راهنمای جذب سرمایه گذار برای استارتاپ ها

1

بار ها برای ما پیش آمده که ایده هایی بکر و ارزشمند داشتیم که به اعتقاد خودمان می توانسته دنیا را متحول کند، اما کسی به ما گوش نداده، چون نتوانستیم آنگونه که باید آن را ارائه دهیم تا افراد متوجه گرمای آتشی که در اعماق ذهن ما شعله ور است، بشوند.

امروزه در قرن ۲۱ مفهوم سواد کمی تغییر کرده، دیگر کسی که تنها به خواندن و نوشتن یا حتی کار با کامپیوتر مسلط است باسواد محسوب نمی شود. بلکه فرد با سواد از نظر یونسکو کسی است که در کنار ویژگی هایی مثل سواد عاطفی، سواد مالی، سواد رسانه و سواد آموزش، سواد ارتباط با دیگر انسان ها را داشته باشد و بتواند خود را به دیگران ارائه دهد.

کاری که بزرگانی همچون استیو جابز آن را به بهترین شکل انجام می دادند. آنها مفهومی در ذهن خود شکل می دادند، سپس افرادی را که سواد انجام آن را داشتند قانع می کردند تا در کنارشان برای تحقق آن مفهوم تلاش کنند.

پس اگر ما ایده ای ناب داشتیم اما کسی حاضر به شنیدن آن نشد یا حتی دیگران ما را به سخره گرفتند، دلیل این نیست که آنها سواد کافی برای درک چیزی که ما می گوییم را ندارند. بلکه مشکل از ما است که سواد کافی برای ارائه آن چیز که در ذهنمان هست را نداریم.

بسیاری از نوابغ با ایده هایی ناب که می توانند زندگی چندین نسل را تغییر دهند، هیچگاه شنیده نمی شوند.

بارها در اکوسیستم استارتاپی شنیده ایم که فلان سرمایه گذار ایده ما را درک نکرد، سنتی فکر می کرد، سواد فهم ما را نداشت و … .

در مواجه یا این افراد تنها یک جمله می توان گفت: “ممکن است شما سواد کافی برای ارائه خود نداشتید. شما نتوانستید خود را طوری ارائه دهید که کار شما را بفهمند.”

ما که نمی توانیم کسی که سال هاست با تفکر سنتی رشد کرده و از همین راه کسب درآمد کرده تغییر دهیم. اما می توانیم خود را آنگونه ارائه دهیم که او بفهمد، می توانیم به زبان او حرف بزنیم تا او خوشش بیاید. باید یاد بگیریم. فارغ از اینکه شما یک استارتاپ نوپا باشید یا استارتاپی که مراحل رشد خود را طی کرده است ، یکی از بزرگ ترین دغدغه ها برای شما جذب سرمایه گذار است.

هفته گذشته در حالی که به دنبال مطلبی در مورد Airb&b بودم، با با یک اکانت اینستاگرام مواجه شدم که اسلایدهای اولین جلسه جذب سرمایه گذار شرکت Airb&b را به فارسی ترجمه کرده بود و در ادامه نیز تحلیل دقیق و کاملی در مورد آن ارائه کرده بود. این اولین مواجهه من با مجموعه پیچ لب در اینستاگرام بود و سرآغازی شد برای آشنایی با نیروهای پرانگیزه و پرانرژی این مجموعه. از همین رو تصمیم گرفتیم در همکاری مشترکی با پیچ لب، بخشی را با عنوان “راهنمای جذب سرمایه گذار برای استارتاپ ها” در آکادمی فروش راه اندازی کنیم. تمرکز اصلی این مجموعه بر روی افزایش سودآوری ارتباطی و کمک به استاتاپ ها در فرایند جذب سرمایه گذار است؛ چگونه آنگونه که باید ایده یا کسب و کار خود را ارائه دهیم تا همه به ما گوش دهند، همه شیفته چیزی که می گوییم شوند.

آکادمی فروش در این درسنامه آموزشی در تلاش است تا با بهره گیری از دانش و تجربه مجموعه پیچ لب، در کنار استارتاپ ها باشد تا زبان سرمایه گذاران و مدیران را یاد بگیرند. با آنها مصاحبه می کنیم تا بفهمید آنها در روز ارائه، چه چیزی دلشان می خواهد بشنوند، پس همان را بگویید.

 

 

 

 

1 نظر
  1. دماتجهیز می گوید

    خوبه
    ولی پیشنهاد میکنم کتاب “هنر تامین سرمایه برای استارتاپ ها” را با ترجمه آقای مهندس فرزاد پریدار حتما قبلش مطالعه بفرمایند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.