صفر تا صد آموزش کسب و کار؛ نکاتی درباره توسعه راهبردی کسب‌وکار!

0

در فضای رقابتی حاکم بر بازار کار، توسعه راهبردی کسب‌وکار یکی از عواملی بوده که باید مورد توجه قرار بگیرد. این توسعه چیزی فراتر از جذب مشتری جدید و افزایش فروش خواهد بود و آن دسته از مدیرانی که به دنبال دستیابی به رشد واقعی و هدفمند هستند، باید نگاهی عمیق به استراتژی‌های موجود داشته باشند و با درک دقیق فرآیندهای توسعه، تصمیمات درستی در این زمینه اتخاذ کنند.

 

یکی از مباحث مهم که به شما در رسیدن به این درک عمیق کمک خواهد کرد، آموزش مدیریت کسب و کار است. این آموزش‌ها قادرند چارچوب‌هایی کاربردی برای پیاده‌سازی طرح‌های توسعه در اختیار مدیران قرار دهند تا از فرصت‌های رشد در دسترس به درستی استفاده شود. با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این مقاله به دنبال آموزش کسب و کار و توسعه آن هستیم؛ پس با ما همراه باشید.

 

توسعه کسب‌وکار چیست؟

قبل از این که در مسیر آموزش توسعه کسب و کار گام بردارید، باید بدانید که منظور از خود توسعه چیست! توسعه کسب‌وکار به معنای خلق ارزش بلندمدت برای کسب‌وکار از طریق شناسایی و دنبال کردن فرصت‌های رشد در بازارهای جدید با کمک ایجاد روابط راهبردی است.

 

به یاد داشته باشید که مسئله توسعه کسب‌وکار صرفاً به بحث فروش محدود و منحصر نمی‌شود، بلکه مواردی همچون مدیریت محصول، بازاریابی و شبکه‌سازی و همکاری با دیگران نیز داخل در مفهوم توسعه کسب‌وکار هستند که در آموزش کسب و کار نباید از آن‌ها غافل شد.

 

نقش‌های کلیدی در توسعه کسب‌وکار

توسعه کسب‌وکار از مجموعه‌ای از نقش‌های راهبردی تشکیل یافته که هر یک از آن‌ها بخشی از مسیر دستیابی به رشد پایدار کسب‌وکار را هموار می‌کنند. شناخت این نقش‌ها برای آن دسته از مدیرانی که به دنبال آموزش کسب و کار هستند، لازم و ضروری است؛ چراکه با دستیابی به چنین شناختی می‌تواند نگاه عمیق‌تری به فرآیندهای واقعی رشد و توسعه پیدا کرد.

در ادامه با ۶ نقش کلیدی تیم‌های توسعه کسب‌وکار آشنا می‌شویم:

 

۱. تحقیق و تحلیل بازار

تیم‌های توسعه کسب‌وکار به کمک بررسی روندهای بازار، تحلیل رقبا و دقت در رفتار مشتریان، به شناسایی فرصت‌های رشد موجود می‌پردازند. این بخش، اطلاعات و داده‌های پایه را در تصمیم‌گیری‌های راهبردی کسب‌وکار و شرکت شکل می‌دهد.

 

به عنوان مثال، یک شرکت فناوری با بررسی روندهای جدید بازار در حوزه آموزش، نرم‌افزارهای خود را مطابق با نیازهای جدید بازار طراحی و تنظیم می‌کند.

 

۲. برنامه‌ریزی راهبردی

متخصصان فعال در حوزه توسعه کسب‌وکار با تنظیم استراتژی‌های کلان، به شفاف‌سازی مسیر توسعه فعالیت‌های شرکت در بازارهای جدید و تقویت عملکرد در بازارهای فعلی می‌پردازند. در آموزش کسب و کار باید به این نقطه توجه کنید که با کمک مهارت‌های یاد گرفته شده، باید نقشه راهی را طراحی نمائید که اهداف رشد به صورت گام‌به‌گام در آن قابل اجرا باشد.

 

به عنوان مثال، یک کارشناس توسعه بازار به منظور ورود پویا به بازار اروپا، استراتژی خاصی را تنظیم می‌کند که شامل رعایت قوانین محلی و بومی‌سازی محصولات است.

 

۳. تولید و ارزیابی سرنخ‌های فروش

اعضای تیم توسعه کسب‌وکار نقش کلیدی را در شناسایی و جذب مشتریان بالقوه ایفا می‌کنند. این اعضا سرنخ‌هایی تولید می‌کنند که دارای کیفیت لازم برای تبدیل شدن به مشتری هستند و سپس این سرنخ‌ها را در اختیار تیم فروش و بازاریاب‌ها قرار می‌دهند.

 

به عنوان مثال، نماینده‌ای در نمایشگاه با یک مشتری بالقوه گفت‌وگو می‌کند و سپس با حفظ ارتباط خود با مشتری، سطح آمادگی او برای خرید را مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا در زمان مناسب، این سرنخ را در اختیار تیم فروش قرار دهد.

 

بیشتر بخوانید: آموزش فروش | قدم به قدم تا حرفه‌ای‌شدن در فروش با دوره آموزش فروشندگی

 

۴. ایجاد و تقویت روابط حرفه‌ای

متخصصان توسعه تمرکز اصلی خود را به ایجاد روابط مؤثر با تأمین‌کنندگان، شرکای تجاری و ذی‌نفعان معطوف کرده‌اند. هدف از تقویت روابط حرفه‌ای چیزی جز ایجاد فرصت‌های همکاری مشترک و استفاده بهینه از منابع شرکای تجاری نیست.

به عنوان مثال، یک نماینده کسب‌وکار با شرکت محلی روابط راهبردی برقرار می‌کند تا از این طریق اعتبار برند خود را ارتقا داده و به شبکه‌های جدیدتری دسترسی پیدا کند.

 

۵. مذاکره و ساختاردهی به قراردادها

در این قسمت از بخش‌های توسعه، نمایندگان کسب‌وکار به دنبال تنظیم شرایط قراردادهای همکاری، مشارکت‌های راهبردی و ایجاد پروژه‌های مشترک هستند. این همکاری به شکلی طراحی می‌شود که اولاً طولانی و ثانیاً برای هر دو طرف سودآور باشد.

 

به عنوان مثال، نماینده کسب‌وکار، مدل تقسیم درآمد را با یک شرکت همکار طراحی می‌نماید تا محصول مشترک را با میزان سوددهی مناسب‌تری عرضه کنند.

 

۶. مدیریت پروژه‌های مربوط به توسعه

نمایندگان باید با کمک اصول مدیریت پروژه به سازماندهی ابتکارات توسعه‌ای کسب‌وکار بپردازند. آن‌ها برای دستیابی به چنین هدفی در مسیر هماهنگ کردن منابع، ذی‌نفعان و ارائه زمان‌بندی مناسب گام برمی‌دارند تا برنامه‌ها کاملاً منطبق با بودجه و زمان‌بندی پیش رود.

 

به عنوان مثال، نماینده توسعه در زمان عرضه یک محصول جدید به طراحی برنامه دقیقی می‌پردازد تا هماهنگی اصولی و صحیحی میان فعالیت تیم‌های فروش، بازاریابی و تولید ایجاد شود.

 

آموزش کسب و کار

 

۷ تاکتیک مؤثر در توسعه کسب‌وکار برای فروش بیشتر

تاکتیک‌های توسعه کسب‌وکار به شما کمک می‌کنند تا با سرعتی باور نکردنی، نتایج بسیار خوبی در زمینه فروش و توسعه به دست آورید. به یاد داشته باشید که این روش‌ها و تاکتیک‌ها تکمیل کننده برنامه‌های راهبردی توسعه هستند و به افزایش آگاهی از برند کمک می‌کنند.

به بیان بهتر، این تاکتیک‌ها نیز در دل آموزش کسب و کار قرار گرفته‌اند و به مدیران کمک می‌کنند تا ابزارهای حرفه‌ای و مؤثر موجود در زمینه رشد فروش را بهتر بشناسند. در ادامه با چند مورد از این روش‌های اثبات شده در توسعه و جذب مشتری بهتر آشنا می‌شویم:

 

سیستم‌سازی فروش با نرم‌افزار CRM

یکی از مؤثرترین تاکتیک‌ها در زمینه توسعه کسب‌وکار و افزایش فروش، استفاده از نرم افزار CRM است. این نرم‌افزار با پیگیری تعاملات فروش، اتوماسیون فرآیندهای بازاریابی و ساماندهی به داده‌های مشتریان، به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا ارتباطی مستمر و هدفمند با مشتریان خود داشته باشند.

سیستم‌سازی کسب‌وکار با نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) نه تنها می‌تواند ساختار فروش را بهبود بخشد، بلکه تأثیر مثبتی نیز بر سطح بهره‌وری و سود کسب‌وکار بر جای می‌گذارد. این نرم‌افزار به خوبی قادر است چرخه فروش را سرعت بخشیده و بینش دقیق‌تری از رفتار مشتریان در اختیارتان قرار دهد؛ بینشی که نقش کلیدی را در تصمیم‌گیری‌های راهبردی ایفا می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: سیستم سازی فروش چیست؟ | چطور یک سیستم فروش بهینه داشته باشیم؟

 

تبلیغات

یکی از مباحث مهمی که در زمینه آموزش کسب و کار باید توجه زیادی به آن داشته باشید، یادگیری تبلیغات هدفمند است. استفاده از کانال‌هایی نظیر شبکه‌های اجتماعی تیک‌تاک، تلگرام، اینستاگرام و لینکدین، این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا پیام خود را به طیف متنوع و گسترده‌تری از مخاطبان برسانید.

به یاد داشته باشید که کمپین‌های هدف‌گذاری شده، نه تنها آگاهی از برند را افزایش می‌دهند بلکه موجب دریافت تماس‌های ورودی بیشتری از سوی مشتریان علاقه‌مند می‌شوند.

 

شبکه‌سازی (Networking)

حضور فعال در رویدادهای صنعت‌محور و تخصصی، فرصت‌های خوبی را در حوزه ایجاد ارتباط مستقیم با مشتریان بالقوه و شرکای تجاری در اختیار شما قرار خواهد داد. توجه داشته باشید که شبکه‌سازی موجب گسترش دایره تأثیرگذاری شما می‌شود. تجربه ثابت کرده که در بسیاری از موارد، ارتباطات شخصی موجب کشف فرصت‌های جدیدی می‌شوند؛ فرصت‌هایی که مطمئناً در سرعت بخشیدن به روند توسعه کسب‌وکارتان بی‌تأثیر نخواهند بود.

 

رهبری فکری (Thought Leadership)

انتشار محتواهای تخصصی نظیر مقالات بلاگ و سخنرانی در وبینارها موجب می‌شود تا مخاطب شما را به عنوان یک مرجع معتبر در حوزه فعالیت‌تان بشناسد. رهبری فکری موجب جلب اعتماد مشتریانی می‌شود که به دنبال راهکارهای حرفه‌ای هستند و طبیعتاً مخاطبان بیشتری را جذب برند شما می‌کند. به یاد داشته باشید که این مهارت یکی از ارکان اصلی در آموزش کسب و کار به شمار می‌رود و نقش مهمی در توسعه برند شما خواهد داشت.

 

سیستم رفرال‌گیری (Referrals)

تشویق مشتریان راضی به معرفی برند شما به دوستان و آشنایان خود، از دیگر تاکتیک‌های مؤثر در جذب مشتریان جدید است. در این بخش از آموزش کسب و کار باید یادآور شویم که مشوق این مشتریان راضی باید یک پاداش جذاب باشد.

 

در این تاکتیک برای آگاهی از برند به سراغ استفاده از اعتبار خود مشتریان فعلی می‌روید و به شکل دهان‌به‌دهان، اعتماد بازار جدید را جلب می‌کنید.

 

تماس‌های مستقیم

برقراری تماس مستقیم با آن دسته از مخاطبانی که مشتری بالقوه به شمار می‌روند و معرفی محصولات یا خدمات یکی از شیوه‌های سنتی ولی مؤثر در فروش است. تماس‌های سرد در صورتی که به شکل حرفه‌ای و شخصی‌سازی شده باشند، از پتانسیل لازم برای دریافت بازخورد فوری برخوردارند و نرخ تبدیل مشتری را ارتقا می‌دهند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه با مشتری پشت تلفن صحبت کنیم؟ ۷+۷ نکته برای تبدیل مکالمه تلفنی به فروش

 

حمایت مالی و اسپانسرینگ

همکاری با همایش‌ها و رویدادهای خاص به عنوان اسپانسر موجب افزایش دیده شدن برند شما خواهد شد. حمایت مالی از رویدادهای خاص، برند کسب‌وکار شما را با علایق مخاطبان گره می‌زند و تأثیر بسزایی در تقویت اعتبار و جذب مخاطبان هدفمند خواهد داشت.

 

نتیجه‌گیری

توجه داشته باشید که توسعه کسب‌وکار و رشد فروش فقط در گرو تلاش بیشتر نیست، بلکه به اجرای تاکتیک‌های هدفمند و استفاده از ابزارهایی مثل نرم‌افزار CRM نیاز دارد. برای این که این تاکتیک‌ها به ثمر بنشینند، لازم است که شما به عنوان صاحب یک شرکت، دوره‌های آموزش کسب و کار را به درستی گذرانده باشید! چراکه فقط با ترکیب آموزش کاربردی و استفاده از ابزارهای هدفمند است که می‌توان به موفقیت بلندمدت دست پیدا کرد. حال به نظر شما کدام تاکتیک می‌تواند نقش مؤثرتری در رشد کسب‌وکارتان داشته باشد؟ نظرات خود را برای ما بنویسید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.