آموزش بازاریابی پورسانتی : تاریخچه ای مختصر

0

راهنمای آموزش بازاریابی پورسانتی


همانطور که پیشتر گفته شد، بازاریابی پورسانتی یا بازاریابی همکاری در فروش یک نوع بازاریابی بر منای عملکرد است که در آن فروشنده به فردی که برای وی با استفاده از تبلیغات، جذب مشتری کرده باشد، پورسانت می دهد. امروزه این قضیه، یعنی بازاریابی پورسانتی یا معرف، خیلی وسعت پیدا کرده است، اما سوال اصلی این است که از کجا شروع شد؟

قبل از اینترنت:

عبارت”بازاریابی معرف یا پورسانتی”که امروز در بحث بازاریابی آنلاین از آن بسیار استفاده می گردد، قبل از وجود اینترنت و فروش های آنلاین نیز وجود داشته و مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه نیز بازاریابی معرف آفلاین نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال زمانی که یک فروشنده به مشتری خود می گوید “اگه دوستاتو را بیاری فروشگاه من، به ازای هر مشتری، به تو درصدی رو تخفیف می دم”. با وجود اینکه این نوع از بازاریابی مورد استفاه قرار می گیرد، با این حال چندان گسترده نشد، زیرا ردیابی کردن معرف ها کار آسانی نبود.


بیشتر بخوانید: همکاری در فروش چیست و چگونه ایجاد درآمد می کند؟


انقلابی که اینترنت ایجاد کرد:

اینترنت تقریبا همه چیز را تغییر داد، حتی تبلیغات را.  همان طور که مردم برای کسب اطلاعات در ارتباط با محصولات و مطالعه توصیه ها و جستجوهای خود، به سراغ اینترنت می رفتند، وب یا اینترنت نیز کم کم  به یک عنصر کلیدی برای استراتژی های بازاریابی برندها تبدیل شد.

در ادامه این روند و با ظهور و پیشرفت تکنولوژی های جدید مانند وب ۲.۰ و کوکی ها، باین امکان در اختیار کسب و کارها قرار گرفت تا بتوانند ساده تر و مشهودتر تاثیر تبلیغات بر روند خرید مشتریان خود را پیگیری کنند. در سال های بعد با ظهور تجارت الکترونیک، بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ ، زمینه برای فعالیت بازاریابی پورسانتی نیز فراهم شد.

افرا د و شرکت هایی که ابتدا از بازاریابی پورسانتی استفاده کردند:

– ویلیام جی توبین اولین فردی بود که بازاریابی پورسانتی را مورد استفاده قرار داده و آن را به شکلی که ما امروزه می بینیم، در اینترنت پیاده سازی نمود. وی اولین بار بازاریابی پورسانتی را برای کمپانی خودش (pc Flowers & gifts) در سال ۱۹۸۹ اجرا کرد.

– آمازون جز نفرات اولی بود که از بازاریابی معرف یا پورسانتی در سال ۱۹۹۶ استفاده کرد. به کارگیری این نوع از بازاریابی را توسط آمازون می توان به عنوان نقطه عطفی برای استفاده جهانی از این نوع بازاریابی در نظر گرفت.

– در سال ۱۹۹۸ اولین شبکه های پورسانتی یا افیلیت (کلیک بانک) شروع به کار کردند. آن ها پرداخت ها و مبادلات بین خریدار و فروشنده را تسهیل می نمودند. سپس در سال ۲۰۰۰ کمیسون تجاری فدرال ایالات متحده، دستور العمل هایی در این حوزه ارائه داد که به بازاریابی آنلاین کمک بسیاری شد.

– چند سال بعد در سال ۲۰۰۸ قوانینی در ایالات متحده وضع شد تا این نوع بازاریابی را قاعده مندتر کند. بر اساس اطلاعات اداره تبلیغات اینترنتی در انگلستان درسال ۲۰۱۲ ، شش درصد از اقتصاد آنلاین کشور برای بازاریابی پورسانتی بوده و ۹ میلیارد پوند فروش داشته است.

با توجه به اینکه امروزه بازارهای آنلاین نسبت به همتاهای آفلاین خود موفق ترند، پس بازاریابی پورسانتی یا معرف از امکان رشد و پتانسیل بالایی برخوردار است، به طوری که پیش بینی می شود در خود ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ تا ۴.۶ میلیارد دلار درآمد از طریق بازاریابی پورسانتی کسب گردد.


بیشتر بخوانید: بزرگترین راز یک فروشنده حرفه ای


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.