نقد و نظری بر کمپین “زنده باد” تپسی؛ بی پشتوانه ادعا نکنیم

4

همگی ما در طول روز با انواع اقسام تبلیغات مواجه می شویم، تبلیغاتی که برخی از آن ها در نگاه اول جذاب هستند اما اگر مقداری به معنا و مفهوم آن ها دقت کنیم، صرفا یک بزرگ نمایی در خصوص محصول و یا خدمت مورد نظر محسوب می شوند. موضوع زمانی جالب می شود که گاهی کسب و کارها، پا را از حیطه بزرگ نمایی نیز فراتر می گذارند. موضوعی که اگر به دنبال مصادیق آن باشید، لیستی بلند بالا را می توان نام برد.

مدتی است که تپسی کمپین جدیدی را با نام “زنده باد” اجرا کرده است. کمپینی که در پکیجی ۳ بخشی در سطح شهر دیده می شود:

۱- زنده باد رانندگان همه ی تاکسی های اینترنتی، چون با هم آلودگی هوا را کاهش داده ایم

۲- زنده باد مسافران همه ی تاکسی های اینترنتی، چون با هم بیکاری را کاهش داده ایم

۳- زنده باد سازندگان همه ی تاکسی های اینترنتی، چون با هم هزینه ی سفر را کاهش داده ایم

نقد و ننظری بر کمپین "زنده باد" تپسی؛ بی پشتوانه ادعا نکنیم

در ابتدا که این تبلیغات را مشاهده می کنید، احتمالا از جذابیت اولیه آن خوشتان می آید و حتی ممکن است ذهن شما را برای مدتی درگیر خود کند. تا حد زیادی عناصر لازم در یک تبلیغ بنری، در طراحی این ۳ بنر رعایت شده اند و توجه بیننده را به خود جلب می کنند. ضمن اینکه ماهیت “زنده باد” برای مخاطب، حس وطن پرستی را برمی انگیزد.


بیشتر بخوانید: نقد و نظری بر تبلیغ “رامک”؛ گاوهای نر شیر نمی دهند!


اما قسمت انتقاد آمیز مربوط به جمله با فونت کوچکتر کنار آن است: “با هم آلودگی هوا را کاهش داده ایم”، “با هم بیکاری را کاهش داده ایم”. و “با هم هزینه ی سفر را کاهش داده ایم”. ؟؟؟!

بایستی از تپسی پرسید بر چه اساس و با استناد به کدام آمار این چنین بی مهابا ادعا می کنید؟ واقعا آیا استفاده از تاکسی های آنلاین موجب کاهش میزان آلودگی هوای شهر شده است؟ مبنا و خط کش شما برای اندازه گیری کاهش آلودگی هوا چیست؟ هر کسی می تواند هرچه خواست را ادعا کند؟

نقد و ننظری بر کمپین "زنده باد" تپسی؛ بی پشتوانه ادعا نکنیم

صرفا به جهت مقایسه، در گزارشی که نیویورک تایمز در دسامبر ۲۰۱۷ منتشر کرد، عنوان شده است که اتفاقا طی چند سالی که شرکت حمل و نقلی اوبر فعالیتش را آغاز کرده، حجم ماشین های موجود در خیابان های منهتن (شهر مورد بررسی) افزایش یافته است. مبنای این ادعا نیز میانگین ترافیک در داخل شهر عنوان شده است. بر اساس این گزارش، میانگین مورد نظر از ۶.۵ مایل در ساعت در سال ۲۰۱۲ به ۴.۷ مایل در ساعت در سال ۲۰۱۷ رسیده است. در بخشی دیگر از گزارش عنوان شده که میانگین مدت زمان مورد نیاز برای پیدا شدن یک مسافر، برای تاکسی های آنلاین ۱۱ دقیقه است، در حالی که این میانگین برای تاکسی های زردرنگ منهتن، حدود ۸ دقیقه بوده است. این بدان معناست که به طور متوسط، برای هر مسافر، یک تاکسی آنلاین ۳ دقیقه بیشتر از تاکسی معمولی هوا را آلوده می کند. حال اگر این ۳ دقیقه را در تعداد تاکسی های اینترنتی فعال ضرب کنیم، با حجم عظیمی از افزایش آلودگی روبرو خواهیم بود.

باید یادآور شد که یادداشت پیش رو هرگز ادعا نمی کند تاکسی های آنلاین به طور حتم موجب آلودگی هوای تهران شده اند، (زیرا چنین ادعایی نیازمند بررسی عوامل متعدد و داده های زیادی است که احتمالا وجود ندارد یا در اختیار محققان قرار نمی گیرد. به عنوان مثال اصلی ترین داده مورد نیاز، تعداد ماشین های ناوگان تاکسی های آنلاین و متوسط مدت زمانی است که هر کدام از آنها در سامانه فعال هستند. مدل این ماشین ها خیلی اهمیت دارد، مدل ساخت آن ها و استانداردهای آن ها نیز باید مشخص باشد. میانگین مسافر، جابجایی و مناطق پرمشتری تر هم باید مشخص شود)


بیشتر بخوانید: پروپاگاندا از نوع اسنپ؛ یونیکورن شدیم!


آیا ملاک تپسی صرفا تعداد روزهای پاک تهران است؟ بیایید به گزارش سازمان کنترل کیفیت هوا، وابسته به شهرداری تهران نگاهی بیاندازیم: در این گزارش عنوان شده از ابتدای سال ۹۷ تا تاریخ ۵ اردیبهشت ماه، تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس ۷ روز بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۳ روز افزایش همراه بوده است. همچنین اینکه در سال جاری هوا ۳ روز پاک و ۲۶ روز سالم بوده که این اعداد در سال گذشته برای روزهای پاک ۹ و روزهای سالم ۲۶روز بوده است.

آمارهای مربوط به مقایسه سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ نیز همین روند را نشان می دهند. بر اساس گزارش «اعتماد آنلاین» روند رو به کاهش تعداد روزهای هوای ناپاک، در پاییز سال ۹۵ (همزمان با رشد تاکسی های آنلاین در خیابان های تهران) متوقف شده و در سال ۹۶ با رشد بسیار زیادی نسبت به ۹۵ همراه بوده است.

نقد و ننظری بر کمپین "زنده باد" تپسی؛ بی پشتوانه ادعا نکنیم

حال باید از مدیران تپسی سوال کرد بر چه اساس ادعا می کنند موجب کاهش آلودگی تهران شده اند؟ آیا تپسی ادله ای برای اثبات ادعای خود دارد؟ آیا دقیق تر شدن در این موضوع، سوالات را ممکن نیست افزایش دهد؟ آیا در ۲ مورد دیگر نیز لازم است دقیق شد؟

آکادمی فروش این آمادگی را دارد تا در صورتی که تپسی جوابیه ای برای موارد مطرح شده بیان نماید، انتشار دهد.


بیشتر بخوانید: آیا سایپا با ساده ترین و ابتدایی ترین اصول “مشتری مداری” آشنایی دارد؟


 

4 نظرات
  1. کاربر می گوید

    شعارهاش یه کلی گویی کاملا درسته . این تحلیل هم کاملا ابکی و بی مصرفه . البته بقیه مطالب چیزی بهتر از این نیستند . چند بار که اومدم اینجا پشیمون شدم واقعا ارزش کلیک کردن نداره

    1. سعید اتحادی می گوید

      سلام دوست عزیز
      شما اگر تحلیل موثق در این زمینه دارید خوشحال میشیم در اختیار ما قرار بدین تا با نام خودتون در سایت انتشار بدیم
      موفق باشید

  2. مریم -دیدگر می گوید

    این عزیزان بدون در نظر گرفتن فیلتر محل تولد و یا پیشینه اقدامت در هر شهر ، به پشتوانه راهنمای آنلاین نقشه های مسیر یاب موجب مهاجرت هفتگی بیکاران به شهر های بزرگ و تراکم بالاتر خودرو شده و بر کار دیگر مشاغل موازی اما ثابت مانند تاکسی رانی و یا موسسه های کریه خودرو (آژانسها) اثر ویران کننده ای داشته اندو با بسیاری از راننگان که صحبت کرده ام می کویند از شهرهای دور آمده و شبها در پارک .. می خابند و چهارشنبه عازم شهرشان می شن !
    آنها هیچ شاختی از شهرهای بزرگ و شرایط زندگی در آنها ندارند .. آسیبهای این تیپ کارآفرینی را گسی سنجیده و پیامدهای تفاوت های فرهنگی این رانندگان و سطح انتظارات مسافران و خودروها و میزان پاکیزگی و… آنها فکر شده ؟
    به نظرم باید برای جذب این افراد فاکتورهای دیگری هم در نظر گرفته شه و کاهش بیکاری به هر کیفیت و کمیتی نباید توجیه باشه

  3. Ali می گوید

    خب دیگه توی هر تبلیغی اغراق عضو ثابتی هست

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.