چرا برای بعضی از افراد سود سهام عدالت واریز نشده است؟

0

واریز سود سهام عدالت معمولاً در اسفند ماه انجام می شود و طبق گفته ی رئیس سازمان خصوصی سازی تا روز ۹ اسفند ۱۳۹۸ سود سهام عدالت برای همه ی دارندگان آن واریز شده است.

اما چرا برای بعضی از مشمولان همچنان سود سهام عدالت واریز نشده است؟

یا در بعضی موارد مقدار سود واریز شده بسیار کم تر از حد معمول آن است.

در این مقاله به بررسی پاسخ این سوال می پردازیم. با ما همراه باشید.

دلایل واریز نشدن سود سهام عدالت برخی مشمولان چیست؟

در خصوص واریز نشدن سود سهام عدالت برخی از مشمولان ابتدا نگاهی می اندازیم به پاسخ های معاون امور سهام و بنگاه های سازمان خصوصی سازی:

حسین علایی ابتدا یادآوری کرد که سود سهام عدالت با توجه به اتمام سال مالی شرکت های بورسی و غیر بورسی ای که در سبد سهام عدالت هستند واریز می شود.

این به آن معنی است که بر اساس قانون تجارت اسفند ماه هر سال سود سهام ها باید واریز شود. طبق اعلام دولت واریز سود ها از ۳ اسفند ۱۳۹۸ آغاز شده است.

اما در مورد کسانی که سود دریافت نکرده اند چند نکته باید در نظر گرفته شود:

  • مشمولان باید وارسی کنند که شماره ی شبای حساب بانکی خود را به درستی وارد کرده باشند. اگر این شماره نیاز به تصحیح دارد می توانند با مراجعه به سامانه سازمان خصوصی سازی و وارد شدن به صفحه سهام عئالت خود نسبت به تصحیح آن اقدام کنند.
  • سود سهام عدالت در سال ۱۳۹۷ مقدار ۲۰۵ هزار تومان تخمین زده شده است.
  • مبلغ یک میلیون تومان درج شده روی برگه سهام عدالت نشان دهنده ارزش آن است اما ارزش واقعی سهم ها یک میلیون تومان نیست.
  • شماره شبای سرپرست خانوار به تنهایی کافی نیست. همه ی مشمولان باید شماره شبای مخصوص به خودشان را داشته باشند.
  • طبق اعلام بانک ها در مجموع همچنان ۵ میلیون نفر شماره شبای خود را وارد کرده اند که این اتفاق مانع واریز به موقع سود برای آنها می شود.

همه ی مشمولان به اندازه ی یکسان سود دریافت نمی کنند!

در حالی که برای بعضی ها سوال پیش آمده که چرا مشمولان سهام عدالت به رقم های متفاوت سود دریافت می کنند مسئولان سازمان خصوصی سازی پاسخ داده اند که:

مشمولان در مرحله ی اول میزان یک سوم سود سهام را دریافت می کنند. این یعنی برای کسانی که سود سهام عدالت یک میلیونی آن ها تا سقف ۱۵۰ هزار تومان مشخص شده یک سوم آن یعنی ۵۰ هزار تومان واریز شده است.

به یاد داشته باشید که ۵۰ هزار تومان مبلغی نیست که همه ی مشمولان به طور یکسان دریافت کنند.

ارزش سهام ها در سال گذشته و میزان واریزی ای که هر یک از مشمولان داشته اند در سود سهام هرکدامشان محاسبه می شود.

سود سهام عدالت به صورت نوبتی واریز می شود!

مشمولان باید توجه داشته باشند که تعداد دارندگان سهام عدالت حدود ۴۹ میلیون نفر تخمین زده شده.

همان طور که در روند واریز سود سال ۱۳۹۷ یک دوره ی سه ماهه برای واریز مبلغ به حساب ها نیاز بود این سال هم به نوبت و در یک دوره سه ماهه سود برای دارندگان واریز می شود.

تماس با سامانه سهام عدالت

طبق گفته ی حسن علایی، اگر شماره شبای شما درست درج شده و بعد از مدت زیادی سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده اید باید وارد سامانه سهام عدالت شوید یا با سازمان خصوصی سازی تماس حاصل کنید تا مشکلات احتمالی حساب شما رفع شود.

اما در ادامه حسن علایی اضافه کرد که: لیست تمام دارندگان سهام عدالت به بانک ها ابلاغ شده و اکثر بانک ها واریز های خود را تمام کرده اند.

اما ممکن است چون این واریز به صورت نوبتی انجام می شود هنوز نوبت کسانی که سود دریافت نکرده اند نشده باشد.

ماجرای میزان سود گروه های تخفیف دار چیست؟

علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی سازی پس از اعلام اینکه سود سهام عدالت از روز ۳ اسفند آغاز می شود اضافه کرد که:

با توجه به اینکه سود سهام عدالت میزان حدودی ۲۰۵ هزار تومان اعلام شده گفت برای گروه های تخفیف دار که با توجه به اینکه روی برگه ی آنها کبلغ یک میلیون تومان درج شده اما ارزش واقعی آنها ۵۳۰ هزار تومان است سود به صورت کامل واریز شده است.

با توجه به اینکه این افراد پنجاه درصد تخفیف و پنجاه درصد سهام دارند ارزش واقعی سهام عدالت آنها حدود ۵۳۰ هزار تومان محاسبه می شود در نتیجه میزان سود آنها معادل ۱۰۷ هزار تومان است.

گروه های تخفیف دار به آن دسته از افرادی می گویند که در زمان ثبت نام سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی یا سازمان بهزیستی بوده اند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.