بیست گام ساده تا بازارپردازی حرفه ای (قسمت دوم)

0

در مباحث قبل، بیان شد که مرچندایزینگ یا معادل فارسی آن “ بازارپردازی ” نامی برای یک راهبرد در فرایند فروش است که تمامی صاحبان کسب و کار به نوعی دانسته یا ندانسته درگیر آن هستند. در ادامه، در این مقاله برخی دیگر از نکات ضروری در زمینه جذب مشتری از طریق بازارپردازی ارائه می گردد.


بیشتر بخوانید: بیست گام ساده تا بازارپردازی حرفه ای (قسمت اول)


۸- نقطه کانونی را شناسایی کنید

اگر کسب و کارتان محصولی خاص تولید می کند و یا خدمتی ویژه ارائه می دهد، باید یک نقطه مرکزی برایش تعریف کنید. این کانون همان چیزی است که توجه مشتری را به خود جلب خواهد کرد. این مورد با مورد قبلی که ساده سازی بود، ارتباط نزدیکی دارد. زمانی که صحبت از سادگی به میان می آید، فرصت تمرکز بر ویژگی اصلی محصول و یا سرویسی که ارائه می شود، افزایش می یابد و به تبع می توان شاهد رشد سطح فروش بود.

۹- کالا ها یا خدمات مشابه را در کنار یکدیگر ارائه دهید

بازارپردازی متقاطع تکنیکی ساده و در عین حال با احتمال موفقیت بالا است. با قرار دادن محصولات مشابه کنار هم، نه تنها می توانید سطح فروش را به طور چشم گیری افزایش دهید، بلکه رضایت مشتری از یک خرید راحت نیز بالا می رود.

بیست گام ساده تا بازارپردازی حرفه ای (قسمت دوم)

۱۰- به نور اهمیت دهید

فرض کنید ساعت های متعددی را صرف چیدمان چشم نواز و طراحی زیبای دفتر کسب و کار خود کرده اید، اما نور مناسبی برای لذت بردن از این ها وجود ندارد! باید به این موضوع نیز اهمیت کافی دهید. از نورپردازی صحیح فروشگاه و یا دفتر کسب و کار خود اطمینان حاصل کنید.

۱۱- تغییرات دهید

بازارپردازی فنی نیست که آن را یک بار انجام دهید و دیگر تمام شود! مشتری ها رشد می کنند، توسعه می یابند و حتی تغییر می کنند. به تناسب این رشد و تغییر، شما هم باید تغییر کنید! برای مثال اگر خودتان ده سال مداوم یک چیدمان ثابت را ببینید، چه حسی خواهید داشت؟ به روز باشید و برای تغییرات به ویژه تغییر دکوراسیون دست و دل باز باشید.


بیشتر بخوانید: بازارپردازی، تکنیک جذب مشتری


۱۲- تمیز باشید

شاید این مورد بسیار بدیهی به نظر برسد، اما هنوز هم از اصول مهم بازارپردازی است. هیچ کسی تمایل ندارد مشتری یک کسب و کار به هم ریخته و نامرتب که روی قفسه های فروشگاهش را خاک گرفته و  تار عنکبوت بسته باشد!

بیست گام ساده تا بازارپردازی حرفه ای (قسمت دوم)

۱۳- هوای تمام زوایا را داشته باشید

این مورد نیز بیشتر درباره ی کسب و کارهایی که فروشگاهی هستند، صدق می کند. پس از آن که محصولات در بهترین چیدمان خود قرار گرفتند، آن ها را از تمام زوایا بررسی کنید. مشتری از هر زاویه ای که به محصول نگاه کند، باید به یک اندازه نسبت به خرید ترغیب شود.

۱۴- از علائم استفاده کنید

استفاده از علائم به ویژه انواع نوشتاری آن ها عاملی کمک کننده محسوب می شود. بهترین مثال این علائم، ارائه تخفیف های ویژه محصولات است که سبب جلب توجه بیشتر مشتری نسبت به آن کالای خاص می شود. به نحوه طراحی و جای قرار گیری این دسته علامت ها توجه ویژه داشته باشید.


پیشنهاد نویسنده: بیست گام ساده تا بازارپردازی حرفه ای (قسمت سوم/ پایانی)


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.