نورومارکتینگ ؛ راهکاری برای تجارت با ذهن

0

شاید بهترین مفهوم تعریف شده برای نورومارکتینگ در چارچوب: کنترل ذهنی مشتریان توسط یک کسب و کار، ارائه شود. این کنترل در واقع نفوذ به اعماق مغز مشتری و به نوعی بازاریابی و فروش است. اگرچه ترسیم نقشه مغز انسان برای مدیر یک مجموعه کاری، امری غیر ممکن به نظر می رسد، اما تکنیک های وجود دارند که با استفاده از آن ها می توان توجه مشتری های کلیدی کسب و کار را با راندمان بالا جذب کرد. در ادامه نگاهی به چند مورد از پر کاربرد ترین روش های نورومارکتینگ برای کسب و کار های مختلف خواهیم داشت.


بیشتر بخوانید: از نورومارکتینگ تا افزایش فروش


با محدود سازی گزینه های مشابه، از “فلج تصمیم گیری” جلوگیری کنید

مشتری ها به دنبال انتخاب های مشخص و ترجیحا آسان هستند. در واقع مغز از هر عاملی که منجر به هدر رفت زمان شود، بیزار است. Roger Dooley نویسنده Brainfluence، با استناد به جزئیات یک مطالعه در دانشگاه کلمبیا می گوید: ارائه گزینه های متعدد و مشابه از جانب یک کسب و کار نه تنها نتیجه مثبت بر روند تصمیم گیری مشتری ندارد، بلکه سبب گیج شدن بیشتر آن ها شده و فرصت مناسب برای فروش محصول را از بین می برد.

برای مثال فروشگاهی را تصور کنید که مجموعه ای از تی-شرت های متنوع را به فروش می رساند. دقیقا مقابل این فروشگاه، کسب و کاری بسیار بزرگ تر وجود دارد که علاوه بر تی-شرت، انواع شلوار، پیراهن، کیف و کفش را نیز در اختیار مشتری ها قرار داده است. اگرچه ممکن است مشتری ها ساعت ها در چنین فروشگاه بزرگی وقت صرف کنند، اما شانس فروش واقعی برای مورد اول بسیار بیشتر خواهد بود. علت آن نیز کاملا واضح است. زمانی که گزینه ها محدود تر باشند، تجزیه و تحلیل مزایا و معایب هر انتخاب در ذهن مشتری با سهولت و سرعت بالاتری انجام می شود و تمایل برای خرید نیز افزایش می یابد.

نورومارکتینگ ؛ راهکاری برای تجارت با ذهن

کمیاب و نادر باشید

از ارائه محصولات و یا خدماتی که در هر کسب و کار دیگری به راحتی یافت می شوند، خودداری کنید. زمانی که مشتری به یک محصول کمیاب از طریق کسب و کار شما دست می یابد، آن را ارزشمند تلقی کرده و احتمال مراجعه مجدد به حداکثر می رسد.

برای مثال فرض کنید به یک بستنی فروشی رفته اید. چقدر امکان دارد طعم وانیلی را انتخاب کنید؟ آیا به دنبال طعم های جدیدی که در فروشگاه های دیگر یافت نمی شوند، نخواهید بود؟ القای حس کمیابی یک محصول و یا خدمت منتج به ایجاد حسی مشابه ترس از دست دادن فرصت در ذهن مشتری می شود. تجربه ثابت کرده است که این تکنیک به ویژه در فروش آنلاین با موفقیت زیادی همراه است، زیرا نوعی اتمسفر اضطراری به وجود می آورد و این اضطرار در قالب تصمیم گیری سریع تر مشتری برای خرید خود، را نشان می دهد.


بیشتر بخوانید: بازارپردازی، تکنیک جذب مشتری


از چهره کودک استفاده کنید

یکی دیگر از تکنیک های موثر نورومارکتینگ، استفاده از تصاویر کودکان به منظور تبلیغات کسب و کار است، حتی اگر محصول مورد نظر برای رده سنی کودکان طراحی نشده باشد! تحقیقات نشان داده اند که تمرکز ذهن مشتری بر چهره کودکان و نوزادان بسیار طولانی تر از افراد دیگر خواهد بود. از طرفی سمت و سوی نگاه کودک به هر جهتی که باشد، مشتری نیز به همان جهت خیره می شود. از این رو می توانید اطلاعات مورد نظر خود را در همین مسیر قرار دهید تا ذهن مشتری با هدف شما هم راستا شود.

تبلیغات تجاری کسب و کار خود را واجد خصوصیات انسانی کنید

توجه هر فردی به طور طبیعی در نگاه اول به چهره و به خصوص چشم های شخص مقابل جلب می شود. دقیقا به همین دلیل است که استفاده از تصاویر واقعی افراد برای تبلیغات و یا وب سایت یک کسب و کار توصیه خواهد شد. حالت چهره در عکس های تبلیغاتی، احساسی مستقیم از خرید یک محصول و یا خدمت را به مشتری انتقال می دهد. ارتباطی که می توانید از این طریق با مغز مشتری ها برقرار کنید، به راستی قدرتمند خواهد بود.

نورومارکتینگ ؛ راهکاری برای تجارت با ذهن

برای نوشته های تبلیغاتی خود از فونت های ساده استفاده کنید

استفاده از علائم تجاری و نوشته های تبلیغاتی که به دشواری درک می شوند، اثر سوء بر روند نورومارکتینگ کسب و کار شما خواهد داشت. همان طور که اشاره شد، مغز علاقه به مصرف کمترین میزان انرژی برای انجام امور مختلف را دارد. اگر فونتی که به کار می برید بیش از حد پیچیده باشد، مشارکت مشتری نیز به حداقل می رسد. به همین علت است که کسب و کار های آنلاین، توجه خود را بر استفاده از فونت های ساده و در عین حال جذاب متمرکز می سازند.

فونت های فانتزی به کار ببرید

در مورد قبلی گفتیم که فونت های ساده بهترین انتخاب هستند، اما اگر محصولی پیچیده و یا گران قیمت عرضه می کنید، فونت های فانتزی نیز می توانند در جلب نظر مشتری تاثیر گذار باشند. در واقع این فونت ها همان احساس کمیابی در دسترسی به کالا را به مشتری انتقال داده و شانس فروش را بالا می برند.

قابل اعتماد باشید

توانایی کسب و حفظ اعتماد مشتری ها، در بسیاری از مواقع مهم ترین تکنیک نورومارکتینگ به شمار می رود. باید به مشتریان خود نشان دهید که قابل اعتماد هستید! برای دست یابی به این هدف روش های مختلفی وجود دارد. برای مثال در نظر گرفتن هدایای رایگان برای مشتریان وفادار یکی از بهترین روش ها خواهد بود. در عمل خود را ثابت کنید؛ توجه داشته باشید که کلمات به تنهایی تاثیر کافی نخواهند داشت.


پیشنهاد نویسنده: بسته بندی ، راز افزایش فروش


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.