آموزش گام به گام سئو

0

امروزه با توجه به گستردگی بسیار زیاد مطالب در اینترنت، رقابت بسیار جدی بین سایت‌­ها وجود دارد که بهترین مطالب در کدام سایت وجود دارد؟‌ کدام سایت در هنگام جستوجو در گوگل در خصوص یک کلمه کلیدی، رتبه اول را دارد؟ با توجه به رفتار کاربران در سال­های اخیر، اکثراً کاربران تا ۴ لینک اول را در هر جستوجو بررسی می­‌کنند، پس اینکه سایت شما در رتبه ۱-۴ گوگل باشد بسیار می­تواند برای شما با اهمیت باشد.

اهمیت این موضوع زمانی بسیار خود را نشان می­دهد که شما به عنوان کسب­‌وکار در بستر اینترنت فعالیت می‌­کنید. چرا که اگر سایت شما در نتایج اول گوگل نباشد، به احتمال زیاد می‌­توان گفت که کسب‌وکار شما رو به زوال خواهد بود.

ما در پابلیکا با توجه به اهمیت موضوع جایگاه و رتبه سایت در موتور­های جستوجوگر، تصمیم گرفتیم تا آموزش­های مربوط به بهینه کردن سایت برای موتور­های جستوجوگر (سئو)، را به صورت هفتگی در سایت پابلیکا منتشر کنیم. در این سری از درسنامه­‌ها ما قصد داریم تا مفاهیم، اقدامات و تکنیک­های سئو را با شما به اشتراک بذاریم تا بتواند سایت خود را تا حد مطلوبی، برای موتور­های جستوجو مثل گوگل بهینه نمایید.

 

جلسه اول

در سال­های اخیر با پیشرفت، گسترش و همه­گیری اینترنت، به طور همزمان هم کاربران و هم مطالبی که در اینترنت بارگذاری می­شود رشد بسیاری کرده است. فرض کنید که قصد دارید یک مطلب را با کلمات مختلف در موتور­های جستوجوگر مثل گوگل، جشتوجو کنید. طبیعتاً‌ با تعدادی بسیار زیاد از سایت، وبلاگ و محتوا در خصوص مطلب مورد نظر روبرو خواهید شد. اما سوال اینجاست که گوگل چطور بهترین و مرتبط­ترین مطالب را با موضوعی که شما جستوجو کردید، را به شما نمایش دهد؟

برای اینکه کابران بتوانند همیشه بهترین جواب را پیدا کنند،‌ گوگل یکسری قوانین و قواعد را تعیین کرده باشد که اگر هر سایتی این قواعد و قوانین را داشته باشد، در گزینه­های برتر در نتایج گوگل ظاهر خواهد شد. به این شکل کاربران همیشه بهترین و مرتبط ترین جواب را دریافت خواهند کرد. در حقیقت به همین دلیل سئو (Search Engine Optimization) شکل گرفت. به عنوان تعریف کلی می­توان گفت که، سئو به معنی بهینه سازی سایت برای موتور­های جستوجوگر از جمله گوگل، می­باشد.

البته این نکته را هم باید متذکر شویم که امروزه سئو صرفاً برای گوگل انجام نخواهد شد، چرا که گوگل در استراتژی که جدیداً انتخاب کرده است، کاربران را با اهمیت­تر از خود گوگل می­داند. به همین دلیل به سایت­هایی مورد توجه کاربران قرار بگیرد را بسیار با ارزش شمرده و توجه بسیار زیادی به آن­ها می­کند و در نتایج جستوجو­ها این سایت­ها را در رتبه­‌های بالاتر قرار می­دهد.

گوگل با استفاده از الگوریتم­های بسیار پیچیده­ای که برای خود تدوین کرده،‌ رفتار کاربران را بررسی می­کند و با همین الگوریتم­ها متوجه عملکرد یک سایت می­شود. در سال­های اخیر بروزرسانی­هایی که گوگل برای الگوریتم­های خود داشته،‌ تمرکز خود را برای نشان دادن بهترین نتایج به مخاطبان بوده است. سوال اصلی این است که چگونه به الگوریتم­های گوگل نشان دهیم که بهترین جوابی که کاربران در یک حوزه خاص به دنبال آن هستند، در سایت ما قرار داد؟ رقابت در این زمینه بسیار جدی است به طوری که بسیاری از شرکت­ها هزینه­های هنگفتی را در این زمینه صرف می­کنند.

اصطلاحات پرکاربرد در سئو:

اصطلاحات پرکاربرد سئو

در اولین قدم برای آشنایی با عملکرد سئو، مانند یادگیری زبان جدید که نیازمند یادگیری الفبا هستیم، میبایست با اصطلاحاتی که در زمینه سئو با آن روبرو هستیم، آشنا شویم.

  • سئو داخلی (SEO On Page)

به مجموعه اقداماتی که به طور مستقیم روی سایت خودتان انجام می­دهید تا صفحات سایتتان را بهینه کنید.

  • سئو خارجی (SEO Off Page)

به مجموعه اقداماتی گفته می­شود که خارج از صفحات سایت انجام می­دهم که باعث بهینه سایت شود.

  • سئو تکنیکال (Technical SEO)

عبارت است از تمامی اقداماتی تکنیکی که ما روی صفحات سایت انجام می­دهم تا به بهینه سازی آن کمک کنیم.

  • سئو سفید (White Hat SEO )

هنگامی که ما تمامی اقداماتی که برای بهینه سازی سایت خود انجام میدهیم منطبق بر الگوریتم­ها گوگل باشد را سئو کلاه سفید گویند.

  • سئو سیاه (Black Hat SEO )

اگر ما اقداماتی که برای بهینه سازی سایت خود انجام می­دهیم به گونه­ای باشد که الگوریتم­های گوگل را دور بزنیم، سئو کلاه سیاه انجام داده­ایم. سرعت رشد سایت در این روش بیشتر است،‌ اما اگر الگوریتم­های گوگل بروز شود،‌ حتی می­تواند به پاک شدن لینک از نتایج گوگل، منتهی شود.

  • سئو خاکستری (Gray Hat SEO)

سئو خاکستری بین سئو سفید و سیاه است. به این معنی که اقدامات ما برای بهینه سایت، در بعضی مواقع منطبق بر الگوریتم­های گوگل است و در بعضی مواقع آنرا دور می­زند. این روش هم بسیار پر ریسک است و توصیه نمی­شود.

  • الگوریتم­ها

الگوریتم­ها در حقیقت قواعد و قوانینی هستند که موتورهای جستوجوگر با استفاده از آنها بهترین نتایج را برای کاربران از سایت­های مختلف پیدا کرده و نمایش می­دهند.

  • پنالتی

اگر شما اقداماتی خلاف الگوریتم­های گوگل انجام دهید و آن­ها متوجه شوند، سایت شما را مجازات می­کنند که در اصطلاح می­گویند اقدام شما پنالتی شده است.

موتورهای جستوجوگر

به طور کلی موتور جستوجو به نرم افزار یا سخت افزاری گفته می­شود که بتواند در حجم بسیار زیادی از اطلاعات، اطلاعاتی که مد نظر ما هست را پیدا کنید. در زمینه­ سئو، به موتور­هایی مثل گوگل، که بتواند مطالب مورد نظر ما را در بین انبوهی از سایت و مطالب پیدا کند و نمایش دهد را موتور جستوجوگر می­گوییم.

در حقیقت موتور­های جستوجوگر باید بتوانند کل وبسایت­ها را مورد بررسی قرار بدهند تا در هنگام جستوجوی مطلب خاص،‌ نتایج مرتبط را به کاربر نشان دهد. این اتفاق با استفاده از الگوریتم­های موتور­ها رخ می­دهد. الگوریتم­ها سایت­های مختلف را از جنبه­‌های بسیاری مورد بررسی قرار می‌دهند و در پایگاه داده در دسته­بندی­های مختلف ذخیره و اولویت­بندی می­‌کنند تا در هنگام جستوجو، در کمترین زمان،‌ بهترین و مرتبط­ترین پاسخ را به کاربر نشان دهد.

جلسه دوم

همانطور که در جلسه اول آموزش سئو، مطرح شد، یکی از عنواین بسیار مهم در سئو، سئو داخلی است. در واقع، سئو داخلی به مجموعه اقداماتی که به طور مستقیم روی سایت خودتان انجام می­دهید تا صفحات سایتتان را بهینه کنید، گفته می­شود. در جلسه دوم قصد داریم تا نکات و موارد مربوط به سئو داخلی را بررسی کنیم تا با آن بیشتر آشنا شویم.

سئو داخلی (On page seo)

بنابر تعریف سئو داخلی، اقداماتی که شما بر روی صفحات و محتواهای خود انجام می­دهید به قدری حائز اهمیت است که حتی اگر شما روی سئو خارجی خود کارکنید، لینک سازی کنید، بک لینک خریداری کنید و …. تا هنگامی که سئو داخلی سایت شما از لحاظ تکنیکی و فنی درست نباشد، هیچ تغییری در رتبه سایت شما نخواهد افتاد و چه بسا ممکن است گوگل به شما پنالتی دهد.

اقدامات و موارد بسیار زیادی در زمینه سئو داخلی وجود دارد که می­توانید انجام دهید و با این کار رتبه سایت خود را بهبود ببخشید. در ادامه به بررسی این فاکتورها و اقدامات خواهیم پرداخت.

  1. عنوان (Title)

اولین موردی که در سئو داخل بسیار مهم است،‌ عنوان­هایی است که شما برای صفحات خود انتخاب می­کنید. در واقع موتورهای جستوجوگر برای اینکه سایت شما را به عنوان نتیجه به کاربران نشان دهد، در اولین حرکت،‌ عناوین صفحات سایت شما را بررسی می­کند و از این طریق موتورهای جستوجوگر و کاربران می­فهمند که موضوع آن صفحه در چه زمینه­ای است.

در انتخاب عنوان برای صفحات خود باید دقت بسیار بالایی داشته باشید، چرا که این عناوین معرف سایت شما هستند. عنوان صفحات باید دو تا شاخصه اصلی داشته باشند، اول اینکه در عنوان حتماً از کلمه کلیدی مربوط به آن صفحه استفاده کنید. دوم باید بقدری جذاب باشد که بتواند توجه و نظر کاربران را به خود جلب کند تا کاربران وارد آن صفحه شوند.

به عنوان مثال در مقاله تاثیر ارتباط با رسانه‌ها بر نام برند، هم از کلمات کلیدی ارتباط و رسانه استفاده شده که موتورهای جستوجوگر تشخیص می­دهند که این مقاله در زمینه­های گفته شده نوشته شده است. همچنین از تکنیک کنجکاوی استفاده کردیم که نظر خواننده را به خود جلب کند.

البته دقت داشته باشید که در انتخاب عنوان از بزرگنمایی و دروغ بپرهیزید. چونکه کاربر با توجه به عنوان روی لینک مربوط به صفحه شما کلیک می­کند اما نتیجه مد نظر خود را پیدا نمی­کند و از سایت شما خارج می­شود. این امر باعث افزایش نرخ پرش (bounce rate)  سایت شما شده و موتورهای جستوجوگر، تشخیص می­دهند که سایت شما معتبر نیست و شما رتبه سایت را از دست می­دهید.

  1. توضیحات (Descriptions)

منظور از توضیحات، همان نوشته­های زیر عنوان هستند که ئر صفحه نتایج موتورهای جستوجوگر به کاربران نمایش داده می­شود. توضیحات باید دید کلی از هر صفحه را به کاربران بدهند با وجود توضیحات، موتورهای جستوجوگر تشخیص می­دهند که در صفحات از چه مطالبی استفاده شده و همچنین به کاربران دید بازتری نسبت به مطالب صفحه سایت شما می­دهد.

نکته­ای که باید به آن دقت کنید این است که کلمات کلیدی نیز حتماً باید در توضیحات صفحات شما نیز وجود داشته باشد.

آموزش سئو، جلسه دوم، عنوان و توضیحات

  1. هدینگ (Heading)

از مهمترین تگ­ها در سئو داخلی و HTML می­توان به هدینگ­ها اشاره کرد. هدینگ­ها در واقع تگ­هایی هستند که با آن می­توان موضوعات درون هر صفحه را به ترتیب اولویت و اهمیت رتبه بندی کرد که موتورهای جستوجوگر نیز همین اولویت­ها را مد نظر قرار می­دهند.

تگ هدینگ در کلاً ۶ تگ دارد که از H۱ به عنوان مهمترین تگ در هر صفحه شروع شده و تا تگ H۶ که موضوعی با کمترین اهمیت، درجه بندی می­شود. دقت داشته باشید که شما در هرصفحه، فقط می­توانید یک تگ H۱ داشته باشید چرا که در هر صفحه فقط یک موضوع بسیار مهم وجود دارد و بقیه موضوعات به عنوان زیرعنوان­های موضوع اصلی مطرح می­شوند.

  1. محتوا (Content)

اصلی­ترین و مهمترین موضوع در سئو داخلی، محتوای سایت و صفحات شما است. در واقع تمام گزینه­ های قبلی با فرض اینکه سایت شما دارای محتوای استاندارد است، مطرح شد. هر اندازه که شما محتوای جدیدتر،‌ کامل­تر و بروزتری روی سایت خود داشته باشید، به همان اندازه می­توانید از رقبای خود پیشی بگیرید و رتبه سایت خود را بهبود ببخشید.

نکته بسیار مهم در خصوص محتوا این است که باید توجه کنید که محتواهای درون سایت شما نباید از سایت­های دیگر تکثیر (کپی) شده باشد چون موتورهای جستوجو نسبت به این قضیه بسیار حساس بوده به سایت شما پنالتی تکثیر (duplicate) می­دهند که باعث صدمه خوردن جدی سئو سایت شما می­شود.

محتوا

  1. لینک سازی داخلی

در واقع لینک سازی داخلی به نحوی باعث افزایش سرعت بهبود رتبه سایت شما می­شود. در لینک سازی داخلی، هنگاهی که شما لینک یک صفحه را درون صفحه دیگری از سایت خود قرار می­دهید، باعث می­شود که ارزش صفحات به یکدیگر منتقل شود.

به عنوان مثال فرض کنید که صفحه مربوط به فروش شلوار در سایت شما رتبه ۲ گوگل است. اگر شما صفحه­ای جدید با عنوان فروش پیراهن را تازه بارگزاری کرده باشید و لینک مربوط به صفحه فروش شلوار را درون آن قرار دهید، باعث می­شود که ارزش سئو صفحه فروش شلوار به صفحه فروش پیراهن نیز داده شود و ربات­های گوگل خیلی سریع­تر صفحه جدید را بررسی و ایندکس کند.

  1. فایل ربات (txt)

از این فایل به عنوان راهنمایی بررسی سایت شما برای موتورهای جستوجوگر یاد می­شود. در واقع این فایل به موتورهای جستوجوگر می­گویند که کدام صفحات را بررسی کرده و کدام صفحات را بررسی و ایندکس نکند.

  1. نقشه سایت (Site Map)

نقشه سایت به موتورهای جستوجوگر می­گویند که چگونه صفحات سایت شما را بررسی و ایندکس کنند. به عنوان مثال شما می­توانید به گوگل بگویید که صفحه نخست سایت شما را هر هفته بررسی و ایندکس کند.

اگر شما سایت فروشگاهی دارید و یا نیاز دارید که صفحات سایت خود با ترتیب خاصی بررسی و ایندکس شود، حتماً از نقشه سایت استفاده کنید.

جلسه سوم

در سومین جلسه از آموزش سئو، قصد داریم که به سئو خارجی بپردازیم. مطابق تعریفی که در جلسه اول ارائه دادیم، سئو خارجی به مجموعه اقداماتی می­گویند که خارج از صفحات سایت انجام می­دهم که باعث بهینه شدن سایت می­شود.

اهمیت این موضوع زمانی که رقابت در کلمات کلیدی بالا یا متوسط باشد بسیار بیشتر خود را نشان می­دهد، چرا که در بسیاری از مواقع یک سایت به تنهایی با سئو داخلی خوب نمی­تواند رتبه­های بالا را در نتایج جستجو کسب کند. به همین دلیل است که شما نیاز به سئو خارجی دارید. اما سوال این است که چطور می­توان با فعالیت در سایت­های دیگر، رتبه سایت خود را بهبود ببخشیم؟

پاسخ به این سوال با یک مثال مطرح می­شود. فرض کنید که شما برای یکی از صفحات سایت خود یک محتوای ویدئویی تهیه کرده­اید. اگر محتوای سایت خود را در پلتفرم­هایی مثل آپارات، نماشا و یوتیوب منتشر کنید و در توضیحات مربوط به ویدئو لینک مربوط به صفحه مربوط به سایت خود را بارگزاری کنید، مخاطبان با کلیک بر روی لیتک، وارد سایت شما می­شوند. در مثالی دیگر فرض کنید که شما در شبکه­های اجتماعی فعالیت می­کنید و محتوایی را که تولید می­کنید به اشتراک می­گذارید. مجدداً با مشاهده لینک سایت شما در توضیحات محتواها، مخاطبان وارد سایت شما می­شوند.

این فرایند از سه جهت باعث بهبود رتبه سایت شما می­شود:

  • افزایش ترافیک ورودی:

با افزایش ترافیک ورودی به سایت شما، به شرط آنکه سایت شما هم از لحاظ ساختار فنی و هم از لحاظ محتوای تولیدی کیفیت خوبی داشته باشد، موتورهای جستجوگر از روی الگوی رفتار کاربران متوجه می­شوند که سایت شما از اعتبار بسیار خوبی برخوردار است و رتبه سایت شما را در نتایج جستجو، جزء اولین لینک­ها قرار می­دهد.

  • خزش در موتورهای جستجو (Index)

موتورهای جستجو به طور پیوسته در حال بررسی سایت­های مختلف در اینترنت هستند و طبیعتاً‌ شبکه­ های اجتماعی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. موتورهای جستجو در هنگام بررسی سایت شبکه ­های اجتماعی به لینک مربوط به سایت شما شده و آن را مورد ارزیابی قرار می­دهند. در طی این بررسی به دلیل اینکه از سایتی با ارزش بالاتر، وارد سایت شما شده است، ارزش آن سایت را وارد سایت شما نیز خواهد کرد. این موضوع باعث بهبود سایت شما خواهد شد.

  • بک لینک:

بک لینک مهم­ترین عامل در سئو خارجی است و به این مفهوم است که شما از سایت­های دیگر به سایت خودتان لینک ارجاع داده­اید. به عنوان مثال، شما یک محتوای متنی را در سایتی دیگر منتشر می­کنید و به طریق یکی از کلمات آن متن، لینکی به سایت خود ارجاع داده­اید. در این مثال، شما با انتشار محتوا در شبکه­های اجتماعی، بک لینکی را به سایت خود ارجاع داده­اید. برای آشنایی بیشتر و بهتر با بک لینک‌ها مقاله مربوط به بک لینک چیست را مطالعه کنید.

بک لینک

 

یکی دیگر از تکنیک­های مهم در فرایند سئو خارجی، استفاده از نام برندتان در محتواهایی است که تولید و در سایت­های دیگر به انتشار می­گذارید. وقتی شما از نام برندتان در محتواهای خود استفاده می­کنید و در سایت­های دیگر منتشر می­کنید،‌ موتورهای جستجو هنگام بررسی سایت­ها به نام برند شما برمی­خورند. هنگامی که تعداد سایت­هایی که نام برند شما در آن وجود دارد بیشتر باشد، موتورهای جستجو اسم برند شما را به عنوان برندی معتبر می­شناسد و سایت مربوط به برند شما را در نتایج اول جستجوها قرار می­دهد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که این فرایند بلند مدت بوده و نباید اتظار داشته باشید که در زمان کوتاهی به نتیجه برسید.

یکی از دغدغه­هایی که همواره در بحث سئو خارجی مطرح می­شود، موضوع پنالتی است. اگر شما اقداماتی خلاف الگوریتم­های گوگل انجام دهید و آن­ها متوجه شوند، سایت شما را مجازات می­کنند که در اصطلاح می­گویند اقدام شما پنالتی شده است. در واقع این دغدغه زمانی شکل گرفت که پیش از این از سئو خارجی بسیار سوء استفاده می­کردند تا رتبه سایت خیلی سریع بهبود پیدا کند. این سوء استفاده به قدری بود که موتورهای جستجو به خصوص گوگل تصمیم گرفت که تمرکز خود را در بحث سئو خارجی از بک لینک­ها کمتر کند و بیشتر به نحوه ایجاد و اعتبار بک لینک­ها توجه کند. به همین دلیل اگر شما یک استراتژی خوب را در خصوص سئو خارجی سایت خود اتخاذ کنید هیچ پنالتی متوجه شما نخواهد شد. استراتژی­هایی مثل بک لینک گرفتن از سایت­های معتبر، سایت­هایی که حوزه کاری مرتبط با شما دارند و …. .

پنالتی گوگل

 

منبع: https://bit.ly/2UqoEzS

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.