درسنامه آموزشی آشنایی با اصول و مبانی ریسک

0

درسنامه آموزشی آشنایی با اصول و مبانی ریسک


ریسک چیست ؟

به طور کلی ریسک شامل قرار گرفتن در معرض برخی از خطرها و احتمال از بین رفتن یا آسیب دیدگی است.این گونه می توان گفت که خطرات می توانند در مورد سلامت جسمی یا امنیت شغلی شما باشند. در امور مسائل مالی و سرمایه گذاری، ریسک شامل احتمال از دست دادن بخشی از سرمایه  اصلی یا کل آن است.

از نظر کمی، ریسک معمولاً با در نظر گرفتن رفتارها و پیامدهای تاریخی ارزیابی می شود. در امور مالی، انحراف استاندارد معیار متداولی است که با ریسک مرتبط است. انحراف استاندارد، معیاری برای اندازه گیری نوسانات یک مقدار در مقایسه با میانگین تاریخی آن ارائه می دهد.

به طور کلی، مدیریت ریسک های سرمایه گذاری امری ممکن و محتاطانه است که در آن درک خطرات بسیار مهم است. شناسایی ریسک های ناشی از سناریوهای مختلف و برخی از راه های مدیریت جامع آنها به همه سرمایه گذاران و مدیران تجارت کمک می کند تا از ضررهای غیرضروری و پرهزینه جلوگیری کنند.

 

مبانی ریسک

همه افراد در معرض بعضی از انواع خطرها قرار دارند، این ریسک ممکن است ناشی از رانندگی، پیاده روی در خیابان، سرمایه گذاری یا هر چیز دیگری باشد.

شخصیت، سبک زندگی و سن سرمایه گذار برخی از مهمترین فاکتورهایی است که برای سرمایه گذاری و ریسک های موجود در آن در نظر گرفته شوند. هر سرمایه گذار مشخصات ریسک منحصر به فردی دارد که تمایل و توانایی او را در مقابل ریسک مشخص می نماید. به طور کلی، با افزایش ریسک های سرمایه گذاری، سرمایه گذاران انتظار دارند بازده بالاتری را برای جبران این ریسک ها داشته باشند.

یک ایده اساسی در امور مالی رابطه بین ریسک و بازده است. هرچه میزان ریسکی که یک سرمایه گذار مایل به پذیرش آن است بیشتر باشد، بازده بالقوه نیز بیشتر می شود. ریسک ها می توانند به روش های مختلفی به وجود بیایند و سرمایه گذاران باید ریسک های اضافی را جبران کنند. به عنوان مثال ، اوراق بهادار خزانه داری ایالات متحده یکی از امن ترین سرمایه گذاری ها محسوب می شود و در مقایسه با اوراق مشارکت، نرخ بازده پایین تری را ارائه می دهد. امکان ورشکستگی یک شرکت بسیار بیشتر از دولت ایالات متحده است. از آنجا که ریسک پیش فرض برای سرمایه گذاری در اوراق مشارکت بیشتر است، به سرمایه گذاران نرخ بازده بالاتری پیشنهاد می شود.

افراد، مشاوران مالی و شرکت ها می توانند استراتژی های مدیریت ریسک را برای کمک به مدیریت ریسک های مرتبط با سرمایه گذاری و فالیت های تجاری خود، توسعه دهند. از نظر علمی، تئوری ها، معیارها و استراتژی های مختلفی وجود دارد که برای اندازه گیری، تحلیل و مدیریت ریسک ها مشخص شده است. برخی از این موارد عبارتند از: انحراف استاندارد، بتا، ارزش در معرض ریسک (VAR) ، و مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه (CAPM). اندازه گیری و تعیین کمیت ریسک اغلب به سرمایه گذاران، تجار و مدیران تجارت اجازه می دهد تا با استفاده از راهکارهای مختلف برخی از ریسک ها را از بین ببرند.

۱- اوراق بهادار بدون ریسک

اوراق بهادار بدون ریسک اغلب مبنایی برای تحلیل و سنجش ریسک تشکیل می دهند. این نوع سرمایه گذاری ها نرخ بازده مورد انتظار را با ریسک بسیار کمی ارائه می دهند. در اکثر اوقات، انواع سرمایه گذاران برای حفظ پس انداز اضطراری یا برای نگهداری دارایی هایی که باید فوراً در دسترس باشند، به دنبال این اوراق بهادار هستند. سرمایه گذاران می توانند پول خود را در اوراق بهادار خزانه داری ایالات متحده قرار دهند.

۲- ریسک و افق زمانی

افق زمانی و نقدینگی سرمایه گذاری ها اغلب عامل اصلی تأثیرگذاری بر ارزیابی ریسک و مدیریت ریسک است. اگر یک سرمایه گذار نیازمند دسترسی سریع به منابع مالی باشد، کمتر به سراغ سرمایه گذاری های با ریسک بالا رفته و به احتمال زیاد پول خود را در اوراق بهادار بدون ریسک قرار می دهد.

افق زمانی نیز عامل مهمی برای اوراق بهادار سرمایه گذاری فردی خواهد بود. سرمایه گذاران جوان تر که زمان بیشتری تا بازنشستگی دارند ممکن است مایل به سرمایه گذاری در ریسک های بالاتر با بازده بالقوه بالاتر هستند. سرمایه گذاران مسن تر تحمل ریسک متفاوتی دارند زیرا نیاز به دسترسی سریع به بودجه خود دارند.

 

در این درسنامه قصد داریم به طور مفصل به این سوال پاسخ دهیم که ریسک چیست؟ انواع آن را بررسی کرده، به معرفی ریسک های مالی پرداخته و در انتها مفاهیم پایه ریسک زنجیره تامین را توضیح خواهیم داد.

امیدوارم که مطالعه این درسنامه برای شما ثمربخش باشد.

 

 

جلسه اول درسنامه مبانی ریسک : آشنایی با انواع ریسک مالی


 

 


در انتها نیز اگر از خواندن این درسنامه لذت بردید و آن را ثمربخش دانستید، پیشنهادات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.


 

منبع: آکادمی زنجیره تامین مالی ایران

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.