آشنایی با انواع میلگرد و کاربرد آن ها در صنایع مختلف

0

هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با انواع میلگرد و کاربرد آن است. همان طور که اغلب ما می دانیم میلگرد فولادی یکی از مهم ترین و اصلی ترین وسایل و مصالح مورد نیاز در صنایع ساختمان سازی و پروژه های عمرانی و سایر صنایع است و لذا از پر فروش ترین مصالح ساختمانی بشمار می رود. از آنجایی که استفاده از این مصالح باعث افزایش مقاومت در ساختمان ها می شود و لذا شناخت و ﺁشنایی با انواع این محصول بسیار مهم است. در واقع میلگردها انواع مختلفی دارند و وجود این انواع سبب شده بسیاری از افراد در زمان خرید با چالش ها و مشکلاتی روبه رو شوند. این مسئله سبب شد که ما نیز موضوع این مطلب خود را به انواع میلگرد و کاربرد آن اختصاص دهیم.

حال اگر تمایل دارید اطلاعات خود را در زمینه انواع میلگرد و کاربرد آن ها افزایش دهید می توانید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

انواع میلگرد و کاربرد آن

 

آشنایی با انواع میلگرد و کاربرد آن ها

در واقع میلگردها یا همان آماتورها نوعی سازه فولادی هستند که از این سازه به وفور در سازه های بتنی موجود در صنایع مختلف استفاده می شود و دلیل این امر این است که میلگردها سبب افزایش مقاومت بتن و در نتیجه ساختمان ها می شود. از این رو تقریبا در تمام سازه های بتنی به منظور افزایش کششی ساختمان استفاده می شود. این مسئله سبب شد که میلگردهای فولادی یکی از مهم ترین و اساسی ترین مصالح مورد استفاده در صنایع مختلف است. از آنجایی که مقاومت ساختمان ها بسیار مهم است و از طرف دیگر انواع میلگرد در بازار وجود دارد لذا مصرف کنندگان این مصالح باید اطلاعات خود را در مورد انواع میلگرد و کاربرد آن ها افزایش دهند.

در این راستا باید بدانید که هر کشوری استانداردهای خود را برای تولید میلگرد دارد. استانداردی که در کشور ما بر اساس آن میلگردها را تولید می کند استاندارد روسی است. بر اساس این استاندارد میلگردها بر اساس معیارهایی به انواع مختلفی تقسیم می شوند. یکی از مهم ترین معیارهای تقسیم بندی میلگردها مقدار مقاومت میلگردها در برابر نیروی کششی است که به این شاخصه عموما مقاومت مشخصه فولاد هم می گویند. بر اساس این شاخصه و معیار، میلگردها به یه نوع میلگرد ﺁجدار و میلگرد ساده و میلگرد کلاف دسته بندی می شود. این تنها معیار تقسیم میلگردها نمی باشد از دیگر معیارهای تقسیم بندی میلگردها قطر یا همان سایز میلگرد است که از مهم ترین تفاوت های انواع میلگرد محسوب می شود. از جمله انواع میلگرد بر اساس قطر و سایز شامل میلگرد اروپایی، گالوانیزه، فولاد کربن و میلگرد فولادی زنگ نزن، میلگرد فایبرگلاس تقویت شده با پلیمر و همچنین میلگرد با پوشش اپوکسی می باشد. در ادامه به معرفی انواع میلگرد و کاربرد آن ها می پردازیم.

انواع میلگرد و کاربرد آن

انواع میلگرد و کاربرد آن ها

همان طور که اشاره نمودیم میلگردها بر اساس معیارهایی به انواع مختلف تقسیم می شوند. انواع میلگرد و کاربرد آن ها بر اساس معیار مقاومت عبارتند از:

میلگرد آجدار: سطح این نوع میلگردها دارای آج هایی است. از این نوع میلگردها عموما در ساختمان سازی به منظور افزایش مقاومت فونداسیون و بتن ها استفاده می شود. از آنجایی که سطح مقطع این نوع میلگردها دارای شیارهای افقی و دنده ای است سبب شده مقاومت کششی این میلگردها نسبت به میلگردهای ساده افزایش یابد. در واقع این شیارها مانع از سر خوردن و لغزش ملگردها روی بتن می شوند. لذا افرادی که مقاومت ساختمان برایشان مهم باشد عموما از میلگرد آجدار استفاده می کنند.

میلگرد ساده یا بدون آج: همان طور که از نام آن ها مشخص است این میلگردها در سطح خود هیچ آج و شیاری ندارند و صاف می باشند. کاربرد این نوع میلگردها عموما در مکان هایی است که امکان خوردگی و تغییر کل وجود دارد. از این رو معمولا از میلگردهای ساده در نماها و شفت های صنعتی استفاده می شود. از دیگر موارد کاربرد این میلگردها می توان به صنایع قالب سازی و پیچ ها، بولت ها و همچنین محصولات قالب بندی و نماها اشاره نمود.

لازم به ذکر است بدانید میلگردهایی که طولشان کمتر از ۶ میلیمتر است را مفتول می نامند که عموما به صورت کلاف در بازار موجود می باشند. البته از این میلگردها در آرماتوربندی استفاده نمی شود چرا که میلگردهای مورد این نیاز در آرماتوربندی بید بالای ۶ میلیمتر باشد.

دیگر معیاری که سبب تقسیم بندی میلگردها می شود معیار استاندارد است. انواع میلگرد و کاربرد آن ها بر اساس استاندارد مرسوم بازار آهن شامل میلگرد ساده (A1)، میلگرد نرم (A2)، میلگرد نیمه سخت (A3)و میلگرد سخت (A4) می باشد.

انواع میلگرد و کاربرد آن ها بر اساس استاندارد و آنالیز مهندسی شامل میلگرد ساده ۲۴۰ ( ساده )، میگرد آجدار ۳۴۰ ( آجدار مارپیچ )، میلگرد آجدار ۴۰۰ ( آجدار جناقی ) و میلگرد آجدار ۵۰۰ ( آجدار مرکب ) می باشد.

انواع میلگرد و کاربرد آن

به طور کلی میلگردها انواع مختلفی دارند و به طبع کاربرد هر کدام نیز بسته به نوع خود تفاوت می باشد. این تنوع میلگردها سبب شد که انواع پروژه های عمرانی بتوان از این مصالح استفاده نمود. امروزه در پروژه های ساختمانی می توان از ۶ نوع میلگرد متفاوت استفاده نمود. میلگرد مورد نیاز برای پروژه های بتنی میلگردهای فولادی تقویت کننده است و میلگرد مورد نیاز برای بتن مسلح، میلگرد آجدار است. عموما اکثر میلگردها در بتن و فونداسیون ساختمان ها استفاده می شوند. از جمله میلگردهایی که در بتن و پی ریزی مورد استفاده قرار می گیرند می توان به میلگرد راستا، خاموت، سنجاقک، خرک، رکابی و ادکا اشاره کرد.

وجود انواع میلگرد و کاربرد آن ها سبب شد که آگاهی داشتن و کسب اطلاعات در مورد ویژگی های هر کدام از میلگردها در زمان خرید این محصول ضروری باشد. بدین منظور امروزه شرکت هایی تاسیس شدند که اطلاعات لازم در مورد انواع میلگرد و کاربرد آن ها را به مشتریان ارائه می دهند تا مشتریان با داشتن اطلاعات کامل در مورد انواع میلگرد و کاربرد آن ها به خرید این محصول بپردازند. در این راستا ما به شما شرکت آهن ملل اصفهان که یک منبع و مرجع معتبر قیمت میلگرد و تامین کننده مطمئن آهن آلات در سطح کشور معرفی می نماییم.

شرکت آهن ملل اصفهان؛ مرجع قیمت میلگرد و تامین کننده مطمئن آهن آلات

اگر قصد خرید میلگرد دارید و می خواهید با انواع میلگرد و کاربرد آن ها آشنا شوید می توانید به وب سایت شرکت آهن ملل اصفهان مراجعه کنید. شما با مراجعه به وب سایت این شرکت یا تماس گرفتن با آن می توانید از جدیدترین قیمت میلگرد فولادی با خبر شوید و اطلاعات و آگاهیتان را در مورد انواع آن ها افزایش دهید.

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.