گیمیفیکیشن؛ راهی برای بازگشت دوباره

0

گیمیفیکیشن؛ راهی برای بازگشت دوباره

در ادامه مباحث “کسب و کار به زبان ساده” سراغ یکی از مهمترین مفاهیم روز دنیای تجارت خواهیم رفت. گیمیفیکیشن یا “بازی سازی” علمی است که طی سالیان اخیر بیشتر بدان پرداخته می شود. همانطور که از عنوان این ترکیب بر می آید همه چیز از ساختن و بازی می آید. اما ارتباط این بازی سازی با دنیای کسب و کار چیست؟ آیا قرار است یک سرگرمی را شکل بدهیم؟ هدف از این برنامه چیست؟ برای ارائه پاسخ هایی ساده و کاربردی به این پرسش ها، مبحث امروز را دنبال می کنیم.

گیمیفیکیشن در علم اقتصاد شامل مجموعه روش ها و راهبردهایی است که بر اساس آن تعامل با مشتری وارد یک پروسه جذاب و بلندمدت می شود. همین تعریف کوتاه کافی است تا بپذیریم هر فرایندی که باعث بازگشت و تضمین مشتری برای کسب و کار ما شود جایگاهی ارزشمند و متمایز خواهد داشت. اماپرداختن به بازی با مشتری نیز قواعد و استاندادرهایی لازم دارد که همانند هر فرایند اقتصادی دیگر نیازمند کسب آگاهی و همچنین تزریق خلاقیت خواهد بود.


بیشتر بخوانید: ۶ ترفند هیجان انگیز در فروش


همه چیز بر اساس گیمیفیکیشن

این روزها همه به نوعی درگیر بازی سازی و روش های آن شده اند. برای مثال نگاهی به شبکه های اجتماعی داشته باشیم. اهل فیسبوک هستید یا اینستاگرام؟! اینجا همه چیز بر محور لایک می گردد. عکس ها بارگذاری می شوند تا دیده شوند و کاربر از مشاهده موفقیت خود در جمع آوری لایک ها خوشنود شده و برای بارگذاری تصویر بعدی ترغیب می شود.

تا کنون دقت کرده اید پس از آپلود یک پست جدید در اینستاگرام، چند بار به صفحه خود بازگشته و تعداد لایک ها و کامنت ها را کنترل می کنید!

این یک پروسه کاملا ساده و در عین حال بسیار مهم است. از منظر دانش روانشناسی هر فرایندی که برای انسان پاداش بدنبال داشته باشد در رده اتفاقات خوشایند طبقه بندی می شود. از این رو بکارگیری گیمیفیکیشن در تجارت نیز اصلا مورد عجیب و غریبی نیست!

گیمیفیکیشن؛ راهی برای بازگشت دوباره

اهمیت/ارزش

همانطور که عنوان شد، مشتری رمز پیروزی در کسب و کار است. اگر ما برای کالا یا خدمات خود مخاطب داشته باشیم پس قطعا آینده ای روشن در انتظار کسب و کارمان است. اما متاسفانه گاهی اوقات اهمیت این فاکتور بسیار بسیار حیاتی را فراموش می کنیم و تمامی فکر ما درگیر آن می شود تا محصول خود را به فروش برسانیم. در چنین تفکری همه چیز پس از انتقال پول مشتری به صندوق فروشگاه تمام می شود و نوبت به فروش بعدی می رسد! اینها تاجرانی هستند که ارزش مشتری را درک نکرده و آنها را فقط به شکل اسکناس هایی می بینند که سمت کسب و کارشان آمده اند. خوب طبیعتا مشتری نیز پس از یکبار تجربه این چنینی دیگر بازگشتی نداشته و ترجیح می دهد تا تجربه بهتری از خرید را برای خود فراهم کند.


بیشتر بخوانید: ۵ ابزار لازم برای افزایش بهره ‌وری در فروش


گیمیفیکیشن راهی برای افزایش مشارکت

در مطالب گذشته بارها بر اهیمت روش های افزایش تعامل مشتریان صحبت کردیم. اساسا همین میزان مشارکت مشتریان است که می توان به عنوان کلید موفقیت در فروش یک کسب و کار بویژه در روزهای خرابی بازار و بحران های اقتصادی در نظر گرفت. فراموش نکنیم که تقاضا همواره وجود دارد اما گاهی اوقات به علت مشکلات اقتصادی ممکن است قدرت خرید کاهش یافته و مقداری شاخص های تقاضا افت کنند حال در چنین وضعیتی اگر شما روی پروسه مشارکت مشتری از قبل فعالیت کرده باشید چالش های موجود در بازار نمی تواند اثر زیادی بر بازده و درآمد کسب و کارتان داشته باشد. یکی از بهترین روش هایی که برای افزایش مشارکت به شما پیشنهاد می کنیم همین بازی سازی یا گیمیفیکیشن است.

مثال

ادامه بحث را با چند مثال پیش می بریم تا مفهوم بازی سازی را بهتر بیان کرده باشیم:

حتما دوران کودکی و بازی های ویدئویی را به خاطر دارید؛ تمام هدف ما از انجام مراحل بازی جمع آوری سکه بیشتر و در نهایت غول مرحله آخر بود! هم اکنون نیز شرایط تفاوت چندانی نکرده زیرا تمامی بازی هایی که روی ابزارک های هوشمند خود انجام می دهیم بخشی برای افزایش اعتبار، خرید سکه، بازگشایی مراحل قفل شده و … دارند. اگر ۱۰۰ سکه جمع کنیم یک جان اضافه از طراح بازی جایزه می گیریم یا آنکه در ازای تعداد مشخصی از جمع آوری هایمان یک مرحله باز می شود. همین پروسه درآمد سرسام آوری را نصیب کمپانی های مربوطه کرده است. بسیاری از کاربران برای دریافت یک اسلحه یا یک ماشین جدید روزانه چندین دلار هزینه می کنند.


بیشتر بخوانید: توصیه های فراموش شده برای فروش بیشتر


بسیاری از کافی شاپ ها و رستوران های زنجیره ای برای کسب رضایت مشتریان خود برگه های اعتبار چاپ می کنند. روی این برگه ها معمولا در ازای هر بار خرید یک علامت توسط فروشنده اضافه می شود؛ حال اگر ۵ بار خرید داشته باشید موفق به دریافت یک نوشیندنی یا دسر رایگان خواهید شد. در چنین شرایطی، چه میزان امکان دارد شما برای صرف نوشیدنی یا غذا به مکان دیگری مراجعه کنید؟ اگر بخواهید دوستان خود را مهمان کنید، کدام رستوران یا کافی شاپ را انتخاب می کنید؟ قطعا پاسخ این پرسش ها همانی است که انتظارش را داریم.

گیمیفیکیشن؛ راهی برای بازگشت دوباره

یکی از فروشگاه های مطرح آمریکا نمایشگر بزرگی را روی دیوار بیرونی ساختمان خود دارد که در آن اطلاعات مشتریان برتر نمایش داده می شود. شهروندان هنگام خرید به تناسب فاکتور اجناس خود، امتیاز دریافت می کنند و نامشان در این جدول امتیازات جابجا می شود. یکشنبه پایان هر ماه فروشگاه ۴ ساعت فعالیت خود را فقط به پنجاه مشتری برتر اسکور بورد و تخفیف از ۵ تا ۴۰ درصد (بسته به میزان امتیاز آنها) اختصاص می دهد. اگر شما ساکن ایالتی که این فروشگاه در آن قرار دارد، بودید کدام فروشگاه را برای خرید انتخاب می کردید؟

اگر برای کسب و کار خود تا کنون به بهره برداری از “بازی سازی” فکر نکرده اید شاید زمان آن رسیده باشد که تغییراتی در راهبردهای شرکت داشته باشید…


بیشتر بخوانید: ۶ توصیه طلایی برای “کسب و کارهای کوچک


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.