راهکارها و تکنیک های روابط عمومی؛ چگونگی ارتباط با رسانه‌ها (بخش ششم)

0

این روزها ایجاد شبکه روابط عمومی بسیارمهم است. شما در هر زمینه‌ای که فعالیت داشته باشید،‌ شناختن افراد مناسب و متفاوت در بخش‌های مختلف به شما کمک زیادی می‌کند تا به سادگی بتوانید پیام خود را منتشر کنید.

در فصل پنجم در مورد ابزارها صحبت کردیم،‌ اما در این فصل قصد داریم در مورد نحوه ایجاد شبکه روابط عمومی صحبت کنیم زیرا هرچقدر هم در استفاده از ابزار این حوزه قدرتمند باشید ولی با افرادی ارتباط نگیرید نمی‌توانید گام‌های مثبتی در راستای ارتقاء و پیشرفت داشته باشید.

در ادامه راه‌های ایجاد شبکه‌ روابط عمومی را با هم بررسی می‌کنیم، تا با اضافه کردن آن به استراتژی روابط عمومی خود نتایج بهتری در این حوزه کسب کنید.

ایجاد شبکه روابط عمومی

همانطور که در بالا نیز گفته شد ایجاد شبکه روابط عمومی بسیارمهم است. بعضی اوقات این روابط می‌تواند به شراکت تجاری دیگری منجر شود، روابط با مشتریان را تقویت کند و…

با این حال، کیفیت این شبکه مهم است. دقت داشته باشید صرفا شناخت تعداد زیادی از افراد و داشتن روابط خوب با آن‌ها به شما کمک زیادی نخواهد کرد. شما باید افرادی را بشناسید که با کسب‌وکار شما درارتباط باشند. همچین افرادی در تصمیم‌گیری‌هایی که بر کارهای شما تاثیر می‌گذارند دخالت می‌کنند در نتیجه آشنا بودن با آن‌ها می‌تواند به سود شما باشد.

البته وجود هر دو طیف این افراد مهم است،‌اما درایجاد شبکه روابط عمومی کیفیت افراد و میزان تاثیرگذاری آن‌ها باید ملاک شما قرار گیرد نه تعدادشان.

علاوه براین، اگر می‌خواهید این شبکه روابط عمومی را طولانی برای مدت زمان زیادی داشته باشید، باید مخاطبان خود را بشناسید و آنها را تقسیم کنید. این به شما کمک می‌کند تا به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنید و از طریق کانال‌هایی که ترجیح می‌دهند با آنها ارتباط بگیرید.

چگونه با مخاطبان ارتباط بگیریم؟

برای دسترسی به مخاطبان، توصیه می شود از چندین کانال استفاده کنید. به عبارت دیگر، برای تقویت روابط یا شروع تعامل با افراد جدید، می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. البته کانال‌های دیگری وجود دارد که می‌توانید برای دسترسی به روزنامه نگاران، مشتریان، سرمایه گذاران و… استفاده کنید. به عنوان مثال ایمیل‌ها یک روش خارق العاده برای ایجاد یا بهبود روابط موجود هستند.

 به یاد داشته باشید که ایمیل های خود را شخصی سازی کنید. اکثر مردم دوست ندارند ایمیل های خودکار دریافت کنند. اگر پیام های خود را شخصی کنید‌، احتمال برقرار ارتباط با گیرندگان ایمیل بیشتر می‌شود. ارتباط منظم با مخاطبان باعث ایجاد شهرت شما شده با گذشت زمان،‌وفاداری و اعتماد را به وجود می‌آورد. این ارتباط می‌تواند به روش‌ها مختلفی صورت گیرد:‌مثلا با آن‌ها تماس بگیرید،‌ یا محتوای آموزشی با آن‌ها به اشتراک بگذارید و…

نمونه هایی از ایجاد شبکه روابط عمومی:

  • روابط با رسانه‌ها

  • روابط با مشتریان

  • روابط با کارمندان

  • روابط  با ذینفعان

  • روابط با سرمایه‌گذاران

  • روابط دولتی

  • روابط مالی

  • روابط اجتماعی

  • روابط با اینفلوئنسرها

  • و….

در ادامه به بررسی نحوه ارتباط با رسانه‌ها می‌پردازیم.

روابط با رسانه‌ها

راهکارها و تکنیک های روابط عمومی؛ چگونگی ارتباط با رسانه‌ها (بخش ششم)

روابط با رسانه‌ها فرآیندی است که از طریق آن روابط عمومی یا برندهای تجاری با روزنامه نگاران، سردبیران، وبلاگ نویسان و… ارتباط برقرار می کنند. این رابطه قرار است یک سناریو برنده برای شما شکل دهد. زیرا پیام های تجاری توسط رسانه‌ها منتشر خواهد شد. از طرفی اعتبار بالایی که این رسانه‌ها در میان مردم دارند باعث افزایش اعتماد به برند شما می‌شود.

چگونه با رسانه‌ها ارتباط بگیریم؟

همانند هر نوع رابطه دیگر، جنبه‌های مختلفی وجود دارد که باید برای رسیدن به یک همکاری مثمر ثمر بررسی کنید. برای شروع، انجام برخی تحقیقات و بررسی اینکه کدام روزنامه نگاران برای شما مناسب هستند، ضروری است.

برای شروع برای آن‌ها یک موضوع جذاب مرتبط با زمینه کاری خود را ارسال کنید زیرا باید آن‌ها را متقاعد کنید که مطالب شما را پیگیری کنند. توجه داشته باشید این‌کار درآغاز ممکن است بسیار دشوار باشد. با این حال،‌با تمرین،‌می توانید این کار را بهتر انجام دهید. لازم است صبور باشید و حتی در صورت عدم پذیرش درخواست‌های شما از آن‌ها تشکر کنید. رفتار مودبانه راهی برای ادامه مکامه است و همیچنین باعث می‌شود که شما را به خاطر بسپارند.

نکته مهم : هرگز از کلماتی مانند ” فوری”‌ در ایمیل خود استفاده نکنید. زیرا برقراری ارتباط با روزنامه‌نگاران زمان بر است.

فواید روابط با رسانه‌ها

دلایل زیادی وجود دارد که شما باید سعی کنید روابط خود را با رسانه ها تقویت کنید. این نه تنها به شما کمک می‌کند تا آگاهی از نام تجاری خود را افزایش دهید بلکه به اعتبار برند شما نیز می‌افزاید. در زیر لیستی از معروف‌ترین مزایای ارتباط گرفتن با رسانه را خواهیم دید:

  • اعتبار کسب می‌کنید.

  • روشی متفاوت برای دستیابی به مخاطبان هدف

  • روابط سودآور ایجاد می‌کنید.

  • داستان برند خود را می‌گویید.

  • ایجاد سرنخ فروش

  • آگاهی از برند خود را افزایش دهید.

چگونه روابط رسانه ای خود را بهبود ببخشیم؟

راهکارها و تکنیک های روابط عمومی؛ چگونگی ارتباط با رسانه‌ها (بخش ششم)

داشتن ارتباط خوب با رسانه‌ها برای تقویت استراتژی روابط عمومی مهم است. با این حال، نحوه ارتباط شما با آن‌ها بر روی نحوه انتشار داستان شما اثر می‌گذارد.

۱. وقتشان را تلف نکنید.

مطلبی برای آن‌ها ارسال کنید که برای مخاطبانشان هم نیز جذاب باشد. به زمانی که آن‌ها برای مطالعه مطلب شما می‌گذارند احترام بگذارید.

۲. صادقانه با آن‌ها ارتباط بگیرید.

رعایت اخلاق اصول اولیه هر ارتباطی است. داستان برند خود را صادقانه و بدون اغراق به آن‌ها منتقل کنید. زیرا اهالی رسانه افرادی باهوش هستند و درصورت متوجه شدن ارتباط خود را با شما قطع می‌کنند. علاوه بر این ارائه اطلاعات گمراه کننده به آن‌ها باعث ناراحتی از برند شما می‌شود،‌بنابراین به جای تبلغیات مثبت ممکن است برند شما به صورت منفی تبلیغ کنند.

۳. یک وب سایت مناسب طراحی کنید.

انجام جام این کار نسبتاً آسان است. اما مهم‌ترین نکتهای که برای ایجاد شبکه روابط عمومی در سایت خود باید در نظر داشته باشید ارائه صحیح مشخصات تماس است. در واقع، شما می‌توانید یک صفحه فرود (Landing page) در سایت خود ایجاد کنید. و درآنجا علاوه بر اطلاعات تماس،‌اطلاعات مربوط به کارمندان را نیز درج کنید.

۴- با رسانه‌ها با احترام رفتار کنید.

راهکارها و تکنیک های روابط عمومی؛ چگونگی ارتباط با رسانه‌ها (بخش ششم)

با اهالی رسانه محترمانه رفتار کنید،‌ زیرا آن‌ها مقالاتی در مورد صنعت شما می‌نویسند. در نظر داشته باشید که این روزها افراد بیشتر از گذشته شغل خود را تغییر می‌دهند و کسانی که امروز چندان تأثیرگذار نیستند می‌توانند در آینده نقش بسیار مهمی داشته باشند.

مهمتر ازهمه، برخورد احترام آمیز ، بازگشت تماس‌های تلفنی، حل مشکلات آن‌ها و… در اولویت کاری خود قرار دهید تا ارتباط موثرتری داشته باشید.

۵- با آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی ارتباط بگیرید.

توصیه می‌شود با روزنامه نگاران در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر،‌اینستاگرام و… ارتباط بگیرید. آن‌ها معمولاً در این نوع شبکه‌ها بسیار فعال هستند.

بنابراین، برای برقراری ارتباط  با آن‌ها روشی دوستانه و غیررسمی است. می‌توانید با بیان نظرات  در زیر پست‌های آن‌ها شروع کنید.

۶. در زمان مشخص شده به آن‌ها پاسخ دهید.

اگر آن‌ها برای جزئیات بیشتر، مصاحبه یا هر دلیل دیگری با شما تماس گرفتند، لازم است سریع به آن‌ها پاسخ دهید. به عبارت دیگر،‌در صورت نیاز خبرنگاران با شما باید همیشه در دسترس آن‌ها باشید. زیرا در غیر اینصورت،‌ ارتباط شما با آن‌ها قطع خواهد شد و آن‌ها به دنبال سوژه‌های دیگر خواهند رفت.

مدت زمان شما برای پاسخ‌گویی معمولاً چند روز است. بنابراین، باید سریعاً به تماس ها و به ایمیل‌ها توجه کرده و پاسخشان را بدهید.

همه مواردی که در نظر گرفته شده به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید آیا یک نشریه و روزنامه‌نگاران آن‌ها گزینه‌های مناسبی برای روایت داستان شما هستند.

منبع:https://bit.ly/2LTM9wQ

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.