روابط عمومی و شبکه‌های اجتماعی ، دو ابزار با یک هدف

0

در سال­‌های اخیر نقش و تاثیر شبکه­‌های اجتماعی در زندگی مردم بسیار رشد کرده است. به طوری که طیف گسترده­ای از مردم از کودکان گرفته تا حتی سالمندان حداقل در یکی از شبکه­‌های اجتماعی حساب کاربری داشته و در آن فعالیت می­‌کنند. در این میان شرکت­ها نیز از این قائده مستثنا نبوده و در شبکه­‌های اجتماعی فعالیت بسیار گسترده­ داشته­اند. به عبارت دیگر اگر بگوییم که شبکه­‌های اجتماعی راه ارتباط و گفتگو شرکت‌­ها هستند اغراق نکرده­ایم. اما سوال اصلی این است که شرکت­‌ها در شبکه­‌های اجتماعی با مخاطبین خود چه نوع ارتباطی را برقرار می­‌کنند؟

در ابتدا شاید بگویید که بیشتر شرکت‌ها به جهت حفظ و گسترش ارتباط خود با مشتریان و مخاطبان خود، حفظ نام برند و دیده شدن در بازار هدف خود در این راه فعالیت می­‌کنند. اما نکته بسیار مهم این است که آیا پاسخ­‌هایی مشابه این­ها،‌ مگر در حوزه فعالیت روابط عمومی نیست؟ در ادامه قصد داریم تا نقش روابط عمومی و شبکه­‌های اجتماعی  را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که تاثیر هریک از آن­ها بر دیگری به چه شکل است؟

شناخت مفاهیم روابط عمومی و شبکه‌­های اجتماعی

برای پاسخ به سوال بالا ابتدا لازم است که حوزه هر کدام از این موارد را تعیین کنیم. در دنیای مدرن امروز،‌ جدا کردن نقش و حوزه‌­های شبکه­‌های اجتماعی و روابط عمومی کاری بسیار سخت است. چرا که این دو حوزه بسیار درهم تنیده شده­اند. حوزه روابط عمومی بیشتر شامل ارتباط با بخش­‌هایی مثل سرمایه گذاران،‌ پایگاه­های خبری و خبرگزاری­‌ها، شرکای تجاری و ….. می­شود. در طرف دیگر شبکه­‌های اجتماعی بیشتر بر افراد و ایجاد ارتباط تنگاتنگ با آن­ها تمرکز دارد که با استفاده از برنامه­‌های مختلف به ایجاد این ارتباط کمک می­کند.

در حقیقت هر دو حوزه، روابط عمومی و شبکه­‌های اجتماعی، برای ساخت و حفظ اعتماد مشتریان به شرکت­‌ها و محصولات آن­ها فعالیت می­‌کنند و عملاً هردوی آن­ها می‌­بایست در تعامل و ارتباط با یکدیگر حرکت کنند.

به عنوان مثال در سال ۱۳۹۵، شرکت سامسونگ در پروژه گوشی­‌های تلفن همراه گلکسی نوت ۷ با شکست سنگینی مواجه شد. چرا که بسیاری از کابران این محصول مدعی شدند که تلفن­های همراه آن­ها در حین شارژ شدن منفجر می­‌شدند. در همین راستا شرکت سامسونگ با استفاده از هر دو ابزار روابط عمومی و شبکه­‌های مجازی،‌ از این بحران بیرون آمد به نحوی که امروزه کمتر کسی این شکست را به یاد دارد.

رویکرد شرکت سامسونگ در استفاده از شبکه‌­های اجتماعی به این شکل بود که در ابتدا،‌ اقدام به تکذیب وقایع داشت. پس از بررسی­‌های مکرر و اطمینان از اینکه مشکل بوجود آمده از جانب شرکت بوده، برای رفع مشکل شروع به تبلیغات گسترده در شبکه­‌های اجتماعی کرد که به ازای خرید هر دستگاه تلفن همراه، شرکت سامسونگ یک درخت می­‌کارد. در همین زمان با استفاده از ابزار­های رسانه در روابط عمومی، در بسیاری از خبرگذاری­‌های مطرح جهان، از مشتریان عذرخواهی کرد و شروع به انتشار مطالبی در خصوص اهداف جدید شرکت سامسونگ و پروژه درخت کاری به ازای هر خرید تلفن همراه، در حجمی وسیع کرد.

چگونه شبکه های اجتماعی، روابط عمومی را متحول کرده است؟

تاثیر شبکه­‌های اجتماعی بر روابط عمومی بسیار مشهود و آشکار است. در ادامه به شماری از کلیدی­‌ترین این تاثیرات می­‌پردازیم:

– اگرچه پایه و اساس شبکه‌های اجتماعی و روابط عمومی ارتباط با مردم است اما شبکه­‌های اجتماعی با سرعتی که در بازخورد از مخاطب دارد و همچنین بسترهای مختلفی که دارد باعث می‌شود پیام شما به مخاطبان بیشتری برسد و منجربه ساخت روابطی پرقدرت و تاثیرگزارتر خواهد شد. از همین رو مطالبی که در ریپورتاژ آگهی­‌ها،‌ ایمیل‌ها و سایر روش­‌هایی که با رویکرد روابط عمومی منتشر می­‌کنید با کمک شبکه­‌های اجتماعی اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

– شبکه‌­های اجتماعی امکان دستیابی به طیف گسترده­ای از مخاطبان را برای فعالان حوزه روابط عمومی ایجاد کرده است. قبلاً طرف های روابط عمومی بیشتر سرمایه­‌گذاران و پایگاه­‌های خبری بودند که شبکه­های اجتماعی امکان ارتباط با همه اقشار جامعه را، از افراد عادی تا شرکت­‌ها،‌ فراهم آورده است.

– شبکه‌­های اجتماعی باعث شده است که روابط عمومی بسیار به مردم نزدیک­تر شودند و روابط دوستانه‌­تر و گرم‌­تری را با مخاطبان خود ایجاد کنند.

وجه تمایز روابط عمومی و شبکه‌های اجتماعی

در این بخش به تمایزات بین شبکه­‌های اجتماعی و روابط عمومی خواهیم پرداخت. اگرچه هردو همسو با یکدیگر در حرکت هستند اما تفاوت­‌هایی دارند که در ادامه برخی از آن­ها را خواهیم شمرد:

– اساساً‌ پایه روابط در شبکه­‌های اجتماعی با روابط در حوزه­های روابط عمومی متفاوت است. در شبکه­‌های اجتماعی پیام­‌هایی مکالمه محور را برای مخاطبان ارسال می­‌کنند که هدف از آن­ها بالا بردن فروش است. شرکت­‌ها برای بالا بردن نرخ مشارکت خود با مخاطبانشان از شبکه­‌های اجتماعی استفاده می­‌کنند چراکه شبکه‌­های اجتماعی صدای شرکت آن­‌ها هستند و در ساخت اعتماد و یا از بین بردن آن نقش بسیار پر­ رنگی دارند. در طرف دیگر پیام­‌های روابط عمومی اصولاً برای افزایش فروش نبوده و هدف آن بیشتر اطلاع رسانی است.

– به عنوان مثال بیشتر پیام­‌هایی که در شبکه اجتماعی اینستاگرام برای افراد ارسال می­‌شود،‌ با خواست‌ه­ای همراه است از جمله ارائه نظر در خصوص یک محتوا،‌ اشتراک گذاری یک محتوا با دوستان و ….. از طرفی قالب پیام‌­های حوزه روابط عمومی در خصوص متنی با چارچوب خبری است که در اکثر مواقع در پایگاه­های خبری منتشر می­‌شود.

– مخاطبان روابط عمومی قالباً با محتوا­های ‌مجهول روبرو هستند که معمولا ً‌مشارکتی با مخاطبان ندارند و بیشتر جنبه اطلاع رسانی داشته است. در حالی که مخاطبان شبکه­‌های اجتماعی بیشتر پیام­هایی که دریافت می­‌کنند با هدف مشارکت و فعالیت بوده است. به همین دلیل است که مشارکت سازمان­ها با مخاطبان دو طرفه می‌­باشد.

– یکی از مواردی که در مورد روابط عمومی باید به آن دقت داشت، این است که تعیین دوره زمانی برای بازگشت سرمایه بسیار مشکل است. در طرف دیگر، ‌به دلیل این که فعالیت شبکه­‌های اجتماعی بیشتر بر اساس تاثیر مستقیم بر فروش است،‌ ابزار­های متعددی وجود دارد که می­‌توان شاخصه­‌های مربوط فروش و بازگشت سرمایه را مشاهده کرد و اندازه گرفت در نتیجه می‌­توان محدوده زمانی برای آن مشخص کرد.

نتیجه

حوزه­‌های روابط عمومی و شبکه‌­های اجتماعی برای اثرگذاری بر جامعه هدف بسیار سودمند و تاثیرگذار هستند. برای نتیجه­‌گیری هرچه بیشتر و بهتر،‌ توصیه می­‌شود که همزمان از هر دو حوزه برای معرفی و تبلیغ برند و محصولات خود استفاده کنید چراکه با استفاده همسو از این ابزار­ها،‌ دستاوردی بزرگ بدست خواهید آورد.

منبع: https://bit.ly/3yLZv2b

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.