شکست پیروزی بخش، بررسی پروژه گلکسی نوت ۷ از نگاه روابط عمومی

0

در این مقاله قصد داریم تا پروژه سامسونگ گلکسی نوت ۷ را از دید روابط عمومی مورد بررسی قرار دهیم; پروژه­‌های که به نظر بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری، ‌یکی از بزرگترین شکست‌­های حوزه فناوری در ۳۰ سال اخیر بوده، بازتاب‌­های بسیار گسترده در سطح جهانی داشت و در نهایت منجربه عذرخواهی رسمی شرکت سامسونگ و مرجوع بیش از ۲.۵  میلیون دستگاه تلفن همراه شد.

معرفی و توزیع محصول:

پروژه گلکسی نوت ۷ بزرگترین پروژه تلفن همراه در دوران خود بود. شرکت سامسونگ سود بیش از ۱.۷ میلیارد دلاری را برای این پروژه پیش بینی کرد و به قدری از موفقیت این پروژه اطمینان داشت که حتی سود خود را بیشتر از حد معمول در نظر گرفته بود.

از روز ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ شرکت سامسونگ،‌ کمپین تبلیغاتی خود را با انتشار پوسترها، فیلم‌­های تبلیغاتی و انتشار خبرهایی که مردم را به حدس درباره جزئیات گوشی موبایل گلکسی نوت ۷ ترغیب می­‌کرد، آغاز کرد. سرانجام در روز ۲ آگوست سال ۲۰۱۶ و بعد از گذشت تقریباً‌ یک ماه،‌ سرانجام طی مراسمی در نیویورک،‌ از گلکسی نوت ۷ رونمایی شد. ۱۷ روز بعد از مراسم معرفی،‌ فروش رسمی گلکسی نوت ۷ در آمریکا و بعد از ۲ هفته در سراسر جهان آغاز شد.

گلکسی نوت 7

شروع بحران و تکذیب آن

در ۲۴ آگوست و تنها بعد از گذشت ۵ روز از آغاز فروش گلکسی نوت ۷،‌ اولین گزارش مربوط به انفجار گلکسی نوت ۷ در کره جنوبی به ثبت رسید. در همان روز دومین گزارش انفجار در چین نیز اتفاق افتاد. خبر مربوط به انفجار پرچم­دار جدید سامسونگ به سرعت در شبکه­‌های اجتماعی تویتتر و اینستاگرام،‌ همه­‌گیر شد. مردم از هشتگ‌­های « سامسونگ منفجر شونده» و « انفجار گلکسی نوت ۷» برای انتشار مطالب استفاده کردند.

در همین زمان،‌ مقامات ارشد سامسونگ،‌ بازخورد رسمی از خود نشان ندادند و در عوض اذعان داشتند که «این مشکل یک امری طبیعی در لوازم دیجیتال است و دلیل اصلی آن نحوه شارژ کردن تلفن همراه و استفاده از شارژرهای غیر اصلی بوده است». با افزایش ثبت موارد مشابه در خصوص انفجار تلفن­های همراه، مقامات شرکت سامسونگ ارسال گلکسی نوت ۷ را به کره جنوبی به تاخیر انداختند.

گلکسی نوت 7

عذرخواهی و اقدام

در ۲ سپتامبر سال ۲۰۱۶، سامسونگ رسماً اعلام کرد که نسل جدید باتری­هایی که در گلکسی نوت ۷ استفاده کرده است دارای نقص فنی بوده و به همین دلیل منفجر می­‌شوند. به این ترتیب طی بیانیه جهانی، از بیش از ۲.۵ میلیون صاحبین دستگاه گلکسی نوت ۷ خواسته شد تا با مراجعه به نمایندگی­‌های سامسونگ، باتری­های تلفن خود را عوض کنند. همزمان مدیر عامل وقت ساسونگ، در مجامع عمومی از مردم عذرخواهی کرد.

اما انفجار باتری­‌های گلکسی نوت ۷ به همین جا ختم نشده و در روز ۵ سپتامبر، گزارش­هایی از انفجار در هتلی در استرالیا مجدد توجه رسانه‌­ها را به خود جلب کرد. پس از این خبر شرکت­‌های هواپیمایی از مسافران خواستند تا تلفن­‌های همراه خود را پیش از سفر خاموش کنند. این اقدام شرکت­‌های هواپیمایی، سامسونگ را مجبور کرد که فروش این سری از تلفن همراه را در آمریکا متوقف کند. از طرفی هم دادگاه فدرال ایالت فلوریدا، شرکت سامسونگ را به دادگاه فراخواند.

شرکت سامسونگ در اواخر سپتامبر سال ۲۰۱۶ مدعی شد که بیش از یک میلیون تلفن همراه باتری جدید دارند و مشکلی متوجه آنها نیست. در روز ۶ اکتبر سال ۲۰۱۶ شرکت هواپیمایی «سوت وست» هواپیمایی آمریکا،‌ مجبور به توقف یکی از پرواز­های خود به دلیل دود ناشی از اشتعال گوشی گلکسی نوت ۷ شد. این موضوع باعث شد تا بسیار از شرکت­‌های هواپیمایی گلکسی نوت ۷ را به عنوان تهدید برای پرواز تلقی کرده و از ورود مسافرانی که این موبایل را به همراه داشته باشند، ممانعت به عمل می­آمد.

همین موضوع باعث شد تا موج نارضایتی مشتریان باردیگر بر شرکت سامسونگ هجوم برده و این شرکت مورد انتقاد شدید از طرف مردم واقع شود. در بعضی از موارد جوک­هایی هم برای شرکت سامسونگ مطرح شد این داستان تا جایی پیش رفت که تعدادی از مطرح­ترین گیمرهای جهان در بازی­های خود، از گوشی گلکسی نوت ۷ به عنوان نارنجک در بازی­ها استفاده کنند.

شرکت سامسونگ طی نشست­های خبری مختلفی در زمان­های مختلف، به بررسی و ارائه گزارش در خصوص علت انفجار نسل جدید باتری­‌های بکار برده در این سری از محصولات خود پرداخت.

اقدام در جهت بازیابی اعتماد مشتریان

در نهایت سامسونگ قبول کرد که گلکسی نوت ۷ منفجر می­شود و بیانیه جهانی منتشر کرد که تمامی تلفن­های همراه را مرجوع کنند. در همین حال با معرفی گلکسی S8 و گلکسی نوت ۸ که مشکلات مربوط به بتاتری را در آن­ها کاملاً‌حل کرده بود برای بازیابی بخشی از اعتماد از بین رفته خود،‌ در ازای مرجوع هر گلکسی نوت ۷ یک گلکسی نوت ۸ به مشتریان اهدا می­کرد.

از طرفی هم سامسونگ با انتشار کمپین­های تبلیغاتی مختلف و بسیار وسیع، اعلام داشت که به ازای هر دستگاه موبایلی که شرکت سامسونگ به فروش برساند، یک درخت خواهدکاشت.

شرکت سامسونگ به نحوی از بحران پیش آمده بیرون آمد که امروزه، کمتر کسی فاجعه گلکسی نوت ۷ را به خاطر دارد. بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری، خروج شرکت سامسونگ از بحران را به واسطه استفاده خارق­‌العاده از ابزار­های روابط عمومی و شبکه­‌های اجتماعی دانسته‌­اند.

گلکسی نوت ۷ از دید روابط عمومی

در این بخش می­خواهیم این جریان را از دید روابط عمومی مورد بررسی قرارداد دهیم. اطلاعات بدست آمده از منابع مختلف و مقالاتی که در نشریه‌های معتبر و همچنین سایت های تحلیلی جمع آوری شده و مورد مطالعه قرار گرفته است.

بر اساس مقاله با عنوان « بازتاب رسانه­ های اجتماعی در بحران انفجار سامسونگ گلکسی نوت ۷» که نشریه بین المللی بحران و ریسک منتشر کرده است، تنها در سه کشور آمریکا،‌ چین و کره جنوبی بیش از ۵۷۹.۰۸۸ پیام در شبکه اجتماعی توییتر درباره سامسونگ گلکسی نوت ۷ منتشر شده است این در حالی است که تعداد کل پیام های منتشر شده در شبکه اجتماعی توییتر، برای ۱۰ کشوری که این دستگاه در آنها به فروش می­‌رسیده است، بیش از ۱.۵ میلیون پیام تخمین زده می­‌شود.

نشریه بین المللی تجارت و مدیریت، در مقاله‌­ای با عنوان «بررسی نقش روابط عمومی در بحران انفجار­های گلکسی نوت ۷» مواردی که باعث شد شرکت سامسونگ بتواند آن بحران را مدیریت کند را بصورت موردی برشمرده است. در ادامه تعدادی از این موارد را برخواهیم شمرد.

اقدامات موثر

اقدام موثر در زمان تشخیص بحران، به خصوص تصمیم به مرجوع کردن تلفن­های همراه در ابتدا یکی از مواردی بود که بسیار در خروج از بحران کارآمد بود.

عذرخواهی

رهبران شرکت سامسونگ در اقدامی هوشمندانه و موثر، از مشتریان خود عذرخواهی کرده و به آنها قول دادند که تمامی این مشکلات حل خواهد شد.

بررسی سود و هزینه

شرکت سامسونگ اگرچه در پروژه مرجوعی متحمل هزینه­های بسیاری شد،‌ اما به دلیل اینکه آنها اعتقاد داشتند که مشتریان وفادار، سرمایه اصلی آنها هستند، این هزینه را برای ایجاد و استحکام اعتماد مشتریان پرداختند.

ارزیابی علل شکست

شرکت سامسونگ با صرف وقت و هزینه بسیار برای پیدا کردن علت بحران و سعی در رفع آن و همچنین برگزاری نشست­‌های خبری در خصوص ارائه گزارش و حفظ تعامل با مردم، اقدامی بسیار هوشمندانه را انجام داد.

استفاده از ابزارهای روابط عمومی و شبکه‌­های اجتماعی

از دلایل اصلی خروج شرکت سامسونگ از بحران، می­توان به استفاده بسیار حرف‌ه­ای از این ابزرا­ها اشاره کرد. شرکت سامسونگ با وجود اینکه در بحران بود و در شبکه­‌های اجتماعی مورد انتقاد شدید بود ،‌ اما پاسخگویی به مشتریان را از اصول خود قرارداده بود. همچنین از طرفی با انتشار بیانیه­‌های متعدد در خبرگزاری­‌های بزرگ جهان،‌ مصاحبه با خبرنگاران و برگزاری کمپین­‌های روابط عمومی، از این ابزار نهایت استفاده را برد.

نتیجه‌­گیری:

در دنیای امروز که تحت تاثیر قدرت رسانه است، یک اشتباه کوچک می­‌تواند به بحران­‌های بزرگ تبدیل شود و این موضوع ارتباطی به شرکت‌­های بزرگ و کوچک ندارد. نکته­‌ای که به خروج از بحران کمک می­‌کند،‌ استفاده از ابزار­های روابط عمومی و شبکه­‌های اجتماعی برای بهبود اوضاع و ایجاد تصویری مثبت از برند خود در یاد مشتریان و مردم است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.