راهنمای آموزش بازاریابی : بازاریابی استراتژیک یا بازاریابی تاکتیکی

0

راهنمای گام به گام آموزش بازاریابی


با یکی دیگر از جلسات آموزش بازاریابی در خدمت شما دوستان عزیز هستم. زمانی که به واژه های مورد استفاده در دنیای بازاریابی فکر می کنیم، بیشتر به یاد اصطلاحات نظامی خواهیم افتاد. به عنوان مثال “استراتژیک” و یا “تاکتیک” در عرصه نظامی مفاهیم عمیق تری را به خود اختصاص می دهند. کلمات نام برده و بسیاری از واژه هایی که امروزه به صورت کاملا معمول آن ها را به کار می بریم، از حوزه های دیگر قرض گرفته شده اند! بدین ترتیب هیچ فردی از شنیدن کلمه استراتژیک تعجب نمی کند، چرا که راه خود را به زندگی روزمره باز کرده است. تاکتیک نیز از وضعیتی مشابه برخوردار است. از طرفی مدت زمان زیادی است که شاهد نفوذ صفات “استراتژیک” و “تاکتیکی” به فرهنگ لغات کسب و کارهای مختلف هستیم. عمده کاربرد این واژه ها در بخش بازاریابی مجموعه های کاری خواهد بود.

بازاریابی استراتژیک نوعی برنامه ریزی دقیق در راستای دستیابی به یک هدف خاص است. این هدف می تواند افزایش سطح فروش، ارائه محصولی جدید و مواردی از این دست باشد. اما تاکتیک در اصول بازاریابی به چه معناست؟ چگونگی اجرای برنامه مشخص شده برای تحقق اهداف بازاریابی استراتژیک، تاکتیک نام دارد. برای مثال تصور کنید که یک محصول آرایشی مدرن و با کیفیت را تولید کرده اید، چگونه فروش این کالا را به سطح مورد نظر خود نزدیک خواهید کرد؟ ممکن است تیم بازاریابی یک کسب و کار بر تبلیغات گسترده در رسانه های اجتماعی و یا فضای مجازی تمرکز کند. از طرفی ارائه قیمت های رقابتی با هدف جذب مشتری در مقایسه با کسب و کارهای مشابه نیز راهی دیگر است. تمام این مسیرهای احتمالی نوعی “تاکتیک” محسوب می شوند. زمانی که استراتژی و تاکتیک تلفیق شوند، نتیجه خالص آن ارتقا تقاضا برای محصول مورد نظر، آگاهی عمومی بیشتر پیرامون برند کسب و کار و حجم فروش بالاتر خواهد بود.


بیشتر بخوانید: راهنمای ساخت یک برنامه بازاریابی


حال پرسشی مهم مطرح می شود؛ استراتژی در اولویت قرار دارد یا تاکتیک؟ آشکار است که بازاریابی استراتژیک نخستین رویکرد تیم بازاریابی در هر کسب و کاری خواهد بود. به دنبال این امر، بازاریابی تاکتیکی وارد میدان می شود. جیم جوزف، متخصص بازاریابی و نویسنده، می گوید: تاکتیک ها فاکتور هایی مهم هستند چرا که از طریق برقراری ارتباط مناسب با مشتری، آن ها را به خرید محصول مورد نظر ترغیب می کنند.

استراتژی در مقاوم اول

برای تمام کسب و کارهای فعال، طراحی و توسعه یک استراتژی قوی بازاریابی اولین گام به منظور ورود به بازار مربوطه خواهد بود. در واقع این تنها راهی است که مجموعه کاری به واسطه آن در میان سایر رقبای خود شناخته می شود. برخلاف طرح کلی کسب و کار، برنامه بازاریابی با هدف پیروزی در میدان رقابت و جذب تعداد بیشتری مشتری پایه ریزی خواهد شد. تاکتیک ها و ابزارهای مختلف نیز برای کمک به تحقق این برنامه، به میان آمده اند.

راهنمای آموزش بازاریابی : بازاریابی استراتژیک یا بازاریابی تاکتیکی

البته لازم به ذکر است که به کارگیری استراتژی و تاکتیک برای بخش بازاریابی یک کسب و کار، هر دو نیازمند درک گسترده از مخاطبان هدف خواهد بود. باید بتوانید انگیزه و همچنین ترجیح آنان برای خرید یک محصول را پیش بینی کنید. علاوه بر این، شناخت درست بازار، وضعیت صنعت مربوطه، شرکا و رقبای اصلی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای موفقیت در بازاریابی استراتژیک به طور ویژه موارد زیر را در نظر داشته باشید.

۱- سهم بازار و قدرت شرکت: آگاهی از سهم کسب و کار خود در بازار و قابلیت آن برای رقابت که تحت عنوان “قدرت” معنا می شود، از الزامات اصلی انتخاب یک برنامه ریزی مناسب برای بازاریابی استراتژیک خواهند بود. از این رو توصیه می شود یک تحلیل جامع از وضعیت مجموعه کاری مورد نظر ارائه دهید. در این بررسی تمامی نقاط ضعف، قدرت، فرصت ها و تهدیدات احتمالی را لحاظ کنید.

۲- مخاطبان هدف: در گام بعدی همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، نیاز به شناخت عمیق مشتری های بالقوه برای یک محصول خاص خواهد بود. این دسته مشتریان از نظر سن، جنس، سطح رفاه و سبک زندگی چگونه هستند؟

۳- هدف بلند مدت بازاریابی: هدف بازاریابی کسب و کار شما در دراز مدت چیست؟ به عنوان مثال چنان چه این هدف افزایش فروش شرکت توسط یک محصول ویژه است، میزان دقیق آن را به واسطه آمار و ارقام های موجود مشخص کنید. (۱۰ یا ۲۵ درصد افزایش فروش)


بیشتر بخوانید: موفقیت در فروش ، ساده تر از همیشه


۴- نحوه توسعه ارتباطات: پس از طی گام های قبل، مرحله مهم بعدی انتخاب نوع پلت فرم ارتباطی برای معرفی هرچه بهتر محصول است. ترجیح می دهید تبلیغات کالای نام برده را از طریق رسانه های اجتماعی انجام دهید و یا فضای مجازی؟ در این مورد باید جهت گیری ارتباطی خود را مشخص کنید.

۵- بودجه بازاریابی: تمام اطلاعات عنوان شده مربوط به یک حالت ایده آل بوده و در نهایت این بودجه بخش بازاریابی کسب و کار است که تصمیم گیری می کند. تحت هر شرایطی تناسب و تعادل را رعایت کنید. تلاش های مجموعه را به سمتی هدایت کنید که هزینه های تبلیغات، بازاریابی و انتخاب برنامه استراتژیک، در حد بودجه تخصیص یافته باشد.

راهنمای آموزش بازاریابی : بازاریابی استراتژیک یا بازاریابی تاکتیکی

تاکتیک در مقاوم دوم

در زمینه اتخاذ بهترین تاکتیک ممکن برای بخش نخست یعنی بازاریابی استراتژیک، نکات زیر قابل توجه خواهند بود.

۱- قیمت گذاری تاکتیک اصلی: تاکتیکی که برای اجرای بازاریابی استراتژیک کسب و کار خود انتخاب کرده اید، چقدر هزینه به دنبال خواهد داشت؟ به عنوان مثال اگر هدف افزایش فروش است، آیا قیمت محصول مورد نظر معقول است؟ آیا می تواند مشتری را نسبت به امر خرید متقاعد کند؟ باید از یک تاکتیک هدفمند استفاده کنید. فروش به هر قیمتی امکان پذیر نخواهد بود.

۲- دینامیک محصول: گاهی اوقات با معرفی یک محصول جدید، محصولات مشابه قبلی یا حذف می شوند و یا وارد روند تغییر و تحول خواهند شد. تصمیم گیری در این مورد نیز وابسته به تاکتیک برگزیده است. با در نظر داشتن تمامی جوانب تصمیم گیری کنید.

۳- فاکتور های جغرافیایی: بسیاری از محصولات به اختلاف های جغرافیایی و همچنین فرهنگی حساس هستند. سطح فروش یک کالا و یا خدمت در منطقه ای محلی با یک بازار شهری بزرگ کاملا متفاوت خواهد بود. از آن جایی که این مورد مسئله ای بسیار مهم است، باید در انتخاب تاکتیک بازاریابی کسب و کار خود به آن توجه ویژه ای نشان دهید.


بیشتر بخوانید: آمارهایی تکان دهنده از بازاریابی محتوا


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.