۹ روش برتر بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۲۱

0

تا به امروز بازاریابی دیجیتال با دو مفهوم متمایز می‌شد: شخصی­‌سازی به این صورت که با ایجاد تعامل با مخاطبین و پرداختن به موضوعات متناسب با هر فرد، آن‌ها‌ را به استفاده از محصولات یا خدمات ترغیب می‌کردند، و بخش فنی که نقش مهمی در معرفی برند شما به مخاطبین را ایفا می‌کند. به عنوان مثال می‌توان به بهبود سئو، ایجاد کمپین‌ها، استفاده از UI مناسب و.. اشاره کرد که مشتریان شما نمی‌بینند.

در زیر سعی کردیم ۹ مورد از داغ‌ترین روش‌های بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۲۱ را معرفی کنیم تا بتوانید با استفاده از آن‌ها از رقبای خود پیشی بگیرید. هنگام تنظیم استراتژی بازاریابی خود در سال ۲۰۲۱ دقت کنید که این موارد را حتما در برنامه‌ریزهای دقیق خود داشته باشید.

۱- فراگیر بودن خدمات

9 روش برتر بازاریابی دیجیتال در سال 2021

با گشت و گذاری ساده در اینترنت متوجه می‌شوید که مخاطبان به دنبال دیدن مطالب حاشیه‌ای، تصاویر با کیفیت‌تر و… هستند، به عبارت دیگر آن‌ها می‌خواهند محتوایی جدید و تازه ببینند نه نوع ثابت از محتواهایی که از دهه‌های گذشته به دیدنش عادت کرده بودند.

بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۲۱، باید از رسانه‌ها و موضوعاتی استفاده کنید که انواع نژادها، جنسیت‌ها، مذهب‌ها و… را پوشش می‌دهد. در ضمن نباید افرادی که دارای معلولیت جسمی و اختلالات یادگیری هستند هم فراموش شوند. محتوا باید شامل تصاویر، فیلم‌، مقالات بوده و شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها را در بر گیرد. پس روی آن‌ها تمرکز ویژه‌ای داشته باشید.

به نظر می‌رسد که، این تغییر فرهنگی در حال حاضر بر رفتار خرید تأثیر مستقیم می‌گذارد: اکثر خریداران به دنبال خرید از برندهایی هستند که به آن‌ها هویت و محصولات متنوع و با کیفیت ارائه می‌دهند.

۲- رسیدن به موقعیت صفر

سال‌هاست که هدف از سئو رساندن شما به بالاترین قسمت در موتورهای جستجو و رسیدن به “موقعیت شماره یک ” است. در سال ۲۰۲۱ هدف نهایی از سئو همچنان رشد به سمت بالاست اما رسیدن به “موقعیت صفر” است. موقعیت صفر اصطلاحی است که برای توصیف بلوک برجسته در بالای صفحه نتایج جستجوی گوگل استفاده می شود.

گوگل برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ موقعیتی را به نام “صفر” برای پاسخگویی سریع به جستجوی کاربران معرفی کرد تا مستقیما از همان صفحه نتایج و بدون نیاز به کلیک به سؤالات کاربر پاسخ داده شد. این جایگاه نشان از اعتبار صفحه و تطابق کامل لینک با جستجوی کاربر دارد. در سال ۲۰۲۱ اولویت سئو رسیدن به این جایگاه است. بهترین کار برای مبتدیان جهت رسیدن به این جایگاه، استفاده از عبارت کلیدی دنباله‌دار (LONG Tail)، استفاده از سوالات، و… است.

۳- مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR)

از نظر اجتماعی، مسئول بودن یعنی شهروندان و سازمان‌ها می‌بایست با اخلاق و با حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی رفتار کنند. در واقع برند‌هایی که از نظر اجتماعی مسئولیت‌پذیرتر هستند،‌ مصرف‌کنندگان حمایت بیشتری از آن‌ها می‌کنند.

این مسئولیت‌ها اشکال مختلفی دارند،‌ مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی اشکال مختلفی دارد. حتی کوچکترین شرکت‌ها با کمک مالی ساده‌ای برای تهییه غذای محلی،کمک به خیریه‌ها و … تحولات اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. برخی از متداول‌ترین نمونه‌های CSR عبارتند از:

– کاهش اثرات کربن

– شرکت در تجارت مشروع و منصفانه

– کارهای خیرخواهانه ( کمک به مستضعفین، خرید جهیزیه و….)

– کارهای داوطلبانه در جامعه ( آموزش رایگان به کودکان کار، پرستاری از افراد ناتوان و….)

– سیاست‌های شرکتی که به نفع محیط‌ زیست است

– سرمایه‌گذاری‌های آگاهانه اجتماعی و زیست‌محیطی

۴- مسدود کننده‌های تبلیغات

در سال ۲۰۲۱ انتظار می رود ۲۷٪ از کاربران اینترنت از مسدودکننده‌های تبلیغات استفاده کنند، و این باعث می‌شود که بسیاری از کمپین‌ها مانند PPC نتیجه مطلوب خود را نداشته باشند.

اگر تبلیغات شما قربانی مسدودکننده‌های تبلیغات می‌شوند، بهتر است استراتژی خود را تغییر دهید. با این شرایط عملا تبلیغات کلیکی و بنری کارایی خود را از دست می‌دهند و باید به دنبال راه‌های جایگزین مثل رپورتاژآگهی بود،‌ زیرا این نوع تبلیغات با ارائه مطالب تاثیرگذار مخاطب را جذب می‌کند از طرفی مخاطبان جوان تمایل زیادی به نمایش تبلیغات ندارند، اما پاسخ خوبی به بازاریابی دیجیتال تأثیرگذار می‌دهند، بنابراین تا جایی که می‌توانید از بازاریابی دیجیتال  تاثیرگذار مثل رپورتاژآگهی استفاده کنید.

۵- سئو تصویر و فیلم برای جستجوی بصری

قبلا با تایپ کردن کلمات کلیدی می‌توانستید تصاویر و فیلم ها را جستجو کنید، اما امروزه با قابلیت‌ها جدید مرورگرها می­توانید تصاویر موجود را برای جستجو ارسال کرده یا حتی عکس های اصلی را سرچ کنید و متن آن را بیابید. با گسترش این قابلیت چشم انداز کلی سئو تغییر کرده است. اگر در اول راه هستید اصول اولیه زیر را اعمال کنید:

– همیشه متن alt را در توضیحات تصویر خود قرار دهید.

– تصاویر را به نقشه سایت خود اضافه کنید.

– کلمات کلیدی مورد نظر سئو خود را در نام فایل تصویر خود وارد کنید

– از تصاویر و فیلم های با کیفیت بالا، از جمله HD استفاده کنید

– از Google Lens استفاده کنید.

در نتیجه تکنبک‌های سئو خود را به درستی مدیریت کنید و هنگامی که خریداران، تصویر محصولات و.. را جستجو می‌کنند، از رقبای خود سبقت بگیرید.

۶- محتوای تعاملی

ایجاد محتوای تعاملی از قدیم هم جز مهم‌ترین نکات برای بهبود سئو بوده است، اما در سال ۲۰۲۱ اهمیت آن‌ چند برابر خواهد بود. همانطور که می‌دانید محتوای تعاملی فقط ارتباط را ارتقاء نمی‌دهد، بلکه کابر از درگیر شدن با آن لذت می‌برد و حسی خوب نسبت به برند و محصول شما در او ایجاد می‌شود.

محتوای تعاملی مانند آزمون‌ها، سوالات، نظرسنجی‌ها، مسابقات، ارائه نتایج، استفاده از ابزارها مانند بازی‌های فلش و… می‌تواند برای برند شما و بهبود سئو مناسب باشد. این روش‌ها باعث می‌شوند، مدت زمانی که کاربران در سایت شما سپری می‌کنند افزایش یابد، در نتیجه با توجه به الگوریتم‌های گوگل این عامل صفحات سایت شما را کاربرپسند در نظر می‌گیرد و در جستجوهای آینده شما را زودتر از دیگران به مخاطبین پیشنهاد می‌دهد. مهم‌تر از همه این‌ها، کاربران تعامل‌کردن را دوست دارند. بنابراین، محتوای تعاملی همیشه تجربه کاربر شما را بهبود می‌دهد.

ایجاد محتوای تعاملی بخشی از شخصی‌سازی بیشتر محیط برای کاربران است. با مطرح کردن سوالات و اجازه‌ دادن به کاربر برای بیان نظر خود و… ارتباط نزدیک‌تری با برند شما احساس می‌کند. در نظرداشته باشد علاوه بر تمامی موارد گفته شده این کار در جمع‌آوری داده‌های مهم از رفتار مشتری بسیار موثر است و با استفاده از این داده می‌توانید محصولات، خدمات یا سایت خود را بهبود ببخشید.

۷- تقسیم‌بندی مشتری

یکی از محبوب‌ترین ترفدها در بازاریابی دیجیتال تقسیم‌بندی طیف‌های مشتریان است. برای بهره‌وری هرچه بیشتر از این ترفند، کافی است به جای استفاده اینکه تعداد کمی از کمپین‌ها بزرگ بازاریابی که مخاطبان عام را هدف قرار می دهد، از تعداد زیادی کمپین‌های بازاریابی کوچک با هدف قراردادن مخاطبین خاص استفاده شود.

تقسیم­‌بندی مشتری به معنای گروه‌بندی مخاطبان هدف شما بر اساس ویژگی‌ها یا رفتارهای خاص، از جمله آمار جمعیتی یا عادات خرید است. این به شما امکان می‌دهد با دقت بیشتری و متناسب با خصوصیات آن‌ها محتوای خود را تولید کنید. به عنوان مثال، داشتن دو لیست ایمیل جداگانه برای مصرف‌کنندگان بزرگ و کوچک، و ارسال خبرنامه‌های مختلف برای هر کدام از محصولات متفاوت می‌تواند راه‌کار خوبی برای افزایش فروش شما باشد.

این استراتژی برای شخصی­ت‌سازی و جذب مشتری بهترین عملکرد را دارد، زیرا مشتریان شما محتوایی را که برای آن‌ها دستچین شده است دریافت می‌کنند. فراتر از لیست‌های ایمیل، می‌توانید تقسیم‌­بندی مشتری را برای تبلیغات تخصصی در سایت‌های مختلف، دسته‌های محتوای وبلاگ و محتوای رسانه‌های اجتماعی برای چندین گروه اعمال کنید.

۸- ارتقاء سئو محلی

9 روش برتر بازاریابی دیجیتال در سال 2021

گوگل مرتباً الگوریتم سئو محلی خود را به روز می‌کند، بنابراین اگر جز کسب‌وکار محلی هستید، باید کسب­‌وکار خود را در نتایج محلی نیز به طور مداوم به روز کنید. به جرات می‌توان گفت که سئو محلی حتی از سئو گسترده‌تر هم قدرت‌مندتر است. کاربرانی که خدماتی را با موقعیت جغرافیای خود جستجو می‌کنند، احتمال خرید بیشتری دارند درنتیجه تبدیل آن‌ها به مشتری آسان‌تر است.

برای استفاده از این مزیت ابتدا باید توسط گوگل تایید شوید. ابتدا در ” Google My Business” ثبت نام کنید و لیست مربوط به کسب‌وکار خود را ایجاد کنید. این کار به شما کمک می‌کند که در SERPS گوگل جایگاه بهتر و رتبه بالاتری داشته باشید. در ضمن به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات بیشتری از کسب‌وکار به جستجوگران آنلاین ارائه دهید.

برای برجسته کردن هر چه بیشتر این استراتژی کلمات کلیدی محلی خود را در آن جای دهید. بدیهی است که باید نام شهر را به عنوان یک واژه کلیدی برتر در اولویت قرار دهید. برای بهبود هر چه بیشتر، از ترکیب کلمات کلیدی، مانند استفاده از نام مکان‌های معروف شهر یا ویژگی‌های خاص شهر و… استفاده کنید.

۹- روش‌های قدیمی‌ موثر

9 روش برتر بازاریابی دیجیتال در سال 2021

بعضی از ترفندهای بازاریابی دیجیتال هرگز قدیمی نمی‎شوند و مربوط به سال خاصی نیستند. از ین روش‌ها به عنوان کمکی استفاده کنید البته اگه تا به حال آن‌ها را استفاده نکرده‌اید پیشنهاد ما این است در سال ۲۰۲۱ برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. بهترین روش‌های بازاریابی دیجیتال از سال‌های قبل شامل موارد زیر است:

استفاده از پست‌های قابل خرید: پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی که کاربران را مستقیماً به خرید محصولات هدایت می کنند و با ساده سازی روند پرداخت، باعث افزایش تبدیل‌ها می شوند.

استفاده از بازاریابی Gen Z: به دنبال ورود به این بازار باشید، این بازار بسیار جوان و پویاست، اگر می‌خواهید به این بازار جوان نفوذ کنید، ابتدا بهترین روش‌های بازاریابی را برای Gen Z درک کنید.

استفاده از میکرو اینفلوئنسرها: در مقابل اینفلوئنسرها بزرگ، میکرو اینفلوئنسرها بیشتر شبیه افراد معمولی هستند که دنبال‌کننده رسانه‌های اجتماعی آن‌ها بزرگتر از حد متوسط است. اگر به اندازه کافی آن‌ها را جذب کنید، معمولاً از طریق مسابقه‌ها و برنامه های تبلیغاتی شبکه‌های اجتماعی، با کمترین هزینه می‌توانید به نتایج خوبی دست پیدا کنید.

برنامه ریزی برای جستجوگرهای صوتی: در چند سال اخیر، از زمانی که دستیارهای صوتی وارد بازار شدند، روش‌های سنتی سئو کارای قبل را برای آن‌ها نداشت، زیرا مشخص شد که افراد هنگام مکالمه، از کلمات کلیدی مشابه نوشتاری خود استفاده نمی کنند. پس سعی کنید استراتژی سئو خود را برای ترکیب کلمات کلیدی گفتاری تغییر دهید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.