صنعت خودروی کشور در سال ۹۹

0

در سال گذشته شاهد فراز و نشیب‌های متعددی در اکثر بازارهای مالی و اقتصادی ایران بودیم . از جمله این بازارهای می‌توان به بازار و صنعت خودرو اشاره کرد که شرایط نامناسبی را تجربه کرد. در ابتدای سال نیز با گسترش ویروس کرونا شرایط این بازار بدتر از گذشته شد. با این حال در انتهای سال ۹۹ شاهد اتفاقات مثبتی در صنعت خودرو بودیم. در این مقاله قصد داریم روند تغییرات صنعت خودرو در سال ۹۹ را بررسی کنیم.

روزهای آغازین سال ۹۹ و اتکا به توان داخلی

تحریم‌های اقتصادی در سال ۹۸ صنعت خودرو ایران را دچار نوسانات و تغییرات منفی کرد. اما در ابتدای سال ۹۹، شرکت‌های تولید کننده خودرو بر آن شدند که از این تحریم‌ها عبور کنند. به همین دلیل با همکاری قطعه سازان داخلی، نیاز قطعات در خودروهای تکمیل نشده مرتفع شد.. با این کار تلاش شد که خودروهای ناقص زودتر تکمیل شده و به دست مشتریان برسد. همچنین در این بازه زمانی، نهادهای نظارتی فعالیت‌های مثبتی برای کوتاه کردن دست دلالان در بازار خودرو انجام دادند.

با ایجاد تحولی مثبت در صنعت خودرو، سایر صنایع وابسته به آن نیز پویایی و تحرک پیدا کردند. به طوری که می‌توان گفت اقتصاد کشور بخش بزرگی از رشد خود در سال ۹۹ را وابسته و مدیون صنعت خودرو است. براساس آمار، رشد صنعت کشور که در نه‌ ماهه اول سال ۹۸ ۱.۸ درصد منفی بود. اما با پیشرفت‌های صنعت خودروسازی، در سال ۹۹ و در همین زمان با ۰.۸ درصد رشد مثبت روبرو شد.

سیر قیمت‌ خودرو در فصل بهار

ابتدای سال ۹۹ با افسارگسیختگی قیمت‌ها، نقدینگی پایین و بدهی سنگین شرکت‌های خودروسازی شروع شد. شیوع کرونا نیز منجر به بسته شدن نمایشگاه‌ها و مراکز شماره‌گذاری شد که در نتیجه آن صنعت خودرو بیش‌ازپیش دچار بحران شود.

بیماری کرونا در همه کشورهای جهان باعث رکود بازارهای اقتصادی شد؛ اما در ایران و برخلاف تمام جهان، صنعت خودرو با روند افزایشی قیمت‌ها روبرو شد. این در حالی بود که خریداری در بازار وجود نداشت. البته در این برهه از زمان، کمبود عرضه خودرو نیز از جمله دلایل افزایش قیمت خودرو در ایران بود.

نتیجه جلسه ستاد تنظیم بازار در اردیبهشت‌ ۹۹

عوامل متعددی بازار خودرو را دچار نوسانات کرد. به همین دلیل در ۲۲ اردیبهشت ماه جلسه‌ای توسط ستاد تنظیم بازار برگزار شد. در این جلسه مقرر شد که دو شرکت خودروسازی ایرانی سایپا و ایران خودرو به ترتیب ۲۳ و ۱۰ درصد افزایش قیمت در خودروهای خود اعمال کنند. البته این تصمیمات هیچ گاه عملی نشدند؛ اما توانست بازار را به تعادل برساند و از تنش آن کم کند.

 قیمت‌های داغ خودرو در تابستان ۹۹

در زوهای آغازین و پایانی تابستان، شاهد افزایش سرسام آوری در قیمت خودرو بودیم. البته اواسط مردادماه کمی از تب و تاب قیمتی کاسته شد؛ اما در شهریور ماه دوباره روند افزایشی به خود گرفت. یکی از دلایل این مسئله را می‌توان افت شاخص بورس و هجوم سرمایه‌ها به سمت بازار خودرو دانست.

تاثیر مجوز افزایش قیمت در آبان ماه

با ورود به مهرماه ۹۹ هنوز هم بازار در التهاب و نوسان قرار داشت. اما در اواسط آبان ماه با صدور مجوز افزایش قیمت خودرو، به یک‌باره قیمت‌ها با کاهش روبرو شد. در این بین با کاهش نرخ ارز، قیمت‌های خودرو تا ۲۵ درصد نیز کاهش یافت و روندی آرام در این بازار حاکم شد.

زمستان آرام سال ۹۹ برای صنعت خودرو

روند سینوسی قیمت‌ها کم‌کم از آبان ماه روندی تعادلی و آرام به خود گرفت. با ورود به فصل زمستان، قیمت‌ها در حالت تعادل قرار داشت . شاهد افزایش بی رویه قیمت‌ها در این فصل نبودیم. البته این مسئله نیز باعث شد که بازار نزدیک عید رونق همیشگی خود را نداشته باشد. به عبارت دیگر خربداران منتظر کاهش بیشتری در قیمت‌ها بودند و فروشندگان نیز راضی به فروش خودرو خود با قیمت‌های پایین‌تر نبودند.

رونمایی از خودروهای جدید در سال ۹۹

در سال ۹۹ اتفاقت متعددی در بازار خودرو ایران رخ داد. اما در نهایت می‌توان روند این سال را مثبت ارزیابی کرد. در این سال دو خودروی شاهین و تارا توسط سایپا و ایران خودرو طراحی، تولید و رونمایی شد. همچنین ۱۳۰شرکت داخلی در زمینه ساخت قطعات این دو خودرو همکاری داشتند.

در دی ماه ۹۹ نیز پیشرانه سه‎ سیلندری با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد. این پیشرانه مصرف سوخت پایینی دارد و استانداردهای محیط زیستی یورو ۶ را نیز داراست. امیدواریم پیشرانه معرفی‌شده در سال ۹۹ به تولید انبوه برسد و اتفاقت مثبت دیگری در صنعت خودرو ایران رقم بخورد.

 در سال ۱۴۰۰ صنعت خودرو چگونه پیش خواهد رفت؟

روزهای پر تنش ابتدای سال ۹۹ سپری شد و سال گذشته را با اتفاقات مثبتی در صنعت خودرو به پایان رسید. با توجه به گشایش‌های اقتصادی و قراردادهای اقتصادی با سایر کشورها، انتظار می‌رود که سال ۱۴۰۰، سالی پررونق و مناسب برای صنعت و بازار خودرو باشد. سالی که در آن خریداران و صنعت گران خودرو به رضایت نسبی دست پیدا کنند.

برگرفته از این سایت

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.