قدرت تبلیغات مخرب بر کاهش فروش

0

پیش از این در ارتباط با ظرافت ها و ویژگی های تولید محتوا در پروسه تبلیغات کالا و خدمات صحبت کردیم. اساسا فاکتوری که می تواند درصد موفقیت تبلیغات را افزایش و تضمین کند محتوایی است که در اختیار مخاطب قرار می دهیم، حال عام یا خاص. از این رو تبلیغات را می توان به یک فرایند ارزشمند آموزشی نیز شبیه دانست که با اثر گذاری بر ذهن مخاطب می تواند حتی نقش مهمی در تغییرات سبک زندگی مردم داشته باشد.


بیشتر بخوانید: شکار در نقطه خرید


در کشورهای پیشرفته که طبیعتا علم تبلیغات نیز مراحل پیشرفت و تکامل را در بهترین شکل ممکن طی کرده و دائما نیز در حال بروزرسانی است، ساختار محتوا و آثار آن بر بازار هدف آنچنان موفق عمل می کند که بیننده مشاهده تیزرهای تبلیغاتی را نه اسباب یک مزاحمت تحمیلی بلکه به عنوان یک برنامه کوتاه سرگرم کننده می بیند! اینجا برای هر چیزی که در قاب تصویر توسط مخاطب مشاهده می شود برنامه ریزی شده است حتی جزئی ترین عناصر تشکیل دهنده محیط، بخشی از نقش و راهبرد مدنظر تولیدکننده را برعهده دارند. هنگامی که یک اثر تبلیغاتی در چنین استانداردی تولید شده باشد، قطعا مشاهده حاصل کار نه تنها برای بیننده آزاردهنده به نظر نمی رسد بلکه اشتیاق به تماشا را نیز ایجاد می کند.

قدرت تبلیغات مخرب بر کاهش فروش

شاید برایتان پیش آمده باشد که مشاهده یک تیزر تبلیغاتی را به دوستان و نزدیکان خود توصیه کنید!

زمانی که کمپانی هیوندایی؛ جنسیس کوپه محصول موفق خود را رونمایی کرد یک کلیپ تبلیغاتی بسیار جالب را نیز برای آن تولید کرد. در این کلیپ همزمان با حرکت جنسیس تیری از یک کمان توسط ورزشکار رها شده و رقابت سرعت میان تیر و خودرو بیننده را تا انتهای خط پایان که نهایتا ۱۰ یا ۱۵ ثانیه طول دارد، همراه می کند. شاید شما هم  نظیر این خاطره را از تبلیغات انواع مواد خوراکی، خودرو، لوازم الکترونیک و … داشته باشید.

پس اینجا محتوای خوب در افزایش سطح تبلیغات از یک برنامه برای جلب نظر مخاطب به برنامه ای مورد علاقه مخاطب معجزه خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: آینده فروش؛ همین امروز


تلاش برای کاهش هزینه ها، تیم های غیر متخصص، عدم همکاری مالکان کسب و کار موجب می شود تبلیغات (به ویژه در کشورهایی که امکانات مناسب در این حوزه وجود ندارند) به جای برخورداری از استانداردهایی که بالا توضیح داده شد، به اثری آزاردهنده و مخاطب گریز مبدل شود.

تیزرهای آزاردهنده ای که تم اصلی آنها از اشعار موزیکال سطحی برای معرفی یک محصول شکل گرفته یا موارد دیگر از این دست حتی اگر شانس دیده شدن توسط مخاطب را داشته باشند در مدتی کوتاه به سوژه ای برای خنده و شادی در جامعه مبدل می شوند، بدون آنکه کمترین بازدهی برای آن کالا یا خدمات داشته باشند.

در مواردی هم شاهد هستیم که انتخاب روش تبلیغات خود از پایه موجب فرار مخاطبین می شود! برای مثال پیامک های تبلیغاتی و یا ایمیل های تبلیغاتی که بصورت فله ای ارسال می شوند یکی از بدترین رویکردهای ممکن خواهد بود.

قدرت تبلیغات مخرب بر کاهش فروش

خود شما به عنوان شخصی که در حوزه کسب و کار فعالیت دارید، چندبار پیامک های تبلیغاتی ناخواسته را در تلفن همراهتان به دقت مطالعه کرده اید؟! پاسخ مشخص است زیرا معمولا تنها ارتباط مخاطب با اینگونه تبلیغات زمان انتخاب گزینه Delete  است یا مسدود کردن ورودی ایمیل است. مجری تبلیغات باید برای زمان و حریم مخاطب خود ارزش و احترام قائل باشد تا امیدواری برای پذیرش محتوا شکل بگیرد. از مواردی که مطرح شد بدنبال آن هستیم تا فعالان تجارت و کسب و کار همواره نگران محتوای تولید شده برای معرفی کالا و خدمات خود باشند.


بیشتر بخوانید: راهنمای گام به گام جهت خلق یک کمپین بازاریابی ایمیلی


انتخاب آژانس تبلیغاتی گام اول یا به عبارتی مهمترین تصمیم شما خواهد بود. این انتخاب باید حاصل تحقیقات و مشاهده دقیق نمونه کارهای گذشته آن آژانس باشد.

بیان آن مواردی که مدنظر دارید البته بصورت طبقه بندی شده و منظم بسیار اهمیت دارد. همه چیز را به آژانس تبلیغاتی منتقل کنید تا براساس نیازها و خواسته های شما هنر خود در تولید محتوا را به نمایش بگذارد.

بسیار سخت گیر باشید: هیچگاه اولین نمونه را تایید نکنید. بارها و بارها آن را ببینید و به نزدیکان خود نشان دهید، در این زمان به چهره آن ها دقیق نگاه کنید تا تغییراتی که از مشاهده اثر شکل می گیرد را تحلیل کنید.

اهل اینترنت باشید: نمونه اولیه را با مثال هایی از تبلیغات موفق مقایسه کنید. چه چیزی در تیزرهای کمپانی های مطرح نظر شما را جلب می کند؛ طرح، رنگ، جزئیات، کیفیت بالای صحنه و … همه را با دقت و بارها ببینید و دوباره با اثری که در اختیار دارید مقایسه کنید.

قدرت تبلیغات مخرب بر کاهش فروش

اعتماد به نفس داشته باشید: معمولا زمانی که کار را به آسانی از آژانس قبول نمی کنید، مسئولان آن گارد دفاعی به خود می گیرند و تلاش دارند تا خود را متخصص و شما را غیر آگاه جلوه دهند. اعتماد به نفس داشته باشید و تا کیفیت کار نظرتان را جلب نکرده به هیچ عنوان سراغ تایید نهایی نروید. شما هزینه می کنید و آن ها وظیفه دارند نظر شما را جلب کنند، در غیر اینصورت می توانید کار خود را نزد یک آژانس دیگر ببرید.

مقداری صبر، تحمل و البته سخت گیری در نهایت شما را به سمت محتوایی هدایت می کند که مخاطب از مشاهده آن لذت برده و به دیگران نیز توصیه می کند.


پیشنهاد نویسنده: فروشنده هایی که مشتری را فراری می دهند


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.