلف در روند بازاریابی چیست؟

– اینترنت و رترومارکتینگ چه نقشی در موفقیت رترو مارکتینگ دارند؟

– آیا رترومارکتینگ متدی موفق است؟


بیشتر بخوانید: از نورومارکتینگ تا افزایش فروش


محصول رترومارکتینگ شده چیست؟

به طور کلی دو دسته محصول حاصل از فرآیند رترو مارکتینگ وجود دارد. نخست کالایی قدیمی که دست خوش تغییر و تحول شده و حاصل آن تولید نسخه ای جدید است. دیگری کالایی کاملا مدرن بوده که از رترو مارکتینگ برای ارتقا سطح فروش خود بهره برداری کرده است.

ویژگی های شاخص محصولات دسته اول در گذر زمان حفظ شده اند. تنها تغییراتی در راستای بهبود کیفی آن ها به منظور تطابق با استاندارد های حال حاضر رخ داده است. البته محصولاتی که پس از وقفه ای کوتاه توسط یک کسب و کار مجددا به بازار فروش باز می گردند نیز در این دسته جای خواهند گرفت. جالب است بدانید که بیشتر محصولات رترو متعلق به همین گروه هستند؛ تولدی مدرن از یک محصول موفق قدیمی که توانسته است تبدیل به نوستالژی شود!

دسته دوم کالا های رترو جدیدی هستند که از نظر عملکرد با معیار های نوین هم خوانی دارند اما در ظاهر شما را به یاد چندین دهه گذشته می اندازند. از طرفی رترو مارکتینگ بیشتر در ارتباط با ظاهر است تا افزایش سطح کیفی یک محصول.

رترو مارکتینگ ؛ نوستالژی به نفع بازاریابی

اگر نگاهی به کسب و کار های مختلف داشته باشید، با نقش مهم رترو مارکتینگ در پیشرفت مجموعه های کاری آشنا خواهید شد. برای مثال در صنعت خودرو سازی، ماشین های رترو شده تا قبل از اواخر دهه ۱۹۹۰ وجود نداشتند. اما به کار گیری نوستالژی های قدیمی در قالب طرح های امروزی فروش بالایی را نسیب خودروهایی همچون فیات ۵۰۰ کرد. این موضوع نشان می دهد که مشتری ها علاقه زیادی به طرح های رترو دارند چرا که چنین محصولاتی مستقیما سبب برانگیختن عواطف از یاد رفته آن ها می شوند.

رترومارکتینگ و اینترنت

اهمیت اینترنت در موفقیت رترو مارکتینگ به حدی پر رنگ است که نمی توان این دو را از یکدیگر جدا کرد. اگر فضای مجازی و اینترنت وجود نداشت، هیچ گاه یک محصول رترو مارکتینگ شده به فروش بالا دست نمی یافت. علاوه بر این، امکان بررسی واکنش مشتری ها به محصولات مذکور و میزان استقبال آن ها، توسط اینترنت فراهم می شود. تنها کافیست در وب سایت کسب و کار خود یک نظر سنجی آنلاین برگزار کنید.


بیشتر بخوانید: قدرت تبلیغات مخرب بر کاهش فروش


رترومارکتینگ از نوستالژی تا موفقیت

مهم ترین سوالی که ذهن هر مدیر مسئولیت پذیری را به خود مشغول می کند، چیزی نیست جز میزان توانایی یک متد جدید برای کمک به پیشرفت کسب و کار. به بیان دیگر رترو مارکتینگ تا چه اندازه موفق خواهد بود؟ آیا برای کسب و کار ارزش دارد که حداقل یک بار آن را امتحان کند؟ تجربه ثابت کرده است که رترو مارکتینگ را می توان تکنیکی موفق در میان انواع متد های نوین بازاریابی به شمار آورد، اما اندازه این موفقیت بستگی به کسب و کار شما خواهد داشت! در واقع هویت محصولات قبلی و میراثی که برندتان به همراه دارد، عامل تعیین کننده خواهد بود. باید در این زمینه با هوشیاری و درایت تمام وارد عمل شوید، از نوستالژی های مورد علاقه مردم برای تولید محصولی جذاب تر به نفع کسب و کار خود بهره برداری کنید.

رترو مارکتینگ ؛ نوستالژی به نفع بازاریابی

در اتنها لازم است به نکته ای مهم اشاره کنیم. بسیاری از مدیران مجموعه های کوچک و بزرگ تصور می کنند که رترو مارکتینگ روندی زود گذر است. این در حالی است که به سادگی می توان این تفکر را نفی کرد. “هر نسل جدیدی که متولد می شود، رویداد های بیشماری را در کارنامه زندگی خود به ثبت می رساند. اما با گذشت زمان اتفاقات مختلف رنگ می بازند و تنها خاطره ای دست نیافتنی از آن ها باقی می ماند. به همین دلیل تمایل مردم به لمس دوباره نوستالژی های گذشته هیچ گاه پایان نخواهد یافت”


پیشنهاد نویسنده: آموزش تکنیک های فروش آنلاین


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.