روش معتبرسازی فرضیه تولید محصول به کمک پیش محصول MVP

0

کسب و کارهای مختلفی در سراسر دنیا وجود دارد که بر پایه ایده های غیر قابل ارائه به مشتریان و به تبع آن، غیر قابل فروش بنا شده اند. طبیعی است که تمام هزینه و زمان صرف شده به منظور توسعه و پیشرفت این دسته از کسب و کارها هدر رود. البته اغلب مجموعه های مذکور اعتقاد دارند که با نیازهای مشتریان و همچنین سلیقه هر گروه از آنها به خوبی آشنا هستند. اما بدون استفاده از استراتژی پیش محصول چگونه می توان به نتایجی مستند پیرامون استقبال مشتریان از یک محصول خاص دست یافت؟ نزدیک به ۱۰۰ درصد محصولاتی که بدون ارائه پیش محصول های MVP و یا بتا روانه بازار می شوند، تا آخر عمر خود در قفسه های فروشگاه ها خاک خواهند خورد و هیچ کس هم اهمیتی به آنها نخواهد داد! دقیقا همین جاست که به اهمیت معتبرسازی فرضیه هر محصولی پی می بریم. معتبرسازی و یا همان اعتبارسنجی ایده ها را می توان در کوتاه ترین زمان ممکن انجام داد، تنها در صورتی که رویکرد مورد استفاده را به درستی انتخاب کنید.


بیشتر بخوانید: MVP در برابر بتا ؛ پیش محصول های ضروری برای هر کسب و کار


چگونه ایده راه اندازی کسب و کار خود را معتبرسازی کنیم؟

در مورد روش های متفاوت اعتبارسنجی، اغلب اوقات بر MVP به عنوان مناسب ترین متد، توافق نظر وجود دارد. همانطور که پیش تر نیز اشاره شده، MVP (کمینه محصول پذیرفتنی یا محصول حداقلی قابل حیات) نوعی پیش محصول است. این پیش محصول ویژگی های ضروری و لازم محصول اصلی را در حالت حداقلی دارا بوده و قابلیت فروش دارد. در واقع MVP را می توان به صورت “حداقل تلاش، حداکثر یادگیری” تعریف کرد. با بهره برداری از MVP قادر به آزمایش ایده پیشنهادی خود در یک بازار حقیقی خواهید بود زیرا MVP نسخه ای از محصول نهایی شماست که رفتار واقعی کاربر را نشان می دهد. از طرفی لازم به ذکر است که خود این مدل متشکل از زیرمجموعه هایی همچون MVP گام به گام، MVP جادوگر و MVP محافظ است که هرکدام کارایی خاص خود را دارند. در ادامه نگاهی به اصلی ترین متدهای معتبرسازی یک ایده با استفاده از مدل های MVP خواهیم داشت.

روش معتبرسازی فرضیه تولید محصول به کمک پیش محصول MVP

پروتوتایپ کلاسیک MVP

در این روش برای معتبرسازی محصولی که در آینده ای نزدیک تولید می کنید، یک نمونه اولیه کارآمد از محصول نهایی همراه با حداقل امکانات ممکن معرفی خواهید کرد. بازه حضور این پیش محصول در بازار تنها چند روز است و طی این مدت مخاطبان مختلف با نمونه اولیه طراحی شده توسط مجموعه کاری شما ارتباط برقرار می کنند. تمامی واکنش ها پیرامون این پروتوتایپ به طور دقیق مشاهده، ثبت و آنالیز می شود. لازم به ذکر است که نباید هیچ گونه سوالی از کاربران پرسیده و یا رفتار تصمیم گیری خاصی به آنها القا شود. البته این متد مشکلاتی نیز خواهد داشت. به عنوان مثال ممکن است روند ساخت یک MVP مناسب چندین ماه طول بکشد و در نهایت نیز نتیجه دلخواه را به همراه نداشته باشد.

لندینگ پیج

متد بعدی استفاده از صفحات لندینگ برای معرفی هرچه بهتر محصول تولیدی یک کسب و کار خواهد بود. صفحات لندینگ اصطلاحی آشنا در زمینه بازاریابی آنلاین است که اغلب تحت عنوان “صفحه مقصد” نیز شناخته می شود. لندینگ پیج فضایی منفرد در محیط اینترنت است که در پاسخ به جستجوی هدفمند کاربر و یا در نتیجه تبلیغات آنلاین گشوده خواهد شد و کاربر در آن “فرود” می آید. دقیقا به همین علت است که آن را لندینگ پیج می نامند.

در واقع لندینگ پیج یا صفحه فرود صفحه‌ای است که در ازای دریافت اطلاعاتی از کاربران سایت یا وبلاگ مثلا یک ایمیل، هدیه‌ای برای آن ها در نظر می گیرد. این هدیه می تواند کوپن تخفیف، کتاب الکترونیکی، فایل صوتی، فایل ویدیویی و یا هر چیز دیگری باشد. از این رو یکی از مهمترین بخش ها برای یک وب سایت تجاری صفحه فرود یا لندینگ پیج خواهد بود. زمانی که صفحه فرود با دیگر روش های بازاریابی اینترنتی مانند ایمیل مارکتینگ و … ترکیب شود، قادر به ایجاد نتایج قابل توجهی برای یک کسب و کار اینترنتی خواهد بود. طراحی این صفحات باید به گونه ای انجام شود که امکان جمع آوری ایمیل های مخاطبان را نیز داشته باشد. جزئیات مشخص در مورد قیمت پیش محصول و برنامه تولید محصول اصلی از جمله دیگر خصوصیات این صفحات هستند. ترافیک وب سایت مذکور نشانگر میزان علاقه کاربران نسبت به محصول کسب و کار شما خواهد بود.


بیشتر بخوانید: ۱۰ گام اساسی جهت راه اندازی یک استارت آپ


فروش پیش از تولید

محصول کسب و کار خود را حتی پیش از آن که وارد فاز تولید انبوه شود، به فروش بگذارید. درست مانند آن است که قبل از هرگونه اقدام اساسی در راستای تولید محصول نهایی، سطح استقبال مشتریان را به دقت مورد سنجش قرار دهید. از جمله کاربردی ترین متدهای اعتبارسنجی یک ایده کاری، تهیه لیستی از مشخصات اصلی محصول مورد نظر و به اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی محبوب خواهد بود. بدین ترتیب قادر به محاسبه میزان تقاضای مخاطبان برای خرید پیش محصول هستید. آیا محصول نهایی با تقاضای قابل قبولی مواجه خواهد شد؟

سطح پرداخت

گام بعدی بررسی وضعیت تمایل مخاطبان از نظر پرداخت است. در این مرحله استفاده از روش های مختلف نظرسنجی راهگشا خواهد بود. قیمتی که برای فروش MVP کسب و کار خود در نظر گرفته اید تا چه اندازه معقول است؟ آیا با انتظارات و همچنین وضعیت مالی طیف اصلی مخاطبان مجموعه همخوانی دارد؟ اما هدف از نظرسنجی در مورد قیمت پیشنهادی برای MVP ارائه شده چیست؟ در این صورت می توان قیمتی مناسب و مقرون به صرفه از نظر مشتریان انتخاب کرد که به واسطه آن تقاضا برای محصول نهایی به حداکثر مقدار ممکن خواهد رسید.

تهیه ویدئو؛ نگاهی به معامله واقعی

حتی در صورتی که هنوز اقدام به تولید محصول نهایی نکرده اید، تهیه ویدئویی کامل از نحوه عملکرد آن و همچنین جزئیات ظاهری از هر نظر به نفع روند تولید خواهد بود. این ویدئو باید شامل تمام مشخصات عملکردی و همچنین طراحی محصول مورد نظر شما باشد. پس از انتشار آن، نوبت به بررسی واکنش های مخاطبان می رسد. آیا توانسته اند به بهترین نحو ممکن با محصول مجموعه شما ارتباط برقرار کنند؟ آیا از نظر آن ها محتوای ویدئو به اندازه کافی گویا بوده است؟

بستر فروش واقعی

وب سایت ها و خدمات آنلاین مختلفی وجود دارند که فروش آزمایشی پیش محصول کسب و کارتان را امکان پذیر خواهند ساخت. بدین ترتیب تخمین قابل استنادی از سطح فروش محصول نهایی به دست می آورید. می توانید تنها به فروش پیش محصول MVP اقدام کرده و یا تعدادی محصول نهایی نیز در تعداد محدود و به صورت “پیش سفارش” قبول کنید. تمامی این موارد قبل از ورود به فاز تولید انبوه صورت می گیرد. فروش پیش محصول در وب سایت های پر بازدید متد دیگری است که دید مناسبی از میزان استقبال مخاطبان در اختیار قرار می دهد.


پیشنهاد نویسنده: Trello بهترین ابزار برای مدیریت استارت آپ ها


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.