اهمیت رتبه‌بندی صفحات (PageRank) در گوگل؛‌ راهنمایی برای مدیران مشاغل کوچک

0

هر فردی که در مورد بازاریابی آنلاین تحقیق کوچکی کرده باشد،‌ معمولا با مبحث بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) برخورد کرده است. المان‌های مختلفی بر روی سئو تاثیر مستقیم دارد. یکی از اصلی‌ترین آن‌ها مولفه‌ای به نام رتبه‌بندی صفحات یاPageRank  است.

در ادامه به زبان ساده نحوه رتبه‌بندی نتایج جستجو توسط گوگل را بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

بهینه‌سازی موتور جستجو یا SEO چیست؟

به زبان ساده، SEO فرآیند بهینه‌سازی وب‌سایت شما برای موتورهای جستجو است. منظور من از “بهینه سازی” این است که جستجو برای عبارات خاص باعث می‌شود وب‌سایت شما در نتایج جستجو بالاتر از سایر وب‌سایت‌ها قرار گیرد. دلایل زیادی وجود دارد که بخواهید رتبه بالاتری داشته باشید، اما برای مشاغل، دلیل اصلی ایجاد هدایت مناسب به سمت محصول و خدمات شماست.

میلیون‌ها نفر هر روز از گوگل استفاده می‌کنند و به دنبال محصول، خدمات یا اطلاعات می‌گردند. برخی از این افراد ممکن است مشتری بالقوه‌ای باشند که به دنبال پیشنهاد ویژه شما هستند.

هنگام جستجوی کاربران، دو روش برای نمایش در صفحه نتایج وجود دارد. اولین مورد با جستجوی پولی است و روش دوم آنچه که به عنوان جستجوی ارگانیک( organic) شناخته می‌شوئ. نتایج جستجوی ارگانیک به صورت رایگان ایندکس می‌شود و به تخمین گوگل درباره میزان ارتباط و معتبر‌بودن وب سایت شما بستگی دارد.

چون مجبور نیستید برای آنها پول بپردازید، و آن‌ها اغلب بهتر از تبلیغات پولی کار می‌کنند. اگر می‌توانید در نتایج جستجوی رایگان (ارگانیک)  در گوگل رتبه بالایی کسب کنید، این مانند این است که هر بار که موضوع جدیدی منتشر می‌کنید صد‌ها هزار تومان تبلیغات رایگان در مرتبط‌ترین مجلات تجاری برای صنعت خود دریافت کنید.

این یک روش عالی برای رشد تجارت و یافتن مشتریان جدید است. بنابراین، چگونه این همه تبلیغات رایگان و موثر را در موتورهای جستجو بدست آوریم؟ خوب، برای انجام این کار باید الگوریتم گوگل و نحوه تعیین اینکه چه وب‌سایت‌هایی ایندکس می‌شوند را درک کنید.

الگوریتم‌های جستجوی گوگل

اهمیت رتبه‌بندی صفحات (PageRank) در گوگل؛‌ راهنمایی برای مدیران مشاغل کوچک

اول، بیایید یک مثال ساده بزنیم که می‌توانیم از آن برای بحث و گفتگو بعدیمان استفاده کنیم. بیایید فرض کنیم شما در یک شرکت روابط عمومی شریک هستید. به صورت دقیق‌تر، تخصص شما مشاوره در امور روابط عمومی و برگزاری کمپین‌ها است. در قسمت قبل تعدادی از کلمات کلیدی که برای جستجو مناسب هستند را می‌بینید،‌که مشتریان بالقوه شما ممکن است هنگام علاقه به این موضوع خاص از آن‌ها استفاده کنند.

کاربران می توانند چیزی مانند “برگزاری کمپین روابط عمومی” را جستجو کنند. یا ممکن است آنها فقط با جستجوی محتوا روابط عمومی و جستجوی “اجرای کمپین” شروع کنند. در هر صورت، Google یک الگوریتم دارد که مشخص می‌کند کدام وب سایت‌های صدها میلیون نفری موجود باید به ترتیب رتبه در صفحه نتایج نمایش داده شوند. این نتایج ارگانیک (یعنی غیرپرداختی) است. شما می‌خواهید در این نتایج رتبه بالایی کسب کنید.

موثرترین الگوریتم‌های گوگل در رتبه‌بندی صفحات

اگرچه الگوریتم Google بسیار پیچیده است‌، اما به طور خلاصه می‌توان گفت که:

رتبه‌بندی جستجو = ارتباط موثر * PageRank

مرتبط بودن اساساً معیار چگونگی مطابقت وب‌سایت شما (یا به طور دقیق‌تر یکی از ) با عبارت جستجو شده توسط کاربر است. اندازه‌گیری میزان ارتباط موضوعی یک صفحه یک فرایند نسبتاً پیچیده است، اما در برخی از اصول مانند عنوان صفحه، کلمات موجود در صفحه و تعداد دفعات بروز شدن و …  می‌توان آن را خلاصه کرد.

بنابراین، اگر صفحه اصلی شما دارای کلمات کلیدی باشد،اساساً گوگل با مشاهده محتوای آن (و با مشاهده سایت‌های دیگر با محتوای مشابه که به صفحه شما لینک دارند) متوجه می‌شود که صفحه شما “در مورد” چیست، و سپس با استفاده از این موضوع متوجه خواهد شد که وب‌سایت شما تا چه میزان با عبارت جستجو شده مرتبط است.

رتبه‌بندی صفحات معیاری مستقل برای درک گوگل از کیفیت، اقتدار،‌ اعتبار یک صفحه وب خاص است. گوگل به راحتی این را به عنوان یک عدد از ۰-۱۰ گزارش می کند. بنابراین، برای یک لحظه فرض کنید که صفحه وب و صفحه رقبا شما از یک موضوع مرتبط برخوردار باشند، هرکس که دارای رتبه‌بندی صفحات بالاتری باشد، رتبه بهتری در موتور‌های جستجو کسب می‌کند و در بالای صفحه نتایج ظاهر می‌شود. به همین دلیل رتبه‌بندی صفحات بسیار مهم است. به صورت خلاصه اینکه ” میزان ارتباط موضوعی شما براساس محتوای شما است.”

چگونه رتبه‌بندی ‌صفحات محاسبه می‌شود؟

اهمیت رتبه‌بندی صفحات (PageRank) در گوگل؛‌ راهنمایی برای مدیران مشاغل کوچک

درباره نحوه تعیین رتبه‌بندی صفحات توسط گوگل مطالب متنوعی منتشر شده است. اما تمامی این مطالب در یک مورد تقریبا اتفاق نظر وجود دارد. رتبه‌بندی صفحات در درجه اول با تعداد صفحات وب‌سایت‌های دیگر که با شما لینک شده‌اند تعیین می‌شود. گوگل این بک‌لینک‌ها را نشان از اعتبار وب‌سایت شما می‌داند.

نکته مهم این در مورد این موضوع این است که همه این بک‌لینک‌ها ارزش یکسان ندارند. درنتیجه صفحاتی که اعتبار بیشتری دارند و به شما بک‌لینک داده می‌شوند دارای ارزش بیشتری برای رتبه‌بندی صفحات شما دارند.

یک روش مناسب برای گرفتن این‌ بک‌لینک‌های معتبر استفاده از رپورتاژآگهی است. رپورتاژآگهی به شما کمک می‌کند با انتشار محتوا در سایت‌هایی با رتبه‌بندی خوب و گرفتن‌ بک‌لینک از آن صفحات به وب‌سایت خود قدم بزرگی در راستای بهبود رتبه‌بندی صفحات بردارید.

گوگل رتبه‌بندی صفحات را به این دسته‌های گسترده تقسیم می‌کند:

۰-۳: سایت‌های جدید یا سایت هایی با لینک‌های بسیار کم

۵-۴: سایت‌های معروف با تعداد مشخصی از لینک‌های ورودی

۶: سایت‌های بسیار مشهوری که صدها بک‌لینک دارند، بسیاری از آن‌ها  دارای لینک‌های با کیفیت هستند.

۷-۱۰: معمولاً برندهای رسانه‌ای یا شرکت‌های بزرگ و … را شامل می‌شود.

چگونه رتبه صفحات ‌خود را پیدا کنیم؟

برای فهمیدن اینکه PageRank تقریبی شما چیست، دو روش وجود دارد.

–  می توانید Google Toolbar را نصب کنید. (البته پس از نصب نیاز به فعال‌سازی گزینه رتبه‌بندی صفحات دارد.)

– راه دیگر استفاده از ابزار بسیار محبوب و رایگان Website Grader است. این نه تنها به شما Google PageRank، بلکه یک سری اطلاعات جالب دیگر را نیز به شما می‌گوید.

جمع بندی

جستجوی ارگانیک مانند تبلیغات رایگان است. ارزش این را دارد که روی سرمایه گذاری کنید و رتبه‌بندی بالایی را توسط موتورهای جستجو کسب کنید. برای کسب رتبه بالا باید دو کار انجام دهید: اول، اطمینان حاصل کنید که سایت شما از محتوای مناسب مربوط به انواع جستجوهایی که مشتریان بالقوه انجام می‌دهند، برخوردار است. دوم، سعی کنید بالاترین PageRank ممکن را بدست آورید. برای انجام این کار، شما نیاز دارید از سایت‌های معتبر که رتبه‌بندی بالایی دارند بک‌لینک دریافت کنید.

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.