اشتباهاتی در برندسازی که بسیاری از استارت آپ ها مرتکب می شوند.

2

بی شک برندسازی پایه اصلی و اساسی برای هر استراتژی بازاریابی است. در حالی که خدمات به عنوان جزء کلی هویت شرکت شما می باشد، برندتان مسئول تدوین اولین برداشت مخاطبان از کسب و کار شما را برعهده دارد؛ ایجاد آشنایی در فضای عمومی و کلی و افزایش اعتبار شما و در نهایت حفظ وفاداری بلند مدت مشتریان شما. همه این ها تحت تاثیر یک فرایند برندسازی خوب برای شرکت تان می باشد. بدون این هویت اصلی، شما غیر قابل تشخیص هستید، و در این صورت بسیار بعید است که برنامه ریزی های شما برای کسب و نگهداری مشتری موفق شوند.

برندینگ به احتمال زیاد مهم ترین مرحله در هنگام راه اندازی استارت آپ است؛ زمانی که شهرتی برای شما وجود ندارد، منابع شما محدود هستند و در کل حیات و ممات شرکت شما به میزان درآمدی که کسب می کنید وابسته است. متأسفانه برخی خطاها و اشتباهات در فرایند برندسازی وجود دارند که بسیاری از استارت آپ ها بارها و بارها آن ها را مرتکب می شوند. در این شرایط احتمال موفقیت آنها به خطر می افتد.


بیشتر بخوانید: اهمیت برندسازی برای هر کسب و کار


در اینجا ۶ اشتباه رایج و متداول برندسازی را برای شما بیان خواهیم کرد. از انجام هر یک از این خطاها به شدت پرهیز کنید.

۱. عدم داشتن یک نام تجاری.

شگفت زده خواهید شد اگر بدانید که تعداد زیادی از استارت آپ ها بدون ایجاد و طراحی نام تجاری، در تلاشند تا کسب و کار خود را آغاز کنند. یا بدتر از آن، در عرض چند دقیقه با هم یک نام تجاری را ترکیب می کنند و فکر می کنند که این کار برای حمایت از کسب و کارشان کافی خواهد بود. یک نام تجاری واقعی، تلاش بسیار بیشتری را لازم دارد.

از جمله این تلاش ها می توان: تحقیقات رقابتی، تحقیقات بازار، طوفان مغزی و چندین مرحله توسعه نام تجاری را عنوان کرد. انتخاب نام تجاری و برندسازی چیزی نیست که شما بتوانید با چند دقیقه فکر کردن به دست آورید و یا در حین فرایند توسعه شرکت خود، آن را متوقف کرده و کنار بگذارید. اولین و بزرگترین اولویت شما در همان ابتدای کار، بایستی انتخاب نام مناسب تجاری مرتبط با حوزه کار و فعالیت تان باشد، شما باید وقت خود را برای انتخاب بهترین نام تجاری صرف و برای آن به درستی هزینه کنید.

اشتباهاتی در برندسازی که بسیاری از استارت آپ ها مرتکب می شوند.

۲. ناسازگاری.

فقط داشتن مجموعه ای از استانداردهای نام تجاری پایدار به اندازه کافی برای تضمین هر سطح موفقیت در نام تجاری و برندینگ کافی نمی باشد. دستورالعمل های نام تجاری تان صرفا به عنوان یک کتاب آموزشی و راهنما هستند اما برای برندینگ حتما باید اقدامات لازم را انجام دهید و صرفا داشتن دستور العمل بدون اجرای آن کمکی به برندینگ شرکت نمی کند. یکی از مهمترین عوامل موفقیت برند، سازگاری و ثبات می باشد – اجرای استانداردهای برندینگ، مطابق با برنامه های بازاریابی و استراتژی خاصی که دنبال می کنید. این تنها راهی است که مشتریان در طول زمان با نام تجاری تان آشنا می شوند و هر انحرافی می تواند این تجربه سازگار را به خطر بیندازد.


بیشتر بخوانید: “من” و ژنتیک برند


۳. کپی نام (یا علامت های تجاری) تجاری دیگر.

هنگامی که برای برندسازی از همان ابتدا اقدام می کنید و در حال توسعه آن می باشید، خواسته یا ناخواسته به برند های دیگر نیز نگاهی دارید و از آن ها نیز برای انتخاب نام تجاری تان الهام می گیرید؛ از جمله نام تجاری رقبا و برند های مورد علاقه خود. در ابتدا شاید این استراتژی های برندسازی شما را وسوسه کنند تا برخی از ویژگی هایی که باعث موفقیت این برندها شده اند، را در برندینگ و انتخاب نام تجاری خود استفاده کنید.

به هر حال، این یک ایده خوبی است که شما از تحقیق و جستجوی سایر نام های تجاری در وهله اول استفاده کنید. با این وجود، شما نمی توانید فقط یک نام تجاری دیگر را کپی کنید و انتظار داشته باشید نتایج مشابهی را ببینید. تمایز کلید اصلی موفقیت می باشد.

اشتباهاتی در برندسازی که بسیاری از استارت آپ ها مرتکب می شوند.

۴. فراموش کردن فرهنگ.

نام تجاری فقط مانند ماسکی نیست که شرکت تان هنگام معامله با مشتریان بالقوه و عموم مردم به چهره خود بزند. برند شما باید یک الگو برای چگونگی ایجاد فرهنگ داخلی شرکت شما باشد. به عنوان مثال، اگر برند شما قرار است قابل دسترسی، دوستانه و خلاق باشد، شما باید یک محیطی ایجاد کنید که این ویژگی ها را تشویق و نشان می دهد. به این ترتیب، تکرار خدمات مشتریان شما، فروشندگان و دیگر نقاط تماس با مشتری، مطابق با استانداردهای نام تجاری شما عمل می کند.


بیشتر بخوانید: کهن الگوهای برند


۵. نادیده گرفتن صدا و لحن بیان شرکت.

بسیاری از کارآفرینان تازه کار تصور اشتباهی دارند که “نام تجاری” شما فقط به عناصر بصری یا شناسه های ساده اشاره می کند، مانند نام شرکت، شعار تبلیغاتی، لوگو و رنگ های مربوط به نام تجاری. با این حال، صدای شرکت شما نیز بسیار مهم است. آیا شما رسمی یا غیررسمی با مخاطبان خود صحبت می کنید؟ چگونه پست وبلاگ و تعاملات رسانه های اجتماعی را ایجاد می کنید؟ با چه کسی می خواهید صحبت کنید، و چه نوع صدایی را آن ها می خواهند بشنوند؟ این ها عناصر مهمی از هویت نام تجاری شما هستند که نمی توان آن ها را نادیده گرفت.

اشتباهاتی در برندسازی که بسیاری از استارت آپ ها مرتکب می شوند.

۶. حذف برند شخصی.

برند های شخصی همیشه لازم نیستند، اما می توانند یک دارایی عظیم و بزرگ برای استراتژی نام تجاری شما باشند. اکثر مردم این روزها به نام تجاری شرکتی اعتماد ندارند. حتی آن هایی را که سال های زیادی از یک برند استفاده کرده اند. در عوض، افراد و مردم به سایر افراد اعتماد دارند. آن ها به چهره ها، نام ها و شخصیت کارشناسان واقعی در این زمینه اعتماد می کنند. بهترین راه برای درگیر کردن مشتریان بالقوه استفاده از یک نام تجاری شرکتی به طور مستقیم نیست، بلکه از طریق یک برند شخصی مرتبط با نام تجاری شرکت شما به عنوان پسوند می باشد. به عنوان مثال، مدیر عامل یا سرپرست شرکت ممکن است ویژگی های شخصیتی خود را به صورت آنلاین برای افزایش قدرت نام تجاری شرکت به اشتراک بگذارد.

شما نمی توانید کمپین بازاریابی موفق به صورت آنلاین یا آفلاین داشته باشید، مگر این که از ابتدا برند موفق داشته باشید و بتوانید در داخل و خارج از شرکت خود با این برند قوی در ذهن مخاطبانتان نفوذ کنید. برندینگ شما باید به عنوان پایه ای برای استراتژی های بی شماری که مربوط به شرکت تان است، خدمت کند. اجتناب از این اشتباهات، موفقیت شرکت شما را تضمین نمی کند، اما به شما کمک می کنند تا از برخی از مشکلات رایج برای راه اندازی و ایجاد مجدد برند شما جلوگیری خواهد کرد.


پیشنهاد نویسنده: راهنمای آموزش برندسازی


 

2 نظرات
  1. میلاد می گوید

    سلام آقای اتحادی در مورد این موضوع مقاله کامل و جامعی سراغ دارید
    یا یک مقاله بیس ممنون میشم معرفی کنید

    1. سعید اتحادی می گوید

      سلام
      به نظرم اگر داخل گوگل Common mistakes made by startups رو سرچ کنید، مقالات جدید و جالبی رو در این حوزه میتونید پیدا کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.