هزینه طراحی وب سایت چقدر است؟

0

در جلسات مختلف که برای فعالیت های دیجیتال با شرکت ها داشته ام بارها این سوال از من پرسیده شده که هزینه طراحی وب سایت چقدر است؟ اغراق نمی کنم اما سخت ترین کار برای من در اولین جلسه مشاوره، این است که طرف مقابل را مجاب کنم هزینه سایت بر اساس خواسته هایش متفاوت است. بنابراین تصمیم گرفتم مطلبی بنویسم که هزینه راه اندازی سایت را با اهداف مختلف مشخص کند.

هزینه طراحی وب سایت

برای اینکه بهتر بتوانیم هزینه های راه اندازی یک سایت را درک کنیم بیایید یک مثال بزنیم. فرض کنید شما قصد دارید یک آپارتمان تجاری را برای محل کسب و کار خود خریداری یا رهن کنید. قاعدتا هر مدیری انتظارات متفاوتی از محل کار خود دارد. شخصی که یک آپارتمان ساده حدود ۱۰۰ متر با کاربری اداری و دکوراسیون ساده می خواهد طبیعتا هزینه کمتری نسبت به یک محل ۴۰۰ متری با امکانات فروشگاهی و ظاهر خاص و دلنواز، پرداخت می کند. خواسته های متفاوت از محل کار دقیقا مشابه خواسته های متفاوت از یک سایت است. بنابراین نمی توان یک نسخه را برای همه تجویز کرد.

اکنون به هزینه های طراحی وب سایت اشاره می کنیم.

برای طراحی سایت چه مواردی را باید در نظر داشته باشم و هرکدام چقدر هزینه دارد؟

  • دامین
  • هاستینگ یا سرور
  • ترافیک سایت
  • سیستم مدیریت محتوا
  • طراحی سایت
  • ایمیل اختصاصی
  • تولید محتوا
  • پشتیبانی و موارد ایمنی
  • خدمات جانبی

ابتدا هرکدام از موارد زیر را توضیح می دهیم و در ادامه حدود قیمتی هرکدام را برای حالات مختلف بررسی می کنیم.

دامین: به همان مثال ساختمان برگردیم. شما برای مالکیت یا اجاره یک محل، در درجه اول به آدرس نیاز دارید که مشخص شود این آپارتمان در کجا واقع شده است، شماره تلفنش چیست و غیره… در دنیای دیجیتال نیز شما به یک آدرس نیاز دارید که مشخص باشد شما مالک چه چیزی هستید و کاربران با تایپ آن آدرس قادر به دیدن سایت شما می باشند. این آدرس را دامین یا دامنه (Domain) می گویند؛ به عنوان مثال virgool.io یک آدرس است. آدرس شما بسته به اینکه چه پسوندی (.com یا .ir یا موارد دیگر) دارد، قیمت متفاوتی خواهد داشت. دامنه های .ir معمولا بین ۵ الی ۱۰ هزار تومان و دامنه های .com از ۱۲۰ تا ۱۷۰هزار تومان قیمت دارند. به جز دامنه های .ir سایر دامنه ها به صورت بین المللی بوده و قیمت جهانی دارند. (از ۹ دلار به بالا) هزینه دامنه را به صورت سالانه یا چند ساله پرداخت می کنید. سایر پسوند ها مانند .net یا .org دامنه های خاص‌تری هستند که البته قیمت آنها بالاتر است اما متداول ترین پسوند .com می باشد.

فوت کوزه گری: همانطور که دو آپارتمان نمی توانند یک آدرس داشته باشند دو سایت نیز نمی توانند یک دامین داشته باشند. بنابراین لازم است قبل از خرید، آزاد بودن دامنه انتخابی را بررسی کنید. معمولا سایت های هاستینگ یا آژانس های طراحی وب این قابلیت را برای شما ایجاد کرده اند که آزاد بودن یک دامنه را با پسوندهای مختلف بررسی کرده و سپس اقدام به خرید کنید.

فوت کوزه گری: بهتر است در آدرس خود از کلمات با معنی انگلیسی یا نام برند خود استفاده کنید. چرا که در سئو سایت تاثیر مثبتی دارد. (در ادامه مقاله با سئو آشنا خواهید شد)

فوت کوزه گری: بعضی افراد، دامنه های پرطرفدار را از قبل خریداری کرده اند و آن را با قیمت بسیار بالا به فروش گذاشته اند. (مثل شماره تلفن رند) بنابراین توصیه میکنم به دنبال اسم های خیلی خاص و معروف (مثل khodro – paeez و غیره) نباشید چرا که احتمالا هزینه بالایی باید برای خرید آن پرداخت کنید.

فوت کوزه گری: همه می دانیم که اگر قبض تلفن ثابت را برای مدتی پرداخت نکنیم نه تنها آن شماره یک طرفه خواهد شد بلکه بعد از مدتی شماره به شخص دیگری فروخته می شود. بنابراین حتما به پرداخت سالانه و به موقع هزینه دامین خود توجه کنید چرا که در صورت عدم پرداخت، به دامنه شما چوب حراج می زنند!

هزینه راه اندازی سایت

هاستینگ یا سرور: بعد از تعیین آدرس نوبت به فضای آپارتمان می رسد. طبیعی است که هر آپارتمانی با متراژ بیشتر، قیمت بالاتری نیز دارد؛ از طرفی، امکانات ویژه برخی آپارتمان ها هم در قیمت آنها تاثیرگذار است. در فضای مجازی فضای هاست و فضای آپلود نقش متراژ را دارد. به شما مقداری فضای مشخص ( از چند مگابایت تا چندین گیگابایت) اختصاص می یابد و در این فضا می توانید هر کاری بکنید! (همانند مثال چهاردیواری اختیاری!) در این فضا کدها، عکس ها و محتوای شما آپلود شده و برای استفاده کاربران قرار داده می شود.

اکثر افراد متراژ لازم برای کسب و کار خود در یک آپارتمان را می دانند؛ اکنون چطور بدانیم چه مقدار فضا برای سایت من مناسب است؟

اگر ناراحت نمی شوید باید خدمتتان عرض کنم این نیز به چگونگی استفاده شما از سایت بستگی دارد. سایت هایی که تنها یک صفحه اصلی به همراه وبلاگ دارند فضای چندانی نیاز نداشته و ۱۰۰ الی ۲۰۰ مگابایت برا آنها مناسب می باشد. اگر به دنبال فروشگاه اینترنتی هستید ۵۰۰ مگابایت الی ۱ گیگابایت برای شما حالت مناسبی می باشد. اگر به دنبال سایت با ویژگی های خاص هستید یا کدنویسی خاصی دارید به فضای هاستینگ بیشتری نیاز دارید.

هزینه این بخش نیز به صورت سالانه (یا سه ماهه) پرداخت می شود و از سالی ۱۰۰ هزار تومان ( برای ۱۰۰ مگابایت فضا) شروع شده و تا ۲ میلیون تومان برای فضای چند گیگابایتی ادامه دارد.

تفاوت فضای اختصاصی با اشتراکی چیست؟

به محض ورود به یک سایت هاستینگ تفاوت قیمت فاحشی بین دو مدل هاستینگ – اختصاصی و اشتراکی – را مشاهده خواهید کرد. اکثر سایت ها که فعالیت متداول مانند فروش یا معرفی برند دارند از هاستینگ اشتراکی استفاده می کنند و سایت هایی با کاربری های خاص مانند بانک ها، فروشگاه هایی با اطلاعات محصول بسیار زیاد، یا سایت هایی با ۱ میلیون کاربر در ماه یا بیشتر از فضای اختصاصی استفاده می کنند. علت آن هم به امنیت و پهنای باند برمی گردد که در ادامه توضیح خواهیم داد. هاست اختصاصی امنیت بالاتری نسبت به هاست اشتراکی دارد.

ترافیک سایت: ترافیک بیان کننده حداکثر استفاده کاربران از سایت شما بوده و به صورت ماهانه محاسبه می شود. هنگام خرید آپارتمان شما عملا با یک محدودیت به نام فضا مواجه هستید، یک مکان ۶۰ متری قاعدتا ظرفیت ۲۰ نفر را ندارد. ترافیک نیز بیان‌کننده حداکثر میزان آپلود یا دانلود اطلاعات توسط کاربران می باشد و معمولا به صورت گیگابایت یا نامحدود اعلام می شود

فوت کوزه گری: پکیج های هاستینگ و ترافیک با هم قیمت گذاری می شوند بنابراین اکثر مواقع یک رابطه منطقی بین فضا و میزان ترافیک سایت شما برقرار است و از این بابت چندان جای نگرانی نیست.

فوت کوزه گری: معمولا پهنای باند از ترافیک مهم تر است و البته در ظاهر هیچ وبسایتی نوشته نشده و قطعا توصیه می کنیم با پشتیبانی سایت های فروش هاستینگ تماس گرفته و اطلاعات آن را به صورت موثق دریافت کنید.

پهنای باند چیست و تفاوت آن با ترافیک چیست؟ خط لوله آب به منزل خود را درنظر بگیرید. فرض کنید اداره آب به شما می گوید ماهانه می توانید تا سقف ۱۰۰ متر مکعب آب مصرف کنید و هر ثانیه هم امکان دریافت ۱ لیتر آب از شبکه را دارید. ترافیک و پهنای باند نیز دقیقا چیزی شبیه به این مورد هستند. ترافیک حداکثر ورودی و خروجی داده را از سایت شما مشخص می کند و بهنای باند حداکثر میزان ورودی و خروجی در هر لحظه را بیان می‌کند.

سیستم مدیریت محتوا (Content Management System): اجازه بدهید به اتفاق هایی که تا الان افتاده است برگردیم. شما تا به اینجای کار یک دامین (آدرس) و هاست (متراژ) خریداری کرده اید. تبریک می گوییم شما زیرساخت های ابتدایی لازم برای راه اندازی یک سایت را ایجاد کردید. اکنون نوبت این است که به ظاهر سایت رسیدگی کنید. شما به سیستمی نیاز دارید تا سایت را مدیریت کنید؛ محتوا بارگزاری کنید؛ لینک برقرار کنید؛ لوگوها و تصاویر را آپلود کرده یا تغییر دهید و یا ثبت سفارش کنید و رفتار کاربران را در داخل سایت بررسی کنید. سیستم هایی که این کار را برای شما ساده می کنند به CMS یا سیستم های مدیریت محتوا معروف هستند. برخی سیستم های مدیریت محتوا به صورت رایگان بوده و برخی دیگر پولی هستند. از جمله معروف ترین سیستم های مدیریت محتوا می توان به وردپرس (WordPress) و جوملا (Joomla) اشاره کرد که به صورت رایگان در اختیار همه افراد قرار دارد. برخی شرکت ها نیز سیستم خاص خود را طراحی کرده اند که معمولا پولی است و به صورت یک بار یا سالانه آن را می فروشند. قیمت این سیستم ها از ۱ میلیون تومان شروع شده و با توجه به امکانات، به قیمت آن افزوده می شود.

هزینه طراحی وب سایت

فوت کوزه گری: اگر کار سایت شما در حد یک ویترین ساده است که آنچه شرکت انجام می دهد را نمایش داده و گاه‌گاهی محتوا منتشر می‌کند به شما توصیه می‌کنیم از CMSهای آماده استفاده کنید و در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

فوت کوزه گری: تمام آموزش های لازم برای CMSهای رایگان در اینترنت حتی به زبان فارسی موجود است و به راحتی می توانید با کمی جستجو، مراحل نصب و راه اندازی آن را انجام دهید.

فوت کوزه گری: سیستم وردپرس یک ویژگی جداگانه برای سایت های فروشگاهی دارد که می‌توان از آن به صورت رایگان استفاده کرد.

فوت کوزه گری: در هنگام خرید از یک CMS سفارشی سازی شده حتما به امکاناتی که در آینده ممکن است به آن احتیاج پیدا کنید توجه داشته باشید.

طراحی سایت: اکنون که سیستم مدیریت محتوا را نیز مشخص کرده اید نوبت به اصل کار یا همان طراحی وبسایت می رسد. در صورتی که از CMSهای آماده مانند وردپرس یا جوملا استفاده کنید، در بخش طراحی وبسایت می توانید از قالب های آماده نیز برای طراحی وبسایت خود استفاده کنید. این قالب ها اکثرا به صورت رایگان بوده و برخی از آنها که طراحی های خاص دارند از ۲۵ تا ۱۰۰هزار تومان قیمت دارند. نکته مهم در قالب های آماده استفاده از ویژگی های قالب برای نزدیکی به طرح موردنظر شما برای سایت است. این قالب ها امکان تغییر عکس، متن، لینک ها و لایه بندی سایت را برای شما فراهم می کنند.

فوت کوزه گری: در صورتی که حوصله تغییر قالب را ندارید یا نمی دانید که دقیقا از سایت خود چه انتظاری دارید می توانید از یک برنامه نویس جهت “ساخت قالب” کمک بگیرید. معمولا هزینه ساخت یا تغییر قالب از ۱ میلیون تومان تا ۵ میلیون تومان بسته به میزان تخصص برنامه نویس و ویژگی های مورد انتظار شما متفاوت است. سایت هایی که تنها یک ویترین هستند و چند صفحه خاص با یک وبلاگ نیاز دارند قیمتی بین ۱ میلیون تا ۲ میلیون تومان برای طراحی قالب نیاز داشته و سایت های فروشگاهی از ۲ تا ۵ میلیون تومان هزینه لازم دارند.

فوت کوزه گری: در صورتی که از CMSهای شرکتی استفاده کنید طبیعتا هزینه طراحی قالب افزایش پیدا کرده و لازم است قبل از خرید آن CMS در مورد طراحی و پشتیبانی قالب با شرکت موردنظر مکاتبه کنید. معمولا هزینه این طراحی ها از ۲ میلیون تومان تا ۱۵ میلیون تومان متغیر است.

ایمیل اختصاصی: حتما شما هم به ایمیل هایی با ادرس اختصاصی شرکتی برخورد داشته اید. این مورد نیز محدودیتی است که باید در هنگام خرید پکیج هاستینگ به آن دقت کنید. این ویژگی برای کسب و کارهایی که واحدهای مختلفی داشته یا تعامل بیرونی زیادی دارند، اهمیت بالایی دارد.

تولید محتوا: یک آپارتمان را درنظر بگیرید، آدرس آن مشخص شده، میزان فضای موردنیاز و طراحی داخلی نیز مشخص شده است. آیا بدون وسایلی مانند میز و صندلی می توان شروع به کار کرد؟ قطعا خیر. محتوا برای سایت مانند محصولات داخل یک فروشگاه یا مجتمع تجاری می باشد. هدف هر شخصی که وارد فروشگاه می شود ابتدا بررسی و دیدن محصولات است؛ همانطور که هدف اولیه هر کاربری که وارد سایت می شود خواندن محتوای آن می باشد. محتوا می‌تواند فرمت های مختلفی داشته باشد( متن، عکس ویدئو و حتی فایل صوتی) اگر شخصی در داخل سازمان خود برای تولید محتوا سراغ دارید به شما پیشنهاد می‌کنم ابتدا از او استفاده کنید (البته در ادامه مقاله به شما خواهم گفت این کار چه زیان هایی دارد) اما اگر شخصی را سراغ ندارید می‌توانید از یک نفر به صورت پروژه یا دائم استفاده کنید. هزینه تولید محتوا معمولا به صورت کلمه ای می باشد. محتوای عمومی از کلمه ای ۱۵ تومان و محتوای تخصصی از کلمه ای ۴۰ تومان شروع می شود. بسته به میزان تخصصی بودن محتوا هزینه تولید آن افزایش می یابد. در ادامه برخی از ویژگی های یک نیروی تولید محتوا را شرح خواهیم داد.

پشتیبانی و خدمات ایمنی: همانطور که در یک ساختمان فرد یا افرادی برای پشتیبانی فنی و موارد خاص حضور دارند برای سایت نیز به یک پشتیبان فنی نیاز دارید. معمولا هزینه پشتیبانی به صورت سالیانه بوده و از سالی ۵۰۰ هزار تومان تا ۱.۵ میلیون تومان متغیر است. برخی از سایت های طراحی وب یا هاستینگ خدمات پشتیبانی را به صورت رایگان ارائه می دهند.

از دیگر مواردی که میتواند در سایت شما تاثیرگذار باشد، گواهینامه امنیت یا SSL است. این گواهینامه ابتدای آدرس شما را از حالت http به https تغییر می دهد و به مرورگر کاربران این پیغام را می دهد که این سایت از نظر ویروس یا بدافزارها امن است و خطری ندارد. این گواهینامه نیز به صورت سالیانه بوده و از ۱۰۰ هزار تومان به بالا قیمت دارد.

خدمات جانبی: سرویس های دیگری نیز می توان برای طراحی وبسایت در نظر گرفت که بیان همه آنها در این مقاله نمی گنجد اما در خصوص مهم ترین سرویس جانبی کمی توضیح می دهم.

خدمات جانبی طراحی وب سایت

بهینه سازی موتور جستجو: همه افراد دوست دارند وقتی در مورد سرویس یا محصول آنها در گوگل جستجو می شود نام آنها در ابتدای لیست گوگل یا حداقل در صفحه اول موجود باشد. این کار به همین راحتی اتفاق نمی افتد. مجموعه ای از تکنیک ها به نام SEO یا سئو (Search Engine Optimization) برای روی یک سایت انجام می شود تا آن را به صفحه اول گوگل برساند. هزینه اجرای خدمات سئو به محتوای داخل سایت و میزان سختی در رسیدن به جایگاه اول در گوگل بستگی دارد اما معمولا به ۳ الی ۶ ماه زمان و ۱.۵ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه نیاز خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می کنم هنگام تولید محتوا شخصی را برای این کار انتخاب کنید که از سئو دانش حداقلی داشته باشد تا در هزینه های آینده شما صرفه جویی شود.

بیشتر بخوانید: چطور یک وبسایت را آنالیز کنیم؟

بیشتر بخوانید: یک برنامه بازاریابی دیجیتال باید شامل چه مواردی باشد؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.