گفتگو با کسب و کارهای ایرانی: کاربوی؛ سامانه خدمات خودرو در محل

0

بدون شک یکی از دغدغه های ساکنین کلان شهرهایی مانند تهران، انجام امور مربوط به تعمیرات خودروهای شخصی خود است. ” کاربوی ” به عنوان مرجع ارائه خدمات خودرو در محل فعالیت خود را از نیمه های سال ۹۶ در آغاز کرده و در تلاش است تا به نحوی پاسخگوی این نیاز جامعه باشد.

آکادمی فروش در ادامه مجموعه ی گفتگو با کسب و کارهای ایرانی این بار مصاحبه ای را با استارتاپ کاربوی انجام داده است که در ادامه آن را خواهید خواند.


قبل از اینکه بریم سراغ سوالات، لطفا خودتون و شرکت کاربوی رو معرفی کنید؟

به نام خدا، بنده حمیدرضا محمدزاده دوگاهه تحلیلگر ارشد کسب و کار شرکت کاربوی در خدمت شما هستم.

«کاربوی» یک شرکت دانش بنیان هست که فعالیت خودش رو از آذرماه ۱۳۹۶ در حوزه خدمات سرویس دوره ای خودرو به انضمام کارواش سبز در محل مشتری، شروع کرده است. از جمله مهمترین فعالیت های کاربوی میشه به: کارواش نانو، تعویض روغن و فیلتر، تعویض باتری، تعویض شمع، تعویض لنت، دیاگ و عیب یابی، پنچرگیری، خدمات لوکس به عنوان خدمات اصلی اشاره کرد که همگی در محل مشتری صورت میگیره. خدمات دیگری هم از قبیل خلافی خودرو، استعلام نمره منفی و خرید بیمه نیز از دیگر خدماتی هست که البته همگی در حال گسترش هستند.

در کاربوی، طیف وسیعی از خدمات ارائه و قسمت جالب کار ما اینجا هستش که این خدمات همگی در محل دلخواه مشتری انجام میشه. برای خیلی ها قبل از سفارش گرفتن، جای سوال هست که چطور این خدمات، در محل مشتری انجام میشه. اما خب بعد از اینکه سرویس مدنظرشون انجام میشه کاملا به پاسخ سوال خودشون میرسن و میبینن که «کاربوی» به چه شکلی این کار رو انجام میده.

ایده اولیه کاربوی از کجا و توسط چه کسی ارائه شد؟

بنیانگذاران شرکت کاربوی سال های متمادی از فعالان و تاثیرگذاران در حوزه تامین قطعات خودرو بوده، هستند و سابقه کاری بالایی در این حوزه دارند. با مشاهده روز افزون کسب و کارهای اینترنتی یا همون کسب و کارهای Internet-Based، و همچنین معضل های بزرگ پایتخت از قبیل کمبود  قطعات با کیفیت برای رانندگان، دسترسی سخت به قطعات اصلی یا بیش از حد گران بودن این قطعات، و از طرفی ترافیک های خسته کننده شهر و کمبود زمان شهروندان، ایده «کاربوی» به ذهن فارغ التحصیلان دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه تهران، که همان بنیان گذاران کاربوی هستند رسید و شروع کار این شرکت کلید خورد.

ثبت درخواست خدمت فقط از طریق اپلیکیشن امکان پذیر هست یا اینکه با سایت هم میشه درخواست داد؟

برای سهولت کار مشتریان، این امکان رو به وجود آوردیم که مخاطبین و مشتریان محترم هم از طریق اپلیکیشن و هم از طریق سایت (همون Web App) سرویس مورد نظر خودشون رو ثبت کنن؛ ثبت سرویس از طریق سایت هیچ تفاوتی با اپلیکیشن نداره و فقط کافیه وارد سایت کاربوی بشن، شماره خودشون رو وارد و بعد سرویس مورد نظر خودشون رو در زمان و مکان مورد نظر خودشون ثبت کنند.

تمامی خدماتی که از طریق کاربوی ارائه میشه، در محل هست؟

بله. بعنوان یک نوآوری در کسب و کارهای قدیمی آپاراتی، تمامی خدماتی که انجام میدیم همگی در محل مورد نظر مشتری انجام میشه. مشتری های ما چه در منزل، چه در محل کار و یا هر محل دیگری باشند، به راحتی آدرس خودشون رو ثبت می کنند و متخصصین ما طبق همون زمانی که مشتری درخواست داده به محل اعزام میشن.

جذب نیروی فنی برای ارائه خدمات به مشتریان به چه ترتیبی هست؟

ما از طُرُق رسمی اقدام به جذب نیرو می کنیم. اولین روش جذب نیروی فنی از طریق سایت کاربوی هست، نیروهای متخصص سرویس های دوره ای یا کارواش، با وارد شدن به سایت رسمی کاربوی، در قسمت «همکاری با کاربوی» میتونن فرم مربوط به همکاری رو پر کنن. این فرم به دست واحد منابع انسانی میرسه. این واحد بعد از بررسی درخواست ها بهترین رزومه ها رو انتخاب کرده و برای آموزش های اولیه ترتیب جلسه میدن. بعد از آموزش تئوری این نیروها، آموزش و امتحان عملی ازشون گرفته میشه تا در این محله هم بهترین متخصص شناخته بشه تا بتونه مجوز همکاری ما رو دریافت کنه.

روش دیگه ی جذب نیروی فنی از طریق شرکت های معتبر کاریابی هستش. بدین صورت که درخواست نیروی متخصص یا نیروی کارواش رو انجام میدیم. (برای نیروی کارواش داشتن موتور سیکلت شرط الزامی هست)

با کارشناسان فنی قرارداد دائمی دارید و نیروی کاربوی محسوب میشن یا اینکه مثل الوپیک و اسنپ به صورت پارت تایم با شما همکاری دارند؟

هدف کاربوی انجام دادن کارها بصورت کاملا تخصصی و با کیفیت بالا هستش؛ بنابراین نیاز داریم که خودمون بصورت مستقیم روی متخصص هامون نظارت کامل داشته باشیم. متخصصین ما درحال حاضر کاملا در اختیار شرکت و بصورت قراردادی هستند و مثل شرکت هایی که نام بردید یا حتی مثل پلتفرم هایی که در حال فعالیت هستند، با متخصصین همکاری نمی کنیم؛ انجام دادن تخصصی کارهای مشتریان یکی از اهداف بسیار مهم برای ما هستش که خوشبختانه باید به شما اعلام کنم که تا همین لحظه با درنظر گرفتن همین استراتژی، میانگین امتیازی که مشتریان به سرویس های انجام شده کاربوی داده اند، ۹,۵ از ۱۰ نمره هستش.

یکی از جالب ترین کارهایی که کاربوی انجام داده، بحث گارانتی ۴۸ ساعته بارون هست. یه توضیحی در موردش میدید؟ در مورد اینکه تا حالا چند تا ماشین به خاطر این گارانتی که ارائه کردید، مجدد شسته شدن و اینکه تا چه حد موجب وفاداری مشتری های شما شده، آماری در این زمینه دارید؟

زمانی که مشتریان ما سرویس«کارواش سبز» یا «خدمات لوکس» رو دریافت کرده باشند و از قضا اگر بعد از کارواش بارون بباره، مسلما روی سطح بیرونی ماشین لک های بارون باقی میمونه که باعث نامطلوب بودن ظاهر ماشین میشه و مشتریان با خودشون میگن که ای کاش اصلا امروز کارواش انجام! ما این نیاز رو شناسایی کردیم و تصمیم گرفتیم که برای این دسته از مشتری هامون گارانتی بارون رو بصورت کاملا رایگان در نظر بگیریم. نحوه استفاده از این گارانتی به این صورت هستش که تا ۴۸ ساعت بعد از اخذ خدمات کارواش اگر بارون اومد، کاربوی بصورت کاملا رایگان براشون یک «روشویی» انجام میده تا دیگه مشتری های عزیزمون نگران بارون نباشند که الحمدلله با استقبال خیلی خوب مشتریان همراه شد و باعث مطرح شدن این گارنتی توسط خود مشتریان عزیز ما به دوستان خودشون شد.

در زمینه مارکتینگ و تبلیغات، تا حالا  چه کارهایی رو انجام دادید برای جذب کاربر؟

ما از طریق شبکه های اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام، تلگرام، توئیتر و سایر شبکه های اجتماعی با مشتری هامون در ارتباط هستیم. برگزاری کمپین ها، گیمیفیکیشن های و مسابقات متنوع و گوناگون از جمله فعالیت های مهم ما به شمار میاد. ما سعی کردیم تا کنون هر هفته یا هر دو هفته یکبار، مسابقه ای طراحی بشه و در انتها یک جایزه با ارزش به شرکت کنندگان اعطا کنیم تا با خدمات ما آشنا و یا به مشتری وفادار تبدیل بشن.

همچنین ما بصورت منظم سعی می کنیم که دوشنبه هر هفته یک لایو داشته باشیم تا  با دوستانمون در ارتباط باشیم و سوالات و نکته نظراتشون رو بشنویم. تمام خبرهای مهم کاربوی هم از طریق شبکه های اجتماعی ای که در سایت کاربوی معرفی شدن اعلام میشه.

در مورد پروموشنی که برای جذب کاربر جدید قرار دادید (۲۵% تخفیف تا سقف ۱۵ تومن) تاثیری روی جذب مخاطب داشته؟

بعد از اینکه دوستان کاربوی رو نصب میکنن، معمولا انتظار دارن که اولین سفارششون رو با قیمت کمی امتحان کرده باشن و درصورت رضایت، مشتری دائم بمونن. توی خیلی از کسب و کارهای اینترنتی این روال وجود داره و نیمشه گفت که این روا کاملا هم درست هستل! اما با این اوصاف ما تصمیم گرفتیم که این کد تخفیف رو برای دوستان جدیدی که به کاربوی می پیوندند در نظر بگیریم تا با کاربوی آشنا بشن به راحتی. در تحلیل های ماهانه ای که بنده بعنوان تحلیلگر داده هم دارم انجام میدم و همچنین پیگیری سفارش های بعدی همون مشتری ها رو هم برای کشف تحلیل رفتار مشتری انجام میدم، به این دانش رسیدیم که این کد تخفیف در یک حد کاملا قابل قبولی در جذب مخاطب موثر بوده و آمار کاملا راضی کننده ای رو برای ما به ارمغان آورده.

فک نمی کنید که این پروموشن به نسبت میزان هزینه ای که مشتری داره انجام میده (به عنان مثال تعویض روغن) خیلی رقم کمی هست و نمیتونه چندان باعث جذب مشتری بشه؟

این بستگی داره به اینکه چند درصد از مشتریان، سرویس اولشون با یک سرویس گرون شروع میشه؟ مشتری این رو میدونه که در اولین سفارش خودش داره تا ۲۰ هزار تومن تخفیف میگیره بعلاوه اینکه تمامی خدمات مورد نظرش رو درب منزل یا محل کارش دریافت میکنه. برای این دسته از مشتریان قطعا این موضوع قابل درک هستش که یک محصول با کیفیت مناسب رو در زمان و مکان خودش دریافت کنه که قیمتی برابر یا کمتر از بازار رو داره بهش عرضه میکنه.

در زمینه جذب سرمایه گذار، چند راند تا حالا سرمایه گرفتید؟

در این زمینه باید عرض کنم تمامی هزینه های صورت گرفته در شرکت کاربوی با هزینه شخصی بنیانگذاران کاربوی بوده و تا کنون جذب سرمایه ای صورت نگرفته است. اما از آنجا که «کاربوی» به طور جد به دنبال جذب سرمایه می باشد، در ماه های اخیر مذاکرات مهمی با چند صندوق سرمایه گذاری مهم کشور صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.