دلایل اهمیت گیمیفیکیشن در بازارهای رقابتی

0

گیمیفیکیشن یا بازی سازی بطور خلاصه در چارچوب بهره برداری از ایده های بازی گونه در حوزه هایی که ماهیت بازی ندارند، تعریف می شود. از این رو مدتی است که بازی سازی در فضای کسب و کار با هدف جلب هرچه بیشتر توجه مشتریان انجام می گیرد. اما سوال این است: آیا این تکنیک همچنان به معنای واقع تاثیری در پیشرفت یک مجموعه کاری به خصوص موفقیت مالی آن، به دنبال خواهد داشت؟


بیشتر بخوانید: گیمیفیکیشن؛ راهی برای بازگشت دوباره


اگر بخواهیم نگاهی واقع بینانه به موضوع داشته باشیم باید گفت گیمیفیکیشن انتخابی پر ریسک است؛ زیرا اگر از آن تا به امروز استفاده نکرده اید، عملا در میدان رقابت اقتصادی مقداری عقب افتاده اید! فراموش نکنید به کار گیری اصول گیمیفیکیشن برای ارتقا سطح یک مجموعه تجاری، در صورتی ارزش دارد که بخواهید به عنوان مدیری با چشم انداز قوی، خلاقیت و همچنین شجاعت شناخته شوید؛ پس هر چه زودتر دست به کار شوید!

در کل گیمیفیکیشن یا همان بازی سازی، دو رویکرد اصلی را در کسب و کار شما به نمایش می گذارد:

از نظر مشتریان، مجموعه کاری شما به دنبال تعامل بیشتر با آن ها و تلاش به منظور شناساندن هرچه بهتر برند است.

از نظر کارکنان، هدف کسب و کار سرمایه گذاری معنا دار برای دریافت سود بیشتر است.

دلایل اهمیت گیمیفیکیشن در بازارهای رقابتی

در نتیجه اگر به گیمیفیکیشن با هر هدفی که در ذهن دارید به عنوان یک استراتژی کاربردی برای کسب و کارتان فکر می کنید، لازم است با چهار حقیقت مهم در مورد این مفهوم آشنا شوید. آگاهی از این حقایق کمک شایانی به مدیر مجموعه در جهت ارتقای وضعیت کسب و کار به واسطه بازی سازی خواهد کرد.

گیمیفیکیشن همیشه به یک پلت فرم خاص نیاز ندارد!

سوالی که ذهن اکثر مدیران را به خود مشغول می کند، انواع پلت فرم هایی است که می توان از آن ها برای گیمیفیکیشن کسب و کار استفاده کرد، همانند طراحی یک اپ برای گوشی های هوشمند. حتی مشتری ها نیز اغلب چنین توقعی از ماهیت موضوع دارند. به عنوان مثال ترجیح می دهند قادر به تجربه گیمیفیکیشن کسب و کار شما از طریق یک اپ سرگرم کننده باشند!


بیشتر بخوانید: ۴ فاکتور که باید در اختیار مشتری قرار گیرد


از طرفی، معمول ترین راه گیمیفیکیشن برای بیشتر کسب و کار های امروزی، استفاده از جداول امتیازی مربوط به مشتری های برتر و یا نشان های خاصی است که در قالب یک روند بازی گونه به آن ها اعطا می شود. برای مثال تصور کنید که از خواندن یک مطلب ۱۰ امتیاز نصیب شما می شود، آیا تا همین حد یعنی فقط امتیاز خالی! اهمیتی برایتان خواهد داشت؟ باید از گیمیفیکیشن به عنوان بخشی از طراحی کسب و کار خود استفاده کنید. یکی از بهترین ابزار هایی که در این رابطه وجود دارد، در نظر گرفتن تخفیف های ویژه برای مشتریانی  است که نام آن ها در صدر جدول امتیازی کسب و کار شما (خرید بیشتری داشته اند) دیده می شود.

دلایل اهمیت گیمیفیکیشن در بازارهای رقابتی

زمانی حداکثر کارایی را از گیمیفیکیشن مشاهده خواهید کرد که مناسب ترین طرح را انتخاب و سپس آن را با چاشنی “بازی” تلفیق کرده باشید و در نهایت نیز این روند بتواند یک مزیت واضح را به مشتری ارائه دهد.

 گیمیفیکیشن به معنای رقابت نیست!

حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که اگر گیمیفیکیشن به معنای رقابت نیست، پس چرا از جداول امتیاز دهی به مشتریان که حس رقابت در آن ها را تشدید می کنند، استفاده می شود؟ بله درست است این جداول که معمول ترین شیوه بازی سازی در اغلب کسب و کار ها هستند، انگیزه اولیه در مشتری را با استفاده از حس رقابت زنده می کنند اما در نهایت مالک کسب و کار بدنبال افزایش مشارکت مشتری و تبدیل ارتباط موجود از علاقه مندی به وفاداری است. زمانی که مخاطبان خود را از طریق بازی سازی به مشتریانی وفادار تبدیل کردید، آنگاه می توانید خود را یک بازی ساز موفق بدانید.

گیمیفیکیشن همیشه معادل جایزه نقدی نیست!

چنانچه از گیمیفیکیشن برای ارتقا وضعیت مالی کسب و کار خود و یا شناخته شدن بهتر برندتان استفاده می کنید، توصیه می شود تا جای ممکن از پرداخت جوایز نقدی خودداری کنید. بررسی ها نشان داده است که این امر می تواند منجر به ضرر بیشتر کسب و کار شود. به جای جوایز نقدی، از یک سری کد های تحفیف مربوط به محصولات و یا خدمات کسب و کار خود بهره برداری کنید، البته تا جایی که هیچ گونه زیان مالی متوجه کسب و کار نشود.

آینده فرآیند گیمیفیکیشن به مشارکت کارکنان مجموعه وابسته خواهد بود!

به عنوان مدیر کسب و کار باید قادر به متقاعد سازی کارکنان به منظور همراهی هرچه بیشتر با گیمیفیکیشن باشید. در واقع این روند مسیری نیست که به تنهایی از پس آن بر بیایید، چرا که با گذشت زمان بیشتر کسب و کار ها در حال حرکت به سوی استفاده از گیمیفیکیشن هستند. مشارکت تمام اعضا مساوی با خلاقیت های بیشتر و در نیتجه موفقیت بهتر طرح خواهد بود.


پیسنهاد نویسنده: تبدیل رضایتمندی به وفاداری!


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.