کارآفرین در برابر مدیر عامل ؛ درک یک تفاوت که کسب و کار شما را نجات خواهد داد

1

بگذارید قبل از هر چیز یک سوال از شما بپرسم: “آیا این طور تصور می کنیدکه یک کارآفرین بایستی حتما مدیر عامل (CEO) کسب و کار خود باشد؟” اگر پاسخ شما آری است، باید بگویم متأسفانه این اشتباهی است که بیش از هر خطای دیگری موجب نابودی کسب و کارها می شود. در اغلب موارد، بزرگترین مدیر عامل ها کارآفرین نیستند. بنابراین، تفاوت اصلی بین کارآفرین و CEO در چیست؟

ساده بگویم، بسیاری از کارآفرینان تصور می کنند صرفا به این دلیل که آغازگر کسب و کار بوده اند می توانند CEO باشند. اما حقیقت این است که اغلب کارآفرینان مجموعه مهارت مورد نیاز برای CEO بودن را ندارند.


بیشتر بخوانید: یک مدیر اثر گذار از خود بسازیم


نمی توان منکر این شد که افرادی وجود دارند که می توانند هر دو این نقش ها را به طور همزمان ایفا کنند. این ها کسانی هستند که در دنیای شرکت ها بزرگ شده اند و تجربه واقعی در دنیای کسب و کار را پیش از شروع کسب و کار خودشان به دست آورده اند.

شخصیی را تصور کنید که پیش از اینکه یک کسب و کار برای خود راه اندازی کند، چندین سال در کسب و کارهای مختلف چه به عنوان کارمند و چه به عنوان CEO مشغول به کار بوده باشد. این فرد قادر خواهد بودتصمیم های مهم و دشوار بگیرد. می تواند بر اساس اهداف، ارزش ها و مطولبیت شرکت افراد را استخدام کرده یا اخراج نماید و همیشه احساسات شخصی را در زمان اتخاذ چنین تصمیم هایی کنار بگذارد. می تواند برای منافع شرکت محصولی را راه اندازیو یا حذف کند. و قادر است تا “هنر کسب و کار” را از بهترین ها فرا بگیرد. حال اگر همین فرد و با همین تجربه کاری، کسب و کاری را راه اندازی نماید، بی تردید به موفقیت دست پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال “مهدی نایبی، بنیانگذار الوپیک”.

اما سوال اصلی این است که چند نفر از ما که تصمیم به راه اندازی استارت آپ و یا کسب و کار خود را داریم، تجربه ای مانند مهدی نایبی داریم؟

کارآفرین کیست؟

کارآفرین کسی است که کسب و کاری را شروع کرده و ریسک مالی را به خاطر منافع و سود می پذیرد. این فرد کسی است که دارای چشم انداز بوده و فرصت موجود در بازار را می بیند. آن ها می توانند کسب و کاری را برنامه ریزی و پیاده سازی نمایند. و سپس در ابتدا امر، کسب و کار را مدیریت کرده و تمامی سودها را دریافت می کنند.

کارآفرینان محصولات و سازمان ها را می سازند و آن ها را برای افرادی که حاضر به پرداخت برای چنین محصولاتی هستند، تبلیغ می کنند.

جهت تحقق چنین امری، کارآفرینان باید درباره هفت انتخاب حیاتی تصمیم درست بگیرند:

۱- انتخاب بازار

۲- شناسایی مشتری ایده آل

۳- تعیین اهداف

۴- تیم سازی

۵- درک رقابت

۶- افزایش سرمایه

۷- پذیرش تغییر

اگر برای تمامی موارد بالا پاسخ شما این است، “این من هستم” عالی است! به خواندن متن ادامه دهید زیر شما به این نوشته بیش از هر زمانی نیاز دارید!

CEO کیست؟

حروف CEO نشان دهنده عبارت مدیر ارشد اجرایی (Chief Executive Officer) است. این بالاترین مقام مدیر اجرایی در شرکت یا سازمان و مسئول موفقیت کلی و بقای کل سازمان است. CEO اختیار اتخاذ تصمیم نهایی هر شرکتی را دارد.

در زیر برخی از ویژگی ها و حوزه های عملکردی یک مدیر ارشد اجرایی را برایتان بیان کرده ام:

– CEO با همکاری بنیان گذار، مأموریت، ارزش ­های اصلی و حتی فرهنگ شرکت را تعیین می کنند. آن ها اطمینان می یابند که تمام کسب و کار مطابق با این مأموریت و ارزش های اصلی انجام می شود.

– CEO اطمینان می یابد که رهبری شرکت هم از رقابتی درونی و هم بیرونی، فرصت ها برای توسعه، مشتری، بازار، توسعه ها و استانداردهای جدید صنعت آگاهی دارد.

– CEO قادر است تصمیمات دشوار را برای اساس نیازها، ارزش ها و اهداف شرکت اتخاذ نماید.

بسته به اندازه سازمان، CEO به هئیت مدیره گزارش می دهد. اگر CEO بنیان گذار شرکت و/یا جزء سهام داران اصلی و مالک شرکت نیز باشد، هئیت مدیره تا حد زیادی نقش مشاور را خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: مهم ترین مهارت های مدیران کدامند؟


دو راهی بزرگ

می دانم به چه فکر می کنید. فکر می کنید شما به تازگی کسب و کار خود را راه انداخته اید و نمی توانید از پس هزینه های CEO برآیید. خب، این امر می تواند درست باشد، اما شاید هم نباشد.

اگر کسب و کار شما ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون تومان سودآوری دارد، شما نمی توانید از پس هزینه های استخدام CEO برآیید. ممکن است این امر به نظر ترسناک باشد. این کاری است که شما باید انجام دهید: این فرد را GM بنامید؛ مدیر کل (General Manager). آن­ ها را تا زمانی تحت عنوان مدیر کل نگه دارید که به سطح سوددهی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان برسید. سپس آن ها را به CEO ارتقاء دهید.

هرکسی، صرف نظر از اندازه کسب و کارش، به یک راهنما و شریک احتیاج دارید. زمانی که در پی یک شریک برای خودتان هستید، مطمئن شوید آن ها مهارت هایی دارند که شما ندارید. اغلب ما در پی مشارکت با کسی هستیم که دقیقا همان مجموعه مهارت هایی را دارند که ما داریم، این کار فضای تهی بزرگی در کسب و کار ما باقی می گذارد.

در اینجا نمونه ای از شرح شغل ارائه شده است که برای یافتن CEO یا GM به شما کمک می کند:

برخی از مسئولیت های CEO عبارتند از:

– تنظیم، تشریح و درک تمامی صورت های سود و زیاد شرکت

– خلق، برقراری ارتباط و پیاده سازی چشم انداز، مأموریت و جهت کلی سازمان (هدایت توسعه و پیاده سازی استراتژی کلی سازمان)

– رهبری، هدایت، جهت دهی و ارزیابی کار سایر رهبران اجرایی از جمله رؤسا، معاون ها، هدایت کنندگان، مدیران و همکاران و وابستگی به ساختار گزارش دهی سازمان

– مشاوره و راهنمایی در زمان مناسب به هئیت مدیره و یا بنیان گذار

– تدوین و اجرای برنامه استراتژیکی که کسب و کار یا سازمان را هدایت می کند

– نظارت بر کل عملیات سازمان در رابطه با جهت تعیین شده در برنامه استراتژیک

– ارزیابی موفقیت سازمان

– حفظ آگاهی هم از حوزه رقابت بیرونی و هم درونی، فرصت ها برای توسعه، مشتریان، بازارها، توسعه و استانداردهای جدید صنعت و غیره

– پذیرش مسئولیت های اجتماعی و انجمن حرفه ای و فعالیت های موجود در جامعه و صنعت برای سازمان

– نشان دادن ضرورت رهبری برای موفقیت مأموریت سازمان. این رهبری شامل فراهم نمودن چشم­ انداز رهبری است؛ رهبری که پیروان را جذب کرده و شامل همه جنبه های رهبری موفق می شود

اگر یک کارآفرین هستید، از این متن به عنوان راهنمایی برای سازمان خود استفاده کرده و آن را متناسب با سازمانتان کنید. هنگامی که شریک خود را یافتید، شاهد شکوفایی سازمان خود خواهید بود.


پیشنهاد نویسنده: ۱۰ گام اساسی جهت راه اندازی یک استارت آپ


 

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    سلام-مطالب مفیددراینجاهست وبنده هم استفاده کردم متشکرم-امیراردشیر

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.