الگوریتم جدید گوگل: تجربه کاربری صفحه (Page Experience)

2

با توجه به ویروس کرونا، گوگل تصمیم گرفته است در مورد بروزرسانی الگوریتم جدید خود با نام تجربه کاربری صفحه (Page Experience) به کاربران اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهد تا فرصت لازم برای تغییرات و جلوگیری از کاهش بازدید سایت خود را داشته باشند. اما نگران نباشد،‌ گوگل این تغییرات تا سال ۲۰۲۱ اعمال نخواهد کرد،‌ پس فرصت لازم برای بهبود سایت خود را خواهید داشت. بنابراین، باید بدانید تجربه کاربری صفحه (Page Experience) چیست و چگونه می‌توانید برای آن آماده شوید؟

تجربه کاربری صفحه چیست:

به تعبیر خود گوگل:

“سیگنال تجربه کاربری صفحه جنبه‌هایی از نحوه درک کاربران از میزان تعامل با یک صفحه وب را اندازه‌گیری می‌کند. بهینه سازی برای این الگوریتم، رضایت کاربران در استفاده از وب در تمامی سطوح را بیشتر خواهد کرده و به سایت‌ها کمک می‌کند انتظارات کاربران را پاسخ داده و باعث پویاتر شدن آن‌ها شوند. ما اعتقاد داریم که این امر به موفقیت کسب‌­وکار در وب کمک می‌کند، زیرا تعامل کاربران بیشتر شده و می‌توانند با رضایت بیشتری از خدمات شما استفاده کنند.”

به عبارت دیگر، گوگل به دنبال افزایش میزان استفاده از وب سایت شما است. ساده‌ترین راه برای توضیح این الگوریتم، این است که سایت‌های کاربر پسند از سایت‌هایی که کاربر پسند نیستند رتبه بالاتری خواهند یافت. این کار شروع یک، تغییر بزرگ در سئو خواهد بود.

چرا بروزرسانی تجربه کاربری صفحه اینقدر مهم است؟

الگوریتم جدید گوگل: تجربه کاربری صفحه Page Experience

فکر می‌‌کنید گوگل می‌خواهد چه سایت‌هایی در رتبه‌های برتر قرار بگیرد؟

گوگل می‌خواهد سایت هایی را در بالاترین رتبه‌بندی قرار دهد که کاربران آنها را بیشتر از همه دوست دارند.

به عنوان مثال وقتی می‌خواهید کفش ورزشی بخرید، چه مارکی به ذهن شما می‌رسد؟ یا اگر یک بانک بخواهید نام ببرید کدام نام را به سرعت می‌گوئید؟

به همین دلیل است که سوالات در مورد نام تجاری (تعداد کاربرانی که نام تجاری شما را درگوگل جستجو می‌کنند و روی وب سایت شما کلیک می‌کنند) بر رتبه بندی تأثیر می‌گذارند، که به عنوان یکی از مهم‌ترین درس‌های سئو است.

همانطور که برند شما رشد می‌کند، بازدید سئو شما نیز رشد می‌کند. اما این خبر جدید نیست، و در این سال‌ها بخشی از الگوریتم گوگل بوده است. با این حال اکثر سایت‌ها، برند بزرگی ندارند و گوگل این را به خوبی می‌داند. کاری که گوگل انجام می دهد سازگاری الگوریتم خود برای همسویی بیشتر با نمایش اولین سایت‌هایی است که کاربران بیشتر از همه دوست دارند. اینگونه می‌نتوان گفت که، برند یک مزیت برای بالا بودن رتبه سایت است، اما تجربه کاربری صفحه معیار مطلوب‌تری خواهد بود.

طی چند سال آینده، گوگل بسیاری از الگوریتم‌های خود را با تمرکز بر Page Experience ارائه خواهد داد. در آخرین مقاله گوگل که درباره اخرین تغییرات الگوریتم خود صحبت کرده است نگاهی بیاندازید،‌ خواهید دید که مرتبا بر ” تجربه کاربری صفحه” تاکید کرده است.

اما نیازی نیست که تمام صفحات وب‌سایت خود را برای تجربه رابط کاربری بهینه کنید. کافی است روی صفحات اصلی که کاربران را به انجام فعالیت ترغیب می‌کند، تمرکز نمایید. گوگل برایندی از صفحات با تجربه رابط کاربری خوب و بد را در نظر می‌گیرد و رتبه‌بندی را نسبت به آن اختصاص خواهد داد.

در اینجا بهترین روش‌های بهینه‌سازی تجربه کاربری صفحه را به شما پیشنهاد می‌دهیم تا با استفاده از آن‌ها باعث بهبود رتبه سایت خود شوید.

۱- سرعت بارگذاری صفحات خود را بهینه کنید.

هرچه وب سایت شما سریع‌تر بارگیری شود، تجربه بهتری خواهید داشت. می‌توانید به سایت seoptimer بروید و آدرس سایت خود را وارد کنید. در کادر سرعت سایت، زمان بارگذاری سایت خود را مشاهده خواهید کرد. سعی کنید زمان بارگیری وب سایت خود را برای دسکتاپ و موبایل زیر ۳ ثانیه بدست آورید. در حالت ایده آل در صورت امکان باید در محدوده ۱ ثانیه باشید. مطمئن شوید که هیچ صفحه خرابی نداشته باشید، زیرا صفحات دارای پیغام خطا تجربیات بدی را ایجاد می‌کنند.

الگوریتم جدید گوگل: تجربه کاربری صفحه Page Experience

۲- تجربه کاربری صفحه خود را با رقبا مقایسه کنید.

الگوریتم جدید گوگل: تجربه کاربری صفحه Page Experience

شما ممکن است فکر کنید که یک تجربه کاربری عالی دارید، اما چگونه این موضوع در رقابت شما نقش دارد؟

کاربران از کلمات کلیدی مختلفی برای ورود به یک سایت استفاده می‌کنند. پس هنگام ارزیابی رقبای خود به این نکته توجه کنید که مخاطبین شما از چه ترفند‌هایی برای جستجوی محصول استفاده می‌کنند. از آن‌ها الگو بگیرید،‌ اما خلاق باشید زیرا هدف شما سبقت گرفتن از رقبا است.

به دنبال تحلیل رقبا باشید. ببیند کدام رقبا از شما بالاتر هستند، آنها صفحاتی هستند که بیشترین بازدهی سئو را دارند، پس، آن‌ها کارها را درست انجام می‌دهند. ببینید برای بهبود سئو خود چه کاری انجام داده‌اند؟ کیفیت محتوای رقبا را با خود مقایسه کنید، نقاط ضعف و قوت آن‌‌ها در چیست و وب‌سایت آن‌ها در مقایسه با وبسایت شما چه تفاوت‌هایی دارد؟

۳- بررسی UI) User Interface) سایت

الگوریتم جدید گوگل: تجربه کاربری صفحه Page Experience

دقت و توجه بیشتر در طراحی رابط کاربری (UI)، به تسهیل و افزایش هر چه بیشتر و بهتر درک و هضم محتوا و در نهایت انجام عمل مورد نظر از سوی مخاطب کمک خواهد کرد. رابط کاربری (UI) تاثیر زیادی در سئو و جذب کاربر سایت دارد. داشتن رابط کاربری جذاب و ساده باعث حضور هرچه بیشتر کاربران در سایت شما شده و با توجه به الگوریتم‌های جدید گوگل شما در مسیر رسیدن به بالاترین رتبه‌های جستجو قرار می‌دهد.

۴- افزونه Ubersuggest Chrome را نصب کنید.

الگوریتم جدید گوگل: تجربه کاربری صفحه Page Experience

افزونهUbersuggest، به هنگام جستجو یک سایت در گوگل اطلاعات مختلفی را به شما نشان می‌دهد. اما ۲ معیار اصلی را در Ubersuggest بررسی کنید:

– امتیاز دامنه- هرچه این عدد بیشتر باشد، وب‌سایت از ارزش بیشتری برخوردار است.

– لینک‌ها- هرچه لینک‌ها وب سایت بیشتر باشد، معمولاً از رتبه بالاتری برخوردار است.

بنابراین، هنگامی که جستجو می‌کنید، به دنبال سایت‌هایی باشید که دارای امتیاز دامنه پایین‌تر و تعداد بک‌لینک کمتر از رقبا هستند، اما هنوز رتبه بالایی دارند. به احتمال زیاد، این دسته از سایت­ها به دلیل مواردی مانند تجربه کاربری صفحه، به رتبه بالایی دست پیدا کرده‌اند. شاید متن آن‌ها جذاب‌تر از رقبا باشد، ممکن است کاربر زمانی بیشتر در آن صفحات سپری کند و… پس این سایت‌ها را ببنید و تحلیل کنید.

کلام آخر

بدون شک الگوریتم “تجربه کاربری صفحه” با گذشت زمان اهمیت بیشتری خواهد یافت. گوگل در نهایت می‌خواهد سایتی به مخاطبین پیشنهاد دهد که از محبوبیت بیشتری برخوردار است. پس اگه وب‌سایتی برای کاربران جذاب نباشد گوگل آن‌ها را به رده‌های بالا نخواهد رساند.

درست مانند هر الگوریتمی که گوگل به روزرسانی می‌کند، انتظار می رود با گذشت زمان چندین ویرایش را نیز مشاهده کنیم. گوگل یاد می‌گیرد و سازگاری خود را بیشتر می‌کند تا الگوریتم‌های خود را با گذشت زمان موثرتر نماید.

اما آنچه این بروزرسانی را منحصر به فرد می‌کند این است که، گوگل در مورد آن اطلاع رسانی کرده‌است. بنابراین، از فرصت استفاده کنید و هرگونه مشکل رابط کاربری صفحه که دارید را برطرف کنید.

 

2 نظرات
  1. تینا می گوید

    سلام.
    سایت من از لحاظ سرعت و محتوا خیلی کامله ولی چند وقتیه که رتبش در حال تنزله.
    مشکل چی می تونه باشه؟

    1. سعید اتحادی می گوید

      از نظر الکسا منظورتون هست یا ترافیک سایت؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.