بررسی تمامی هیوندای سانتافه‌ های موجود در ایران

0

هیوندای سانتافه کراس‌اور سایز بزرگ هیوندای است که از سال ۲۰۰۱ وارد لیست تولیدات این کمپانی کره‌ای شد. نسل اول این خودرو که تا سال ۲۰۰۶ روی خط تولید بود، به ایران راه نیافت و به‌طور کلی خودروی موفقی نبود. سانتافه از مدل ۲۰۰۷ که مربوط به اولین نسخه نسل دوم آن می‌شد پا به بازار ایران گذاشت و از همان ابتدای ورود خودرویی موفق و توانا نشان داد و توانست توجه بازار را به خود جلب کند. هیوندای در سانتافه نسل دوم که بر روی پلتفرم cm طراحی شد، نواقص نسل قبلی را اصلاح کرد و خودرویی جذاب را روانه بازار جهانی نمود.

مشخصات فنی

نسل دوم سانتافه که در ایران با عنوان سانتافه ۲۷۰۰ نیز معروف است از موتوری با حجم ۲.۷ لیتر بهره می‌برد و قادر به تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۸ نیوتن‌متر گشتاور بود. قدرت این موتور ۶ سیلندر را یک جعبه دنده ۴  سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ خودرو منتقل می‌کرد. این نسل از سانتافه در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ با موتور ۳.۵ لیتری و در نسخه فیس لیفت به ایران راه یافت که به واسطه قدرت موتور بیشتر، جذاب‌تر می‌نمود. این نسخه فیس‌لیفت در امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی نیز پربارتر بود. هیوندای سانتافه نسل سوم که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد، همزمان با بازار جهانی به بازار ایران راه یافت و بر پایه موفقیت نسل قبلی، از ابتدای ورود به ایران فروش خوبی کسب کرد به‌طوری که تا سال‌ها رکورد واردات خودرو را به نام خود ثبت کرد. این نسل از سانتافه که تا سال ۲۰۱۸ عرضه شد، دوبار تحت باز‌طراحی قرار گرفت و هر دو نسخه فیس‌لیفت آن در ایران عرضه شدند. یک گروه از سانتافه‌های راه یافته از این نسل که به سانتافه گرند معروف هستند با موتور ۳.۳ لیتری عرضه شدند. پس از آن با ممنوعیت واردات خودروهای با حجم بیش از ۲.۵ لیتر، نسخه‌های ۲.۴ لیتری پیش از فیس‌لیفت و نسخه ۲.۴ فیس‌لیفت از دیگر سانتافه‌های وارد شده به ایران هستند.

مزایا و معایب

برای  خرید هیوندای سانتافه iX45 در هر تیپ یا نسل، نیاز به اطلاعات کامل در مورد آن‌ها دارید. اما به‌طور کلی می‌توان گفت، سانتافه خودرویی فرمان‌پذیر و تحت کنترل محسوب می‌شود که به واسطه تعلیق مناسبش در نسل‌های دوم و سوم، پایداری خوبی را در اوج سرعت از خود نشان می‌دهد. این خودرو که در نسل اول با ضعف شدید مونتاژ و عایق‌بندی کابین مواجه بود، از نسل دوم به بعد شرایط بهتری در این بخش پیدا کرد. هرچند سانتافه را همچنان نمی‌توان خودرویی با کابین کاملا ایزوله و بی‌صدا قلمداد کرد. کیفیت متریال به‌کار رفته در کابین این خودرو خوب و قابل قبول است اما، بهترین در نوع خود نیست. ضمن اینکه باید افزود، استهلاک سانتافه نسبتا بالا است و پس از چند سال عمر به خودرویی پرخرج و پردردسر تبدیل می‌شود. سواری سانتافه خشک و پر ضربه است و انتقال ضربات جاده به داخل کابین آن کاملا احساس می‌شود. این خودرو از طراحی بدنه و کابین خوبی بهره‌می‌برد که می‌تواند به نوعی اولین و مهمترین عامل موفقیتش محسوب شود. کابین سانتافه از ارگونومی مناسبی بهره می‌برد و دسترسی به امکانات مختلف اتاق راحت است. صندلی‌ها دربرگیرندگی خوبی دارند و راحتی سرنشینان را تامین می‌کنند. ضمن اینکه کابین جادار و بزرگ است و حتی در ردیف عقب نیز راحتی سرنشینان خود را به طور کامل تامین می‌کند. سانتافه خودروی کم‌مصرفی نیست و با متوسط مصرف سوخت ۹.۵ لیتر در سیکل ترکیبی در بین تیپ‌ها و مدل‌های مختلفش، در بین خودروهای پرمصرف بازار قرار می‌گیرد. منبع: بررسی تخصصی هیوندای سانتافه IX45

شرایط بازار ایران

این خودرو با تمام ویژگی‌های مثبت و منفی که برای آن مطرح است، یک شاسی‌بلند محبوب و پرفروش در بازار ایران است. (به دلیل عدم ثبات بازار، پیش از خرید و فروش این خودرو وضعیت بازار و نوسان قیمتی آن را در قیمت خودرو دیوار بررسی کنید.) چرا که عملکرد فنی خودرو در سربالایی‌ها در همه تیپ‌ها و مدل‌ها خوب است و می‌تواند یک سفر جاده‌ای خوب را برای راننده و سرنشینانش رقم بزند. سانتافه یک شاسی بلند دو دیفرانسیل شهری است که چندان مناسب آفرود شناخته نمی‌شود اما می‌توان برای مسیرهای نچندان پرفراز و نشیب و سخت روی آن حساب باز کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.