ماکان آریا پارسا و ۶ درس رهبری واقعی

0

لیدری اصلاً کار آسانی نیست، زیرا شما به عنوان یک رهبر (لیدر) باید بتوانید افراد مختلف را هدایت کرده و آن‌ها را حول یک هدف خاص با هم متحد کنید. اما افراد مختلف کاملاً با هم تفاوت دارند و هر کسی دارای یک فرآیند فکری منحصر به فرد است. بنابراین یک رهبری واقعی باید بتواند تمام افرادی که در زیرمجموعه‌اش قرار دارند را درک کرده و به آن‌ها کمک کند تا علی‌رغم ویژگی‌ها و طرز فکر متفاوتشان، با هم متحد شوند.

ماکان آریا پارسا

اگر شما هیچ تجربه‌ای در این زمینه ندارید و فکر می‌کنید که از مهارت‌های رهبری برخوردار نیستید، اصلاً نگران نباشید، زیرا ماکان آریا پارسا نکاتی را با شما به اشتراک گذاشته که با استفاده از آن‌ها می‌توانید کم کم مهارت رهبری را در خود پرورش داده و به یک رهبر واقعی تبدیل شوید. حقیقت این است که همه‌ی افراد با استفاده از اصول صحیح می‌تواند به یک رهبر بزرگ تبدیل شوند. بسیاری از رهبران بزرگ جهان در ابتدا افرادی عادی بودند، اما یاد گرفتند که چگونه مهارت‌های رهبری را در خود پرورش دهند.

به قول ماکان آریا پارسا : «اگر شما با کارهای خود الهام‌بخش دیگران هستید و به آن‌ها کمک می‌کنید تا بیشتر رویاپردازی کنند، بیشتر بیاموزند، بیشتر تلاش کنند و به درجات بالاتری برسند، می‌توان گفت که شما یک رهبر واقعی هستید.»

ما در این جهان نیازمند رهبرانی هستیم که اهمیت شغل خود را درک می‌کنند و رهبران بیشتری را پرورش می‌دهند.

حال بیایید ببینیم که ماکان آریا پارسا چه توصیه‌هایی را برای تبدیل شدن به یک رهبر واقعی ارائه داده است:

۱. به دیگران گوش دهید

یک رهبر واقعی قبل از تصمیم‌گیری ابتدا به جمع‌آوری حقایق می‌پردازد، او هیچوقت دیگران را مورد پیش‌داوری و سرزنش قرار نمی‌دهد و برای درک همه‌ی جوانب، ابتدا به سخنان افراد خود گوش می‌دهد.

رهبری فقط به این معنا نیست که با صدای بلند صحبت کنید تا همه شما را بشنوند. بلکه به این معنی است که یاد بگیرید صدای خود را آرام کنید تا بتوانید به سخنان دیگران هم گوش فرا دهید. پس اولین مهارتی که باید یاد بگیرید، گوش دادن به دیگران است.

مثلاً وقتی وارد یک جلسه می‌شوید، به حرف‌های دیگران گوش دهید و سپس حرف‌هایشان را برای خودشان تکرار کرده و از آن‌ها بپرسید که آیا به درک درستی از سخنانشان رسیده‌اید یا نه. این کار باعث می‌شود که دیگران احساس کنند مورد توجه قرار گرفته‌اند و سخنانشان شنیده شده است و به شما نیز کمک می‌کند تا به درک خوبی از افراد خود برسید و راحتتر با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

۲. با تمام افراد رابطه برقرار کنید

یکی دیگر از ویژگی‌های رهبران واقعی این است که آن‌ها قادرند با تمام اعضای گروه خود یک رابطه‌ی یک به یک برقرار کنند. یک رهبر خوب باید بتواند هم به صورت شفاهی و هم به صورت غیرکلامی به اعضای گروه خود توجه کرده و نگرانی‌ها و صمیمیت خود را به آن‌ها ابراز کند.

یک رهبر موفق با برقراری ارتباط با اعضای گروه خود، باعث می‌شود آن‌ها احساس کنند که می‌توانند در امور مشارکت داشته باشند و دستاوردهایشان به رسمیت شناخته می‌شود.

شما برای تبدیل شدن به یک رهبر موفق باید بر ایجاد یک رابطه‌ی خوب با افراد خود تمرکز کنید. شما باید بدون در نظر گرفتن پست و مقام کارمندانتان (چه یک سرایدار باشد و چه یک عضو مهم از سازمانتان)، با تمام آن‌ها صحبت کنید و همیشه به یاد داشته باشید که در پشت مقام شغلی کارمندانتان، یک انسان وجود دارد که دارای شخصیت منحصر به فردی است.

۳. از کارمندان خود قدردانی کنید

به آن‌ها بگویید: «متشکرم!». همین یک کلمه‌ی ساده آنقدر قدرتمند است که می‌تواند در آن‌ها انگیزه ایجاد کند و به آن‌ها الهام ببخشد. هیچوقت از این حقیقت غافل نشوید که اعضای گروهتان به شما کمک می‌کنند تا به هدف خود دست یابید، پس از آنها قدردانی کرده و کاری کنید که بدرخشند.

ماکان آریا پارسا

به رسمیت شناختن و پاداش دادن به کارمندان یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد رضایت در آن‌ها است. وقتی کارمندانتان احساس می‌کنند که کارهایشان مورد قدردانی قرار گرفته، به احتمال زیاد بیشتر تلاش خواهند کرد و عملکرد بهتری خواهند داشت. پس تشکر و قدردانی از دیگران را به یکی از عادات خود تبدیل کنید!

۴. افراد را تشویق کنید

مثلاً به کارمند خود بگویید: «امروز صبح کارت خیلی خوب بود.» همین یک جمله‌ی ساده، قدرت زیادی دارد و کارمندتان را تشویق می‌کند تا بیش از پیش عملکرد خود را بهبود بخشد. به زبان آوردن چنین جملاتی هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد، اما می‌تواند تغییرات بسیار خوب و بزرگی را در محیط کارتان ایجاد کند.

چشم‌انداز و اهداف خود را با افراد گروه خود در میان بگذارید و نظراتشان را بپرسید. به اعضای تیم خود اطلاع دهید که از ایده‌هایشان استقبال می‌کنید. وقتی که یک نفر چیزی را با بقیه اعضای گروه به اشتراک می‌گذارد، حتما به او بگویید که چقدر از مشارکتش قدردانی می‌کنید. رهبرانی که اعضای گروه خود را به مشارکت تشویق می‌کنند، اغلب به عنوان رهبران دموکراتیک شناخته می‌شوند.

۵. برای افراد خود یک الگو باشید

رهبران موفق باید الگوی سایر افراد باشند و بتوانند همان رفتارها و ویژگی‌هایی که از افراد خود انتظار دارند را در خودشان به نمایش بگذارند. اعضای گروه با مشاهده‌ی این ویژگی‌ها در رهبر خود، او را تحسین کرده و سعی می‌کنند از رفتارهایش الگوبرداری کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که رهبران می‌توانند باور‌ها و ویژگی‌هایی را در خود پرورش داده و سپس آن‌ها را به افراد خود منتقل کنند.

پس اگر می‌خواهید به رهبر بهتری تبدیل شوید، سعی کنید ویژگی‌هایی که دوست دارید در اعضای تیم خود مشاهده کنید را ابتدا در خودتان پرورش داده و با الگو بودن برای کارمندانتان، این ویژگی‌ها را به آن‌ها انتقال دهید.

۶. سرسخت و پر اشتیاق باشید

آیا خودتان حاضرید از کسی پیروی کنید که به اهدافش اهمیتی نمی‌دهد؟ البته که نه! رهبران بزرگ فقط بر انجام وظایف متمرکز نیستند بلکه آنها برای انجام پروژه‌ها و دستیابی به اهدافشان واقعاً مشتاقند و با جدیت برای آن تلاش می‌کنند. شما برای پرورش این ویژگی می‌توانید اشتیاقتان را با روش‌های مختلفی به افراد گروه خود ابراز کنید. بگذارید کارمندانتان بدانند که واقعاً به پیشرفت آن‌ها و پیشبرد اهدافتان اهمیت می‌دهید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.