روابط عمومی و بازاریابی ؛ تفاوت در چیست؟

0

معمولا از یک متخصص حوزه روابط عمومی این سوال پرسیده می‌شود که روابط عمومی و بازاریابی چه تفاوتی باهم دارند . شاید از دیدگاه تاکتیکی بیان این تفاوت بسیار آسان باشد. با این وجود مشکل اغلب در بیان چگونگی نقش هر یک از آن‌ها در موفقیت تجاری به وجود می‌آید. در ادامه سعی داریم با مقایسه دو حوزه روابط‌عمومی و بازاریابی این تفاوت را بهتر درک کنیم.

تفاوت‌های اصلی روابط‌ عمومی و بازاریابی

فعالیت‌ها / تاکتیک‌ها:

بازاریابی یا به طور کلی بازاریابی تبلیغاتی، مستقیما تمرکز بر تبلیغات را دارد و به دنبال راهی برای  فروش مستقیم است. در حالی که روابط عمومی بر مدیریت اعتبار از طریق ایجاد پوشش رسانه‌ای مثبت و ارتباط با ذینفعان متمرکز است.

مخاطبان هدف:

هدف از بازاریابی دستیابی به مشتریان فعلی و بالقوه است، در حالی که روابط عمومی تماماً حفظ روابط مثبت با هرکسی که به سازمان یا نام تجاری شما علاقه دارد، است. این امر باعث می‌شود تا مخاطبان گسترده تری را در بین مشتریان و رسانه‌ها، کارمندان و سهامداران را پوشش دهد.

دو هدف جداگانه:

اهداف تیم های بازاریابی دستیابی به مصرف کنندگان و ایجاد تفکر، باور یا انجام نوعی اقدام متمرکز بر فروش است و اساساً درمورد فروش محصول یا خدمات است. در حالی که روابط عمومی در مورد فروش شرکت یا نام تجاری از طریق مدیریت مثبت کاناله‌ای ارتباطی بین یک شرکت و سهامداران آن است. به طور کلی، فعالیت‌های بازاریابی برای دستیابی به درآمد مستقیم تلاش می‌کنند، در حالی که روابط عمومی تلاش می‌کند تا از طریق یک استراتژی موثر روابط عمومی به شهرت مثبت برای برند برسد.

قابل استناد بودن پیام‌ها:

پیام هایی که از طریق کانال‌های روابط عمومی مانند مقالات ، سخنرانان کنفرانس یا وبلاگ نویسان معتبر ارسال می شوند ، ناخودآگاه توسط مصرف کنندگان مستندتر از پیام هایی هستند که از طریق تاکتیک های بازاریابی ارائه می‌شوند. به طور کلی، مردم می‌توانند به وضوح تشخیص دهند که تبلیغات و بازاریابی تحت تأثیر تمایل شرکت برای افزایش فروش است. با این وجود مقالاتی که نام روزنامه نگار شناخته شده ای روی آن‌ها است یا ارائه هایی توسط شخصی که به عنوان یک متخصص در صنعت شناخته شده است، به احتمال زیاد توسط مصرف کننده به عنوان یک منبع معتبر دریافت می شود.

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در کسب و کار:

بازاریابی به طور کلی به عنوان یک سرمایه گذاری تجاری تعریف می شود. و به دنبال افزایش میزان نرخ بازگشت سرمایه با استفاده از تبلیغات است. در حالی که روابط عمومی برای افزایش اعتبار برند یک شرکت یا سازمان دارای پیچیدگی بیشتری است. اندازه گیری ROI برای مشاوره روابط عمومی معمولاً دشوارتر از بازاریابی است ، زیرا نشان دادن تغییر در درک یا اعتقادات ، در مقایسه با فروش مستقیم، دشوارتر است.

طول عمر:

بازاریابی یک فعالیت نسبتاً کوتاه مدت است، در حالیکه روابط عمومی در مدت زمان طولانی از مزایای آن بهره مند می شوید. بازاریابی به دنبال موفقیت فوری و ملموس در فروش است، می توان از مزایای یک برنامه روابط عمومی به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت یاد کرد که یک شرکت برای دستاوردهای آینده برای آن برنامه‌ریزی می‌کند.

بازاریابی دیجیتال و روابط عمومی دیجیتال؟

مشابه کانال‌های سنتی ، بازاریابی در فضای دیجیتال فعالیت‌هایی است که یک اقدام فوری را از طریق مصرف کننده دریافت می‌کند، مانند بازاریابی جستجو، تبلیغات ، تبلیغات و EDM.

مفهوم PR دیجیتال هنوز هم به عنوان یک عملکرد مدیریت رابطه با تمرکز قوی بر کانال های و رسانه های اجتماعی باقی مانده است. ثابت شده است که زوایای بازاریابی تبلیغاتی از طریق شبکه‌های اجتماعی در واقع می‌تواند تأثیر منفی بر یک برند داشته باشد. این امر منجر به تغییر شدیدی در جهت استراتژی‌های آینده شرمت در روابط‌عمومی خواهد داشت.

اما تاثیرات روابط‌ عمومی و بازاریابی بر برندها چگونه است؟

روابط عمومی و بازاریابی ؛ تفاوت در چیست؟

گرچه برای مشاغل مهم است که بتوانند تفاوت بین دو نقش را بیان کنند ، اما این واقعیت را تغییر نمی دهد که بازاریابی و روابط عمومی در راستای هم و در جای خود به موفقیت یک کسب کمک می‌کنند. با ورود فن آوری‌های جدید و افزایش پذیرش روابط عمومی توسط تیم های اجرایی، این دو عملکرد پیچیده تر شده و به سمت نقش های کاملاً مجزا در یک تجارت پیش می روند. گفته می شود، آن دسته از شرکت‌هایی که توانایی استفاده مناسب از هر دو حوزه را دارند می‌توانند با استفاده از تاثیرات هر یک برای دستیابی به اهداف دارای موثرترین استراتژی ارتباطی را برای  برند داشته باشند.

پابلیکا به عنوان یک آژانس تخصصی روابط عمومی و بازاریابی از سال‌ها قبل شامل نشریات آنلاین، وبلاگ‌ها و رسانه های اجتماعی است. رسانه های آنلاین مزایای بسیاری را به مشتریان ما ارائه‌ می‌کنند، و نقشی اساسی در افزایش شناخت آن‌ها، ایجاد آگاهی از نام تجاری و تولید سرنخ و فروش بیشتر برای شرکت‌هایی که با آنها کار می‌کنیم، دارند.

منبع: https://publica.ir/pr-vs-ad/

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.