بررسی کمپین ویدیویی “لافارر” به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان؛ پوشاندن خشونت راه مبارزه با آن نیست…

0

امروزه بسیاری از شرکت ها و برندهای مختلف، علاوه بر تبلیغ محصولات خود، با مشارکت در بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی، سعی در جلب نظر مخاطبان هدف و یا غیر هدف خود دارند. دغدغه ای که با استفاده از امکانات رسانه ای و یا تریبون های متنوع تبلیغاتی، می تواند نشان دهنده میزان توجه مدیران آن مجموعه نسبت به معضلات، فرصت ها و یا تهدیدهای اجتماعی، نسبت به یک موضوع خاص باشد.

مسئولیت اجتماعی شرکت ها (Corporate Social Responsibility) یا به اختصار CSR به طور کلی به این مساله توجه دارد که چقدر فعالیت های تولیدی یا خدماتی بنگاه های اقتصادی، حامی محیط زیست، حامی جامعه، حامی اقتصاد پایدار، حامی حقوق برابر کارگران، حامی حقوق انسان ها و حیوانات است.

مســئولیت اجتماعی، یک چارچوب مدیریت اخلاقی را در شرکت و بنگاه اضافه می کند که براساس آن، شرکت ها به فعالیت هایی اقدام می کنند که وضع جامعه را بهتر کرده و از انجام کارهایی که باعث بدتر شــدن و وخیم شدن وضعیت جامعه می شــود نیز پرهیز کنند.

به تازگی برند لافارر در گرامیداشت روز جهانی منع خشونت علیه زنان، تیزری را در شبکه های اجتماعی مختلف در حمایت از این روز منتشر کرده؛ که در ابتدا با استفاده از چند المان کوتاه سعی بر نشان دادن جایگاه زن بعنوان یک دختر، یک همسر و یک مادر دارد.

در ادامه زن با پاک کردن آرایش صورتش در مقابل آینه، جای کبودی و زخمی را به مخاطب نشان می دهد که در اثر خشونت خانگی به وجود آمده و گویا به این مساله اشاره دارد که هنوز این نوع خشونت، در جوامع پیشرفته و حتی در حال توسعه نیز رواج دارد.

“پوشاندن خشونت، راه مبارزه با آن نیست” جمله پایانی تیزر، به شکل هوشمندانه ای انتخاب شده است. از آن جایی که برند لافارر تولید کننده محصولات بهداشتی بانوان است، این جمله علاوه بر رسالت فرهنگی خود، گویا بار تبلیغاتی غیرمستقیمی را نیز به همراه دارد.

شاید اگر پرداختن به نکات مطرح شده در ابتدای تیزر، قدری طولانی تر و تفصیلی تر بود، مخاطب خیلی سریع با جمع بندی و نتیجه گیری مواجه نمی شد. البته گمان می کنم این موضوع به خاطر زمان یک دقیقه ای آن و تولیدش برای فضای اینستاگرام بوده است.

در انتها نکته مهمی که درباره این تیزر وجود دارد، تناسب انتخاب موضوع با مخاطبین بازار هدف و به نوعی تبلیغ غیرمستقیم محصول در قالب به چالش کشیدن دغدغه ای فرهنگی، اجتماعی و البته جهان شمول است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.