ایده؛ بنیان کسب و کار

0

ایده؛ بنیان کسب و کار

با داشتن ایده به عنوان شخصی که قصد آغاز یک کسب و کار جدید را دارد تاکنون در مورد زمینه فعالیت آن دچار تردید شده اید؟ خیلی وقت ها اراده می کنیم و تصمیم می گیریم تا یک فعالیت شغلی را تاسیس کنیم اما با وجود فراهم بودن پیش نیاز ها و امکانات اولیه، در زمینه انتخاب نوع کسب و کار دچار سردرگمی می شویم. به نظر شما راه حل این سردرگمی چیست؟ به راستی مسیر رسیدن به یک ایده مناسب چه می تواند باشد؟ در بسیاری مواقع نیز افراد به چند زمینه کاری مختلف علاقه مند هستند و نمی توانند از میان این چند مورد یکی را انتخاب کنند.


بیشتر بخوانید:۶ توصیه طلایی برای “کسب و کارهای کوچک


برای رسیدن به نتیجه، بهترین روش دنبال کردن احساس درونی شما خواهد بود. اغلب کسانی که در تلاش برای تاسیس یک کسب و کار جدید هستند، با یکی از سه مورد زیر مشکل دارند:

۱.انتخاب از میان چند گزینه

۲.کسب آگاهی از مجموعه ای که سبب سود رسانی بیشتر می شود

۳.شناسایی ارتباط قابلیت های فردی با زمینه انتخابی کسب و کار

ایده؛ بنیان کسب و کار


بیشتر بخوانید:۸ نکته برای ارائه خدمات عالی به مشتریان در استارتاپ ها


+ آنسوی علاقه چه چیزی نهفته است؟

هر موضوعی که به آن اظهار علاقه می کنید، قطعا علتی دارد. با خودتان صادق باشید، دقیقا چه زمینه هایی برای تاسیس یک کسب و کار، مورد علاقه شما است. آیا به برقراری ارتباط اجتماعی با افراد مختلف علاقه مند هستید؟ به موضوعات متفاوت جزئی می نگرید و یا بالعکس کلی نگر هستید؟ قابلیت های خود را در چه حیطه ای پر رنگ تر می یابید؟ علاقه مندی های خود و علل آن ها را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید زیرا زمانی که یک کسب و کار آغاز می شود، تغییر زمینه فعالیت آن در صورت اشتباه؛ کمی دشوار خواهد بود.


بیشتر بخوانید:۵ کار مهم که باید در ۱۰ دقیقه ابتدایی هر فروش انجام دهید


+ آیا واقعا به زمینه مورد نظر علاقه مند هستید؟

اگر چه ممکن است بیشتر مدیران با این جمله مخالفت کنند اما بهتر است علاقه خود را قربانی درآمد بیشتر نکنید. با این که ممکن است این عمل در ماه های نخست حتی جواب مثبت دهد و سود زیادی کسب کنید اما در نهایت امکان موفقیت قطعی بسیار پایین است چرا که علاقه شما در زمینه دیگری نهفته است و انسان ها به طور ذاتی برای انجام هر عملی نیاز به عشق دارند.

از این رو اگر لذت بردن از کسب و کاری که دارید برای شما مهم است، زمینه ای را انتخاب کنید که علاقه مندی شما در آن نهفته باشد. این انتخاب نیز همان طور که در نکته اول اشاره شد، وابسته به آزمایش خود و بررسی های عمیق از احساساتتان است.

 

+ آیا راهی برای تلفیق ایده انتخاب شده وجود دارد؟

پس از آن که مراحل قبلی را طی کرده و به نتیجه گیری رسیدید، امکان ترکیب کردن ایده مورد نظر با دیگر علایق خود را بررسی کنید. برای مثال می توانید بخش های مختلفی را در کسب و کار خود منظور کنید که در مجموع بخش بزرگی از علایق شما را پوشش دهند. برای این کار قطعا نیاز به کسب و کاری انعطاف پذیر خواهید داشت و برای این انعطاف پذیری لازم است سطح فعالیت های کسب و کار را ارتقا دهید.

البته همان طور که می دانید اجرای همزمان دو یا چند ایده کار دشواری است و انرژی زیادی می طلبد اما اگر شرایط را مناسب می بینید، پیاده سازی چنین نقشی می تواند کسب و کار را بسیار یاری دهد.

 

+ کدام ایده بیشترین قابلیت درآمد زایی را دارد؟

ایده؛ بنیان کسب و کار

اگر چند ایده دارید که قابلیت تمامی آنها برای سودآوری را به یک میزان برآورد کرده اید، اکنون اولویت انتخاب با کدام است؟ در این مورد لازم است تا نگاهی به بیرون داشته باشید. برای چه گروهی و چه مخاطبی محصول و یا خدمت عرضه خواهید کرد؟ بررسی این دیدگاه بسیار مهم است چرا که مشتری های شما باید توان خرید و پرداخت هزینه مورد نظرتان را داشته باشند در غیر این صورت بیشتر ضرر خواهید کرد تا سود! در نتیجه برای انتخاب در این مرحله لازم است مخاطبان خود را به درستی شناخته و از پتانسیل بازار هدف محصولات یا خدمات خود بیشتر بدانید.


بیشتر بخوانید:۱۰ توصیه برای پرسش سوالات خلاقانه در جلسات فروش


+ آیا ایده برگزیده واقعا موثر است؟

تنها راهی که می توان از این مطلب اطمینان حاصل کرد، آزمون و خطا است. برای مثال پیش از شروع فروش محصول کسب و کار خود، اقدام به تبلیغات کنید. چند نفر جذب ایده تبلیغاتی شما شده اند؟ اگر کسب و کاری دارید که به ارائه خدمتی خاص می پردازد، نظر سنجی برگزار کنید. سطح رضایت از ایده ارائه خدمات شما تا چه اندازه بالا است؟ به وسیله آزمایش و تست کردن نه تنها از تفکر بازار در مورد کسب و کار خود آگاه می شوید، بلکه ایده موثر تر را نیز خواهید یافت.

در هر صورت شروع یک کسب و کار به راستی کاری بسیار حساس است و تصمیمات مختلف آن در هر مرحله ای نباید سطحی گرفته شوند بلکه مستلزم برسی های دقیق و عمیق خواهد بود. اگر تصمیم ها و انتخاب های خود را بدون بررسی های کافی اتخاذ کنید، جلب دوباره اعتماد مشتری بسیار مشکل می شود.


بیشتر بخوانید:چگونه با این ۵ ایده مشتریان خود را سورپرایز کنید!


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.