۵ تکنیک ساده برای مدیران در جلسات طوفان فکری

0

تصور کنید که تیم خود را به منظور ارائه ایده های خلاقانه و در نهایت یک جمع بندی موثر گرد هم آورده اید، اما همه چیز آن طور که انتظارش را داشته اید پیش نمی رود. هیچ ایده جالبی عنوان نشده است، آن هایی که ساکت بوده اند همچنان به رویه خود ادامه می دهند و تنها در مورد مسائل غیر مرتبط بحث می شود. چه فاکتور مهمی در این جلسه حامی خلاقیت که بیشتر آن را با نام “طوفان فکری” می شناسند، فراموش شده است؟ چه کاری از دست شما ساخته است تا موتور ذهن اعضای تیم روشن شود؟ آیا قادر به ایجاد تغییر هستید؟

قطعا بله!

عواملی وجود دارد که یک جلسه تاثیرگذار را از جلسه ای کاملا بیهوده متمایز می سازد. از جمله مهم ترین و اصلی ترین این دسته عوامل، نوع تکنیک مورد استفاده برای ارائه هر چه بیشتر ایده های بکر توسط میزبان گردهمایی یا همان مدیر مجموعه خواهد بود. در ادامه نگاهی به لیستی متشکل از ۵ تکنیک اساسی طوفان فکری یا تولید ایده های خلاق خواهیم داشت.


بیشتر بخوانید: مهم ترین مهارت های مدیران کدامند؟


تکنیک نخست؛ نوشتار ذهنی

نوشتار ذهنی همواره در شمار اولین متدهای موثر برای تولید ایده های جدید و کاربردی معرفی شده است. در این روش هر کدام از اعضا راه حل و یا ایده مورد نظر خود را روی تکه ای کاغذ می نویسد. پس از این مرحله، دیگر اعضای تیم ایده های مطرح شده را بررسی کرده و در صورت نیاز آنها را اصلاح می کنند. جالب است بدانید که تکنیک مذکور کاملا علمی بوده و در سال ۱۹۶۸ توسعه یافته است. به نوشتار ذهنی، متد ۵-۳-۶ و یا متد ۶۳۵ نیز گرفته می شود زیرا باید ۶ نفر ظرف مدت زمان ۵ دقیقه ۳ ایده یادداشت کنند. هر شرکت کننده در جلسه پس از نوشتن ایده های خود، کاغذ را به نفری که در سمت راست وی نشسته است تحویل می دهد. شرکت کننده دوم نیز ۳ ایده دیگر به ایده های نفر قبلی اضافه می کند. این عمل تا جایی تکرار می شود که تمام سطح برگه مورد نظر پر شود. نتیجه ۱۰۸ راه حل یا ایده جدید برای مشکلی مشخص خواهد بود!

5 تکنیک ساده برای مدیران در جلسات طوفان فکری

تکنیک دوم؛ نفی

این تکنیک نیز یکی دیگر از روش های اثرگذار به ویژه در بخش توسعه محصول و یا طی مرحله ایده پردازی در یک استارتاپ خواهد بود. در تکنیک نفی، اعضا دلایل خود پیرامون شکست یک محصول و یا ایده خاص را در بازار مربوطه یادداشت می کنند. پس از آن احتمالات نام برده به صورت گروهی مورد بحث قرار گرفته و روش هایی موثر برای جلوگیری از وقوع آن پیشنهاد می شود. باید توجه باشید که علت یابی به گونه ای کلی نگر انجام نخواهد شد مانند: “این محصول موفق نمی شود زیرا رقبا قوی تر هستند!” بلکه باید بر جزئیات تمرکز کرد. به عنوان مثال رقیب نام برده از چه منظری نسبت به کسب و کار مرجع برتری دارد؟ البته لازم به ذکر است که این تکنیک نیازمند مهارت کافی در سخن وری و مدیریت جمع خواهد بود.


بیشتر بخوانید: یک مدیر اثر گذار از خود بسازیم


تکنیک سوم؛ طوفان فکری معکوس

این متد شباهت زیادی به روش قبلی دارد. همانطور که از نام آن نیز مشخص است، در این رویکرد مشکل مورد نظر به گونه ای معکوس رفع خواهد شد. به جای طرح یک پرسش مستقیم مانند: “چه کاری می توان انجام داد تا مشتریان باز هم کسب و کار ما را انتخاب کنند؟”، بحث را با پرسشی منفی دنبال خواهیم کرد. “چه کاری می توان انجام داد تا مشتریان هرگز به کسب و کار ما باز نگردند؟” و یا “چگونه می توان مشتریان را فراری داد؟!” اصلی ترین پاسخ ها به چنین سوالاتی مشابه موارد زیر خواهند بود:

– پیش از رسیدگی به امر مشتریان، آنها را تا جایی که می توانید معطل کنید!

– با بد خلقی و عصبانیت به آنها جواب دهید!

– فریاد زده و یا ایجاد سر و صدا کنید!

– از استراتژی های قیمت گذاری بر پایه حیله و تزویر استفاده کنید!

– محصولی مشابه را به هر مشتری با قیمتی متفاوت پیشنهاد دهید!

روش معکوس می تواند تاثیر مهمی در درک وضعیت فعلی کسب و کارتان داشته باشد، ضمن این که استفاده از آن هیچ گونه هزینه ای به دنبال نخواهد داشت.

5 تکنیک ساده برای مدیران در جلسات طوفان فکری

تکنیک چهارم؛ انفجار ستاره ای

یکی از هوشمندانه ترین روش ها برای ترغیب اعضای تیم به تولید ایده های جدید، طرح سوالات متعدد است. به این متد انفجار ستاره ای می گویند. درست مانند آن است که ایده پیشنهادی در مرکز ستاره قرار بگیرد و هر پَر ستاره یک پرسش باشد. این تکنیک به شفافیت هر چه بیشتر ایده مطرح شده کمک خواهد کرد. بدین ترتیب نظراتی که دیگر اعضای تیم نیز می دهند به واقعیت نزدیک تر بوده و نتیجه بهتری به دنبال خواهد داشت. پس تکنیک انفجار ستاره ای بیش از پاسخ، بر طرح پرسش های بیشتر متمرکز می شود.

تکنیک پنجم؛ طوفان نقش ها

طوفان نقش ها نسخه ای تکامل یافته از متد اصلی طوفان مغزی است که در آن به هر عضو نقشی مستقل و البته متمایز داده می شود. بدین ترتیب هر کدام از اعضای تیم می توانند به مشکل مطرح شده از دیدگاهی متفاوت نگاه کنند. تکنیک طوفان نقش ها در سال ۱۹۸۵ معرفی شد و بیشتر اعضایی را هدف می گرفت که در ابراز عقیده شخصی خود در جلسات تولید ایده به اندازه کافی موفق نبوده اند. بدین ترتیب می توان تا اندازه زیادی در ارائه ایده های خلاقانه و نوین موثر عمل کرد.


پیشنهاد نویسنده: مدیر محصول ، مدیر برنامه و مدیر پروژه ؛ تفاوت در چیست؟


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.