بیست گام ساده تا بازارپردازی حرفه ای (قسمت اول)

0

بیست گام ساده تا بازارپردازی حرفه ای (قسمت اول)

بازارپردازی هنر ایجاد تغییرات در کسب و کار با هدف جذب مشتری بیشتر و در حقیقت تبدیل سرنخ به خریدار واقعی است. اما برای آن که بتوانید مدیری حرفه ای در زمینه بازارپردازی کسب و کار خود باشید، نکاتی وجود دارد که آگاهی از آن ها بسیار یاری رسان خواهد بود. البته بعضی از این گام ها را ممکن است پیش از این نیز طی کرده باشید، با این حال برای مدیرانی که به تازگی با پروسه بازارپردازی و راه و روش های آن آشنا شده اند، آشنایی هر چه بیشتر با این نکات ضروری خواهد بود.


بیشتر بخوانید: بازارپردازی، تکنیک جذب مشتری


۱- از حس بینایی فراتر روید!

هر خریدار و یا بازدید کننده ای که به کسب و کار شما برای خرید محصول و یا استفاده از خدماتی خاص مراجعه می کند، پنج حس دارد. از این رو توصیه می شود تمام تمرکز خود را بر بازارپردازی دیداری متمرکز نکنید. برای مثال بسیاری از فروشگاه های سونی از دستگاه های تولید کننده رایحه های وانیل و گل های خوشبو برای جذب مشتری استفاده می کنند. تنها با بهره بردن از این امکان ساده، می توان حال و هوایی دلپذیر برای مشتری فراهم نمود. در این صورت اشتیاق وی برای خرید نیز چندین برابر و به نوعی ترغیب می شود.

۲- قانون سه تایی را فراموش نکنید!

تاکنون تحقیقات زیادی بر روی تکنیک های جذب مشتری صورت گرفته است اما یکی از جالب ترین آن ها که می توان گفت اثر بالایی نیز در بازارپردازی دارد، توجه ناخودآگاه مشتری به محصولاتی است که به صورت متقارن و یا متوازن قرار می گیرند. توصیه می شود از طراحی سه تایی نهایت استفاده را بکنید. برای مثال فروشگاهی را در نظر بگیرید که چیدمان محصولات از قانون خاصی تبعیت نمی کنند در برابر کسب و کاری که محصول پر فروش خود را در طراحی های سه تایی متقارن در معرض بازدید قرار می دهد. شاید این اصل بسیار ساده به نظر برسد، اما می تواند نقش موثری در جذب مشتری شما ایفا کند.

۳- کسب و کار خود را به مشتریان ارتباط دهید!

این جاست که کمی علم روانشناسی چاشنی فن بازارپردازی کسب و کار شما می شود. چه گروهی از مشتریان بیشتر جذب کسب و کارتان می شوند؟ آیا در طراحی محیط کار و یا فروشگاه کسب و کار خود، از عناصری که با این گروه انطباق بیشتری دارند، استفاده شده است؟ آیا به اندازه کافی به علاقه مندی های مخاطبان خود اهمیت می دهید؟


بیشتر بخوانید: ۶ توصیه طلایی برای “کسب و کارهای کوچک”


۴- از پلنوگرام ها استفاده بهینه کنید!

پلنوگرام ها یکی از راحت ترین روش های ممکن برای برنامه ریزی و ساختار دهی به پروسه بازارپردازی کسب و کار شما خواهند بود. پلنوگرام، یک نمودار یا مدل از نحوه طبقه بندی محصولات در قفسه ها برای به حداکثر رساندن فروش و ابزاری دیداری جهت جذب مشتری به شمار می رود. در این نمودار ها به معیار های مفیدی از جمله ارتفاع مناسب قفسه ها و حتی ابعاد محصولات دست خواهید یافت. از این رو برای کسب و کار های فروشگاهی که تمرکز آن ها بر فروش محصولات مختلف معطوف است، مفید خواهد بود.

بیست گام ساده تا بازارپردازی حرفه ای (قسمت اول)

۵- به کسب و کارتان رنگ و لعاب بدهید!

برانگیختن احساسات خوشایند درونی در مشتریان امری است که با استفاده از روش های گوناگونی محقق می شود. یکی از راحت ترین این روش ها، متدهای بصری است که در بازارپردازی دیداری نیز مطرح می شود. برای مثال رنگ قرمز برای محیطی که مشتری به آن مراجعه می کنند، انتخاب خوبی خواهد بود چرا که با حس محبت در ارتباط است  و یا رنگ سبز که نشانه ای از دوست دار محیط زیست بودن کسب و کار شما است. هر رنگ با زبان خاص خود با مشتری ارتباط برقرار می کند.

۶- برای خودتان یک داستان ویژه داشته باشید!

شاید کمی عجیب باشد اما داستان پردازی نیز یکی دیگر از نکات مهم بازارپردازی است. اگر نگاهی گذرا به کسب و کارهای موفق سراسر دنیا داشته باشید، متوجه خواهید شد که هر کدام داستانی برای تعریف کردن دارند. داستانی که سبب می شود تا مشتریان، آن ها را به آن نام بشناسند. شما نیز باید منحصر به فرد باشید، داستان خود را داشته باشید و کسب و کار خود را با حال و هوای خاص خودتان رنگ کنید.

۷- ساده سازی کنید!

برخلاف آن چه عموم تصور می کنند، طراحی های ساده بیشترین موفقیت را در بازار رقابتی جهت جذب مشتری به دست می آورند. اگر آن چه که به نمایش می گذارید، جزئیات زیادی داشته باشد، مخاطب را دچار سردرگمی می کند.


پیشنهاد نویسنده: بیست گام ساده تا بازارپردازی حرفه ای (قسمت دوم)


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.