فروش آنلاین (فروش اینترنتی) را استاد شوید! ۲۱ استراتژی ویژه فروشگاه های آنلاین در ایران
فروش آنلاین همانچیزی است که فکر شما را هم به خودش مشغول کرده؟ همه فکر میکنند بهراه انداختنِ یک کسبوکار آنلاین و فروش اینترنتی کار نسبتا راحتی است. تصور اولیه این است که فقط باید یک دامنه خرید، یک سرور گرفت و اسم خوبی هم برایش انتخاب کرد! اما به محض اینکه کار را شروع کنید میفهمید که فروش آنلاین چیزی شبیه به اسکیتسواری روی یخ آنهم سربالایی است!
دقیقاً به همین دلیل است که اینجا چند استراتژی و روش علمی را جمع کردهایم تا بتوانید شیب اسکیتسواری روی یخ را از سربالایی به سرپایینی تغییر دهید!
پیشنهاد: حتی از اجرای یکی از این ۲۱ فوتوفن فروش اینترنتی هم نگذرید!
قبل از اینکه به فوتوفنها برسیم، بیایید کمی درباره مزایای فروش آنلاین بدانیم.
مزایای فروش آنلاین چیست؟
فروش آنلاین دارای مزایای متعددی نسبتبه فروش به روش های سنتی است. یک فروشگاه آنلاین یا پیج فروشگاهی میتواند مزیتهای زیر را به شما هدیه دهد:
– صرفه جویی در هزینههای راهاندازی و اجرایی (مثلا کمشدن هزینه اجاره مغازه)
– کاهش هزینههای پردازش سفارش (خودکارشدن دریافت سفارش مشتری از راه وبسایت)
– دسترسی به مخاطب بیشتر و در نتیجه افزایش فرصتهای فروش
– بهبود محصولات و خدمات به کمکِ بازخوردِ در دسترس مشتریان
– برنامهریزی برای فرآیند فروش (از جمعآوری سرنخها گرفته تا بستن فروش و ارسال محصول)
عجله کنید! این روزها وقت فروش اینترنتی است!
هر شکلی از فروش آنلاین را که انتخاب کنید، مهم است که با استراتژی و ترفندهای درستی حرکت کنید. در ادامه ۲۱ استراتژی فروش اینترنتی را بخوانید.
۱. جستوجوی کلمات کلیدی و بهینهسازی سایت
استراتژی سئو از اینجا شروع میشود: اینکه بفهمید مردم چطور قرار است شما را در گوگل پیدا کنند. قبل از هر فروش آنلاینی باید اینرا دنبال کنید. بنابراین پیش از هر چیز درباره “SEO” اطلاعات بهدست آورید و انجام تحقیقات کلمات کلیدی متناسب با بازار هدفتان را شروع کنید.
بعد از آن باید سایتتان را با تجزیه و تحلیل بهبود ببخشید و به رتبههای برتر گوگل برسانید. چراکه مشتری شما هم مثل خودِ من و شما از سایتی خرید میکند که جایگاه بهتری دارد.
۲. تعریف پرسونا (شخصیت) مشتری
پرسونایتان را میشناسید؟ شخصیت مشتری به شما میگوید که بازار هدفتان چهکسانی هستند یا شما میخواهید چهکسانی باشند. برای ساختن پرسونا باید یک ایده واضح از جایگاه یا هدفتان داشته باشید. بعد از آن انگیزهها، علاقهها، نگرانیها، موقعیت مکانی و جنسیت پرسونایتان را پیدا کنید. چرا اینکار اینقدر مهم است؟ چون با اینکار میتوانید کانالهای مورد استفادهتان، محتوای لازم یا شکل پیامهای تبلیغاتیتان را برنامهریزی کنید.
۳. آزمونوخطا کردن
هیچکس با همه پاسخها متولد نمیشود. بعضی از پاسخها فقط با آزمون خطا به دست میآید. این امر در فروش آنلاین از هرجای دیگری بیشتر صدق میکند. بنابراین تلاش کنید همه روشهای جدید فروش آنلاین را آزمون کنید تا بفهمید کدامیکی برای مخاطبان شما جذابتر است. با اینکار هم مشتریها را بهتر میشناسید هم دستتان میآید آنها چه میخواهند.
۴. امنیت سازی در فروش اینترنتی
احساس امنیت خیلی مهم است. برای مخاطبان ایرانی میتواند مهمتر هم باشد، چرا که تا امروز سایتهای تقلبی زیادی سربرآوردهاند. حتی اگر کاربرانتان از نکات فنی ایمنی سایت سر درنمیاورند و مثلا تفاوت استفاده از http یا https را نمیدانند، خودتان درباره امنیت سایت برایشان شفافسازی کنید و حتما HTTPS را فعال کنید. همچنین میتوانید برای شفافیتسازیِ کامل، در متنی خط مشی رازداری و شرایط استفاده از سایتتان را منتشر کنید.
بیشتر بخوانید: چطور بر تصمیم مشتری تاثیر بگذاریم؟
۵. استفاده از موتور جستوجو برای سایت
یک موتور جستوجو مشتری شما را از سردرگمی درمیاورد. فرض کنید مشتری دنبال فروش آنلاین موبایل باشد اما نتواند مدل موبایل را در سایت شما تست کند. همین باعث میشود مشتری را از دست بدهید.
داشتنِ یک موتور جستجوی پیشرفته میتواند کارهای زیادی برای شما انجام دهد و مثل دستیاری ۲۳ ساعته در فروشگاه آنلاین شما به کمک مشتریها بیاید.
۶. ریسپانسیو بودن (Responsive) یا واکنشگرا بودن سایت
در سال های اخیر، خریداران بیشتر از گوشیهای هوشمند و تبلت خرید میکنند. خیلی مهم است که از طراحی ریسپانسیو در سایتتان استفاده کنید تا این اطمینان را به دست آورید که محتوای شما با همه دستگاهها سازگار است.
۷. استفاده از تصاویر با حجم مناسب
گوگل تصاویر زیاد با حجم بالا را نمیپسندد! چون حجم بالای تصاویر باعث میشود که زمان بارگذاری فروشگاه شما زیاد شود. برای اینکه امتیاز منفی از طرف گوگل نگیرید و رتبهتان افت نکند، حتما از تصاویر باکیفیت اما با حجم مناسب فضای وب استفاده کنید.
۸. استفاده از خدمات مشتری
مشتریان فروشگاه های اینترنتی اهمیت زیادی به این موضوع میدهند که بتوانند در زمانهایی که پاسخشان را روی سایت نمیگیرند، با یک راه ارتباطی با شما در تماس باشند. بنابراین کانالهای ارتباطیای مثلِ چت آنلاین، ایمیل، تماس تلفنی و… را برای آنها ایجاد کنید تا بهسادگی با شما تماس بگیرند.
۹. ایجاد صفحههای فرود (Landing Pages)
صفحه فرود چیست؟ یک صفحه از وب با یک هدف خاص. این هدف خاص چیست؟ تبدیل. تبدیل میتواند چیزهای مختلفی مثلِ فروش، دانلود یا حتی کلیک روی یک بخش خاص در صفحه باشد. لندینگ پیجها تاثیر بسیار زیادی بر افزایش فروش آنلاین شما دارند. اگر تا امروز به داشتنِ صفحات فرود باکیفیت فکر نکرده بودید، از این پس آن را جدی بگیرید.
۱۰. توصیه به استفاده از خدمات و محصولات
توصیهکردن به خرید محصولات، ابزار بسیار قدرتمندی برای فروشگاههای آنلاین است. چراکه ناوبری و قابلیت استفاده از فروشگاه را بهشدت افزایش میدهند. به این ترتیب نرخ تبدیل بیشتر میشود.
*نکته: اینکه بخواهید توصیه محصول را برای سایتتان ارائه دهید به سیاستها و استراتژیهای فروش آنلاین تان برمیگردد. به طور کلی این روش، یکی از بهترین اقدامها برای فروشگاههای آنلاین است.
۱۱. استفاده از بنرها یا پاپآپها
بنر یا پاپ (Pop Up) میتواند دعوت به یک رویداد، یک تخفیف، یک راهنمای آنلاین یا صرفاً برای اشتراک در خبرنامه باشد. هرچه هست، این مورد میتواند اطلاعات خوبی از مشتریها برایتان جمع کند و بانک دادههای مشتریتان را هر روز بهبود ببخشد.
وقتی یک پایگاه داده خوب داشته باشید، می توانید براساس آن، مخاطبین را بخشبندی کنید، لید به دست آورید، ارتباط منظم برقرار کنید و از طریق ایمیل مارکتینگ با مخاطبان در ارتباط باشید. اطلاعات تماس مشتریها نقش مهمی در افزایش فروش شما در آینده خواهد داشت.
۱۲.استفاده از از محرکهای خرید (Purchase Motivators)
پشت هر خریدی یک احساس پنهان شده است. فروش آنلاین هم از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل شما باید زبان و لحنی را بهکار ببرید که به مشتری شما احساس اینرا منتقل کند که با خرید از شما به آسایش و رفاه، کیفیت و… میرسد. یکیاز ابزارهایی که به شما در ایجاد محرک خرید کمک میکند، کپی نویسی یا کپی رایتنیگ (Copy Writing) است.
۱۳. برجستهکردن ویژگیهای محصولات و خدمات
تلاس کنید تا محصولات پرفروش، محصولات در حال فروش یا هر ویژگی خاصی را که میخواهید پررنگ شوید را روی وبسایتتان برجسته کنید. برجستهکردن ویژگیها محصول شما را برای مخاطب پررنگتر جلوه میهد.
۱۴. استفاده از انواع رسانه
مشتری بدون اینکه تصویر واضحی از محصول شما ببیند چطور میتواند اعتماد کرده و از شما خرید کند؟ برای آنکه محصول یا خدماتتان را به مشتریها نشان دهید، حتما از عکس و ویدئو استفاده کنید و هرآنچه لازم است مشتریان بدانند را به آنها بگویید.
۴۶٪ از مردم میگویند که اگر ابتدا یک ویدیو یا نسخه نمایشی از محصول را ببینند، احتمالا بیشتر خرید میکنند.
رسانهها علاوهبر اینکه میتوانند بهطور چشمگیری تعداد بازدیدکنندگان وبسایت شما و نرخ تبدیل را بالا ببرند، اعتبار شما را هم بیشتر میکنند.
۱۵. استفاده از تستیمونیال (Testimonial) یا همان شهادت مشتریان
تستیمونیال در فروش آنلاین معجزه میکند. چون باعثِ جلب اعتماد مشتریان، اعتبار بخشیدن به برند، تاثیرگذاری روی تصمیمهای مشتریان و مزایای زیاد دیگری میشود. شک نکنید که شهادت مشتریان به شما کمک میکند تا بیشتر بفروشید.
۱۶. اجرای بازاریابی محتوایی عالی
میدانستید عبارت “Content is King”/ «محتوا پادشاه است» یکی از بیشترین جستوجوها در اینترنت را دارد؟ موتورهای جستجوی گوکل به اطلاعاتی که مداوم منتشر میشوند و برای کاربران مفید هستند، پاداش بسیار خوبی میدهند. برای آنکه در گوگل عزیز شوید، حتما یک برنامه بازاریابی منظم ایجاد کنید و باکیفیتترین محتواها درباره کسبوکارتان را منتشر کنید.
برای اینکار باید یک بلاگ راه بیندازید و بهترین شکل مدیریتش کنید.
۱۷. لینکسازی (Link Building)
لینک بیلدینگ یا لینک سازی از مهمترین روشهای سئو هستند که موقعیتیابی شما را بهشدت بهبود میدهند. در این روش، شما باید بتوانید در سایتها و کانالهای آنلاین دیگر، به سایت خودتان پیوند ایجاد کنید. برخی از متخصصان سئو در ایران از اصطلاح «بکلینک گرفتن» بسیار استفاده میکنند و گمان میکنند هرچقدر تعداد این لینکها بیشتر باشد بهتر است، اما واقعیت این است که باید یک استراتژی منطقی، علمی و ساختاریافته بهوجود بیاورید تا گوگل لینک به وب سایت شما را به روشی طبیعی تفسیر کند.
۱۸. درک اهمیتِ بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
بازاریابی ایمیلی یعنی ارسال ایمیلهای انبود به مخاطبان هدفی که یکجایی و در یکی از کانالهایتان (مثل پاپآپها) قبول کردهاند با شما در ارتباط باشند.
هر ایمیلی که برای این مخاطبان ارسال میشود باید هدف مشخصی داشته باشد. مثلا میتوانید ۱۵ روز پس از اولین خرید مشتری، ایمیل دیگری برای پیشنهاد یک محصول مرتبط ارسال کنید.
همچنین می توانید به مشتریان بالقوه که عضو خبرنامهتان هستند ایمیل ارسال کنید و محصول جدیدتان را ۱۰% تخفیف ویژه به آنها معرفی کنید.
۱۹. راهاندازی شبکههای اجتماعی
حضور داشتن به شکل حرفهای در شبکههای اجتماعی ضروری است. صفحات کسب و کارتان را بسازید و بعد از اینکه پستهایی در آنها منتشر میکنید، بررسی کنید و ببنید کدامیک از آنها ترافیک بیشتری برای شما داشته است. به جز این، شبکههای اجتماعی کانال بسیار خوبی برای معاشرت با مخاطبان و شناخت نیازها و ایدهآلهای آنهاست.
۲۰. انجام تبلیغ در گوگل
حتماً نام “Google AdWords” یا “Google Ads” پلتفرم تبلیغاتی گوگل را شنیدهاید. این شرکت از سال ۲۰۰۰ فعال بوده و از آن به بعد رهبری بازار تبلیغات آنلاین را بر عهده دارد.
میتوانید با استفاده از گوگل ادز جایگاه فروشگاه اینترنتیتان را در نتایج گوگل بهبود ببخشید.
۲۱. پیوندِ گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) به فروشگاه آنلاین
هر دوی اینها، ابزارهای کارآمد گوگل هستند. خوبی آنها به خصوص برای کسبوکارهای ایرانی این است که کاملا رایگانند. به کمک آنالیتیکس میتوانید کل وضعیت سایت، کمپینها، بازدیدها، بکلینکها و غیره را تجزیه و تحلیل کنید.
سرچ کنسول گوگل نیز مخصوص بازاریابی محتوایی شماست. براساس آن میتوانید محتوای خود را بررسی و بعد بهینه کنید.
حالا برای افزایش فروش آنلاین خود آمادهاید؟
وقتش رسیده که کلماتی که اینجا خواندید را تبدیل به عمل کنید و یک فروش اینترنتی عالی را تجربه کنید. مطمئن باشید به بهکار بردن این نکات، نتایجی واقعی را میبینید.
سوالات متداول درباره فروش آنلاین / فروش اینترنتی
فروش اینترنتی چیست؟
فروش اینترنتی یعنی شما از فضای اینترنت به منظور فروش محصولات و خدماتی که میتوانند آنلاین یا آفلاین باشند، استفاده کنید. در فروش آنلاین میتوانید ابزارهای مختلف مجازی را برای افزایش فروش بهکار ببنیدید.
بهترین روش فروش آنلاین در ایران چیست؟
پاسخ این سوال به کسبوکار شما بستگی دارد. با اینحال راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی در قالب وبسایت بهترین راه فروشندگی آنلاین در ایران است.
مزایای فروش اینترنتی چیست؟
ارتباط راحتتر با مشتری، فروش سادهتر، جذب مخاطب و سرنخهای بیشتر، در دسترس افراد زیادی بودن و… بخشی از مزایای فروش آنلاین است.
بسیار مطلب خوب و جامعی بود.
خوشحالیم که این مطلب براتون مفید بوده خانم فام.