مدل دایره طلایی؛ ارزشی قوی برای کسب و کارهای کوچک

0

در جایگاه مدیر یکی از کسب و کارهای کوچک ، مطمئنا روزانه با امور متفاوتی رو به رو خواهید بود. اموری که اغلب نیازمند تقویت روحیه کار تیمی در کارکنان، انگیزه بخشی به آن ها، ایجاد اعتماد و انتقال آن به مشتریان بالقوه مجموعه و همچنین تمرکز دقیق بر شرایط حاکم به منظور جلوگیری از هرگونه ناهماهنگی در فعالیت ها هستند. در کنار تمام این گونه مشغله های ریز و درشت، لازم است به بحث مهم بازاریابی نیز توجه کافی نشان دهید.


بیشتر بخوانید: توصیه های طلایی برای کسب و کارهای کوچک


همان طور که می دانید برای رقابت موثر با دیگر کسب و کارهای کوچک مطرح در بازار مورد نظر، اصول مارکتینگ و تکنیک های مختلف آن همچون راه نجاتی تضمینی به نظر می رسند که می توانند مجموعه کاری شما را در دید مشتری برجسته سازند. در واقع باید قادر به ارزش سازی برای کسب و کار خود باشید. مخاطب به خوبی می تواند اتمسفر ایجاد شده ناشی از چنین امری را احساس کند و نتیجه آن مراجعه مجدد به برند شما خواهد بود، همان چیزی که هر کسب و کاری به دنبال آن است!

مدل دایره طلایی؛ ارزشی قوی برای کسب و کارهای کوچک

مدل دایره طلایی نیز که به آن اشاره شده است، بر همین اساس استوار بوده و به کمک ارزش سازی اصولی برای یک مجموعه کاری، آن را به واسطه تفاوت هایش میان رقبای مشابه خود مطرح می سازد. تکنیک دایره طلایی از مزیتی بسیار مهم برخوردارند و آن هم قابلیت درک راحت و پیاده سازی موثر آن خواهد بود. از این رو اگر در نتیجه مثبت آن برای بخش بازاریابی و در عین حال مدیریت یک کسب و کار شک دارید، تنها کافیست برای یک بار هم که شده آن را امتحان کنید. نه تنها هیچ ضرری ندارد بلکه شگفت زده خواهید شد. کسب و کارهای کوچک که با این مدل کار می کنند ضمن انگیزه بخشی به همکاران خود، تمایز را به گونه ای کاملا موفقیت آمیز احساس خواهند کرد. مکانیسم علمی نهفته در پس مدل دایره طلایی، ارتباط با ذهن انسان از طریق بخش هایی است که در کنترل عواطف، رفتار ها و همچنین روند تصمیم گیری در فرد نقش دارند. مدل مذکور از سه فاکتور اصلی تشکیل شده است که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

چرا؟

واژه چرا به تنهایی مهم ترین پیامی است که کسب و کارهای کوچک و یا حتی خود مدیران مجموعه می تواند از طریق آن با مخاطبان ارتباط برقرار کند. پاسخ به پرسش “چرا” می تواند به خوبی هدف اصلی تاسیس کسب و کار، دلیل بقای آن در رقابت تنگاتنگ با مجموعه های دیگر و دلیل انتخاب آن توسط طیف وسیعی از مشتریان را توضیح دهد. شفاف سازی یکی از بهترین تکنیک هایی است که به کمک آن می توانید روابطی مستحکم با مشتریان خود ایجاد کنید. پاسخ به چراهای مطرح شده، شما را در امر شفاف سازی یاری می دهد. در مدل دایره طلایی “چرا” اهمیت زیادی دارد، زیرا به سیستم لیمبیک در مغز مخاطب نفوذ کرده و مستقیما بر عواطفی همچون اعتماد، وفاداری و همینطور روند تصمیم گیری تاثیر می گذارد. بدین ترتیب در سطح سازمانی، “چرایی” به عنوان یکی از تاثیرگذارترین تئوری های مدیریتی اهمیت داشته و می تواند پایه ارزش آفرینی برای یک کسب و کار واقع شود.


بیشتر بخوانید: چگونه کسب و کار خود را آغاز کنیم؟


چگونه؟

فاکتور مهم بعدی “چگونه” نام دارد. به منظور موفقیت بیشتر در امر بازاریابی و برقراری ارتباط بهتر با مشتری، لازم است چگونگی کسب و کار خود را نیز مشخص کنید. در واقع زمانی که به پرسش چگونه پاسخ می دهید، در حال توضیح تفاوت های خود نسبت به رقیب های دیگر هستید. چه جنبه های مثبتی دارید که سبب تمایز شما می شوند؟ چگونه می توان این احساس منحصر به فرد را به مخاطب نیز انتقال داد؟ جالب است بدانید که این کلمه پرسشی هم می تواند با سیستم لیمبیک مغز انسان ارتباط برقرار کند. همان طور که اشاره شد، کنترل بخش مهمی از رفتار ها و عواطف انسانی بر عهده این قسمت است. با این وجود همچنان بر “چرایی” بیش از “چگونگی” تاکید می شود. اگر کسب و کاری به دنبال موفقیت هر چه بیشتر است، توصیه می شود عمده توجه خود را بر پاسخ به مورد اول متمرکز سازد.

مدل دایره طلایی؛ ارزشی قوی برای کسب و کارهای کوچک

چه کار؟

در تصویری شماتیک از مدل دایره طلایی سه کلمه پرسشی را مشاهده کردید که به ترتیب اولویت و اهمیت خود به مرکز دایره نزدیک تر هستند. از طرفی پاسخ به مورد آخر که در کسب و کار خود “چه کاری” انجام می دهید برای اغلب مجموعه های کوچک و بزرگ بسیار راحت خواهد بود. این پاسخ می تواند در قالب محصولی که کسب و کار می فروشد و یا خدمتی که ارائه می دهد، عنوان شود و به راحتی نیز قابل دریافت است.

در مدل دایره طلایی گفته می شود که پرسش “چه کار” تنها راه برقراری ارتباط با بخش نئوکورتکس مغز خواهد بود! نئوکورتکس قسمتی است که در مورد مسائل مختلف از دیدگاهی کاملا منطقی تصمیم گیری می کند. البته عمده فعالیت تصمیم گیری مربوط به بخش لیمبیک می شود؛ منطقه ای که به واسطه دو فاکتور اول بهتر از مورد آخر قابل دسترسی خواهد بود. در واقع تمرکز بر چرایی انجام یک کار از آن جایی که کیفیت عمل مورد نظر را بالا می برد، تاثیر بسیار بیشتری از این که چه کار هایی انجام می دهید، به دنبال دارد. بسیاری از منتقدین مدل دایره طلایی معتقد هستند که این تکنیک بیش از هر چیز دیگری با شور و اشتیاق مخاطبان برای کسب اطلاعات کامل تر در مورد یک کسب و کار بازی می کند. شفاف سازی نیز ابزاری است که در هر مرحله احتمال موفقیت و جلب نظر مشتری ها را افزایش می دهد.


پیشنهاد نویسنده: دلایل رایج شکست استراتژی های بهینه سازی موتور جستجو


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.