یک کمپین فروش در اصل تلاشی سازمانیافته به منظور ارتباط با مصرفکنندگان، افزایش آگاهی درباره یک محصول یا خدمت و ایجاد درآمد برای کسبوکار است. اعضای تیم فروش میتوانند قالبهایی ایجاد کنند تا اطمینان حاصل شود که کمپینهای آنها یکپارچه بوده تا فرآیند کاری راحتتر شود.
اگر شما یک شخص حرفهای در حوزه بازاریابی و فروش هستید، ممکن است یادگیری نحوه نوشتن یک مدل کمپین فروش برای شما مفید باشد. به همین علت ما در این مقاله به دنبال بررسی تعریف کمپین فروش و عناصر مختلف دخیل در آن هستیم و مراحل ایجاد یک قالب کمپین فروش را مرور میکنیم؛ پس با ما همراه باشید.
کمپین فروش چیست؟
کمپین فروش یک پروژه یا رویداد تبلیغاتی ویژه بوده که با هدف اجرای یک استراتژی فروش مشخص انجام میشود. هدف از یک کمپین فروش، بازاریابی محصولات و خدمات، جذب مشتریان و همچنین ایجاد سرنخ فروش و افزایش درآمد کسبوکار است. هر کمپین دارای هدف معین، برنامه زمانی مشخص و بودجه و تیم اجرایی ویژهای است. راهاندازی یک کمپین میتواند روشی ایدهال برای انگیزهبخشی به تیمها، بهبود عملکرد و حتی غلبه بر چالشهای کسبوکار باشد.
متخصصان فروش روی کمپینهایی با موضوعات مختلف کار میکنند که از مهمترین نمونههای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
| موضوعات محبوب در طراحی کمپین فروش | ||
| کدهای تخفیف | تست نمونه رایگان | ارسال هدیه همراه با محصول |
| برنامه وفاداری مشتری | فروش فوری (Flash Sale) | ارسال رایگان |
| اهدای کوپن | برگزاری مسابقات | هدیه محصولات |
| تبلیغات بازپرداخت نقدی | بستههای ترکیبی | بازپرداخت و تخفیف نقدی |
بیشتر بخوانید: استراتژی فوقالعاده ایجاد سرنخ برای بیزینس های B2B
منظور از قالب کمپین فروش چیست؟
قالب کمپین فروش یک مدل و فرم از پیش طراحی شده برای برنامهریزی یک کمپین فروش است. اعضای تیم میتوانند از این قالب برای وارد کردن دادههای مربوط به کمپینهای مختلف فروش به شکل استاندارد و منظم استفاده نمایند. این قالبها به سادهتر شدن فرآیندهای کاری و آسانتر شدن برنامهریزی و اجرای کمپینهای فروش کمک میکنند. تیمها همچنین میتوانند قالبهای سفارشی و منحصربهفردی را طراحی کنند که متناسب با اهداف و نیازهای خاص کسبوکار آنهاست.
عناصر شکلدهنده یک قالب کمپین فروش
ساختار قالب کمپین فروش متناسب با تیم فروش متفاوت بوده و عموماً شامل معین کردن هدف پروژه و استراتژیها میشود. تیمها میتوانند یک خلاصه پروژه تهیه کنند؛ خلاصهای که عناصر مختلف را مشخص میکند و اسنادی ایجاد کنند تا هر عنصر را به طور کامل توضیح دهند. اجزای مختلف یک قالب کمپین فروش شامل موارد زیر خواهد بود:
- تیم پروژه
- هدف پروژه
- بودجه پروژه
- عنوان پروژه
- مخاطب هدف
- برنامه زمانی پروژه
- هدف قابل اندازهگیری
- ارتباط با مأموریت برند
- شاخصهای کلیدی ارزیابی (Key Metrics)

نحوه ساخت قالب کمپین فروش
ایجاد یک قالب کمپین فروش میتواند راهی عالی برای سازماندهی دادههای پروژه و برنامهریزی برای آینده باشد. هرچند قالبها بسته به نیازها و ترجیحات تیم فروش میتوانند متفاوت باشند؛ اما شش گام کلی برای ایجاد یک قالب به شرح زیر است:
گام اول: تعیین هدف کمپین فروش
یکی از مهمترین قسمتهای یک قالب کمپین فروش به آن بخشی مربوط است که به تیمها اجازه میدهد تا اهداف اصلی پروژه را تعریف کنند. این بخش به اعضای تیم کمک میکند تا کار خود را به طور شفاف شروع و در طول چرخه عمر پروژه، مسیر را هدایت کنند. وجود اهداف قوی برای کمپین فروش میتواند انگیزه اعضای تیم را افزایش داده و به آنها کمک کند تا وظایف خود را با اشتیاق کامل انجام دهند.
گام دوم: تعیین شاخصهای کلیدی کمپین فروش
بعد از تعیین هدف پروژه، نوبت به مشخص کردن شاخصهای کلیدی برای اندازهگیری میزان موفقیت کمپین فروش میرسد. تعیین روشهایی برای سنجش و ارزیابی موفقیت به تیم کمک میکند تا نتایج تلاشهای خود را بهتر درک کرده و فرآیندهای کاری خود را بهبود بخشند. شاخصهای کلیدی فروش ممکن است شامل نرخ تولید سرنخ، هزینه به ازای جذب مشتری و نرخ تبدیل باشند.
گام سوم: توزیع وظایف کمپین فروش
در قالب کمپین فروش باید فضایی برای تقسیم وظایف و تخصیص فعالیتهای پروژه به اعضای تیم در نظر بگیرید. توزیع وظایف بخش مهمی از مدیریت کمپین فروش رو شکل میدهد؛ چراکه باید وظایف براساس تواناییها و صلاحیت کارکنان به آنها محول شود. در قالب کمپین فروش خود میتوانید نام کامل هر عضو تیم، عنوان شغلی، نقش آنها و مسئولیتهای مشخصشدهشان را لیست کنید. بدین ترتیب، اعضای تیم میتوانند با مراجعه به سند کمپین فروش از وظایف خود مطلع شوند.
گام چهارم: مشخص کردن برنامه زمانی کمپین فروش
در قالب خود باید بخشی را به برنامه زمانی کمپین فروش اختصاص دهید تا در آن بتوانید جدول زمانی و مهلتهای آتی پروژه را وارد کنید. برنامهریزی و سازماندهی زمانبندی پروژه اهمیت بسیار زیادی دارد تا اعضای تیم بتواند تحویلها را به موقع ارائه داده و انتظارات مشتری و سرپرست را برآورده کند. استفاده از یک تقویم دیجیتال برای برنامهریزی بخشهای مختلف پروژه نیز مفید است. میتوانید برای راحتتر شدن کار، مهلتهای اصلی را در بخش خلاصه پروژه قالب خود لیست کنید.
گام پنجم: تعیین بودجه کمپین فروش
بودجه پروژه نیز یکی از مهمترین اجزای کمپین بوده؛ چراکه ضروری است که مدیران در چارچوب بودجه تعیینی عمل کنند و منابع مالی را به شکل مؤثر مصرف نمایند. بخشی در قالب کمپین فروش ایجاد کنید تا بودجه را به صورت برجسته وارد کنید. همچنین میتوانید بودجه را به زیرمجموعههایی برای بخشها، تیمها و اهداف مختلف تقسیم کنید. این کار به اعضای تیم کمک میکند تا میزان منابع در دسترس خود را بهتر درک کنند.
گام ششم: بازبینی و بهروزرسانی در طول زمان
بعد از ایجاد هر بخش از قالب کمپین خود، میتوانید از آن برای پروژههای واقعی کسبوکار استفاده کنید. بهتر است در طول زمان قالب را بازبینی کرده و آن را تا حد امکان ارتقا داده و مؤثر کنید؛ برای این منظور میتوانید از اعضای تیم خود بازخورد بگیرید تا بفهمید استفاده از آن چقدر راحت بوده و آن را بهگونهای ارتقا دهید که بیشتری حمایت را از جانب اعضای تیم دریافت کنید.
بیشتر بخوانید: تحلیل PESTEL چیست؟ راهنمای کامل تحلیل پستل برای شناخت محیط
نمونه کمپین فروش
بررسی یک نمونه کمپین فروش میتواند به شما کمک کند تا مفهوم این سند را بهتر درک کرده و قالبی مناسب برای اعضای تیم خود ایجاد کنید. یک کمپین فروش حاوی موارد زیر است:
- عنوان پروژه [عنوان کامل پروژه]
- هدف پروژه [دو تا پنج جمله که هدف اصلی کمپین فروش را توضیح میدهد]
- مخاطب هدف [مخاطب هدف کمپین مشخص شود]
- ارتباط با مأموریت برند [دو تا پنج جمله که توضیح میدهد این پروژه و کمپین چگونه با مأموریت کلی برند و کسبوکار مرتبط است]
- شاخصهای کلیدی [سه تا پنج شاخص کلیدی یا معیار عملکرد که تیم میتواند برای اندازهگیری موفقیت استفاده کند]
- برنامه زمانی پروژه [مهلتهای اصلی تحویلها در طول چرخه عمر کمپین فروش و پروژه]
- بودجه پروژه [بودجههای اصلی پروژه و بودجههای اختصاصی تیمها]
- تیم پروژه [لیست کلیه اعضای تیم پروژه، عناوین شغلی آنها و مسئولیتهایی که در کمپین فروش دارند]
نتیجه گیری
کمپین فروش یک ابزار قدرتمند برای افزایش آگاهی مشتریان، جذب مخاطبان جدید و رشد درآمد کسبوکارهاست. طراحی یک کمپین موفق به برنامهریزی دقیق، تعیین اهداف روشن و قابل اندازهگیری، مشخص کردن مخاطب هدف و شاخصهای کلیدی عملکرد، تخصیص بودجه و زمانبندی مناسب و همچنین تقسیم وظایف میان اعضای تیم است. استفاده از قالبهای استاندارد کمپین فروش، روند برنامهریزی و اجرای کمپین را سادهتر کرده و به تیمها کمک میکند تا به شکل منظم و مؤثر فعالیت خود را ادامه دهند.
بازبینی و بهروزرسانی پیوسته قالبها نیز این امکان را فراهم میآورد تا سطح بهرهوری تیم افزایش پیدا کرده و فرآیندها بهبود پیدا کنند. با رعایت این اصول، تیمهای فروش میتوانند کمپینهایی را طراحی کنند که هم هدفهای کسبوکار را تحقق میبخشد و هم سطح انگیزه و همکاریها را ارتقا میدهد. به طور کلی، کمپین فروش یک ابزار استراتژیک بوده که به رشد پایدار و موفقیت کسبوکار کمک میکند. به نظر شما مهمترین بخش کمپین فروش کدام قسمت است؟