موفقیت در فروش ، ساده تر از همیشه

0

همانطور که از عنوان مطلب مشخص است امروز هم می خواهیم در رابطه با فروش و روش های موفقیت در آن صحبت کنیم اما رویکردی متفاوت را انتخاب کرده ایم. در مطلب حاضر روی سخن ما با مدیران پرمشغله یا اداره کنندگان فروشگاه های بزرگ نیست، از این رو ساده و کاربردی برای آن هایی می نویسیم که یک فروشگاه کوچک را اداره می کنند. فروشگاهی که در نهایت یک یا دو فروشنده داشته و در این سطح با مشتریان تعامل دارد.


بیشتر بخوانید: ۵ کار مهم که باید در ۱۰ دقیقه ابتدایی هر فروش انجام دهید


ممکن است شما هم مالک چنین کسب و کاری باشید! آیا از میزان فروش خود رضایت دارید؟ آیا در مقایسه با سایر فروشگاه های محدوده خود، در جذب مشتریان و تبدیل آنها به مدل وفادار موفق عمل کرده اید؟

برای مثال دست فروش های کنار چهار راه ولیعصر را در نظر بگیرید، یا فلافل فروشی های کنار خیابان. معمولا فاصله بعضی از آن ها نسبت به دیگری حتی از چند پلاک مغازه هم کمتر است! در چنین شرایطی چگونه این کسب و کار می تواند پیروز میدان باشد؟ آیا اصول رقابت علمی در چنین سطحی نیز می تواند موثر باشد یا تنها مختص محیط های حرفه مانند کمپانی ها و شرکت ها می شود؟ آیا اساسا مالک یک فروشگاه کوچک نیز لازم است به مواردی مانند مشتری مداری و … توجه داشته باشد؟

شاید با خود بگوئید فلافل فروشی، سوپر مارکت، فروشگاه مواد بهداشتی یا هر کسب و کار کوچک دیگری در این سطح را چه به اصول رقابت اقتصادی! در هر صورت مردم به خرید روزانه از این فروشگاه ها نیاز داشته و سطحی از درآمد برای اینگونه از کسب و کارهای کوچک تضمین شده است.

موفقیت در فروش ، ساده تر از همیشه

در پاسخ، ابتدا باید گفت: در هر فعالیت  اقتصادی؛ حال به هر اندازه ای که باشد احتمال شکست، بحران، رکورد و چالش های دیگری از این دست وجود دارد و طبیعتا هیچ شخصی تمایل ندارد بازنده میدان باشد. از این رو حتی مالک یک فروشگاه کوچک نیز لازم است تا ضمن آگاهی از اصول و روش های برگزیده کسب و کار خود، موفقیت در تجارتش را تضمین کند.

موفق باشیم/ چگونه

قرار است شما در محدوده جغرافیایی خود، انتخاب اول مشتریان باشید. برای دستیابی به این هدف احتیاج به دسته بندی اولویت ها خواهیم داشت:

۱- تهیه/ تنوع

برای تامین اجناس موردنیاز فروشگاه خود باید با شرکت های مختلفی ارتباط داشته باشیم. حتی گاهی ممکن است بازاریاب های متعددی به شما مراجعه کنند تا برخی از کالاهای مورد نیاز خود را از آن ها خریداری کنید. در این مرحله تنها نمی توان سود بیشتر یا پیشنهادات فریبنده بازاریاب را ملاک قرار داد بلکه لازم است تا کیفیت اجناس و افزایش سطح رضایتمندی مشتریان را اولویت دهیم.


بیشتر بخوانید: کسب و کار شما چه رنگی است؟


شرکت ها معمولا در برابر خرید محصولاتشان امتیازات ویژه ای را برای مالک فروشگاه در نظر می گیرند مثلا یک جعبه رایگان به ازای خرید ۳ جعبه از یک کالا. توصیه می کنیم مراقب گرفتار شدن در این پیشنهادات باشید! به تنوع کالا نیز دقت داشته باشید. یک کالای مشخص  را حداقل از دو یا سه برند مطرح بازار داشته باشید، زیرا قرار نیست سلیقه مشتری همان انتخاب شما باشد!

۲- نظافت و چیدمان

شاید به اعتقاد برخی برای یک فلافل فروشی، بحث چیدمان و نظافت چندان در اولویت قرار نداشته باشد اما این یکی از برگ های برنده برای کسب و کار شما خواهد بود. استفاده از ظروف تمیز و خوشرنگ که به خوبی نظافت شده اند و همچنین جانمایی مناسب کالاها به نحوی که مشتری دسترسی راحت به اجناس داشته باشد همگی از موارد اثر گذار بر ذهن است که در واقع زمینه ساز بازگشت مشتری به کسب و کار شما خواهد بود. به شما پیشنهاد می کنم اگز از محدوده میدان انقلاب رد شدید، سری هم به خیابان کارگر شمالی بزنید. 

۳- قیمت ها

در رابطه با بسیاری از کسب و کار معمولا تمامی اجناس برچسب قیمت دارند و مشتری به راحتی می تواند حتی بدون پرسیدن از فروشنده، آن را مشاهده کند. ازاین رو توصیه می شود حتما قیمتی را که روی کالا درج شده در فاکتور محاسبه کرده و به اصطلاح از رند کردن اعداد به سود خود پرهیز کنید اگر هم قرار است از فرمول های ریاضی استفاده کنید این گرد کردن اعداد را به سمت جیب مشتری انجام دهید. این مورد اثر مهمی در جذب مشتریان و افزایش وفاداری مشتری دارد.

۴- رفتار

حتی ریزترین واکنش ها، حرکات بدن، لحن کلام و نوع نگاه فروشنده نیز در یک کسب و کار به ظاهر ساده توسط مشتریان دریافت و تحلیل خواهد شد. پس هر چه متین تر با مشتری خود رفتار کنید به همان اندازه موفقیت فروش خود را تضمین کرده اید. یک مثال ساده داشته باشیم. در سوپر مارکت ها معمولا اجناس توسط فروشنده در قسمت پیشخوان و مقابل مشتری درون کیسه های پلاستیکی قرار می گیرد و سپس مشتری دست خود را به سمت دسته های کیسه پلاستیکی می برد تا آن را برای حمل بردارد. چقدر دوستانه تر خواهد بود اگر شما پس  از قرار دادن وسایل در کیسه، با دقت دسته های آن را (با هر دو دست خود) به حالت باز شده و بالا نگه دارید تا مشتری راحت تر بتواند آن ها را بگیرد. این حرکت سطح بالایی از احترام را به مشتری انتقال می دهد. در  مقابل حالتی را تصویر کنید که اجناس را پس از قرار دادن در کیسه همانطور رها کرده اید تا مشتری دست خود را دراز کند و بردارد! این احترامی است که به سرعت سمت کسب و کار شما باز خواهد گشت و تفاوت ها را شکل می دهد.

اگر برای موفقیت در فروش و تداوم کسب و کار وارد میدان شده اید با همین روش های ساده شروع کنید.


پیشنهاد نویسنده: ۵ راهکار مدیریت مشتریان ناراضی


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.