نخستین استارتاپ های ایرانی را بهتر بشناسیم
رشد تکنولوژی و راه های ارتباطی در چند سال گذشته تغییرات زیادی را در زندگی انسان ها ایجاد کرده است. این تغییرات حتی در نوع کسب و کارها و شیوه ی رشد آنها نیز تاثیر گذاشته است. چند سالی است که کلمه استارتاپ در حوزه های مختلف کسب و کاری ایران شنیده می شود. استارتاپ یک وب سایت یا اپلیکیشن موبایل نیست. استارتاپ در واقع یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر بوجود آمده است. ممکن است مدل درآمدی در ابتدای کار نیز چندان مشخص نباشد اما به مرور زمان و بر اساس خلاقیت در محصول و خدمات، روش های درآمدی مشخص شده و مقیاس پذیر هستند. رشد استارتاپ های ایرانی در چند سال گذشته کاملا چشمگیر بوده و حتی در سبک زندگی افراد به خصوص در شهرهای بزرگ تغییرات مشهودی ایجاد کرده است. در ادامه این میخواهیم در مورد اولین استارتاپ های ایرانی توضیح مختصری ارائه دهیم.
۱- دیجیکالا
دیجی کالا نام آشناترین شرکت در حوزه فروش اینترنتی در ایران است که کار خود را ابتدا با معرفی محصولات دیجیتال شروع کرده ولی امروزه ، پربازدید ترین سایت در خاورمیانه و بزرگترین سایت فروش محصولات دیجیتالی و الکترونیکی در ایران می باشد. این شرکت در آغاز راه خود به عنوان یک استارتاپ تنها به نقد و بررسی کالاهای دیجیتال نظیر موبایل و لپتاب و… می نمود ولی با گذشت زمان به فکر فروش این محصولات در وب سایت خود افتاد و کم کم فروش محصولات غیردیجیتالی را نیز شروع کرد به طوریکه اکنون تقریبا هر محصول مصرفی را در سایت خود به فروش می رساند.
۲- کافه بازار
کمتر کسی در ایران می شود پیدا کرد که با سیستم عامل اندروید کار کرده باشد و نام کافه بازار را نشنیده باشد. این پلتفرم مشابه نمونه خارجی google play بوده و بستری برای کسب اطلاعات و دانلود اپلیکیشن های مختلف می باشد. این استارتاپ توانست در کمتر از ۵ سال به منبع مطمئنی برای توسعه دهندگان اپلیکیشن و کاربران موبایلی در ایران تبدیل شود تا اپلیکیشن موردنظر خود را در آن قرار داده یا پیدا کنند.
۳- اسنپ
اسنپ یکی از استارتاپ های موفق و الهام گرفته شده از ایده خلاقانه (Uberبزرگترین شرکت تاکسی رانی دنیا) است. این شرکت توانست با داشتن یک اپلیکیشن موبایل، افرادی که تمایل دارند تا به عنوان تاکسی فعالیت کنند را جذب کرده و با آنها همکاری داشته باشد. از طرفی با ارائه خدماتی با کیفیت بالا و پشتیبانی قوی به همراه هزینه پایین، مشتریان زیادی را به خود جذب نماید. این استارتاپ نیز توانست در مدت کوتاهی در بازار تهران و سپس سایر شهرهای بزرگ ایران مانند مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز حضور پیدا کند و فعالیت خود را گسترده کند. همچنین خدمات جانبی مانند اسنپ باکس و راید نیز در دو سال گذشته توسط مجموعه اسنپ ایجاد شده که مربوط به ارسال پیک موتوری یا حمل و نقل افراد با موتورسیکلت می باشد.
۴- میهن پزشک
شاید در سال ۱۳۹۰ و هنگامی که بیژن زمانی تصمیم به ایجاد پلتفرم مهین پزشک گرفت، کمتر کسی به استفاده از فضای IT برای خدمات پزشکی و نوبت دهی پزشک فکر می کرد. اما در حال حاضر این سایت یکی از محبوب ترین سایت های معرفی، نوبت دهی و مشاوره آنلاین پزشک ایران است. ارائه اطلاعات کامل از پزشکان در تخصص های مختلف از جمله متخصص ارتودنسی ، متخصص زنان و نظرسنجی در مورد هر کدام از پزشکان از جمله ویژگی های این استارتاپ پزشکی می باشد که توانسته در طی این چند سال مخاطبان زیادی را در طیف پزشکان و متخصصین و کاربران جذب نماید.
۵- آپارات
سایت آپارات در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد و با توجه به فرصت های موجد در داخل کشور و البته با ارائه خدمات باکیفیت توانست به سرعت به یکی از برترین سایت های ایران تبدیل شود. این سایت در واقع بومی سازی شدهی سایت یوتیوب می باشد که با فیلتر بودن این شکبه جهانی در ایران آپارات توانسته به خوبی جایگزین مناسبی برای این خدمات وب سایت در داخل کشور باشد و از این طریق به درامد قابل توجهی دست پیدا کند. آپارات زیرمجموعه هلدینگ صبا ایده بوده که این مجموعه سایت های خلاقانه ی دیگری مانند پرشین بلاگ و صباویژن را در سبد محصولات خود دارد.
۶- علی بابا
علی بابا باسابقهترین و معتبرترین سامانهی خرید اینترنتی بلیط هواپیما و قطار است. علی بابا نه تنها تمامی پروازهای ثبت شده در سیستم پروازهای داخلی و بینالمللی را که از مبدا یا مقصد تهران انجام میشود برای شما جستجو میکند، بلکه این جستجو را برای تمامی مقاصد پروازی و ایرلاینهای خارجی که امکان خرید آنلاین بلیط آنها موجود است انجام میدهد. در دو سال گذشته علی بابا توانسته امکان خرید هتل های داخلی و خارجی را نیز در سبد خدمات خود قرار دهد و به حوزه تورها نیز ورود کرده است. در واقع علی بابا تلاش دارد در حوزه خدمات گردشگری در ایران پیشگام باشد و تا کنون در این خصوص موفق بوده است.
۷- دیوار
دیوار از معروفترین استارتاپ های ایرانی به حساب میآید. قطعا برای شما هم پیش آمده که بخواهید وسیلهای را به صورت دست دوم خریداری نمایید یا وسایلتان را که دیگر برای شما کاراییای ندارد به فروش برسانید. این سایت یک پلتفرم فروش محصولات دست دوم می باشد و کابران میتوانند ابزار، لوازم و وسایلی که به آنها نیازی ندارند در این سایت به فروش برسانند. جامع بودن محصولاتی که در دیوار قرار میگیرند و خدمات ارزان قیمت آن باعث شده این برند جای روش های سنتی سمساری را به کلی در کشور بگیرد.
راست چین هم در حوزه خودش اولین بوده. اولین پلتفرم عرضه محصولات تحت وب که تا الان تونسته بیش از ۳۰۰۰ طراح و برنامه نویس را از سراسر ایران دور خودش جمع کنه و برای اونها شغل ایجاد کنه.
تحلیل شما صحیح نیست در حوزه فروش آنلاین بلیط هواپیما سایت etik.ir اولین استارت آپ میباشد که از سال ۱۳۸۹ در این عرصه فعالیت میکند .