تکنیک‌های افزایش فروش اینترنتی/آنلاین که کسب‌‌وکارتان را متحول می‌‌کند

1

با شروع پاندمی کووید ۱۹ خیلی‌ها به خرید اینترنتی روی آوردند و این نوع خرید، بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفت. کسب‌وکارهایی که در زمینه‌ی فروش آنلاین (online/internet sales) قوی بودند، خیلی سود کردند.

در حال حاضر، افزایش فروش آنلاین، هدف اصلی خیلی از کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک است.

 

فروش اینترنتی/آنلاین در نگاه اول خیلی ساده به نظر می‌رسد، اما برای موفقیت در این زمینه، لازم است که یک سری روشهای خاص را یاد بگیرید تا فروش‌تان را افزایش دهید.

در این مطلب می‌خواهیم به چند تکنیک طلایی افزایش فروش اینترنتی/آنلاین اشاره کنیم که به کمک آنها تحول بزرگی در فروش اینترنتی‌تان ایجاد می‌کنید.

 

  1. از سئو (SEO) استفاده کنید

در فروش آنلاین، اینطور نیست که مشتری وارد مغازه‌تان شود، خرید کند و برود. برای جذب مشتری و برای دیده شدن در بازار باید از سئو کمک بگیرید. اگر از استراتژی سئو درست استفاده کنید، مشتریان زیادی پیدا می‌کنید و فروش‌تان را به شدت بالا می‌برید.

 

بیشتر بخوانید: آموزش اصول سئو

 

  1. مخاطب هدف‌تان را بشناسید

برای تصمیم‌گیری درست درباره‌ی انتخاب فعالیت‌های بازاریابی، باید مشتریان‌تان را بشناسید. به کمک نرم‌افزارهای تحلیلی مختلف، الگوهای خرید و سلیقه مشتریان را پیدا کنید. از روشهای مختلف مثل ایمیل، چت کردن، و …. سوالاتی را از مشتری بپرسید تا اطلاعات بیشتری درباره او کسب کنید.

 

  1. از پلتفرم مناسب تجارت الکترونیک استفاده کنید

پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، ستون اصلی هر شرکت آنلاین هستند، که موجب می‌شوند فروش آنلاین، نتیجه‌ی خوبی بدهد. این پلتفرم باید تمام ویژگی‌های مورد نیازتان برای شروع و مدیریت کسب‌وکار آنلاین را داشته باشد. وقت بگذارید، گزینه‌های مختلف را بررسی کرده و پلتفرمی پیدا کنید که برای کسب وکارتان از همه مناسب‌تر است.

 

  1. در فروش، صداقت داشته باشید

شاید صداقت داشتن در فروش خیلی بدیهی به نظر برسد، اما متاسفانه خیلی از کسب‌وکارها صداقت ندارند و با مشتری رو راست نیستند. حتما برایتان پیش آمده که جنسی را در سایت دیده‌اید، اما وقتی آن را خریده‌اید، جنسی با کیفیت پایینتر گرفته‌اید. مطمئنا دیگر از آن سایت خرید نمی‌کنید.

صداقت برای شهرت و اعتبار کسب وکارتان خیلی مهم است. هیچوقت صداقت را فدای فروش بیشتر نکنید. چون حتما نتیجه‌ی عکس می‌دهد.

 

صداقت در تکنیک های فروش آنلاین

 

  1. نظرات مشتریان و اعتماد آنها را در سایت بگذارید

امروزه در شبکه‌های اجتماعی، بازخورد مشتری بسیار اهمیت پیدا کرده است. یکی از تکنیک‌های فروش اینترنتی که بازده زیادی دارد و فروش سایت‌تان را افزایش می‌دهد، به نمایش گذاشتن نظرات مثبت مشتریان در سایت‌تان است. مردم وقتی رضایت مشتریان دیگر را می‌بینند، بیشتر اعتماد کرده و ترغیب می‌شوند از سایت‌تان خرید کنید.

هر چقدر از ویژگی‌های خوب محصول‌تان بگویید، هر چقدر تبلیغ کنید، آنقدر تاثیر ندارد که یکی از مشتریان، محصول تان را پیشنهاد دهد.

بهتر است این نظرات را درست در مرکز و جلوی دید قرار دهید تا جلوی چشم باشد.

 

  1. حس اضطرار ایجاد کنید

یکی از تکنیک‌های فروش اینترنتی که نتیجه‌‌ی خوبی می‌دهد، ایجاد حس فوریت و اضطرار است تا مشتری را ترغیب کنید هر چه زودتر محصول‌تان را بخرد. یکی از روشهای ایجاد فوریت، ارائه محصول با تخفیف ویژه به مدت محدود یا تعداد محدود است.

خیلی از مشتریان به این روش فروش، عکس‌العمل مثبت نشان می‌دهند.

 

ایجاد حس اضطرار در فروش

 

  1. ضمانت برگشت پول بدهید

بعضی وقتها، یکی از موثرترین عوامل در تصمیم‌گیری مشتری برای خرید محصول، ریسک گریزی است. چون مشتری دوست ندارد ضرر کند. خودتان را جای مشتری بگذارید. چرا باید محصول‌تان را بخرد؟ اگر کار نکرد چی؟ یا کیفیت موردنظر را نداشت؟ با ارائه تضمین برگشت پول، مشتری خیالش راحت می‌شود و با خیال آسوده محصول‌تان را می‌خرد.

هر چقدر ریسک‌های خرید مشتری را کمتر کنید، احتمال خرید‌شان بیشتر می‌شود.

 

  1. گزینه‌های زیاد ارائه ندهید

خیلی از کسب‌وکارها این مورد را قبول ندارند. آنها معتقدند ارائه محصول بیشتر، منجر به فروش بیشتر می‌گردد. اما لزوما اینطور نیست. در حقیقت، در خیلی موارد، ارائه تنوع بیشتر، موجب می‌شود که تصمیم‌گیری برای مشتری سخت شود و نتواند یکی را انتخاب کند.

اگر تنوع محصول‌تان خیلی بالاست، لازم نیست همه را یکدفعه در سایت قرار دهید به مرور، محصولات را ارائه کنید و هر بار چند گزینه‌ی محدود بگذارید. به علاوه، با این روش فروش، روی هر محصول بیشتر تمرکز می‌کنید.

 

  1. تا حد امکان تجربه مشتری را ساده کنید

یکی از روش‌های فروش اینترنتی که تاثیر زیادی دارد، این است که تا حد امکان، فرآیند خرید را برای مشتری آسان کنید. اگر بر اساس تحلیل‌ها متوجه شدید که افراد زیادی از سایت‌‌تان بازدید می‌کنند، اما بدون اینکه خرید کنند،  صفحه را ترک می‌کنند، بدانید که فرآیند خرید مشکل دارد و مشتری نمی‌تواند راحت خرید کند.

از یکی از دوستان بخواهید وارد فرآیند خرید شود و تمام مراحل را با هم چک کنید. ببینید کجای کار مشکل دارد. آن مشکل و مانع را رفع کنید تا کار برای مشتری راحت شود.

 

  1. روی طراحی سایت‌تان کار کنید

اگر در سایت‌تان بیش از حد از تصاویر محصولات یا هر تصویر دیگری استفاده کنید، زمان بارگذاری سایت‌تان بالا می‌رود و مشتری باید مدت‌ها صبر کند تا صفحه بالا بیاید. گذشته از این، تحلیل‌ها نشان داده که گوگل هم از این مدل سایتها خیلی خوشش نمی‌آید، و وقتی گوگل چیزی را دوست نداشته باشد، جزء آخرین صفحات قرار می‌گیرید و در واقع فروش محصول، برایتان غیرممکن می‌شود.

علاوه بر تصاویر سایت، به فونت و رنگ‌های سایت‌تان هم توجه کنید. فونتی استفاده کنید که مشتری را جذب کند، ساده باشد و خواندن برایش سخت نباشد.

 

یک نکته‌ی مهم که باید در سایت‌تان رعایت کنید این است که حتما لوگوی‌تان را واضح در آن قرار دهید.

 

  1. روی خدمات مشتری تمرکز کنید

برای مشتری‌هایی که آنلاین خرید می کنند، خیلی مهم است که راحت با فروشنده تماس بگیرند و هر سوالی که دارند، بپرسند.

فرقی نمی‌کند که از چه طریقی با مشتری در ارتباط باشید، ایمیل یا تماس تلفنی. اما چت زنده یکی از بهترین روشهای ارتباط با مشتری است که به کمک آن، امکان برقراری ارتباط سریع با مشتری وجود دارد و مشتری هر وقت سوالی داشته باشد، در چت زنده می‌پرسد.

 

از تاثیر این تکنیک فروش آنلاین غافل نشوید. یک نظرسنجی نشان می‌دهد، ۸۴% افراد گزارش دادند که خدمات مشتری، عامل اصلی تصمیم‌گیری درباره‌ی خرید است.

از آن مهمتر، وقتی مشتری تماس می‌گیرد، فورا و بدون معطلی با او تماس بگیرید. خیلی مهم است که مشتری معطل نماند و فورا جوابش را بگیرد، وگرنه حتما به سراغ رقبایتان می‌رود.

 

  1. از روشهای پرداخت آسان و متنوع استفاده کنید

یکی از تکنیک‌های مهم فروش اینترنتی این است که به یک روش پرداخت بسنده نکنید. از تمام روشهای پرداخت ممکن بهره ببرید تا هر کسی با هر شرایطی بتواند از سایت‌تان خرید کند. وقتی یک نفر سعی دارد آنلاین خرید کند، اما نمی‌تواند پرداخت کند، ۵۰‌% مواقع به دنبال یک روش پرداخت دیگر می‌گردد، اما تقریبا ۳۰% افراد اصلا از خرید منصرف می‌شوند.

 

علاوه بر تنوع در روشهای پرداخت، سادگی در پرداخت هم خیلی مهم است و تاثیر زیادی در رضایت مشتری و در نتیجه افزایش فروش دارد. طوری طراحی کنید که مشتری با چند کلیک ساده خریدش را نهایی کند، نه اینکه لازم باشد فرم‌های طولانی پر کند. پرداخت آسان، تجربه‌ی خوبی برای مشتری رقم می‌زند.

 

پرداخت آسان در بین تکنیک های فروش آنلاین

 

  1. صفحات فرود اضافی را حذف کنید

لازم نیست که تمام صفحات فرود تبلیغاتی را کاملا از سایت‌تان حذف کنید. فقط سایت‌های تبلیغاتی اضافی را حذف کنید تا حد تعادل رعایت شود.

پر نکردن صفحه‌ی وب‌سایت‌تان با صفحات تبلیغاتی مختلف، یکی از تکنیک‌های مهم افزایش فروش اینترنتی است. چون اکثر مردم دوست ندارند وقت‌شان را صرف نگاه کردن به تبلیغاتی کنند که به دردشان نمی‌خورد؛ دوست دارند مستقیم با کسب‌وکار مورد نظرشان تماس بگیرند.

 

  1. اطلاعات تماس را بگذارید

یکی از تکنیک‌های فروش اینترنتی که خیلی اهمیت دارد، اما اکثر افراد به آن توجه نمی‌کنند، نوشتن واضح اطلاعات تماس است. اگر اطلاعات دقیق تماس را در سایت قرار ندهید، به شدت فروش‌تان را پایین می‌آورید.

وقتی آدرس، شماره تلفن، و ایمیل‌تان را وارد می‌کنید، اطمینان و اعتماد مشتری را جلب می‌کنید و مشتری خیالش راحت است که هر موقع سوال یا مشکلی داشت، امکان دسترسی به کسب‌وکارتان را دارد.

 

  1. نمادهای اعتماد را در صفحه‌ی سایت‌تان قرار دهید. 

یکی از نقاط ضعف فروش آنلاین، اعتمادسازی است. خیلی از مشتری‌ها دوست ندارند اینترنتی خرید کنند، چون اعتماد نمی کنند.

وقتی نماد اعتماد معتبر در سایت‌تان قرار دهید، مشتری‌ها راحت‌تر اعتماد می‌کنند و فروش‌تان بالا می‌رود.

 

  1. حمل و نقل رایگان

یکی از تکنیکهای فروش آنلاین، ارائه خدمات حمل و نقل رایگان است. خیلی از مشتری‌ها وقتی متوجه می‌شوند که هزینه‌ی حمل کالا رایگان نیست، از خرید منصرف می‌شوند. چون وقتی قیمت را با هزینه‌ی حمل حساب می‌کنند و می‌بینند که زیاد می‌شود، قید خرید محصول را می‌زنند.

 

پس اگر خدمات حمل‌ونقل را رایگان کنید، فروش‌تان را به طور قابل توجهی بالا می‌برید.

بعضی از شرکتها هم نرخ مشخصی را برای خرید تعیین می‌کنند و مثلا اگر بالای صد هزار تومان خرید داشته باشید، تحویل رایگان ارائه می‌دهند.

 

تاثیر حمل و نقل رایگار در افزایش فروش

 

  1. پیگیری کنید

یکی از تکنیکهای فروش اینترنتی که خیلی خوب جواب می‌دهد و همه‌ی مشتری‌ها استقبال می‌کنند، این است که پیگیری کنید.

اگر مشتری خرید کرده بود، پیگیری کنید که مشکلی نداشته باشد. حتی اگر خرید هم نکند، پیگیری کرده و سعی کنید نظرش را عوض کنید. شاید آن موقع شرایط خرید را نداشته، اما بعدا بخواهد خرید کند.

 

اگر به فکر افزایش فروش‌آنلاین‌تان هستید، باید از تکنیک‌های فروش اینترنتی مناسب استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. کمی خلاقیت را چاشنی کارتان کنید و فروش سایت‌تان را بالا ببرید.

یادتان باشد، سادگی یکی از تکنیک‌ها فروش اینترنتی است که همیشه جواب می‌دهد؛ آن را دست کم نگیرید.

 

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    عالی بود

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.