نگاهی به تکنیک های جذب مشتری با استفاده از رترومارکتینگ

5

همان طور که در مطالب قبلی نیز اشاره شد، بازاریابی رترو به عنوان یکی از تکنیک های جذب مشتری نقش مهمی در فروش کسب و کار های امروزی داشته و خواهد داشت. شاید اصلی ترین دلیل در تاثیر گذاری این روش، تناسب آن با طیف متنوعی از گروه های سنی باشد. در واقع هنگامی که یک محصول رترو شده را به بازار معرفی می کنید، جملاتی همچون “انگار دوباره به دوران دبیرستان برگشته ام”، “زمانی که بچه بودم هم از این نوع کالا ها تولید می شد” و عبارت هایی مشابه بسیار به گوش می خورد. حال فرقی نمی کند مشتریانتان جوان باشند و یا مسن.


بیشتر بخوانید: رترو مارکتینگ ؛ نوستالژی به نفع بازاریابی


هر فردی از یک سفر کوتاه به گذشته استقبال خواهد کرد. به همین علت است که استفاده از رترو مارکتینگ در کسب و کار های معروفی همچون نایکی و آدیداس نیز به عنوان یکی از تکنیک های جذب مشتری دنبال می شود. البته در مورد هر نوع متد بازاریابی فنون خاصی وجود دارند که اثر بخشی آن را چندین برابر می کنند. در ادامه نگاهی به نکات مهم پیرامون متد رترو مارکتینگ خواهیم داشت.

نگاهی به تکنیک های جذب مشتری با استفاده از رترومارکتینگ

رسانه های اجتماعی

اگر تصمیم به بهره برداری از رترو مارکتینگ و تلفیق این تم ارزشمند با حال و هوای اصلی کسب و کار خود گرفته اید، رسانه های اجتماعی فاکتوری تعیین کننده به شمار می آیند. می توانید از این رسانه ها و به ویژه آن هایی که محبوبیت بیشتری در بین مشتریان شما دارند، در راستای اهداف رترو مارکتینگ کسب و کار خود استفاده کنید. برای مثال نظرخواهی از مشتریان در مورد محصولات رترو شده نه تنها اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد، بلکه منتج به ایجاد ارتباطی قوی میان کسب و کار و مشتری خواهد شد. از طرفی تبلیغات محصولات رترو شده از طریق رسانه های اجتماعی به راحتی امکان پذیر بوده و نتیجه مثبتی نیز به همراه دارد. به طور خلاصه یکی از مهم ترین تکنیک های جذب مشتری از طریق رترو مارکتینگ، رسانه های اجتماعی هستند.

نگاهی به تکنیک های جذب مشتری با استفاده از رترومارکتینگ

ظاهر کسب و کار

از جمله فاکتور های ضروری دیگری که باید در رترومارکتینگ به آن توجه ویژه داشت، تطبیق ظاهر کسب و کار با نوستالژی مورد نظر است. در واقع علاوه بر بازاریابی رترو محصول خود، توصیه می شود ظاهر کسب و کارتان را نیز رترو سازی کنید. البته میزان پیشروی بستگی به نوع کسب و کار خواهد داشت؛ از یک موسیقی ساده گرفته تا استفاده از تصاویر و یا مبلمان نوستالژیک برای دفتر کار. حتی می توانید از یونیفرم های رترو شده برای پوشش کارکنان خود استفاده کنید! همه چیز وابسته به تصمیم شما خواهد بود. اما همیشه به یاد داشته باشید که رترو مارکتینگ به عنوان یکی از تکنیک های جذب مشتری ، متدی هدفمند و همچنین هوشمند است!


بیشتر بخوانید: از نورومارکتینگ تا افزایش فروش


انتخاب نشان تجاری (لوگو)

لوگویی که هر کسب و کار برای خود به صورت کاملا منحصر به فرد طراحی می کند، نشانگر هویت مجموعه است. اما زمانی که یک کسب و کار اقدام به رترو سازی نشان تجاری خود می کند، باید به یک سری نکات مهم توجه شود. لوگوی نوستالژیک مد نظر باید حامل پیام دقیق و معنا داری از ایده اصلی کسب و کار شما باشد. همچنین باید توانایی جلب نظر مردم را نیز داشته باشد، چرا که لوگو ها مسیری اساسی در راستای انتشار دیدگاه و هدف مجموعه کاری به شمار می روند. از این رو توصیه می شود از یک متخصص طراحی حرفه ای کمک بگیرید و این عملیات مهم را به دست افراد آماتور نسپارید. یکی از تکنیک های جذب مشتری ایجاد لوگوی شخصی خود را با چاشنی یک نوستالژی شیرین و محبوب است. اما آنچه که به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده است، تلفیق لوگو های قدیمی (انواع نوستالژیک) و لوگو های جدید است.

نگاهی به تکنیک های جذب مشتری با استفاده از رترومارکتینگ

حتی اگر شما با لوگوهای نماش داده شده در عکس فوق آشنایی نداشته باشید، با همان نگاه اول درکی از مفهوم تجارت هر کدام از آن ها به دست خواهید آورد. ترکیب دو مفهوم که متعلق به دو برهه زمانی متفاوت هستند و در نهایت تولید مفهومی تازه و کاملا متفاوت، ایده ای بکر خواهد بود.

به نظر شما کدام یک از لوگوهای موجود در بازار ایران، به بهترین شکل ممکن این ترکیب سنت و مدرنیته را پیاده سازی کرده اند. منتظر پاسخ های شما در بخش نظرسنجی هستیم

کارت های ویزیت کسب و کار

یکی دیگر از حوزه هایی که می توان اصول رترومارکتینگ را در آن پیاده سازی کرد، کارت های ویزیت هستند. از آن جایی که شماره تلفن و آدرس دفتر مجموعه روی این کارت ها ثبت می شود، بین مشتری ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. از تم نوستالژیک انتخاب شده در طراحی کارت های مذکور نیز بهره برداری کنید. این امر سبب می شود تا در انتقال حال و هوای رترو سازی شده کسب و کار خود به مخاطب ها بهتر از قبل وارد عمل شوید.


بیشتر بخوانید: توصیه هایی ساده برای کاتالوگ شما


وب سایت کسب و کار

مورد بعدی رترو مارکتینگ وب سایت اصلی کسب و کار خواهد بود. از آن جایی در دنیای تکنولوژیک امروزی وب سایت ها نقش مهمی در آشنایی مردم با مجموعه کاری مورد نظرشان دارند، استفاده از رترو مارکتینگ در این زمینه تاثیرات موفق بسیاری خواهد داشت. از تم وب سایت گرفته تا مطالبی که در آن قرار داده می شود، همگی قابلیت بازاریابی رترو را در اختیار دارند. هر چه به جزئیات موضوع توجه بیشتری نشان دهید، نتیجه محسوس تر خواهد بود. از طرفی همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، نظر سنجی های آنلاین در وب سایت کسب و کار اهمیت بالایی دارند و بهتر است به صورت دوره ای برای مثال هر سه ماه یک بار انجام شوند. آیا مشتری ها از نحوه رترو مارکتینگ مجموعه شما و نوستالژی مورد نظر راضی هستند؟ طبق آمار های به دست آمده این نوستالژی قابلیتی در راستای افزایش سطح فروش داشته است؟

نگاهی به تکنیک های جذب مشتری با استفاده از رترومارکتینگ

نتیجه گیری

رشته های ارتباطی مردم با خاطرات قوی گذشته تحت هیچ شرایطی گسسته نخواهند شد. این حقیقت همان عاملی است که رترو مارکتینگ را تا این اندازه موفق کرده است. کسب و کار ها نیز می توانند نهایت بهره برداری را از این واقعیت داشته باشند. به کسب و کار های موفق نگاه کنید؛ نوستالژی های نهفته در پس برندهای تاریخی، همچون امواجی متلاطم و قدرتمند در دریای رقابت امروزی به پیش می روند.


پیشنهاد نویسنده: بازارپردازی، تکنیک جذب مشتری


 

5 نظرات
  1. سعید اتحادی می گوید

    خوشحالم که مطالب مورد توجه شما قرار گرفته
    حتما

  2. احسان می گوید

    ازروزی که وارد کانال شما شدم موفقیت خودمو با راهنمایی های شما دارم احساس میکنم.خیلی خیلی خیلی اذت ممنونم دوست عزیزم اقای اتحادی

  3. راه اندازی فست فود می گوید

    مطلب ممنون از مطلب مفیدتون،چطور می تونم تو اینستاگرام تبلیغ مفیدتری داشته باشم؟

    1. سعید اتحادی می گوید

      روزتون بخیر. خیلی خوشحالم که مطالب سایت مورد توجهتون بوده
      توی قسمت “آموزش”، مقاله “رسانه های اجتماعی” رو مطالعه کنید. هفته گذشته یه مقاله با عنوان “برندسازی در instagram” گذاشتم، حتما بخونید اون مقاله رو
      از اواخر هفته آینده هم یک مجموعه “آموزش instagram برای کسب و کارهای کوچک” میذارم توی سایت، بهتون پیشنهاد می کنم حتما اون درس نامه رو بخونید و استفاده کنید

  4. ناشناس می گوید

    بسیار عالی سپاس

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.