بازاریابی اجازه ای چیست و چگونه عمل می کند؟

3

آیا تا به حال برای دریافت ایمیل های به روزرسانی و پیشنهادهای ویژه از برندی که دوست دارید ثبت نام کرده اید؟ احتمالاً، پاسخ شما مثبت است. ممکن است شما برای دریافت پیشنهادات برندی ثبت نام نمایید که برای روز تولدتان بن تخفیف ۲۰ درصدی ارائه دهد، این یک نمونه از بازاریابی اجازه ای است.

بازاریابی ایمیلی مبتنی بر اجازه

بازاریابی مبتنی بر مجوز اصطلاحی است که توسط ست گودین ایجاد شده است.

بازاریابی اجازه ای چیست؟

بازاریابی اجازه ای اصطلاحی است که به مشتریانی که قصد دریافت پیشنهادات و اطلاعیه های بازاریابی یک برند را دارند، اطلاق می شود. این ایده توسط کارشناس بازاریابی ست گودین ابداع شده و به دو بخش تقسیم شده است: بازاریابی اجازه ای صریح و بازاریابی اجازه ای ضمنی.

گودین در کتاب خود با عنوان “بازاریابی اجازه ای : تبدیل غریبه ها به دوستان و دوستان به مشتری” توضیح داده است که مصرف کنندگان باید این قدرت را داشته باشند که نحوه مورد بازاریابی گرفتن خود را انتخاب کنند. هنگامی که مصرف کنندگان با دریافت ایمیل بازاریابی موافقت می کنند، بازاریاب ها قادر به درک درست و تأمین نیازمندی های مشتریان خواهند شد.

همچنین شما می توانید آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا به یک گزارش تحلیلی دسترسی پیدا کنید و به آن شرکت اجازه دهید پیشنهادات مرتبط دیگری را نیز برای شما ارسال کند.

همانطور که عنوان کردیم، دو نوع بازاریابی اجازه ای وجود دارد: صریح و ضمنی.

بازاریابی اجازه ای صریح – مصرف کننده ایمیل خود را برای دریافت پیام های بازاریابی وارد می کند. به عنوان مثال، مشتریان ممکن است برای یک خبرنامه ثبت نام کنند. بازاریابی صریح برای ایجاد روابط تجاری جدید، بسیار متداول است.

بازاریابی اجازه ای ضمنی – کسب و کار  با مصرف کننده ارتباط دارد. این موضوع ممکن است شامل فردی باشد که مشتری فعلی برند است یا به طور مکرر از وب سایت بازدید می نماید.

هر کدام از شکل های بازاریابی اجازه ای که مورد استفاده قرار گیرد، کنترل آن در دست مشتریان است که می توانند نقطه شروع و پایان رابطه را توسط آن تعیین نمایند.

در واقع بازاریابی مبتنی بر مجوز راهی است برای کسب و کارها تا بتوانند روند بازاریابی خود را با آنچه که مورد علاقه مشتریان است، مطابقت دهند.

بازاریابی بدون اجازه

شامل هرگونه پیشنهاد بازاریابی است که بدون رضایت مشتریان، به آنها می شود. به عنوان مثال، اگر فرض کنیدشما حامی یک کنفرانس هستید و  لیست ایمیل شرکت کنندگان را دریافت می کنید، سپس برای آنها ایمیلی در مورد آخرین محصولات خود ارسال می نمایید، این یک بازاریابی بدون اجازه است.

آیا بازاریابی اجازه ای ارزش لازم را دارد؟

تا اینجا، شما احتمالاً متوجه شده اید که بازاریابی اجازه ای یک روش بازاریابی مقرون به صرفه است. سایر مزایای آن شامل حفظ روابط قوی با مشتری، ایجاد شهرت و تقویت نتایج است.

با سرمایه گذاری زمان روی آنچه مشتریان می خواهند ببینند، مشتریان به برند شما وفادار خواهند شد. کسب و کارها با ارسال ایمیل های بازاریابی با کیفیت بالا به مخاطبان، می تواندد برای خود شهرت مثبت ایجاد نمایند.

علاوه بر این، بازاریابی اجازه ای می گوید افراد در محتوای شما مشترک می شوند تا درباره خدمات ارائه شده به تجارت شما اطلاعات بیشتری کسب کند.

بازاریابی اجازه ای فقط دارای نقاط قوت نیست، دارای نقاط ضعفی نیز می باشد. به عنوان مثال، از آنجا که این ایمیل های بازاریابی اجازه ای اغلب به صورت خودکار ارسال می شود، کسب و کارها باید نسبت به ارسال تعداد زیاد این ایمیل ها احتیاط لازم را داشته باشند. شرکتی که به مشتریان خود درمورد هر معامله، فروش یا راه اندازی جدیدی از طریق ایمیل اطلاع می دهد، می تواند صندوق ورودی مشتری را پر نموده و علاقه مشتری را کاهش دهد.

همین امر می تواند در مورد ارسال ایمیل های بسیار کم نیز صدق کند. مشتریان می توانند به همان سرعتی که کسب و کار شما را کشف کردند، آن را فراموش نمایند. تعادل در حجم و وزن محتوا مهم است.

به همین ترتیب، ارسال مطالبی غیر مرتبط با آنچه مصرف کنندگان برای آنها ثبت نام کرده اند، می تواند آنها را به سمت لغو اشتراک سوق دهد. اگر مشتری یک خبرنامه هفتگی در مورد بازاریابی اینستاگرام ثبت نام کند، احتمالاً علاقه ای به اطلاعیه فروش محصول جدید ندارد.

بازاریابی ایمیلی با اشکال مختلفی انجام می شود. در اینجا چند قانون اصلی برای ساخت ایمیل های بازاریابی اجازه ای وجود دارد:

  1. اطمینان حاصل کنید که مشتری به شما اجازه ارسال ایمیل می دهد.
  2. به وضوح بیان کنید که اطلاعات مشتریان به صورت خصوصی حفظ خواهد شد.
  3. یک گزینه عدم اشتراک در پایین ایمیل خود ایجاد نموده که به آسانی قابل دسترسی باشد.
  4. محتوایی را انتخاب کنید که به مشترکان انگیزه بازگشت مجدد جهت دریافت اطلاعات را بدهد.

از آنجا که بازاریابی اجازه ای معمولاً روشی خودکار برای بازاریابی است، ابزارهایی برای کمک به ایجاد محتوا بازاریابی و برنامه ریزی آنها نیز وجود دارد.

هنگام انتخاب یک سرویس بازاریابی ایمیلی، موارد زیر را در نظر بگیرید:

۱- اطمینان حاصل کنید که روشی مشخص وجود دارد که مشتریان بتوانند ثبت نام نمایند و اشتراک خود را مدیریت کنند.

۲- اطمینان حاصل کنید که سرویس اتوماسیون با استراتژی فعلی بازاریابی شما مطابقت دارد.

بازاریابی اجازه ای برای کسب و کاری که می خواهد از تلاش های بازاریابی خود نتایج بهتری دریافت نماید و منجر به تولید محصولات جدید شود، امری ضروری است. شما می توانید پیام های بازاریابی خود را سفارشی کنید و مشتریان می توانند پیشنهاداتی که به آنها ارتباط دارند شخصی سازی کنند.

3 نظرات
  1. سیاوش می گوید

    سلام
    برای فروش محصولم نیاز به بازاریاب دارم میتوانید به من کمک کنید
    در حوزه کامپیوتر هست .

  2. رویا نعمتی می گوید

    سلام مطلب مفیدی گذاشتید ممنونم

  3. ناشناس می گوید

    یه کلمه میگفتی ایمیل مارکتینگ تمام
    چرا اینهمه کش دادی داداش ؟؟!!!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.