به دیجیکالا و بامیلو پیشنهاد دهید

20

شاید اولین چیزی که از BLACK FRIDAY در ذهن داشته باشیم ویدئوهای صف های عریض و طویل فروشگاه هایی باشد که جمعیتی کثیر را مانند سدی مقابل سیلاب پشت در نگه داشته است و به محض باز شدن آنها، سلابی از انسان را به میان قفسه ها و اجناس خود گسیل می کند و در کمتر از چند ساعت خاک کف فروشگاه را هم جارو می کنند و با خود می برند. رسمی که از سالیان قبل شکل گرفت و فروشگاه های زنجیره ای، برندهای مطرح و سایت های معروف اینترنتی در چند هفته مانده به پایان سال، اینگونه چوب حراج به انبار و دارایی خود می زنند و با فروشی باور نکردنی، انبارهای خود را عملا خالی کرده و نقدینگی پایان سال را به بهترین وجه ممکن تامین می کنند. در ایران نیز چند سالی است که این موضوع، باب شده است و در کوچه و خیابان، پاساژهای معروف و اصناف در مقطع مشابه، تابلوها و بنرهای BLACK FRIDAY خود را به نمایش می گذارند.

به دیجیکالا و بامیلو پیشنهاد دهید

بر خلاف سال های قبل، امسال شاهد بودیم که بسیاری از سایت های معتبر فروش اینترنتی نیز به این حرکت پیوستند و از مدت ها قبل، “حراجمعه” ی خود را به مشتریان نوید می دادند. دیجی کالا، بامیلو، مدیسه، تخفیفان و بسیاری سایت های دیگر فروش اینترنتی که هر کدام  از در این بازار برای خود وزنه ای محسوب می شوند و ورود آنها به این قائله فراگیر فروش ویژه، نشان از پتانسیل بالای مشتریان دارد. اما در این میان سوال اصلی به این مسئله باز می گردد که چرا سایت های ایرانی، آخرین جمعه نوامبر را برای فروش های ویژه خود برگزیده اند؟ آیا فلسفه این فروش ویژه برای آنها شفاف است؟ آیا آگاهی دارند که در کشورهایی با تاریخ میلادی به چه دلیل، زمان یاد شده را برای این حرکت جمعی برگزیده اند؟ قطعا جواب تمام سوالات ذکر شده مثبت است! عجیب و باور نکردنی است که تیم فروش و برنامه ریزی سایت عظیمی همچون دیجی کالا به اندازه یه شهروند عادی جامعه از این موضوع اطلاع نداشته باشد! پس چرا این حرکت را در مقطعی به راه می اندازند که هیچ سنخیتی با تاریخ شمسی ندارد؟


بیشتر بخوانید: تازه های بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۷


دلیل آن را شاید باید در موجی جستجو کرد که آغاز سال نو میلادی در تمامی جهان برپا می کند و عملا تمامی کشورها با آن درگیر می شوند و خواه ناخواه در دهکده نوین جهانی هر کسی را بسته به میزان اتصال به دنیای خارج تکان خواهد داد. اما نکته در این نیست که چرا این سایت ها در اقدامی جمعی، “حراجمعه” خود را با کلی هزینه تبلیغات و تیزرهای پر طمتراق در این برهه اجرا می کنند. برای آنها این مقطع زمانی مانند هر مقطع دیگری جنبه بازاریابی دارد و عملا هر فرصتی برای آنها این پتانسیل را دارد که بتوانند سهم بیشتری از بازار فروش اینترنتی را جذب کنند. حال این زمان، آخرین جمعه ماه نوامبر باشد، یا سومین جمعه فروردین باشد و یا حتی دومین ۴شنبه سومین ماه پاییز! فرقی نمی کند. مهم فروش محصول است و برچسب های زمانی تنها ابزاری هستند در خدمت کمپانی های بزرگ برای جلوه گیری بیشتر. اما نکته اصلی در اینجاست که چرا اینگونه سایت ها با بهره گیری از فلسفه اصلی این حرکت هوشمندانه بازاریابی، اسفند را برای عرضه بی حد و حصر خود انتخاب نمی کنند؟ آیا جامعه ایرانی در آستانه قرار گرفتن سال نو شمسی خود، عطشی کمتر از مردمان خارج از کشور پیش از کریسمس برای هجوم به فروشندگان از خود نشان خواهند داد؟

به دیجیکالا و بامیلو پیشنهاد دهید

فروش های موردی سایت ها قطعا در مقاطع مختلف برپا خواهد شد، همانطور که در طول ۳۶۵ روز سال، بارها مشتریان خود را از طریق پیامک و ایمیل و بیلبوردهای بزرگ خبردار کرده اند، اما موجی بزرگ و هماهنگ با محوریتی هوشمند که امکان بسیج کردن فروشگاه های بزرگ زنجیره ای و پاساژهای معروف و سایت های فروش و بسیاری دیگر را داشته باشند، می تواند نوید بخش بازی برد بردی باشد که از یک سو مصرف کننده را با رضایتی بیش از خریدهای قبل روانه منزل کند و عیدی و حقوق پایان سال خود را با بیشترین مطلوبیت ممکن خرج کند و از سوی دیگر فروشندگان را با رکوردهای عجیب و غریب در فروش محصولات مواجه سازد. فروش های تک و توک و پراکنده فایده ای ندارد، بازار کشورهای منطقه با تقویمی مشترک، اقدامی هماهنگ، مشابه به فروشندگان فرنگی را می طلبد.

به نظر شما، آیا تغییر زمان برگزاری این رویداد متناسب با فرهنگ ایرانی ما (به عنوان مثال در روزهای پایانی اسفند ماه) با استقبال و البته رضایت بیشتر خریداران فروشگاه های آنلاین همراه نخواهد بود؟ پیشنهاد خود را در ارتباط با زمان مناسب جهت اجرای هر چه بهتر این حراج، در بخش نظرات بیان فرمایید.


بیشتر بخوانید: کسب و کار شما چه رنگی است؟


 

20 نظرات
  1. کاوه اسدی می گوید

    نیمه دوم شهریور ماه و نیمه دوم اسفند ماه برای این کار مناسب است.
    اولی بخاطر بازگشایی مدارس و دومی بخاطر آغاز سال نو.

    1. سعید اتحادی می گوید

      پیشنهاد جالبی بود، تا حالا به “نیمه دوم شهریور ماه” فکر نکرده بودیم

  2. آرین می گوید

    به جای تغییر در تاریخ این رویداد به نظرم این دو وب سایت باید سطح سرویس و خدمات خود را با توجه به افزایش حجم سفارشات بالا ببرند در غیر این صورت با توجه به تجربه امسال که اکثر مستریان تجربه بدی از خرید از این سایت ها داشتند نمی توانند فروش موفقی در سال های آینده داشته باشند

    1. سعید اتحادی می گوید

      کاملا درست میفرایید شما، مطمئنا اولین قدم زیرساخت های مناسبه

  3. علی می گوید

    اسفند ماه مناسبترین وقت است.

  4. رضا می گوید

    با سلام
    فقط مشخص شدن یک روز خاص برای حراجی سایتهای اینترنتی کافی است بلکه باید ابتدا زیرساخت آن توسط اینگونه شرکتها فراهم شده باشد
    بنده بشخصه در سوم آذر ماه امسال قصد خرید از حراجمعه در سایت بامیلو را داشتم که بطور مداوم با عدم دسترسی سایت مواجه میشدم و پس از ساعتها تلاش که وارد سایت شدم کالای مورد نظر تمام شده بود… کالاهای دیگری را سفارش دادم امروز که ۱۲ آذر ماه است هنوز بسته سفارشی به دست بنده نرسیده و تماس که میگیری میگویند بخاطر حراجمعه سرمان شلوغ بوده و هست و هر زمان که بخواهیم بسته سفارشی شما را ارسال کنیم با پیامک مطلع خواهید شد!!!
    این است وضعیت خرید اینترنتی در سایتهای ایرانی در چنین روزهایی!!
    حالا فرض کنید که بعنوان مثال روز ۲۰ اسفند بعنوان حراج در سایتهای اینترنتی منظور شود مطمئن باشید حتی، حتی اگر موفق به خرید کالای مورد نظر هم بشوید با این زیرساختی که اینگونه سایتها دارند قطعا کالای خود را با احتساب تعطیلات پیش رو بعد از ۱۵ فروردین دریافت خواهید کرد که عملا بلااستفاده خواهد بود

    1. سعید اتحادی می گوید

      سلام
      درست میفرمایید شما، اولویت اول برای این مجموعه فروشگاه های اینترنی بایستی تهیه و ایجاد زیرساخت ای مناسب و کارامد باشه. در مقالات بعدی در مورد حتما به بررسی مشکلاتی که در زمینه عدم دسترسی سایت و همچنین عدم تامین به موقع کالاها پی اومده می پردازم. اما خب توی این مقاله تصمیم گرفتم صرفا تاریخ اجرای این به نوعی فستیوال رو مورد بررسی قرار بدم و پیش فرض رو این قرار دادم که این دسته از فروشگاه هایی که به شکلی حراج بلک فرایدی رو پیاده کنن، از حداقل هایی (مثل سرورهایی که پاسخگوی حجم بالای مراجعه کاربران باشه) برخوردار باشن
      صد در صد اگه همچین حراجی و با همچین سرورهایی قرار باشه توی اسفند ماه (که بالتبع تعداد مشتریان خیلی بیشتر هست) برگزار بشه، تا سایت فروشگاه ها به شدت دچار مشکل خواهند شد و به قول شما ممکنه یه بسته خریده شده بعد از تعطیلات نوروز به دست خریدار برسه

  5. مریم می گوید

    سایت های دیجیکالا و بامیلو در حراجمعه به دلیل حجم بالای درخواست کاربران لود نمی شدند. کالاهایی که تخفیف مناسب از نظر کاربران داشتند در چند ثانیه ی اول ناموجود می شدند. من ۲ روز بعد از حراجمعه از سایت دیجیکالا خرید کردم اما پس از ۳ روز کالا به دستم نرسید وقتی تماس گرفتم پاسخ دادند که به علت حراجمعه کالاها دیرتر می رسند چون سرمان خیلی شلوغ است. در صورتیکه من در حراجمعه خرید نکرده بودم. یعنی این حراجمعه خرید کردن در روزهای بعد را هم با مشکل مواجه می کند! سایت بامیلو هم به دلیل ماهیتش که market place است و تامین کننده ی کالا نیست معمولا کالاها بسیار دیر به دست خریدار می رسد.( من یک بار یک پلیور خریدم ۱۲ تا ۱۸ روز کاری طول می کشید تا تامین شود. بعد از ۱۸ روز پی گیری کردم گفتند تامین کننده قادر به تامین نیست!! خوب کالاهایی که تامین کننده اش قادر به تامین نیست چرا روی سایت قرار می دهند؟!)

    1. سعید اتحادی می گوید

      هرچند که تعداد مراجعات در زمان حراج و هکچنین حجم بالای فروشی که هر کدوم از ۲ مجموعه داشتن، براشون ایجاد برخی مشکلات رو میکنه، اما هیچ کدوم از این موارد حتی برای افرادی که طی دوره حراج خرید خودشون رو انجام دادن از طرف فروشگاه قابل قبول نیست؛ به خصوص برای افرادی مثل شما که قبل و یا بعد از دوره حراج خرید انجام دادن. این بی نظمی و آشفتگی تنها نتیجه ای که میتونه برای امثال این فروشگاه ها داشته باشه از بین رفتن اعتماد افراد نسبت به اون هاس
      به هیج وجه قصد توجیه برخی از مشکلاتی که شما و خیلی از افراد دیگه باهاش مواجه بودن رو ندارم، اما خب توی این پرونده بیشتر میخواستم تاریخ برگزاری این رویداد رو به چالش بکشم
      در هر صورت ممنونم از نظرتون و امیدوارم که زودتر خریدتون به دستتون برسه

  6. م می گوید

    با سلام احترام خواستم کالایی رو از سایت دیجی وبامیلو بخرم هرکدام قیمت متفاوت داشت بعد براین شدم که بدانم قیمت نمایندگی ها ومغازه های مربوط در شهر چند دیدم از سایت اینترنتی کمتر است پس سایت باید از مغازه دار کمتر بفروشد حالا بفرمایید چرا اینگونه است

    1. سعید اتحادی می گوید

      کاملا حق با شما هست، مسلما این روزها راستی آزمایی چندان کار دشواری نیست و به سادگی میشه اطلاعات مربوط به قیمت ها رو بدست آورد
      من منکر برخی مشکلاتی که در مورد قیمت کالا وجود داشته نمیشم، اما خب توی این پرونده قصد داشتم بیشتر از بُعد تاریخ برگزاری همچین حراجی به موضوع نگاه کنم
      باز هم ممنون از نظرتون

  7. اصغر مهدوی می گوید

    اول لازم است سطح ارائه خدمات افزایش یابد.تحویلی روز چهارشنبه ۹۶.۰۹.۰۸ تا امروز یکشنبه ۹۶.۰۹.۱۲تحویل نشده است.دوم میباید حراج برای کالاهای اصلی ، بزرگ و اساسی باشد نه کالاهای غیر ضروری که شاید هیچگاه در حالت عادی خریداری نشوند.سوم حراج واقعی و با افزایش قبلی و تخفیف بعدی نباشد.

  8. کوروش می گوید

    قیمت محصولات شما فضاییه خیلی با بازار وواقعیت اختلاف دارددرحالی که مردم توقع دارند قیمت محصولات شما باید یه چیزی کمتر از بازار باشه یه کالای ۸۵تومانی را یک ماهه میکنید ۱۲۵تومان چه خبره مردمو چی فرض کردین با این روشها آخر کارتون ورشکستگیه منتظرش باشید

    1. سعید اتحادی می گوید

      کوروش عزیز، سلام
      همین ابتدای امر بذار تا من در مورد سو برداشتی که برات پیش اومده یه توضیحی رو بدم. نه این سایت مربوط به دیجی کالا یا بامیلو و یا هیچ سایت فروشگاه اینترنتیه دیگه ای هست و نه من نیروی هیچ کدوم از اون فروشگاه ها هستم
      من صرفا قصد داشتم توی چند تا مقاله به نقد و بررسی عملکرد این دسته از فروشگاه ها بپردازم و انتقادات و پیشنهادات شما دوستان رو به گوش این قبلی فروشگاه ها برسونم. توی مقاله قبلی به بررسی وضعیت بازپرداخت هزینه مربوط به کالاهای مرجوعی پرداختم، و توی این مقاله هم با توجه به اجرای حراج بلک فرایدی، تصمیم گرفتم که این رخداد رو بررسی کنم. و خب باز من اینجا یه توضیح دیگه رو برات اضافه کنم که من هم میدونم در ازتباط با قیمت اجناس، نحوه ارسال اونا به مشتری و … مشکلات زیادی داشتن، اما من مشخصا می خواستم از بُعد تاریخ برگذاری به ماجرا نگاه کنم
      در هر صورت باز هم مرسی از شما
      و من هم مثل خودت امیدوارم که این مشکلات هر چه زودتر حل بشن

  9. علی می گوید

    من بعد از حراج جمعه بامیلو یک سفارش گذاشتم که ربطی هم به جمعه سیاه نداشته ولی متاسفانه این سایت به بهانه تعداد سفارش های بالا در حراج جمعه سیاه حتی از تایید سفارش من تا الان خودداری کرده…واقعا باید تاسف خورد برای این بازار های اینترنتی!!!!
    یکی نیست به این سایت ها بگه شما که نیروی انسانی کافی و یا پیش بینی لازم برای همچین حجم بالایی از سفارشات رو ندارید چرا اون رو برگزار میکنید؟؟؟؟؟
    حالا کاری به این نداریم که این حراج ها همه از دم غیر واقعی هستند و عملا هیچ حراجی در کار نیست.
    قیمت های اولیه رو بالاتر از قیمت بازار میزنن و بعد روش رو خط میزنن و چند هزار هزار تومن ناقابل زیر قیمت بازار عرضه میکنن و میگن حراج کردیم!

  10. علی می گوید

    اتفاقا شما به جای اینکه بیاید و تاریخ برگزاری این حراج ها رو در ایران به چالش بکشید اول باید خود حراج رو به چالش بکشید! چون این حراج ها اصلا حراج نیستن بلکه کلاه برداری هستن!!! الکی میخوان نشون بدن که فلان کالا حراج هست درحالی که اگر به قیمت اصلی اون در بازار نگاه کنید می بینید خبری از حراج نیست!! اونم حراج بلک فریدی که باید بالای ۷۰٪ حراج بخوره یک جنس!! وگرنه اسمش بلک فریدی نیست!!!
    اینا نه تنها مفهوم بلک فریدی رو نمیدونن بلکه اصلا مفهموم همچین حراجی رو هم بد متوجه شدن یا شاید میدونن ولی براشون به صرفه نیست که در ایران بخوان همچین حراج هایی برگزار کنن!!!
    اون وقت شما گیر دادی به تاریخش؟؟ خود حراج حراج نیست!

  11. رضا می گوید

    سلام یک دستگاه ایکس باکس در ششم آذر خریدم شماره سفارش ۳۰۷۲۷۸۵۴۵پولش رو آن لاین پرداخت کردم امروز اول دیماه ۹۶هست بعد از ۵بار تماس گرفتن بدون نتیجه هر با ۱۵دقیقه وقت تلف کردن و هزینه تلفن به من میگن تامین کننده باید تامین کنه!! موقع خریدبه من گفتن ۱۶ آذر کالا بدستت میرسه!! اگه ۱۰۰نفر مثل من خرید کنن بامیلو چی حالی می کنه چند ماه از پول افراد و منافعش استفاده میکنه بعد میگه تامین نشد!! به این روش چی میشه گفت کاملاَ واضح!! البته من تو سایتهای مختلف خوندم که بامیلو از این روش استفاده می کنه متاسفم اشتباه کردم پولم رو دادم یه مشت کلاهبردار بخورن!!

  12. بهرام می گوید

    سلام ..اتفاقا به نظر من اگر زمن این حراجی ها به تقویم ایرانی مبوط باشه یک مزیت بیشتری هم خواهد داشت .البته در ایران ما در روزهای پایانی سال و در روزهای پایانی تابستان یعنی در دوفصل افزایش چشمگیرخرید داریم. حالا تصور کنید این دواتفاق به حراجی های ماههای میلادی هم گره بخوره و مردم د چند نوبت در سال برای استفاده از تخفیفات روانه بازار مجازی و سایتهای فروش اینترنتی خواهند شد. این مسئله باعث میشه که اولا فروش بیشتر بشه ثانیا شرکتها بتونن قیمتهای منصفانه تری ارائه کنند

  13. ارسلان می گوید

    به نظر من که سود این کار خیلی کمه خودشون حسابی سود می کنن و به فروشنده بدبخت هیچی نمی رسه هر چی یه فروشگاه بزرگ تر میشه برای سر با بودن باید حاشیه سودش رو هم بیشتر کنه…هم اینکه با بزرگ شدن این امکان رو داره و هم اینکه نیاز ب این کار داره …من فروشگاه هایی مثل زنبیل و … رو دیدم که قیمت هاشون بایین تره به نظر من برای خریدار و هم فروشنده بهتره با این جا ها همکاری کنه

  14. بامیلو یا دیجی کالا می گوید

    سلام مقاله فوق العاده ای بود اما در مورد نقص های این فروشگاه بیشتر توضیح بدید

پاسخ به علی
لغو پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.